تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۰۶۷
فاطمه هاشمي در گفت‌وگو با «آرمان»:

فشار بر پدرم بيشتر از آقاي روحاني است

مقدمه: فاطمه هاشمي دختر بزرگ آيت‌الله هاشمي است و آموخته‌ها از پدر به وضوح در رفتار و گفتارش مشاهده مي‌شود. او سالهاست كه خود را وقف بيماران خاص كرده و اكنون در كنارترين نقطه تهران مشغول تاسيس بيمارستاني براي بيماران خاص است. ساعت 10 صبح با او قرار داشتيم. نكته جالب اينكه وقتي از چند كارمند سراغ دكتر فاطمه هاشمي را گرفتيم، جواب دادند كه «سر پروژه است» با كارگران به مثابه يك مهندس معماري صحبت مي‌كند و مي‌خواهد به بهترين نحو ممكن به ساخت بيمارستان مشغول شوند. به ساختمان اقامت بيماران رفتيم كه دو نفر از خانم‌ها مشغول اندازه گرفتن پرده‌ها بودند. به آن‌ها گفتيم كه طبق اصلاحاتي كه براي نصب پرده‌ها نياز است امروز موفق به نصب آن‌ها نمي‌شويد. لبخندي زدند و يكي از آن‌ها گفت:‌ «كار خانم دكتر هاشمي امروز نشد، ندارد. مطمئن باشيد همين امروز اين پرده‌ها نصب مي‌شود» سه راه افسريه مركز پزشكي بيماران خاص است كه بيمارستان آن در سال آينده افتتاح مي‌شود. با فاطمه هاشمي از سال 93 و برنامه‌هايش براي سال 94 پرسيديم و موضوعي كه ما را غافلگير كرد احتمال «حضور فاطمه هاشمي در انتخابات مجلس دهم» بود. البته وي اين حضور را تاييد صد درصدي نكرد و از مشكلات دولت يازدهم و ميراث دولت دهم براي اين دولت گفت و... متن كامل گفت‌وگوي فاطمه هاشمي با آرمان در ادامه مي‌خوانيد:
پایگاه بصیرت / زهرا ترابي - مطهره شفيعي
(ويژه‌نامه روزنامه آرمان - 1393/12/15 - صفحه 28)

* به عنوان اولين سوالم سال 93 را چگونه ترسيم مي‌كنيد؟

** اگر در مجموع بخواهم سال 93 را مورد ارزيابي قرار دهد، اين سال از نظر اينكه مردم كشورمان، رضايت نسبي از عملكرد دولت آقاي روحاني داشتند، سال نسبتا خوبي بود ولي از اينكه مردم انتظار داشتند مذاكرات هسته‌اي به نتيجه برسد و تا به امروز خروجي مشخصي نداشته است كمي نگران هستند كه در سال 94 چه اتفاقي خواهد افتاد. جامعه تا به امروز واقعا صبوري كرد. شرايط اقتصادي مناسب نبود، هزينه‌هاي زندگي فشارهايي را بر مردم وارد كرده بود و حتي قيمت بسياري از مواد غذايي نسبت به ابتداي سال افزايش پيدا كرده بود، ولي مردم صبوري به خرج دادند.

* مهم‌ترين اقدام دولت در سال جاري كه اثرات مثبتي را به جا گذاشته است، از نظر شما چه بود؟

** مهم‌ترين اقدام دولت مذاكرات هسته‌اي بود كه در بين جامعه و مردم اميدهايي را ايجاد كرده است كه اميدواريم نتيجه مثبتي را رقم بزند.

* همانطور كه مي‌دانيد در موضوع پرونده هسته‌اي برخي عملكردها در دولت قبل شرايطي را بوجود آورده بود كه دولت يازدهم را مجبور كرد در وهله نخست به ترميم اوضاع بپردازد و سپس برنامه‌هاي خود را اجرا كند بنابراين آيا قبول داريد كه نبايد انتظار نتيجه زود هنگام داشت؟

** نه تنها در مورد مسائل هسته‌اي بلكه دولت يازدهم، هر اقدامي كه درصدد انجام آن باشد، بايد در ابتدا اشكالاتي كه به دنبال برخي عملكردهاي دولت قبلي پديد آمده بود را برطرف كند تا بتواند كارهاي مثبت و ايده‌هاي خود را اجرا كند.

* برخي معتقد هستند به نتيجه نرسيدن مذاكرات در سال 93 باعث نااميد شدن مردم شد؛‌ چه پاسخي به اين افراد داريد؟

** اين موضوع را صحيح نمي‌دانم. مردم به خوبي مي‌دانند مذاكرات، كار سخت و طاقت‌فرسايي است. دولت به تنهايي در اين سناريو نقش ندارد بلكه مجلس و افراد مختلف در اين پرونده اعمال نفوذ كرده و مشكلاتي را در طول راه براي دولت و تيم مذاكره كننده ايجاد مي‌كنند.

* خانواده آقاي هاشمي سال 93 را چگونه پشت‌سر گذاشتند؟

** سال بدي نبود. فقط دادگاه مهدي را داشتيم.

* دادگاه‌هاي برادرتان چطور بود؟

** بالاخره مهدي مدتي در مسير دادگاه‌ها تردد داشت. من كاملا صحبت‌ها، برنامه‌ها و دفاعياتش را رصد مي‌كردم تمام حرف‌هايي كه به مهدي مي‌زدند همچنين اتهام‌هايي كه به او وارد مي‌شد، همه را براساس مستندات پاسخ داده است. حتي خود اصولگراياني مثل آقاي طائب عنوان مي‌كردند از مهدي هيچ مدركي ندارند.

* از جرياني صحبت كرديد كه فشار به آيت‌الله هاشمي را آغاز كرده‌اند. ماهيت اين جريان چيست؟

** ظاهرا به نظر من اين اقدامات از سمت يك نفر انجام نمي‌شود بلكه افراد مختلفي هستند كه در اين سناريو كار مي‌كنند. اين موضوع مربوط به امروز نيست بلكه از سال‌هاي گذشته نشأت مي‌گيرد. كساني كه هميشه كارهاي خلاف انجام مي‌دادند و پدر من به آن‌ها تذكر مي‌داد و يا مي‌گفت اين كارها، كارهاي درستي نمي‌باشد، در حال حاضر مشغول سنگ‌اندازي هستند. اين جريان نظرات سياسي و اقتصادي اشتباه و غلط ارايه مي‌كردند و از آن طريق، بهره‌برداري‌هايي در زندگي خودشان داشتند. هميشه پدر من مانع فعاليت‌هاي غلط و اشتباه آن‌ها بود.

* ارزيابي شما از تخلفاتي كه در دولت دهم صورت گرفت و در دولت يازدهم فاش و به آن‌ها رسيدگي شد و مي‌شود، چيست؟

** اين تخلفات، ناشناخته نبود. اتفاقاتي كه در كشور رخ مي‌داد، نمايانگر اين فعاليت‌ها بود. به عنوان مثال، درآمد نفتي چگونه مصرف شد؟ آيا در كشور مصرف شد؟ اگر در كشور مصرف شده، در حال حاضر چه كسي از اين وضعيت بوجود آمده راضي است؟ هدر دادن درآمد ملي خود نوعي جرم است. مدام مي‌گوييم بيت‌المال و بيت‌‌المال، آيا اين پول‌ها بيت‌المال نيست كه دو نفر روي مبل خوب بنشينند از يك مبل خوب استفاده ببرند پول مردم در اختيار دولت است و از آن به نادرستي استفاده نشود، از بين بردن بيت‌المال است. چه كسي در دولت قبل به اين مساله توجه داشت؟ آقاي احمدي‌نژاد و دولت قبلي درآمد نفت را چگونه هزينه كردند؟

* زماني كه پرونده آقاي رحيمي جدي شد، برخي اصولگرايان او را به آقاي هاشمي نسبت دادند. چرا پدر جواب قانع‌ كننده‌اي به اين فرافكني‌ها ندادند؟

** دروغ بودن اظهارات اين افراد به اندازه‌اي شفاف است كه مردم خودشان به راحتي آن را مي‌فهمند پس جواب دادن نياز نيست و مردم، خودشان جواب آن‌ها را مي‌دهند.

* ولي برخي از افراد جامعه تحت تاثير اين حرف‌هاي دروغ قرار مي‌گيرند!

** عجيب نيست چون هميشه افرادي از اين نوع حضور دارند. عوام در جامعه تحت تاثير شايعات هستند ولي افراد واقع‌بين، نخبه، تحصيلكرده و آنهايي كه تشخيص درست مي‌دهند، اين حرف‌ها را نمي‌پذيرند. هميشه يك سري عوام هستند كه به دنبال شايعه مي‌روند.

* در فضاي مجازي فيلمي منتشر شد كه ظاهرا از صدا و سيما هم پخش شده بود و در آن خانمي عليه آيت‌الله هاشمي شعار مي‌داد.

** اين موضوع براي سال 90 بود كه با هماهنگي هم صورت گرفت و خودشان هم پخش كردند. سال 90 همان سالي بود كه انتخابات مجلس برگزار شد.

* منظورتان از اين هماهنگي كه عنوان كرديد چيست؟

** هماهنگي از سوي كساني بود كه برنامه‌ريزي كردند تا اين صحبت‌ها صورت گيرد، تلويزيون فيلم بگيرد و پخش كنند. اين حرف‌ها از اول انقلاب بوده اما تاثيري ندارد.

* يعني شما و خانواده‌تان به اينگونه رفتارها عادت كرده‌ايد؟

** مسلما بله؛ اين‌ها را طبيعي مي‌دانيم. در يك جريان ناسالم، ما اين حرف‌ها را طبيعي مي‌دانيم. اگر اين جريان سالم باشد بايد با فردي كه دروغ مي‌گويد برخورد كند. در دين ما، تهمت و غيبت يكي از بدترين كارها بشمار مي‌آيد، در قرآن هم به پرهيز از دروغ تاكيد شده است ولي شاهد هستيم برخي به راحتي تهمت مي‌زنند و دروغ مي‌گويند بنابراين طبيعي است با فردي كه دروغ مي‌گويد و تهمت مي‌زند اگر برخورد نشود، اين موضوعات عادي مي‌شود.

* ظاهرا برخوردهاي لازم صورت مي‌گيرد چنانكه شاهد هستيم اكنون آقاي رحيمي حكم 5 سال زندان دريافت كرده است.

** محكوم شدن آقاي رحيمي مولفه خوبي براي كشور به شمار نمي‌آيد. مسئولان از ابتداي انقلاب درصدد بودند كه اخلاق و پاك‌دستي در جامعه حاكم شود اما انتقادهاي شديدي نسبت به عملكرد دولت سابق درباره نحوه استفاده از دارايي مردم وجود دارد و يك نمونه آن هم سوء استفاده آقاي رحيمي بود. در چنين شرايطي چه پاسخي براي مردم داريم؟ نبايد اجازه مي‌داديم كه اين اتفاق‌ها رخ دهد و اصل مهم هم همين است.

* به هر حال علني شدن اين تخلفات و صدور حكم براي فردي كه در جايگاه معاون اول دولت دهم بود پيام خوبي داشت و مردم از اينكه حقوق آن‌ها پيگيري مي‌شود راضي هستند. اين‌طور نيست؟

** اتفاقي كه رخ داد و آنچه مسئولان سابق انجام دادند خوب نيست. اين تخلفات را علني شد چون نمي‌توانند بگذارند مخفي بماند و آنها بايد پاسخگوي مردم باشند. همه اركان بايد پاسخگوي مردم باشند. اگر دولت يا هر نهادي اشتباه مي‌كند، بايد به مردم بگويد و از آن‌ها عذرخواهي كند. اينكه ما ببينيم هر روز يك اختلاس جديد مشخص مي‌شود و برخي افراد در زماني كه در دولت بودند، نقشي در آن‌ها داشتند، اين موضوع بدترين اتفاق براي كشور است و زيبنده نيست.

* اصلا منشأ اين اختلاس‌ها را چه مي‌دانيد؟

** عدم مديريت مهم‌ترين دليل ظهور اين اختلاس‌هاست. طبيعي است دست هر فردي كه به جايگاهي مي‌رسد باز مي‌شود و مي‌تواند تخلفاتي داشته باشد. موارد ديگر كه سبب پديد آمدن موضوعاتي مانند اختلاس مي‌شود را مي‌توان مورد مواخذه قرار نگرفتن، نبود نظارت و بازرسي كافي و هزاران موارد ديگر دانست. اگر قرار باشد قوه‌اي مثلا قوه مجريه از جاي ديگري درس و دستور بگيرد يا حمايت شود و كسي نتواند به عملكرد آن‌ها نظارت داشته باشد، همين مشكلات پيش مي‌آيد.

* در 8 سال دولت اصولگرايان اتهامات زيادي به آيت‌الله هاشمي و خانواده ايشان وارد شد. از ميان اين افراد كسي براي درخواست حلاليت و طلب عفو مراجعه مي‌كند؟

** خيلي‌هايشان به ديدار پدرم مي‌آيند، كساني كه تهمت‌هايي زده بودند يا دروغ گفته بودند، مي‌آيند. بارها ديدم كه آمدند عذرخواهي و طلب بخشش كردند و نامه نوشتند.

* واكنش پدر چه بود؟

** پدر اعلام كردند، هر كسي در عموم به من بد گفته است را بخشيدم. از اين موارد زياد مي‌آيند و كم نيستند.

* براي همين امر به خود شما مراجعه نكردند؟

** نه، آنهايي كه به پدرم يك حرف‌هايي را زده بودند آمدند و گفتند يا كساني كه ما را نمي‌شناختند، بعد از مدتي از نزديك با ما آشنا شدند، خانه و زندگي ما را ديدند، گفتند مظلوم‌تر از آقاي هاشمي در جمهوري اسلامي نيست. اصلا باور نمي‌كردند بر خلاف حرف‌هايي كه درباره ايشان زدند، آقاي هاشمي چنين زندگي‌اي را داشته باشد. از اين حرف‌هاي نادرست خيلي زياد مي‌زنند.

موضوع مهم اين است كه بالاخره ما انقلاب كرديم. دشمناني در خارج از مملكت داريم كه دوست نداشتند اين انقلاب پا بگيرد، يك سري دشمنان هم داخل كشورند و اين دو گروه از روز اول انقلاب دست به دست هم دادند و نسبت به ستون‌هاي انقلاب شايعاتي پخش كردند و هر دو طرف اين شايعات را گسترش مي‌دادند و مهر تاييد هم بر صحبت‌هاي يكديگر مي‌زندند. شما خيلي از صحبت‌هايي كه امروز در خارج كشور عليه پدر من مي‌شود را از زبان برخي در داخل هم گاه مي‌شنويد. پس معلوم است هدفشان چيست؟

* يكي از شايعاتي كه هميشه همراه خانواده شما بوده، ثروت خانوادگي است. راستي اين مجتمع بزرگ براي بيماران خاص در جنوبي‌ترين نقطه تهران را چگونه ساختيد و هزينه آن را چطور تامين كرديد؟

** اين‌ها از ثروت من نيست بلكه از كمك‌هاي مردمي است. افرادي كه كارها و اقدامات ما براي بيماران خاص را ديدند، اعتماد كردند و آمدند كمك كردند. شماره حساب و صندوق داريم و هر ساختماني كه مي‌سازيم يك عده را دعوت مي‌كنيم و مي‌آيند اينجا را مي‌بينند و پس از آن، كارهاي اداري آغاز مي‌شود.

* وزارت بهداشت چقدر كمك حالتان است؟

** هيچ كمكي به ما نمي‌كند.

* خودتان نمي‌خواهيد يا بودجه ندارند؟

** بودجه ما از طريق دولت تعيين مي‌شود، از سوي وزارت بهداشت نيست.

* پس نقش وزارت بهداشت در كمك به بيماران خاص به چه شكلي تعريف مي‌شود؟

** متاسفانه هميشه وزارت بهداشت در تمامي دولت‌ها كم لطف بوده و وزارت بهداشت دولت آقاي روحاني با وجود تفاوت‌هايي با دولت‌هاي سابق در حد انتظار به ويژه در ارتباط با بيماران خاص هنوز اقدام عملي نكرده است.

چند ماهي است كه وزارت بهداشت مشكلي براي سازمان‌هاي خيريه ايجاد كرده است. در اين راستا، چندين جلسه در وزارت بهداشت داشتيم اما هنوز هم به نتيجه نرسيديم. نمي‌دانم چرا هميشه وزارت بهداشت فكر مي‌كند اين سازمان‌هاي خيريه يا NGOها كه براي بيماران كار مي‌كنند مقابلش هستند؟ دليلش شايد اين باشد كه اگر اشكالاتي در عملكرد وزارت بهداشت مشاهده كنند، انتقاد مي‌كنند و آن‌ها مي‌گويند از ما انتقاد نكن.

انجمن‌هاي خيريه زبان مردم هستند؛ وقتي ما يك سازمان خيريه تاسيس مي‌كنيم اين سازمان به نمايندگي از بيماران تشكيل مي‌شود و هر كسي آن را تشكيل مي‌دهد زبان آن بيماران و نيازمندان است. بنابراين اگر مشكلات را نگويد پس اين سازمان غير دولتي چه فايده‌اي دارد؟ بايد انتقادها را بگويد. بنابراين سازمان‌هاي خيريه را نبايد محدود كرد، آن‌ها بايد خودشان تصميم بگيرند.

* مشكلي كه به آن اشاره كرديد چيست؟

** الان قانوني گذاشته‌اند كه سازمان‌هاي خيريه بايد تعرفه دولتي را بگيرند. دست سازمان‌هاي خصوصي و بيمارستان‌هاي خصوصي را باز گذاشتند. خوب؛ خود دولت چه كار مي‌كند؟ تعرفه دولتي دارد و همه امكانات دولتي در بيمارستان‌هاي دولتي مهياست. همچنين از يارانه مردم هم استفاده مي‌كند و حقوق پرسنلش را مي‌دهد. ولي مركز خيريه درماني از كمك‌هاي مردم مي‌چرخد و اين كمك‌هاي مردمي هم كه هميشه ثابت نيست و بنا بر مقتضيات زماني فرق مي‌كند. زماني كه مردم از نظر اقتصادي وضعشان خوب شود، كمك‌ها بيشتر مي‌شود و زماني كه وضعيت اقتصادي آن‌ها خوب نباشد، كمك‌ها كمتر مي‌شود. بايد دست نهادهاي خيريه را باز بگذارند. علاوه بر اين، مثلا ما مركز بيماران خاص را تاسيس كرديم و به اين بيماران خدمات رايگان عرضه مي‌شود ولي مردم منطقه هم مي‌آيند و از امكانات اين مركز استفاده مي‌كنند.

نمي‌توانيم به مردم منطقه امكانات رايگان بدهيم و مبلغي از آن‌ها دريافت نكنيم. مبلغي كه يك خير به ما داده است براي بيماران خاص است بنابراين بيمارستان بيماران خاص به اين بيماران سرويس مي‌دهد و افراد ديگر هم اگر مي‌خواهند از خدمات استفاده كنند، بايد مبلغي از آن‌ها اخذ شود و غير از اين نيست. اگر اين كار را نكنيم، گناه مي‌كنيم. پولي كه از فرد خير براي بيماران خاص گرفته مي‌شود، حق آن بيمار است. مثلا يك مركز خيريه تاسيس شده كه بسيار با كيفيت و خوب است و به نيازمندان خدمات رايگان مي‌دهد ولي اگر يك آدمي كه وضعش هم خوب است به آنجا مراجعه كند نبايد خدمات رايگان بگيرد بلكه بايد تعرفه آن را بپردازد.

اكنون وزارت بهداشت دست مراكز خيريه را بسته و مشكلات زيادي براي خيريه‌ها درست كرده است. جلسات مكرري گذاشته شد و حتي من نامه‌اي براي رئيس‌جمهور فرستادم، انجمن‌هاي خيريه نامه نوشتند و براي رئيس‌جمهور و وزير بهداشت فرستادند ولي هنوز به نتيجه نرسيده است. اگر اسم خيريه را كنار نگذاريم، هر كاري مي‌توانيم انجام دهيم و بر اين اساس بسياري نهادهاي خيريه درصدد هستند با تغيير اساسنامه خودشان، خيريه بودن را حذف كنند.

* شما در جنوبي‌ترين منطقه تهران مشغول تاسيس يك بيمارستان براي بيماران مبتلا به بيماري‌هاي خاص هستيد. دليلش به‌خاطر نيازمند بودن مردم اين بخش شهر است؟

** بله. بنياد هميشه در نظر داشت در مناطقي فعاليت داشته باشد كه اقشار آن منطقه نياز به كمك دارند، ما كمك‌هايمان را در شهرستان‌ها هم به مراكزي مي‌دهيم كه نيازمندتر‌ هستند. زمين اينجا را خيرين به ما دادند. انجمن خيريه اين زمين را گرفته بود كه در آن زايشگاه تاسيس كند، اوايل انقلاب رقم زيادي را هم از سوي يك خير جذب كرده بودند تا اين زايشگاه ساخته شود اما به هر دليلي نتوانستند آنچه مد نظرشان بود را بسازند و بعد به ما گفتند كه از اين زمين استفاده كنيم كه گفتيم ما زايشگاه نمي‌سازيم بلكه كلينيكي براي بيماران خاص مي‌سازيم كه قبول كردند و گفتند زايشگاه نياز نيست. كلينيك بزرگي را ساختيم و حالا هم بيمارستاني در كنارش مي‌سازيم. يك نقاهتگاه هم براي بيمارانمان كه از شهرستان مي‌آيند درست مي‌كنيم تا وقتي بيماران براي مداوا مي‌آيند مكاني براي اقامت داشته باشند و خدماتشان را دريافت كنند چون ممكن است بيماران سرطاني نياز به مداواي يك ماه و نيمه داشته باشند. اميدواريم كه سال ديگر بيمارستان را افتتاح كنيم.

* چه نامي براي آن انتخاب كرديد؟

** شرق.

* انتخابات مجلس دهم سال آينده برگزار مي‌شود. چه توصيه‌اي براي افرادي داريد كه قصد كانديداتوري دارند؟

** افرادي كه از جنس معتدل هستند كانديدا شوند؛ بالاخره هر كسي وضعيت خودش را مي‌داند و واقعا دوست دارد قدم مثبتي براي افراد جامعه بردارد و به دور از فضاسازي‌هاي سياسي و جنگ قدرت باشد. توصيه مي‌كنم افرادي كه حتي وابسته به هيچ حزبي هم نيستند، سعي كنند به طور مستقل وارد انتخابات شوند، اگر مي‌توانند با احزاب ارتباط برقرار كنند و با ورود به مجلس، اين نهاد را بهبود ببخشند. به عبارتي طرفدار مردم و حقوق واقعي مردم باشند.

* عملكرد مجلس نهم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

** تعداد نمايندگاني كه به فكر حقوق مردم باشند با آنچه مورد انتظار است يك كمي فاصله دارد. اين مجلس چند گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت را رد كرد و برخي نمايندگان چه رفتاري با دولت مي‌كنند.

* اشاره كرديد كه دولت تلاش دارد تا حق مردم را ايفا كند اما برخي مي‌گويند جسارت لازم را ندارد. موافق هستيد؟

** محدوديت‌هاي دولت خيلي زياد است. دولتي سر كار آمده كه با خزانه خالي و پروژه‌هاي عمراني نيمه كاره زيادي كه شايد 10 تا 20 درصد انجام شده بود، مواجه شده است. وضعيت تحريم‌ها را ببينيد وضعيت فروش نفت را ببينيد اگر نفت را هم بفروشيم براي دريافت پول آن و انتقال به كشور موانع زيادي وجود دارد. حالا هم كه قيمت نفت پايين آمده و ساير كالاها با افزايش قيمت مواجه شده است. واقعا دولت در اين شرايط چطور مي‌تواند مشكلات را سريع حل كند. قطعا زمان مي‌خواهد يعني تا زمان و امكانات مالي نباشد كه نمي‌تواند كاري انجام دهد. با اين همه اما دولت توانسته است تورم را كاهش دهد و كاهش تورم موضوع مهمي است البته در كنار آن، ركود اقتصادي هم به وجود آمده است چون زماني كه تورم كاهش پيدا مي‌كند، اگر ركود اقتصادي باشد وضعيت خوبي نيست ولي به دليل تحريم‌ها و عدم ثبات سياسي در جهان هر روز يك مسئله‌اي اتفاق مي‌افتد و سرمايه‌گذاري هم مشكل مي‌شود يعني آنهايي هم كه در گذشته سرمايه‌گذاري كردند پشيمان هستند. اين موارد دست به دست هم مي‌دهد كه دولت نتواند در يكي دو سال اول كار جدي انجام بدهد.

* براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم شما و بقيه خانواده مخالف بوديد؟

** بله مخالف بوديم.

* اما در روز ثبت‌نام در وزارت كشور كنار پدر بوديد؟

** بله؛ آن روز در دفتر بوديم البته هميشه در كنار پدرمان هستيم ولي دوست داشتيم كه پدرمان كانديداي آن انتخابات نشود.

* علت اين مخالفت چه بود؟

** بالاخره فشار بر ايشان خيلي زياد است و مخالفين اصلا نمي‌خواهند كه پدرم دوباره كارهايي را انجام دهد. آقاي روحاني رئيس‌جمهور است اما فشار بر پدرم بيشتر از ايشان است.

* دليل اين فشارها هم واهمه از نقش تاثيرگذار آيت‌الله هاشمي است.

** بله، بالاخره اعتقاد دارند كه اگر حمايت آقاي هاشمي نبود آقاي روحاني به عنوان رييس‌جمهور يازدهم انتخاب نمي‌شد و از اين مسئله خيلي عصباني هستند كه چرا آقاي هاشمي آمد و از آقاي روحاني حمايت كرد و همين حمايت باعث شد رأي آقاي روحاني به صورت جهشي افزايش داشته باشد.

* نظر آقاي هاشمي درباره عملكرد دولت چيست؟

** ايشان هم اعتقاد دارند كه دولت با مشكلات خيلي زيادي مواجه است. پدرم نمي‌خواست وارد عرصه انتخابات رياست جمهوري شود و مي‌گفتند كسي كه براي رياست جمهوري بيايد كار خيلي سختي پيش‌رو دارد. در كنگره حزب اعتدال و توسعه، آقاياني كه صحبت مي‌كردند مي‌گفتند ما بعد از اينكه وارد دولت شديم، تازه فهميديم مشكلات چقدر بزرگ‌تر از آن چيزي است كه فكر مي‌كرديم ولي آن موقع پدرم فكر همه اين مشكلات را كرده بود، مرتبا گزارش‌ها را مي‌خواند وضعيت كشور كه به دستشان مي‌رسيد را رصد مي‌كرد بنابراين مي‌دانست كشور چه وضعيتي دارد.

آمدن پدرم به خاطر مردم بود چون درخواست‌هاي مردم خيلي زياد شده بود و پدر مي‌گفتند «اگر من نيايم شايد خودخواهي باشد چون مي‌گويند كار سخت است و من در مقابل اين سختي قرار نگيرم» و وقتي تقاضاهاي مردم بيش از اندازه شد بويژه دو سه روز آخر به نحوي كه تلفن را نمي‌شد زمين گذاشت و هر كسي از راهي تلفني پيدا كرده بود كه مي‌توانست با آقاي هاشمي تماس بگيرد، اين ارتباط را برقرار مي‌كرد.

* روحيه آقاي هاشمي وقتي مي‌بيند تمام فرزندان كنار هم هستند چطور است؟

** خوب است ولي همچنان نگران مشكلات كشور هستند اين احساس را هم دارند كه وضعيت مردم نسبت به گذشته بهتر شده است و به همين دليل مقداري راضي‌تر هستند ولي هنوز نگران آينده كشور هستند.

* در بخش فرهنگي بعضا فشارهايي به وزير ارشاد مي‌آورند. فرهنگ از جمله موضوعاتي بوده كه براي فشار به دولت از آن استفاده مي‌كنند. چرا اين بخش هميشه در سيبل انتقادات است؟

** افرادي در كشور حضور دارند كه تنها مي‌توان آن‌ها را تندرو ناميد. اين افراد تعصب شديدي به مواضع خود دارند و نتوانسته‌اند انقلاب رشد كنند. در دولت احمدي‌نژاد، زمينه براي حضور اين افراد آماده شد البته آن‌ها از اول انقلاب هم بودند و امام به اين آدم‌هاي تند و افراطي اجازه خودنمايي نمي‌دادند و برخوردهاي تندي با آن‌ها داشتند. دولت احمدي‌نژاد كه آمد دوباره زمينه را براي اين افراد آماده كرد و آن‌ها توانستند خودشان را تا حدودي نشان دهند. اين‌ها نمي‌خواهند كه مردم با اين دولت باشند؛ جالب است كه نمي‌دانند هر كاري كه مي‌كنند به ضرر خودشان مي‌شود.

* رفتارهاي اين افراد در مباحث فرهنگي دو گانه است يعني در دولت آقاي احمدي‌نژاد در برابر مسائل فرهنگي كه تصور مي‌شد با مخالفت اين دسته مواجه شود، سكوت مي‌كردند.

** درست است؛ چون حمايت‌هاي خاصي داشتند. همين افرادي كه امروز اعتراض مي‌كنند آن زمان خودشان حامي عملكرد فرهنگي دولت احمدي‌نژاد بودند چرا كه امكاناتي از دولت در اختيارشان بود و از طريق رابطه با دولت، قدرت گرفته بودند.

* فكر نمي‌كنم شما و خواهر برادرها براي مجلس برنامه‌اي داشته باشيد.

** شايد هم داشتيم.

* واقعاً؟

** هنوز تصميم نگرفتيم.

* احتمال كانديداتوري آقاي محسن هاشمي بيشتر از سايرين است چون روحيه حضور در انتخابات را دارد اما تصور نمي‌شود شما و ديگر خواهر و برادر ديگرتان قصد ورود داشته باشيد.

** چرا تصور نمي‌كنيد.

* چون با مشغله كاري مواجه هستيد.

** يك موقع ديديد آمديم.

* اما شما سال‌هاست خودتان را وقف كارهاي خيريه و كمك به بيماران خاص كرديد.

** اگر مجلس هم بيايم لااقل در كميسيون بهداشت و درمان، بودجه‌هايي را براي بيماران در نظر خواهم گرفت.

* من نتيجه گرفتم اگر زمينه مهيا شود در انتخابات مجلس شركت مي‌كنيد.

** هنوز تصميم نگرفتم، شايد آمدم.

* تصميم نگرفتيد اما حتما به آن فكر كرده‌ايد. درست است؟

** بله؛ فكر كردم، ولي بصورت جدي نه.

* به هر حال بايد زودتر تصميم بگيريد. زمان زيادي نماينده است.

** من كه مشكلي ندارم، كارمند دولت نيستم. لحظه آخر هم مي‌توانم تصميم بگيرم. حتي اگر بخواهم بيايم تبليغاتي هم نخواهم كرد. فقط اعلام مي‌كنم كه آمدم. پس كار سختي نيست نه ستاد مي‌خواهم نه تيم تبليغاتي.

* آيت‌الله هاشمي موافق كانديداتوري و حضور شما در مجلس هستند؟

** چون در اين مورد فكر جدي نكردم، هميشه به صورت شوخي درباره آن صحبت كرديم. هنوز با ايشان مشورت نكردم كه بيايم چون تا اين لحظه تصميم بر آمدن ندارم. موقعش كه رسيد پس از مشورت با پدرم ثبت‌نام مي‌كنم.

* فكر مي‌كنيد رأي بالايي داشته باشيد؟

** من نه اصلا همچين فكري نمي‌كنم. من به ميزان راي هم فكر نمي‌كنم. اگر بيايم يك دليل خاص دارد كه زمان مقرر آن را اعلام خواهم كرد.

* سال ديگر را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

** سال ديگر بستگي به تحريم‌ها و وضعيت قيمت نفت دارد. اگر تحريم‌ها برداشته بود حتي اگر قيمت نفت هم آنچنان افزايش پيدا نكند، وضعيتمان نسبت به امسال خيلي فرق نمي‌كند.

* دو مرتبه آيت‌الله هاشمي دعوت به سفر به عربستان شد. چرا اين دعوت‌ها را نپذيرفتند؟

** خودشان بارها اعلام كردند كه من اگر سفري مي‌روم براي اين است كه مي‌خواهم كاري انجام بشود و اگر بروم آنجا قول‌هايي بدهم و اجرا نشود، رفتنم فايده‌اي نخواهد داشت.

* شما يا مادر با همسران سران كشورهاي ديگر ارتباط داريد؟

** بله، هر وقت عربستان براي زيارت رفتيم يك ملاقاتي هم با همسر مرحوم ملك عبدالله داشتيم. با خود ايشان هم گاهي ملاقات مي‌كرديم. در دو سه سفرمان به كشورهاي منطقه فرصتي شد تا با بعضي از همسران و اقوام آنها آشنا شويم.

ش.د930123ف

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات