صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۵۰۵۴

اخبار و تحلیل‌ها شنبه 13 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اوایل فتنه به یکی از سران فتنه گفتم شما درظاهر با نظام هستید و به گفته خودتان د رحال اعتراض انتخاباتی هستید اما بدانید که مدیریت این جریان به دست بیگانگان می‌افتد و آنها با استفاده از کارشما، اصل نظام را هدف می‌گیرند. (95/5/31)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها‌ word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
جنجال ساختگی

هنوز زمان زیادی از پدیده شوم فیش‌های حقوقی نجومی و نگذشته است که خبر دیگری کام مردم را تلخ کرد و آن هم انتشار اخبار غیرموثق و کذب از پدیده «املاک نجومی» بود. هر چند با تقاضای شهردار تهران از دادستان کل کشور برای رسیدگی به این موضوع و مشخص شدن ساختگی بودن این خبر، نگرانی‌ها از بابت این قضیه تا حدودی مرتفع شده، اما این موضوع حاوی نکات مهمی است:
1- مبارزه با فساد یک فریضه است، اما استفاده جناحی و جریانی از پدیده فساد، نه تنها پسندیده نیست، بلکه خود نوعی ارتکاب به فساد است و سبب می‌شود جریان‌ها و نیروهای سیاسی بیش از آنکه به کارآمدی و حل و ‌رفع چالش‌های کشور بیندیشند، به فکر پیدا کردن نقطه ضعف و فسادی در جریان رقیب خود باشند و بازار شایعات و تهمت‌های ناروا رواج یابد. 2- به نظر می‌رسد، خبرسازی درباره «املاک نجومی» در شهرداری تهران، علاوه بر اینکه با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات هیئت‌رئیسه شورا مطرح شد، تلاشی برای به فراموشی سپردن «فیش‌های نجومی» و سرپوش گذاشتن بر ناتوانی دولت در ریشه‌یابی و برخورد با این پدیده است. در واقع، برخی طیف‌ها که واکنشی نسبت به پدیده شوم فیش‌های نجومی نداشتند، با جنجال‌آفرینی کذب، هم می‌خواهند بر ضعف‌های خود پرده‌ای بپوشانند و هم می‌خواهند شهردار تهران را تخریب کنند. 3- اقدام پسندیده شهردار تهران در درخواست از دادستان کل کشور برای بررسی عملکرد زیرمجموعه و کشف فساد احتمالی، اقدامی انقلابی و جهادی است که باید الگوی سایر مدیران قرار گیرد. هرچند این مسئله از مسئولیت ایشان در جایگاه شهردار تهران در برخورد با فساد احتمالی در زیرمجموعه خود نمی‌کاهد. 4- در حالی که کشور در شرایط خاصی قرار دارد و انتظار می‌رود، مسائلی چون بیکاری، ازدواج جوانان،‌ مشکلات مسکن و معیشت و... زودتر مرتفع شود، از نخبگان و نیروهای سیاسی انتظار می‌رود که مراقب جنجال‌آفرینی‌های بی‌مورد و غیرضروری باشند و رضایت خداوند، خدمت به نظام اسلامی و مردم کشورمان را بر ماندن به هر قیمت در قدرت و التذاذ شخصی ترجیح دهند.

▼ گزارش روز
جمع اضداد

در روزهای پرشمار مذاکره با طرف‌های غربی، عده‌ای ابراز مخالفت و انتقاد نسبت به روند مذاکرات و آنچه را که درباره توافق هسته‌ای احتمالی در رسانه‌ها منتشر می‌شد، تقویت موضع طرف‌های مقابل، خدشه به وحدت ملی و تضعیف تیم هسته‌ای می‌دانستند و از منتقدان مذاکرات به عنوان بزدل‌های سیاسی‌ای یاد می‌کردند که جای‌شان جهنم است، اما همین افراد که در مذاکرات کوچک‌ترین انتقادها را به سخت‌ترین شکل ممکن پاسخ می‌دادند و ادعا می‌کردند برای جلوگیری از تضعیف موضع کشورمان باید انتقادات را به زمان دیگری موکول کرد؛ چنانچه محمدجواد ظریف می‌گفت، زمان نقد برجام موقعی است که توافق نهایی و امضا شود، پس از نهایی شدن متن برجام ادبیات‌شان به کلی دگرگون شد، تا آنجا که رئیس‌جمهور رسماً اعلام کرد: زمان نقد برجام گذشته است و باید پیش از نهایی شدن آن، برجام را نقد می‌کردند! حالا هم پس از گذشت ماه‌ها و اثبات بی‌ثمر بودن برجام، این توافق را نعمتی می‌دانند که کفران آن (بخوانید نقد آن) عذاب الهی را در پی خواهد داشت!
 اما کاش قصه تناقض‌گویی درباره برجام به همین جا ختم می‌شد! در حالی که روزهای پیش از توافق وعده معجزه می‌دادند و حتی حل شدن مشکل خشکسالی و آب خوردن مردم را به برجام گره می‌زدند، شاید باورش سخت بود که در فاصله کمتر از چند ماه از اجرای توافق، مقامات دولتی جلوگیری از جنگ و حمله نظامی به کشور را به منزله دستاورد برجام بدانند! مواضع دولت شگفت‌انگیز است؛ چنانچه امروز افکار عمومی از سخنان تازه محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» که گفته است هدف مذاکرات رفع تحریم‌ها نبود، تعجب کرده است و در ذهن خود اولین مصاحبه رئیس‌جمهور پس توافق نهایی را مرور می‌کند که گفته بود: هدف این بود که تحریم‌های غلط و ظالمانه و ضدانسانی را لغو کنیم.. امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کردند همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و همه قطعنامه‌های ظالمانه لغو خواهد شد.

▼ خبر ویژه
عادل الجبیر: ایران باید سیاست‌هایش را تغییر دهد

شبکه خبری «العربیه» با انتشار گزارشی به انعکاس اظهارات عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان درباره جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در این گزارش آمده است: «عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی به‌تازگی گفت که ایران به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و به حمایت از رژیم بشار اسد و حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن ادامه می‌دهد.» الجبیر که در سفر به توکیو به‌سر می‌برد، عنوان کرد: «ما شاهد مداخله ایران در سوریه و حمایت از حزب‌الله و حوثی‌ها هستیم؛ ایران همچنین در پشت پرده برخی عملیات‌هایی قرار دارد که امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.» وی افزود: «ما تغییری در سیاست‌های ایران نمی‌بینیم و شاهد تلاش ایران برای ارسال تسلیحات به بحرین، کویت و عربستان سعودی هستیم؛ ایران باید این موضوع را مشخص کند که آیا با کشورهای دیگر سر جنگ دارد یا خیر؟ اگر سر جنگ دارد و به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد، بنابراین نمی‌توان با آن تعامل کرد. ما امیدواریم ایران که تاریخی عظیم و ملتی بزرگ دارد، بتواند سیاست‌هایی را که از سال 1979 پیگیری می‌کند، تغییر داده و عضو جدیدی از جامعه جهانی باشد.
 
▼ اخبار
1- رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تغییر می‌کند
محمدرضا عارف درباره تعیین رئیس جدید شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با کناره‌گیری وی از این سمت، اظهار داشت: هنوز هیچ بحثی روی هیچ مصداقی انجام نشده است. در مقطع فعلی بحث اصلی ما ارزیابی عملکرد شورای سیاست‌گذاری و آسیب‌شناسی آن است. وی در ادامه افزود: قطعاً ما، هم در ترکیب شورای سیاست‌گذاری تغییراتی را خواهیم داشت و هم در زمینه راهبردها و رویکردها. رئیس شورای سیاست‌گذاری را نیز خود اعضای شورا تعیین می‌کنند، پس از اینکه شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد، اولین کارش انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه خواهد بود. نماینده مردم تهران با بیان اینکه سعی می‌کنیم پیش از پایان شهریور فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را آغاز کنیم، گفت: رئیس شورای سیاست‌گذاری قاعدتاً از یک مرحله تا مرحله بعد تغییر می‌کند، الآن هم هدف شورای سیاست‌گذاری انتخابات اردیبهشت 96 خواهد بود.
2- وظیفه وزارت خارجه گرفتن حق ایران از آمریکاست
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره آینده برجام و دستاوردهای ایران با توجه به شرایط به وجود آمده گفت: ابتدا باید پرسید در دوران پسابرجام چه اتفاقی برای کشور افتاده است؟ در حال حاضر قطعنامه‌های مصوب علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل لغو شده، در ارتباط با اتهامات نظامی که علیه ایران زده می‌شد و به «پی‌ام‌دی» معروف است، ما موفق عمل کرده‌ایم و در این زمینه طرف مقابل حق و حقوق ما را پذیرفته، دست‌ها را بالا برده و تسلیم شده است. بروجردی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید حق‌مان را از حلقوم آمریکا بیرون بکشیم، افزود: مأموریت فعلی وزیر خارجه و تیم مذاکره‌کننده این است که حق ما را با وجود تمام کارشکنی‌ها و پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش در برجام از آنها بگیرند.
3- کاریکاتور توهین‌آمیز شارلی ابدو برای قربانیان زلزله ایتالیا
نشریه هزل‌نویس فرانسوی «شارلی ابدو»، با ترسیم تصاویر توهین‌آمیز به قربانیان زلزله چند روز پیش ایتالیا یک بار دیگر خبر‌ساز شد. این نشریه که قبلاً با توهین به مقدسات اسلام، خشم جهان اسلام را برانگیخته بود، این بار کارتونی با عنوان «زلزله به سبک ایتالیا» منتشر کرده و در آن قربانیان را بر اساس میزان جراحات‌شان به یکی از غذاهای ایتالیایی تشبیه کرده است. شارلی ابدو به یکی از قربانیانی که سر و صورتی خون‌آلود دارد، لقب «پنه (نوعی پاستا) با سس گوجه‌فرنگی» داده و نام غذایی دیگر را بر روی زنی که سر و صورتی کبود دارد، گذاشته است. عده‌ای از قربانیان که اجسادشان بین ساختمان‌ها جا مانده و پاهای‌شان بیرون است، به «لازانیا» تشبیه شده‌اند. «سرجیو پروزی» شهردار شهر ویران‌شده «آماتریس» این کارتون را «هزلی نامطلوب و شرم‌آور» توصیف کرد.
4- اگر اروپا وحدت را کنار بگذارد، در معرض فاجعه قرار می‌گیرد
وزیر خارجه سابق آلمان تأکید کرد، اگر اروپا در بحران‌های موجود وحدت خود را کنار بگذارد، در معرض تهدید فاجعه‌ای واقعی قرار می‌گیرد. «یوشکا فیشر» در مقاله‌ای در روزنامه «زوددویچه سایتونگ» با اشاره به مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حمله تروریستی نیس فرانسه و کودتای نظامی در ترکیه، نوشت: به جای اینکه قدم‌های پرانرژی برای تقویت اتحادیه اروپا برداشته شود تا خطرات در زمان حال و آینده کاهش یابد، اکثریت روزافزون شهروندان و سیاستمداران در بیشتر کشورهای عضو این اتحادیه اعتقاد دارند که راه‌حلّ مسائل در بازگشت به ملی‌گرایی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. این مسئله بیشتر با بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی همراه است.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی با اشاره به بدعهدی دشمن در برجام، گفت: رسانه‌ای نوشته بود حمله چندین بار خاتمی به برجام. حرف را درست بفهمند، ما که از طرف داخلی خودمان بد نمی‌گوییم، آنها زحمت کشیدند؛ اما زحمت‌شان با بدعهدی مواجه شد. وی ادامه داد: بعضی‌ها چندش‌شان می‌شود ما از بدعهدی آمریکا بگوییم؛ مگر شما آمریکایی هستید؟
محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت با اعلام اینکه مردم دچار فریب حجامت ۲۱ نقطه‌ای با قیمت ۷۰۰ هزار تومان نشوند، گفت: این روش در هیچ منبع طب سنتی تأیید نمی‌شود. مناسب‌ترین روش حجامت نیز در سلامت‌کده‌های طب سنتی انجام می‌شود که صلاحیت این کار را دارند.
پس از برد 2 بر صفر تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم ملی قطر که با حواشی زیادی همراه بود، صفحه اینستاگرام منتسب به رهبر معظم انقلاب با انتشار تصویری از حضور ایشان در بین اعضای تیم ملی در آستانه اعزام به بازی‌های جام جهانی 1998 فرانسه، به حمایت از تیم ملی ایران پرداخت.
منابع دیپلماتیک اعلام کردند: آمریکا و روسیه به توافق آتش‌بس ۴۸ ساعته در حلب و دادن اجازه ورود به کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل و کاهش حملات هوایی ارتش سوریه نزدیک شده‌اند و احتمالاً این توافق روز یکشنبه اعلام می‌شود.
اصغر نورالله‌زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در طول سه سال گذشته ۲۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده و بیش از ۲۰۰ هزار شغل پایدار ایجاد شده است.
محسن رضایی حقوق‌های نجومی را ناشی از نبود نظارت و وجود برخی از افکار خاص در مدیران کشور دانست و گفت: اگر کنترل، نظارت و حساسیت در مورد حقوق‌ها انجام ‌شده بود، از وقوع این اتفاقات جلوگیری می‌شد.
گروه تروریستی داعش قوانین جدیدی وضع کرده است که به بازیکنان فوتبال اجازه می‌دهد، اگر در زمین آسیب دیدند، حریف خود را قصاص کنند یا بابت آن دیه دریافت کنند!
رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به دستاوردهای این پژوهشگاه با گذشت 25 سال از زمان تأسیس آن، از درمان سالیانه بیش از شش هزار زوج نابارور در رویان خبر داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات