تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۵۳

انتخابات به‌روایت دختران‌ آیت‌الله هاشمی

پایگاه بصیرت / مهدي رضايي

(روزنامه آرمان ـ 1394/10/16 ـ شماره 2943 ـ صفحه 3)

فائزه و فاطمه دختران آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني هستند كه دختر بزرگ يعني فاطمه كانديداي انتخابات مجلس است. فائزه هم ترجيح داد صحنه را براي خواهر و برادرش يعني فاطمه و محسن خالی كند و خود به آگاه‌سازي جامعه بپردازد تا اين‌بار با توجه به حضور پررنگ اصلاح‌طلبان و اعتداليون در انتخابات نتيجه‌اي ديگر رقم بخورد. او چندي پيش گفته بود كه اگر مردم پرشور وارد صحنه انتخابات شوند قطعا تندروها رأي نخواهند آورد و امروز هم مي‌گويد كه اين تندروها احساس خطر كرده‌اند. فائزه هاشمي به تحليل انتخابات اسفندماه پرداخت و به از حضور افراد در چند ليست انتقاد كرد. او همچنين مانند هميشه توصيه به حضور فعال زنان در انتخابات و راي‌دادن به خودشان كرد؛ چرا كه معتقد است زنان يك بال پرنده اعتدال هستند. فاطمه هم كه با منش پدر، خود را وقف بيماران خاص كرده دليل ثبت نامش را كمك به اين بيماران اعلام كرده و البته كمي از صحبت‌هايش نگذشت كه هجمه تندروها به او هم آغاز شد. در ادامه اظهارات دو دختر آيت‌ا... هاشمي درباره انتخابات را مي‌خوانيد:

ليست‌هاي مشترك و احساس تعارض

فائزه هاشمي گفت: در صورت وجود افراد مشترك بين دو حزب بايد به اين نكته توجه كرد در مواقعي كه رأي‌گيري‌هاي حساسي مانند انتخاب رئيس مجلس صورت مي‌گيرد، اصولگرايان حاضر در ليست اصلاح‌طلبان به چه كسي راي مي‌دهند و در سمت روبه‌رو نيز اصلاح‌طلبان حاضر در ليست اصولگرايان چه فردي را انتخاب خواهند كرد. به‌طور قطع در چنين شرايطي تعارض ايجاد مي‌شود و وضعيت آرا چندان مشخص نخواهد شد. فائزه هاشمي اظهار كرد: تكليف احزاب بايد معلوم و چهره شان مشخص باشد و فعاليتي شفاف داشته باشند. اشتراك در موضوع عضويت افراد در احزاب مختلف را چندان متوجه نمي‌شوم و وجود چنين بحثي را يك مشكل حزبي مي‌دانم. بايد توجه داشته باشيم كه اگر قرار است احزابمان در مسير واقعي حزب قرار بگيرند، نبايد از اين پس شاهد اتفاقاتي اينچنيني باشيم، البته اين موضوع نظر شخصي بنده است. وي در بخش ديگري از اظهارات خود به تلاش‌هايي كه براي تخريب برخي چهره‌ها از طريق جلوگيري از نشست‌ها و سخنراني‌هاي اين افراد از سوي عده‌اي صورت مي‌گيرد، اشاره و تصريح كرد: معمولا اقداماتي نظير تلاش براي تخريب و امنيتي كردن فضاي انتخابات در هر دوره اتفاق مي‌افتد و تاكنون اثر عكس داشته است. در اين راستا اگر به گذشته و دوم خرداد ۱۳۷۶ نگاه كنيم، حركاتي بسيار شديدتر را مي‌بينيم، در حالي كه نتيجه نهايي آن برخلاف اينگونه حركت‌ها بود.

تندروها احساس خطر كرده‌اند

اين نماينده دوره پنجم مجلس افزود: تلاش‌هاي صورت گرفته در اين زمينه در نهايت به نفع اصلاح‌طلبان و به نفع عموم جامعه مي‌شود، چون اينگونه اعمال نشان‌دهنده احساس خطر كردن تندروها و به معناي آن است كه اين افراد چون احساس خطر مي‌كنند، از طريق اعمالي چون جلوگيري از سخنراني افراد و تخريب آنها، سعي در تنگ‌تر كردن فضا دارند. اين افراد براي تحقق خواسته‌هايشان مي‌خواهند رسانه‌ها را محدود كنند تا حرف مردم و اصلاح‌طلبان بيان نشود در حالي كه تجربه نشان مي‌دهد اينگونه اقدامات تاكنون نتيجه عكس داشته است. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود بر سهميه ۳۰درصدي زنان در مجلس و لزوم حضور بانوان در مدارج دولتي تاكيد كرد و گفت: فكر مي‌كنم اختصاص اين سهميه تنها راه‌حل ماست. با وجود اينكه ۳۷ سال از انقلاب مي‌گذرد، روزبه‌روز تعداد خانم‌هاي حاضر در مجلس كمتر شده كه در اين راستا نمي‌توانيم بگوييم خانم‌ها تلاشي نكرده‌اند.

فائزه هاشمي ادامه داد: بايد توجه داشته باشيم كه جامعه با يكسري مشكلات در رابطه با حضور كمتر زنان در مجلس و عرصه‌هاي مديريتي روبه‌روست. با اين وجود تمامي كشورهاي دنيا نيز اين كار را انجام داده‌اند، به اين صورت كه سهميه‌اي را تعيين مي‌كنند كه پيشنهاد ما سهميه‌اي حداقل ۳۰درصدي است كه پس از رسيدن جامعه به تعادل، آن سهميه برداشته مي‌شود. وي اظهار كرد: چندي پيش تحقيقي را مطالعه مي‌كردم كه براساس آن حتي كشور سوئد هم اين سهميه را در يك دوره زماني داشته و اختصاص چنين سهميه‌اي درواقع موضوعي است كه سازمان‌هاي بين‌المللي نيز پيشنهاد كرده‌اند. اختصاص اين سهميه نه تنها درباره انتخابات مجلس، بلكه در پست‌هاي كلان مديريتي مانند انتخاب وزرا، كابينه و ديگر پست‌هاي مهم مملكتي نيز صدق مي‌كند. به نظر بنده اختصاص اين سهميه آخرين راه‌حلي است كه در خلال آن، خانم‌ها بتوانند در مديريت‌هاي كلان جامعه به ويژه مجلس، مشاركت‌هاي قوي داشته باشند.

نتيجه عدم‌حضور زنان خروج از اعتدال است

عضو حزب كارگزاران سازندگي تصريح كرد: نتيجه تك‌بعدي و رها شدن يك بال جامعه، بخشي از مشكلاتي است كه امروز مشاهده مي‌كنيم و دليل بروز بسياري از اين مشكلات خروج اداره كردن جامعه از اعتدال است. وي اضافه كرد: در نظام آفرينش انسان، زن و مرد با هم خلق شده‌اند و بر همين محور، بايد با هم بمانند و با يكديگر جامعه را اداره كنند تا اعتدال حفظ شود. موضوعي كه در شرايط فعلي مشاهده مي‌كنيم، وجود فرهنگ و مديريت مردانه در كشور است در حالي كه اگر بانوان وارد چنين مديريتي شوند، ايجاد اعتدال در جامعه و همچنين تلطيف شدن فضاي فعلي را شاهد خواهيم بود. فائزه هاشمي همچنين يادآوري كرد: اين قضيه در مجمع تشخيص مصلحت نظام و در راستاي سياست‌هاي كلان انتخابات مطرح شد، اما متاسفانه راي نياورد. فعاليتي كه هم‌اكنون با احزاب انجام مي‌دهيم اين است كه حداقل احزاب اصلاح‌طلب اين موضوع را رعايت كنند و در ليست‌هايشان اين حداقل سهميه ۳۰ درصدي را مورد توجه قرار بدهند. وي درباره اتحاد احزاب اصلاح‌طلب هم گفت: موضوعي كه هم‌اكنون مشاهده مي‌كنيم، اتحاد احزاب اصلاح‌طلب با همديگر در قالب شوراي عالي اصلاح‌طلبان است كه چندي پيش تركيب هيات رئيسه آن هم مشخص شد.

اصلاح‌طلبان با حاميان دولت فاصله‌ ندارند

اين نماينده دوره پنجم مجلس اظهار کرد: درباره نزديك شدن اصلاح‌طلبان و حاميان دولت در حال فعاليت هستيم و به‌طور قطع اصلاح‌طلبان و حاميان دولت با هم فاصله‌اي ندارند، اما اينكه با هم يك ليست ارائه دهند يا نه، هنوز بحث ما نيست و اطلاع ندارم چه اتفاقي در آينده مي‌افتد. به هر حال حاميان دولت، نگاه مشخصي دارند و چندان انتظار ندارم با اصلاح‌طلبان همراه شود، بلكه اصلاح‌طلبان خودشان بايد تلاش كنند و كارشان را انجام دهند. وي در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: درباره ائتلاف اصولگرايان چندان اطلاعي ندارم، اما براساس آنچه در اخبار مي‌خوانيم، به نظر مي‌آيد با وحدت فاصله زيادي دارند.

هجمه تندروها به فاطمه هاشمي

دختر بزرگ آيت‌ا... هاشمي نيز كه كانديداي مجلس شده است، گفت: اميدوارم رد صلاحيتهازیاد نباشد. فاطمه هاشمي اظهار كرد: اگر رد صلاحيتها گسترده باشد بهطور قطع مردم نسبت به اين مساله ناراحت خواهند شد. رئيس بنياد امور بيماريهاي خاص تصريح كرد: به دلایل مختلفي و با توجه به وضعيت بيماران خاص تصميم به ثبتنام براي مجلس گرفتهام تا بتوانم مشكلات بيماران خاص را حل كنم. این داوطلب مجلس دهم با اشاره به مجلس خبرگان، اضافه كرد: مجلس خبرگان هميشه مهم بوده است و بايد به آن توجه شود و اين جاي خوشبختي است كه افراد زيادي براي انتخابات مجلس خبرگان ثبتنام كردهاند. وي گفت: اين را بايد به فال نيك بگيريم چون جمهوري اسلامي ايران توانسته مجتهدان زيادي را تربيت كند و اين حضور نشان‌دهنده آن است كه جمهوري اسلامي ايران در راستاي تربيت مجتهدان خوب عمل كرده است. اظهارات فاطمه هاشمی مصداق اين گفته فائزه مبني بر ترسيدن تندروهاست چرا كه ساعتي پس از انتشار آن رسانه‌هاي تندرو داستاني جديد و دروغ ساختند و طي آن ادعا كردند «صدور فرمان آشوب، اين‌بار توسط فاطمه هاشمي؟‍!» اين تيتر نشان مي‌دهد كه اصولگرايان تندرو از هم‌اكنون خود را بازنده رقابت و اعتدال‌طلبان و اصلاح‌طلبان را پيروز مي‌دانند و در كنار آن آگاهند در صورت راهيابي فرزندان آيت‌ا... هاشمي به مجلس گرايش اعتدالي پررنگ شده و تندروها به حاشیه خواهند رفت.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/139479

ش.د9405249

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات