تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۴۶۳۷
به بهانه رخدادهای تروریستی بروکسل

تاوانِ سنگین اسلام‌ستیزی در قلب اروپا

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/01/16 - شماره 10558 - صفحه 10)

سال‌ها است که اسلام هراسی و ستیز با هویت مسلمانان در کشورهای غربی به عنوان ابزاری برای دستیابی به مقاصد سیاسی مورد استفاده برخی گروه‌ها، چهره‌ها و حتی مقام‌های این کشورها قرار می‌گیرد؛ رویکردی که اکنون پیامدهای خود را در قالب رخدادهای تروریستی بروکسل می‌نمایاند.

130 روز پس از رخدادهای تروریستی پاریس که به کشته شدن حدود 130 تن انجامید، بروکسل پایتخت بلژیک و اتحادیه اروپا روز سه شنبه سوم فروردین ماه لرزید و در حوادث تروریستی فرودگاه و مترو این شهر بیش از 30 تن قربانی شدند. مقام‌های بلژیکی شمار زخمی‌های سه انفجار روز سه شنبه را 270 نفر اعلام کردند.

حوادث تروریستی بلژیک در حالی به وقوع پیوست که در این کشور و نیز فرانسه جست وجوها برای یافتن عاملان کشتار پاریس هنوز جریان داشت و نیروهای امنیتی هوشیارتر از ماه‌های گذشته به دنبال کشف و خنثی‌سازی هر برنامه تروریستی بودند؛ واقعیتی که نشان از نافذ و هولناک بودن سایه شوم دهشت افکنی تروریست‌های بین‌المللی به خصوص شبکه کشتار «داعش» بر سر غربی‌ها دارد.

با تبدیل‌شدن تحولات بروکسل به کانون توجه جهانیان، موجی تازه از تاختن بر مسلمانان به راه افتاده و باز هم انگشت‌های اتهام به سمت آنان نشانه رفته است. طی روزهای اخیر از گروه‌های افراطی اروپایی تا نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا روی موج حوادث بروکسل سوار شده و برای جلب نظر هواداران تندروشان انواع اتهام‌ها و تهدیدها را متوجه مسلمانان جوامع غربی ساخته اند؛ رویکردی که به باور برخی ناظران خود زمینه ساز وقوع رخدادهای تروریستی در شهرهایی چون پاریس و بروکسل و پیش از آن لندن، نیویورک و... بوده است.

در علت جویی بروز حوادث اخیر، اشاره به نقش پررنگ و انکارناپذیر دولت‌های غربی در شکل گیری شبکه‌های تروریستی نظیر «القاعده» و اکنون «داعش»، دیباچه‌ای عینی و غیرقابل انکار است. برخی دولت‌های غربی به واسطه پیگیری اهداف ویژه خاورمیانه‌ای، خود سبب‌ساز رشد و گسترش گروهی چون داعش در عراق و سوریه شدند و حتی با چشم پوشی بر یارگیری تروریست‌ها از شهروندان خود، مسیر پیوند آنان با کانون ترور و خشونت در خاورمیانه را بازگذاشتند.

به رغم احاطه سرویس‌های امنیتی غربی بر بسیاری از فعالیت‌های تروریست‌ها در شبکه‌های مجازی و آگاهی از پویش شبکه‌های تامین منابع مالی و انسانی برای گروه‌های دهشت افکن، سیلی از داوطلبانِ کشتار از مقصد اروپا راهی عراق و سوریه شد. به گفته برخی آگاهان، از کشوری همچون بلژیک نزدیک به 600 تن راهی قلمرو داعش شده‌اند که یک چهارم آنان به وطنشان بازگشته‌اند و از این شمار، برخی آزادانه زندگی عادی خود را می‌گذرانند. اما دلیل ریشه ای‌تر رخدادهای بروکسل و پاریس را باید در ستیزش هویتی جست وجو کرد که سال‌ها در کشورهای اروپایی به دست برخی چهره‌ها، گروه‌ها و حتی مقام‌های سیاسی علیه مسلمانان کارگردانی شده است.

به گزارش ایرنا، در کشورهایی نظیر فرانسه، بلژیک و هلند طی سال‌های گذشته، ایجاد ممنوعیت‌های قانونی در زمینه حجاب این، ستیزش هویتی و به رسمیت نشناختن کیستی مسلمانان را برجسته‌تر ساخته است. ضمن اینکه برخی گروه‌های افراطی با هدف جلب نظر هواداران خود از حمله به مسلمانان فروگذار نکرده‌اند و آنان را مسوول نابسامانی‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی جوامع خود قلمداد کرده‌اند.

قرار دادن مسلمانان در جایگاه مظنون طی سال‌های اخیر سبب شده تا نوعی پیوند طبیعی بین سرخوردگان جوامع اروپایی با پیروان گروه‌های مذهبی افراطی پدید آید تا جایی که شمار زیادی از سرخوردگان، طردشدگان و نیز تبهکاران اروپایی به دلیل انگیزه‌های هنجارشکنانه شخصی به سمت آموزه‌ها و تبلیغات گروه‌های افراطی ِبه اصطلاح اسلامی گرایش یافته‌اند. این واقعیت در بررسی کارنامه و سابقه عاملان جنایت‌های پاریس و بروکسل آشکارا به چشم می‌آید.

در این میان، افزایش تهاجم سیاسی- هویتی به مسلمانان و مقصر جلوه دادن آنان در حوادث تروریستی به تقویت جایگاه گروه‌های افراطی می‌انجامد زیرا تا حدی بر ضریب انزوا و رفتار واکنشی مسلمانان در جوامع غربی می‌افزاید و نوعی حس مشترک را بین شهروندان مسلمان و افراطی‌های مذهبی به وجود می‌آورد. البته این رخدادها به صورت کلی سبب تبری جستن اغلب مسلمانان از اندیشه‌ها و کنشگران افراطی است با این حال این امکان وجود دارد که زمینه‌های گرایش معدودی به سمت رفتارهای واکنشی و در نتیجه نزدیکی به اندیشه‌های افراطی پدید آید. این در حالی است که گروه‌های افراطی هیچ سنخیتی با آموزه‌ها و دستورهای اسلامی ندارند و برای نوگروندگان به گروه‌های یاد شده در جوامع غربی، نه تعالیم اسلامی بلکه اغراض سیاسی و انتقام جویی اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

آگاهی از چنین واقعیتی موجب شد تا چهره‌ای چون «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز زبان به انتقاد از رویکردهای ضداسلامی بگشاید و اذعان دارد که این رویکردها کمکی به شکست گروه‌های تروریستی نمی‌کند و حتی در جامعه‌ای چون آمریکا پیامدهایی وارونه به بار می‌آورد.

از این رو انتظار می‌رود رهبران کشورهای اروپایی نیز با متوقف سازی تقابل‌های هویتی و فرایندهای ضداسلامی موجود در جوامع این کشورها، اقدامی موثر را برای خشکاندن ریشه گروه‌های افراطی در سرزمین خود صورت دهند و از چالش‌ها و پیامدهای این کیستی کشی که گاه خود را با چهره کریه تروریسم می‌نمایاند خلاصی یابند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=85555

ش.د9501619

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات