تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۳۲

چه کسانی در استانها مسوول ساماندهی به امور فرهنگی هستند ؟

بر این اساس شورای فرهنگ عمومی استان در مرکز هر استان با هدف شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و اصلاح و ارتقای آن و نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی زیرنظر شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل می‌شود.
پایگاه بصیرت / مهدی فرهادی
در ماههای اخیر شاهد فعالیت سازماندهی شده جریانهایی در کشور هستیم که فرهنگ و معارف اسلامی را هدف قرار داده اند، این جریان با در دست گرفتن برخی از ادارات و نهادهای فرهنگی فعالیت های مختلفی را در استانها و شهرستانها شروع کرده اند که تکمیل کننده پازل جنگ نرم دشمنان می باشند؛ از طرف دیگر مردم انقلابی کشورمان نسبت به این جریانها و فعالیتهای آنها معترض هستند. با توجه به این اوضاع این سوال پیش می آید چه کسانی در استانها و شهرستانها مسوول ساماندهی به امور فرهنگی هستند ؟ برای پاسخ به این سوال شوار عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای دارد که فایل آن هم اکنون در سایت وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی وجود دارد این مصوبه به قرار زیر است:

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۸۱ مورخ ۸۵/۱/۲۹ آیین‌‌نامه شورای فرهنگ عمومی استان را به شرح زیر تصویب کرد:

 مقدمه

در عصر حاضر با توجه به این که نقش و نیروی اجتماعی فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب افزون‌تر شده است، ضرورت هماهنگی و همسویی صاحب‌نظران، کارشناسان و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور با نیازهای فرهنگی جامعه نیز بیشتر احساس می­ شود.

بر این اساس شورای فرهنگ عمومی استان در مرکز هر استان با هدف شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و اصلاح و ارتقای آن و نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی زیرنظر شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل می‌شود.

 ماده ۱- وظایف شورای فرهنگ عمومی استان

الف – شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی:۱- مطالعه، تجزیه و تحلیل و ارزیابی سالانه وضع فرهنگ عمومی استان براساس شاخص‌های تدوین شده در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.۲- شناسایی و ارزیابی علمی، پیش­ بینی و رصد  موضوعات اجتماعی و فرهنگی فراگیر استان.۳- انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی استان و تحلیل و ارزیابی نتایج تحقیقات علمی انجام شده‌، به منظور دسترسی به راهکارهای مناسب جهت حل مسائل فرهنگی.۴- شناسایی، سنجش استعدادها، قابلیت­ ها و توانمندی‌های فرهنگی استان.۵- بررسی و اظهار نظر نسبت به موضوعات، طرح‌ها و گزارش‌هایی که از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به شورای فرهنگ عمومی استان ارجاع می‌شود.

ب – اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی:

۱- تهیه و تدوین و پیشنهاد طرح­ های عملیاتی و کاربردی برای بهبود شاخص‌های فرهنگ عمومی استان.

۲- تلاش در جهت ایجاد همکاری، هماهنگی و همسویی بین دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و مجریان فرهنگی استان در زمینه ساماندهی برنامه­ های فرهنگی استان.

۳- اتخاذ شیوه‌های تشویقی در استان به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف.

۴- برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و تدوین شیوه نامه ­های لازم جهت ایفای وظایف در چارچوب سیاست­ های شورای فرهنگ عمومی.

ج – نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی کشور:

۱- برنامه ­ریزی در جهت اجرای مصوبات ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی کشور در استان­ها.۲- ارزیابی روند اجرایی سیاست­ ها و برنامه های فرهنگی در استان.ماده ۲ : اعضای شورای فرهنگ عمومی استان۱- امام جمعه مرکز استان به عنوان رییس شورا۲- استاندار به عنوان نایب رییس شورا۳- رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان۴- مدیرکل سازمان صدا و سیمای مرکز استان۵- یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان به انتخاب مجمع نمایندگان استان و...

تبصره ۱: مدت عضویت اعضای مندرج در بندهای ۲۱ و ۲۲ دو سال و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

تبصره ۲: احکام اعضای شورای فرهنگ عمومی استان توسط رییس شورای فرهنگ عمومی کشور (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صادر می­شود.

تبصره ۳: شورای فرهنگ عمومی استان می­ تواند در موارد ضروری افراد دیگری را حسب تشخیص در ارتباط با موضوع مورد بررسی، بدون حق رای به شورا دعوت نماید.

تبصره ۴: حضور اعضای حقوقی شورای فرهنگ عمومی استان در جلسات الزامی است و حضور نماینده مورد قبول نیست.

ماده۳: وظایف دبیرخانه

۱- دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل می‌شود و تحت نظارت دبیر شورا فعالیت می‌کند.

۲- دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان به صورت مستمر و سالانه گزارش روند اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی کشور و استان و نتایج تحقیقات و تحلیل ­ها از وضعیت فرهنگ عمومی را برای طرح در شورای فرهنگ عمومی به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال  می­ نماید.

۳- دبیرخانه شورا می‌تواند متناسب با وظایف شورا و یا بر حسب مورد، گروه‌های کار (‌علمی – مشورتی ) را با عضویت اعضای شورا و همچنین دعوت از افراد صاحب نظر تشکیل دهد.

۴- دبیرخانه شورا موظف است تمهیدات لازم رابرای تشکیل جلسات شورا حداقل هر ماه یک بار فراهم نماید.

ماده ۴:شورای فرهنگ عمومی استان با توجه به نوع وظایف و اهمیت آن با هیچ یک از شوراها و کار گروه‌های استان قابل ادغام نیست.

ماده ۵:شورای فرهنگ عمومی استان می­ تواند در هر یک از شهرستان­های تابعه استان، شورای فرهنگ عمومی شهرستان را تشکیل دهد.

ماده ۶ :مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان، پس از تایید رییس، توسط استاندار ابلاغ می ­شود.

ماده ۷ :دبیر شورای فرهنگ عمومی استان از طریق دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی هماهنگی‌های لازم را در ارتباط با شورای فرهنگ عمومی کشور به عمل خواهد آورد.

ماده ۸ :در صورتی که حیطه تصمیمات یا نتایج مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان از محدوده استان فراتر رود، کسب نظر شورای فرهنگ عمومی کشور الزامی است.

ماده ۹ :آیین ­نامه داخلی شورای فرهنگ عمومی استان توسط دبیرخانه تهیه و در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب می­ شود.

ماده ۱۰ :سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی استان موظف است، بودجه و اعتبارات سالانه مورد نیاز شورای فرهنگ عمومی استان را به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان در اعتبارات استان منظور نماید.

ماده ۱۱ :دستگاه‌های عضو جهت مشارکت در فعالیت ­های شورا، موظف به انجام مطالعات، پژوهش‌ها و تهیه گزارش­ های کارشناسی مورد نیاز شورا بعد از تصویب شورا خواهند بود.

ماده ۱۲ :این آیین ­نامه در یک مقدمه، ۱۲ ماده و ۶ تبصره در جلسه ۵۸۱ مورخ ۸۵/۱/۲۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، و از تاریخ تصویب، جایگزین آیین­نامه مصوب ۷۳/۱۲/۸ شورای فرهنگ عمومی می­ شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات