تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۶۹
غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با آرمان مطرح کرد

تحقق پایان تندروی با اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو‍

مقدمه: اهمیت انتخابات هفتم اسفند ۹۲ به علت بازگشت نسبی اصلاح‌طلبان به قدرت به‌رغم برخی محدودیت‌ها، شاید از برخی انتخابات‌ها که اصلاح‌طلبان در فضای رقابتی‌تر توانستند به پیروزی برسند بیشتر باشد. اصلاح‌طلبان در این انتخابات ثابت کردند جریان اصلاحات تنها به چند فرد خلاصه نمی‌شود بلکه همین که افرادی در این مرز و بوم باشند که از تندروی بپرهیزند و به اصلاح امور به منظور پیشبرد اهداف انقلاب اعتقاد داشته باشند در دایره اصلاح‌طلبان تعریف می‌شوند که این تعریف به معنی پویایی و روزآمدی جریان اصلاحات است. از سوی دیگر انتخابات مجلس دهم در ۷۹ کرسی به مرحله دوم موکول شده است که در برخی حوزه‌های انتخاباتی از هم اکنون می‌توان ادعا کرد که جریان اصلاحات شانس بالایی برای پیروزی دارد، زیرا مردم باید میان دو اصلاح‌طلب رای به یکی از آنها بدهند ولی برای تعیین نماینده مجلس در برخی حوزه‌ها رقابت میان اصلاح‌طلبان و سایر جناح‌های کشور وجود دارد که پیروزی در این حوزه‌ها برای اصلاح‌طلبان از اهمیت مضاعفی برخوردار است. اصلاح‌طلبان تا این مقطع زمانی، در کارزار انتخابات مجلس توانسته‌اند در مقایسه با اصولگرایان تعداد برابری از کرسی‌های مجلس را به دست آورند، برد اصلاح‌طلبان در مرحله دوم موجب می‌شود که آنها در اکثریت قرارگرفته و حتی ریاست مجلس آینده را نیز از آن خود کنند. از سوی دیگر اگر به تحرک‌های انتخاباتی توجه شود به وضوح مشخص خواهد شد که محمود احمدی‌نژاد قصد بازگشت به کرسی قدرت را دارد. امری که نزدیکان رسانه‌ای احمدی‌نژاد آن را کتمان نمی‌کنند و به صراحت اعلام کرده‌اند اگر احمدی‌نژاد خود نیز نخواهد به عرصه بازگردد، ساختار سیاسی و تغییر و تحولات آن وی را مجاب به بازگشت به عرصه سیاسی خواهد کرد. برای بررسی آنچه آینده‌نگری سیاسی در ایران می‌نامیم دکترغلامرضا انصاری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و شورای شهر تهران با «آرمان» به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / احسان اسقایی

(روزنامه آرمان ـ 1395/01/24 ـ شماره 3012 ـ صفحه 6)

* اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند از چه تاکتیکی استفاده کردند که توانستند به پیروزی نسبی دست یابند؟

** اصلاح‌طلبان با تمسک به روش ایجابی و سلبی توانستند در انتخابات هفتم اسفند به موفقیت دست یابند. روش ایجابی در این معنا که گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب توانستند با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت نامزدهای خود را به مردم معرفی کنند ولی این برنامه اصلاح‌طلبان با ردصلاحیت‌هایی که صورت گرفت، با موفقیت روبه‌رو نشد اما در برخی حوزه‌ها با تمسک به روش سلبی در پیش گرفته شده توسط اصلاح‌طلبان و همچنین حمایت اصولگرایان میانه‌رو از این مشی، افراد تندرو نتوانستند به پیروزی برسند.

* مهم‌ترین پیام این انتخابات را برای جناح‌های مختلف کشور چه می‌دانید؟

** مهم‌ترین پیام انتخابات این بود که مردم جریان تندرو را در عرصه سیاسی نفی کردند و با «نه» به این جریان آنها را تا حدودی از چرخه قدرت کنار زدند و اگر جریانی که در انتخابات با «نه» روبه‌رو شد بتواند رفتارهای تند و غیرمنطقی خود را کنار بگذارد و با مردم آشتی کند می‌توان امید داشت که آنها با دو جریان با هویت و شناسنامه‌دار، یک رقابت منطقی و مدنی در عرصه سیاسی در آینده داشته باشند. بنابراین مهم‌ترین پیام انتخابات هفتم اسفند این بود که باید اشتباهات را کنار گذاشت و به فعالیت سیاسی در آینده پرداخت.

* یکدستی به‌وجود آمده در عرصه قدرت، چه آسیب‌هایی در گذشته سبب شده بود؟

** در سه دوره مجلس و دو دولت گذشته به نوعی یکدستی در عرصه قدرت به وجود آمده بود که باعث شد نوعی احساس نامطلوب در عرصه سیاسی به وجود آید. سکوتی که مجالس هفتم تا نهم در برابر دولت گذشته داشت از جمله عوامل آسیب‌های جدی است که در نظام مدنی و اجتماعی در چند سال گذشته به وجود آمد. بنابراین تصمیم‌گیران امروز به این نتیجه رسیده‌اند که تمام جریان‌های قانونی کشور باید در عرصه قدرت سیاسی حضور داشته باشند تا ساختار سالم‌تری در عرصه اجتماعی به وجود آید.

* شرایط برگزاری انتخابات و مولفه حضور مردم در آن را چگونه تعریف می‌کنید؟

** امروز استفاده از صنعت و علوم روز محاسباتی به نوعی در جامعه همه‌گیر شده است و خوشبختانه شرایط به نحوی است که قشر خردسال هم می‌تواند از فناوری‌های روز نظیر اینترنت استفاده کند و از طرف دیگر جامعه ایران جامعه جوان و پیشرفته‌ای است. بنابراین باید به سمت برگزاری انتخابات الکترونیکی رفت و البته زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم در این باب با دقت اندیشه شود. به طور کلی می‌توان گفت در نهایت باید به گونه‌ای عمل کرد تا میزان درصد رای‌دهندگان افزایش پیدا کند و این نتیجه به نفع کلیت کشور است؛ امری که همواره توسط بزرگان تاکید زیادی بر آن شده است.

* اصلاح ‌طلبان و اعتدالیونی که به مجلس راه یافته‌اند باید چگونه رفتار کنند که خواست بدنه اجتماعی خود را پوشش دهند؟

** ما در شرایطی در تهران و سایر استان‌ها توانستیم به پیروزی برسیم که حتی در فرجه‌های قانونی انتخابات نیز نتوانسته بودیم به علت سخت‌گیری‌های صورت گرفته به جمع‌بندی برسیم. برای مثال آقای علی نوبخت در روز دوم فرجه تبلیغات وارد لیست اصلاح‌طلبان در تهران شد. با این وجود مردم رغبت زیادی به اصلاح‌طلبان نشان دادند و آنها را وارد مجلس کردند. این گزینش مردم و اعتماد به آنها وظیفه سنگینی را بر دوش نمایندگان اصلاح‌طلب گذاشته است. پیروزی به دست آمده در نتیجه فهم نقاط ضعف دولت اصلاحات و با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف دولت احمدی‌نژاد حاصل شد. اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر به نوعی به یک مانیفست جمعی دست یافتند و در شورای عالی این برنامه را به تصویب رساندند و به تمام نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در تمامی حوزه‌ها ابلاغ کردند تا در هنگام تبلیغات و در بعد از پیروزی در این چارچوب حرکت کنند. لذا نمایندگان منتخب که از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار بودند باید تلاش کنند برنامه‌محور عمل کنند و همان برنامه تصویب شده در شورا را در فراکسیون خود به تصویب برسانند و به مردم اعلام کنند و در انتهای مجلس دهم نیز به مردم اعلام کنند که در چند درصد از برنامه ناکام بوده‌اند و علت آن چه بوده است. اگر در این مسیر حرکت کنیم پوپولیست‌ها نخواهند توانست یک‌شبه با وعده‌های بی‌پایه و اساس آرای مردم را به خود جلب کنند و منافع کشور را با بی‌برنامگی از میان ببرند. اگر برنامه‌محور باشیم به این روند پایان خواهیم داد و مردم خواهند فهمید که کدام گروه به وعده‌های خود تا انتها پایبند است و کدام گروه حتی به شعارهای خود اعتقادی ندارد و در پی تحقق منافع ملی نیست.

* مشکلی را که برای خانم خالقی در اصفهان به وجود آمد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** بر اساس قانون اگر شخصی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و مردم نیز وی را تایید کردند دیگر نماینده مردم است و اگر اشکالاتی هم به وجود آید باید با ساختار دیگری به آن مشکل رسیدگی شود و شرایط با قبل از آن متفاوت است. با مواردی از این دست باید با دقت و حساسیت برخورد کرد و رفتارمان باید به گونه‌ای باشد که قانون به خوبی رعایت شود.

* اهمیت حوزه‌هایی که به مرحله دوم واگذار شده برای اصلاح‌طلبان تا چه اندازه است؟

** بنا به تجربیات گذشته متاسفانه در مراحل دوم حضور مردم و افراد تاثیرگذاری که می‌توانند مشارکت انتخابات را بالا ببرند کم می‌شود، لذا با توجه به شرایط زمانی و مکانی که در آن قرار گرفته‌ایم و با توجه به اینکه مردم جدا از اینکه جنبه سلبی را تایید کرده‌اند، توفیق دولت در عرصه بین‌المللی را تایید می‌کنند، لذا باید پیروزی در دوره دوم و در اکثریت قرار گرفتن اعتدالیون و اصلاح‌طلبان را در برنامه قرار داد و در حوزه‌هایی که انتخاب نمایندگان به مرحله دوم رسیده است باید تلاش کرد تا به پیروزی رسید و شورای عالی اصلاح‌طلبان باید پیروزی در مرحله دوم را در دستور کار قرار دهد و کار این شورا به منظور برنامه‌ریزی برای پیروزی آغاز شده است و این امید وجود دارد که با توجه به اینکه لیست برای مرحله دوم به تایید رسیده است امور لجستیک نیز آماده حمایت از این کاندیداهاست. باید بتوانیم در مرحله دوم نیز به یک پیروزی حداکثری دست یابیم. باید دقت کرد چرا که در این دوره در برخی حوزه‌ها بحث اصلاح‌طلبی مطرح نیست. حتی جایی که اصلاح‌طلبی برای رقابت در میان کاندیداهای مرحله دوم وجود ندارد لازم است آن شخصی که به دولت نزدیک است و داری تفکر اعتدالی است مورد تایید مردم قرار بگیرد.

* اگر این مرحله جدی گرفته نشود چه آسیبی متوجه جریان اصلاحات و دولت در مجلس آینده خواهد شد؟

** در برخی حوزه‌ها با توجه به اینکه میان دو اصلاح‌طلب رقابت صورت می‌گیرد اصلاح‌طلبان با مشکلی روبه‌رو نیستند ولی در جایی که رقابت میان دو جریان سیاسی برقرار است از کاندیدای خود حمایت خواهیم کرد. در سایر حوزه‌ها هم از افراد معتدل حمایت می‌کنیم. قطعا عدم حضور مردم در این مورد تاثیرگذار است و حتی این حضور می‌تواند در روند اجرای برجام و وعده‌های باقیمانده دولت در دو سال آینده تاثیرگذار باشد ولی اگر تندروها با تمسک به عدم حضور مردم در مجلس حاضر شوند به یقین چوب لای چرخ دولت خواهند گذاشت و مشکلات گذشته در مجلس نهم را تکرار خواهند کرد؛ اگر تندروها در مجلس آینده حضور یابند مشکل‌آفرین خواهند بود.

* اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس آینده گزینه خاصی را در نظر دارند؟

** اصلاح ‌طلبان اعتقاد به حرکت اجماعی در این مورد دارند. ارائه تحلیل در این مورد هنوز زود است و باید انتخابات مرحله دوم نیز به اتمام برسد و منتخبان تصمیم بگیرند. زمانی که اعتقاد به دموکراسی داریم نباید مداخله‌ای در این مورد در امور مجلس به عنوان یک اصلاح‌طلب انجام دهیم و دامن زدن به گزینه‌های ریاست این مجلس بازی در زمین تندروهاست و این مساله می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

* احمدی‌نژاد از چند روز پیش تحرکاتی را شروع کرده است و توانسته فضای رسانه‌ای را به سمت خود حرکت دهد. تحرکات اخیر احمدی‌نژاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** در دوره احمدی‌نژاد مشکلاتی ایجاد شد و وضعیت اقتصادی بسیار نابسامان گشت. رکود اقتصادی در آن دوره بی‌سابقه بود. احمدی‌نژاد باید پاسخگوی ناکارآمدی‌های دوره خود باشد. اگر اصلاح‌طلبان مردم را به سمت برنامه‌محوری سوق دهند به طور طبیعی افرادی که فردمحور و فاقد برنامه هستند مورد توجه مردم قرار نخواهند گرفت. احمدی‌نژاد بر اساس سلایق شخصی برنامه‌های خود را پیش می‌برد و چندان به کار گروهی و برنامه‌های بلندمدت توسعه‌محور توجه ندارد. نباید نگران حضور احمدی‌نژاد بود چرا که مردم رویدادهای دوره احمدی‌نژاد را از یاد نخواهند برد. از رقابت با احمدی‌نژاد استقبال می‌کنیم.

* رویکردهای اقتصادی دولت روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رکود اقتصادی محصول چیست؟

** رکود موردی نیست که یک‌شبه به وجود آید. ضمن اینکه دولت در عرصه اقتصادی به خوبی در کنترل و کاهش تورم نقش داشته است؛ همین اندازه که تورم افسارگسیخته متوقف شده و رو به کاهش است نکته بسیار مثبتی است. قطعا کاسبان تحریم که به دنبال لغو برجام هستند با عملکرد روحانی ضرر کرده‌اند و اگر برخی مخالفان دولت روحانی اجازه دهند فضای مطلوب اقتصادی در سال پیش‌رو به وجود خواهد آمد. اگر مجلسی در راس کار باشد که دولت را با چالش روبه‌رو نکند و شرایط سیاسی کشور آرام باشد، ظرفیت‌های اقتصادی خوبی در کشور وجود دارد که باعث به وجود آمدن رونق خواهد شد. من اعتقاد دارم مجلس قوی همسو با برنامه‌های دولت می‌تواند گام‌های مثبتی را در عرصه اقتصاد بردارد. جغرافیای سیاسی ما شرایط مطلوبی را برای ما به وجود آورده است؛ بخش نیروی انسانی تحصیلکرده به‌رغم فرار مغزها هنوز از ظرفیت بسیار قابل توجهی برخوردار است. رکود صنعتی و اقتصادی که در دنیا وجود دارد و نقش نیروی کار در یک سال آینده می‌تواند روند اساسی را در اشتغال و صنعت به وجود آورد. عامل اصلی به وجود آمدن رکود فعلی عملکرد دولت گذشته است که زیرساخت‌ها را از بین برد.

* آقای علی مطهری با وجود اینکه در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان بود ولی اعلام کرده که برای نایب رئیسی مجلس کاندیدا خواهد شد. ارزیابی شما از اعلام ایشان چیست؟

** همان‌طور که در مورد ریاست مجلس هم اعلام کردم کسی خارج از مجلس نمی‌تواند در مورد هیات رئیسه مجلس تصمیم بگیرد. هنوز اصلاح‌طلبان در مورد ریاست مجلس به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و همان‌طور که آقای دکتر عارف اعلام کردند همه چیز را باید به خود نمایندگان مجلس سپرد. اعلام آقای مطهری در جهت نایب رئیسی مجلس دیدگاه شخصی ایشان است و ایشان می‌توانند بر اساس امور دموکراتیک کاندیدا شوند ولی اینکه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به ایشان رای دهند، واقعیت این است که هنوز هیچ تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/148309

ش.د9503035

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات