تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۹۱
بررسی‌های جدید کارشناسان امنیتی نشان داد

بازی‌های موبایلی، مکان ارتباط درون گروهی تروریست‌ها

اشاره: کودتای نافرجام ترکیه به تروریست‌ها نشان داد ابزارهای ارتباطی آنلاین مانند واتس‌اپ و تلگرام بیش از هر زمان دیگر مورد توجه مراکز امنیتی و نظارتی قرار دارند و نمی‌توانند نیازهای ارتباطی آنها را در دنیای مجازی برآورده کنند. همین مسأله باعث شد گروه‌های تروریستی بازی‌های رایگان موبایلی را مورد هدف قرار دهند و چت‌روم‌ها یا همان تالارهای گفت‌وگو در این بازی‌ها را برای مدیریت ارتباطات آنلاین به کار گیرند. با این فرآیند گروهی از کارشناسان امنیتی روز گذشته بر اساس آخرین بررسی‌های خود اعلام کردند، بازی استراتژی Clash of Kings که این روزها بسیار محبوب شده است و تعداد زیادی از کاربران جهانی آن را روی دستگاه‌های موبایلی خود نصب کرده‌اند، در قالب یک ابزار ارتباطی کارآمد توسط گروه‌های تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پایگاه بصیرت / ميثم لطفي
(روزنامه ايران - 1395/05/24 - شماره 6285 - صفحه 8)

تروریست‌های علاقه‌مند به بازی

بازی استراتژی Clash of Kings یک بازی ساده و استراتژیک است که مدیریت بخش‌های مختلف یک دهکده کوچک را برای کاربران فراهم می‌کند و ابزارهای مختلف برای محافظت از دهکده و مبارزه با نیروهای دشمن را هم فراهم می‌آورد. در این بازی یک تالار عمومی ارائه شده است که امکان گفت‌وگوی کاربران را فراهم می‌کند و البته، هر یک از کاربران می‌توانند به صورت خصوصی هم با یکدیگر صحبت کنند تا در پیشبرد مراحل مختلف از هم کمک بگیرند. این قابلیت مورد توجه گروه‌های تروریستی قرار گرفته است و سازمان امنیت سایبری Gülenist Terror که با نام FETÖ هم شناخته می‌شود روز گذشته با انتشار آخرین گزارش خود هشدار داد که این بازی به یک پلتفرم ارتباطی کارآمد برای تروریست‌ها تبدیل شده است و بخش اعظم گفت‌وگوهای آنها در این بازی انجام می‌شود.

اپلیکیشن Clash of Kings نخستین بازی موبایلی محسوب نمی‌شود که مورد توجه تروریست‌ها قرار گرفته است و این طور که مرکز FETÖ می‌گوید، گروه‌های تروریستی از مدت‌ها قبل به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند شده‌اند. این مرکز امنیت سایبری با بررسی‌های اخیر خود به این نتیجه رسید که پس از کودتای نافرجام ترکیه، تأکید تروریست‌ها برای تبدیل کردن این بازی به یک کانال ارتباطی مطمئن افزایش یافته است و آنها از طریق تالارهای گفت‌وگوی موجود در این بازی می‌کوشند عملیات‌های خود را ساماندهی کنند. ولی نکته جالب نحوه استفاده از بازی‌های موبایلی توسط گروه‌های تروریستی است.

از آنجایی که گوشی هوشمند به یک ابزار معمول و کاربردی تبدیل شده است، بازی‌های موبایلی نیز محبوبیت زیادی دارند و کمتر کاربری پیدا می‌شود که روی گوشی خود بازی رایگان نصب نکرده باشد. اگر نگاه اجمالی به فروشگاه‌های اینترنتی اندروید و آیفون بیندازیم، محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها مربوط به بازی‌هایی هستند که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در این زمینه‌ بازی‌های Mobile Strike، Clash of Kings، Game of War و Clash of Clans بیشترین محبوبیت را بین کاربران جهانی دارند و نکته جالب اینجاست که تروریست‌ها هم بیش از هر بازی دیگری سراغ این موارد می‌روند.این بازی‌ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و با وجود این کالاها و قابلیت‌هایی در آنها ارائه می‌شود که کاربران می‌توانند با پرداخت پول واقعی، آنها را در اختیار بگیرند.

با توجه به اینکه بازی‌های مذکور به طور ویژه بر رقابت میان کاربران تأکید دارند، کاربران ترجیح می‌دهند با پرداخت مبالغ اندک مراحل بازی را با سرعت بیشتر جلو ببرند و ابزارهای قوی‌تر برای دفاع از فضای خود در اختیار بگیرند. در بازی‌هایی مانند Clash of Kings یا Clash of Clans افراد می‌توانند حساب کاربری اختصاصی برای خود درست کنند و از این طریق ارتباطات خصوصی داشته باشند. تالارهای گفت‌وگو که در این بازی‌ها تعبیه شده‌اند امکان گفت‌وگوی خصوصی و عمومی را برای کاربران فراهم می‌کنند و همین قابلیت باعث شده است تا تروریست‌ها هم به حضور در این بازی‌ها علاقه‌مند شوند.

جاسوسان پشت نقاب بازی

مرکز امنیت سایبری FETÖ اعلام کرد بازی‌های موبایلی رایگان بخصوص Clash of Kings علاوه بر آنکه امکان گفت‌وگوی مخفیانه میان تروریست‌ها را فراهم می‌کنند، فضای لازم برای جاسوسی را هم فراهم می‌آورند.

پس از آنکه داعش سال گذشته با بمب‌گذاری در شهر پاریس جان 130 نفر را گرفت، «جان جامبون» وزیر امور داخلی فدرال بلژیک اعلام کرد کنسول بازی PlayStation 4 سونی توسط اعضای این گروه تروریستی مورد استفاده قرار گرفته است تا آنها از طریق این دستگاه بتوانند ارتباطات خود را مدیریت کنند. نکته قابل ملاحظه برای انتخاب PS4 توسط تروریست‌ها این بوده است که به خاطر طراحی امنیتی ویژه، مانیتور کردن فعالیت‌ها در این کنسول بازی، کار بسیار دشواری محسوب می‌شود و حتی بررسی‌های مرکز FETÖ هم‌اکنون نشان داده است که ردیابی ارتباطات و فعالیت‌ها در این کنسول بازی بسیار دشوارتر از واتس‌اپ است.

کنسول بازی PS4 به کاربران امکان می‌دهد براحتی ارتباطات صوتی برقرار کنند و شناسایی آدرس‌های کسانی که از این کنسول استفاده کرده‌اند بسیار دشوارتر از گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. سازمان پلیس فدرال امریکا (FBI) این روزها تلاش فراوان می‌کند تا کلیه ارتباطات اینترنتی را زیرنظر بگیرد و با وجود این کمیسیون فدرال ارتباطات امریکا (FCC) اعلام کرده است که چنین امکانی وجود ندارد و مأموران امنیتی نمی‌توانند ارتباطات شخصی و خصوصی کاربران را زیر نظر بگیرند. این سیستم‌های ارتباطی کنسول‌های سخت‌افزاری، بازی‌های رایگان موبایلی و ابزارهای معمولی ارتباطی را هم شامل می‌شوند و به همین خاطر است که گروه‌های تروریستی با آسودگی بیشتر از این پلتفرم‌ها برای مدیریت عملیات‌های خود استفاده می‌کنند.

تهدیدهای امنیتی جهانی

«ادوارد اسنودن» کارمند اسبق آژانس امنیت ملی امریکا سال 2013 اعلام کرده بود سازمان NSA، سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA)، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) و ستاد ارتباطات دولت بریتانیا (GCHQ) برای نخستین بار متوجه شده‌اند که تروریست‌ها بازی‌های ویدیویی را هم به عنوان ابزار ارتباطی مورد استفاده قرار می‌دهند و بخش‌های مختلف مأموریت‌های خود را از این طریق مدیریت می‌کنند.مرکز FETÖ در گزارش جدید خود با تأیید این مطلب توضیح داد که بازی‌های ویدیویی آنلاین به یک شبکه ایمن ارتباطی برای تروریست‌ها تبدیل شده‌اند و براحتی نیازهای آنها را برطرف می‌کنند. ارتباطات تروریستی در بازی‌های ویدیویی هدفگذاری‌های بسیار دقیق دارد و به گونه‌ای انجام می‌شود که تاکنون مأموران امنیتی و اطلاعاتی نتوانسته‌اند رد دقیقی از آنها به دست آورند. این نوع ارتباطات در سایه دنبال می‌شود وNSA CIA و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی نیز هنوز نتوانسته‌اند روش‌های کارآمد برای مهار کردن آنها ارائه دهند.

البته ماجرای سوءاستفاده از بازی‌های ویدیویی فقط به گروه‌های تروریستی ختم نمی‌شود زیرا در گزارش اخیر اعلام شده است سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی امریکا از بازی‌های World of Warcraft، Second Life و شبکه بازی‌های ویدیویی Xbox Live برای جاسوسی از کاربران استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند گروه‌های تروریستی را شناسایی کنند. این طور که اسناد و مدارک موجود نشان می‌دهد، بازبینی و مانیتورینگ بازی‌های محبوب موبایلی و رایانه‌ای توسط آژانس‌های امنیتی به یک امر معمول تبدیل شده است و با وجود این گروه‌های تروریستی به دنبال‌ روش‌های جدیدتری هستند تا باز هم فعالیت آنها مخفی بماند. به هر حال، فضای گسترده بازی‌های آنلاین و رایگان مخصوص دستگاه‌های موبایلی این فرصت را به تروریست‌ها داده است تا آسان‌تر از همیشه بتوانند ارتباطات مجازی خود را پیگیری کنند و ردی از خود برجا نگذارند. هنوز به درستی مشخص نشده است فعالیت گسترده تروریست‌ها در این بازی‌های محبوب و مردمی تا چه اندازه می‌تواند برای کاربران عمومی خطرآفرین باشد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6285/8/145739/0

ش.د9501707

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات