صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 25 مرداد 1395 شماره 4407

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سال ۸۸ بعضی خطای بزرگی را مرتکب شدند، کشور را در لبه‌ یک چنین پرتگاهی قرار دادند، یک مشکل این‌چنینی را برای کشور تدارک دیدند؛ اما بحمدالله خدای متعال کمک کرد، ملت توانست از این مشکل عبور کند. (92/4/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
مرام پهلواني و قهرماني

مرام پهلواني ريشه در تاريخ ايران زمين دارد. پهلواناني چون پورياي‌ولي و جهان پهلوان تختي همواره الگوي جوانان وطن بوده‌اند. ملت شریف ایران نیز انتظار دارند که این روحیه در میان همه ورزشکاران استمرار یابد. در اين روزها که همه ملت چشم‌انتظار کسب مدال‌هاي رنگين از سوی ورزشکاران در المپيک ريو هستند، اولين مدال‌هاي طلاي کشور را پهلوانان رشته وزنه‌برداري به دست آوردند. کيانوش رستمي و سهراب مرادي دلاورمرداني هستند که سرود کشورمان را در برزيل طنين‌انداز کردند.
اما آنچه در اين ميان بيش از هر چيز ديگر تحسين‌برانگیز است، آن است که کیانوش رستمي خوش‌رنگ‌ترين مدال المپيک را به شهداي مدافع حرم تقديم کرد و مرادي نيز در اقدامي ارزشمند طلاي خود را به رهبر معظم انقلاب اسلامي هدیه نمود. اين حرکت ارزشمند رستمي که کار خود را در مواجهه با سنگين‌ترين وزنه با نام خالق هستي آغاز کرده بود، با واکنش شايسته ۴۹ نفر از همسران شهداي مدافع حرم همراه شد و آنان در نامه‌اي از کيانوش رستمي قدرداني کردند. در تحسين رفتار رکورددار المپيک نکات فراواني را مي‌توان يادآور شد؛ از جمله اینکه اين اقدام رکورددار المپيک به شايستگي حکايت از آن دارد که عشق و ارادت به فرهنگ جهاد و شهادت در بين جوانان‌مان همچنان جاري است و جوانان ما به خوبي مي‌دانند که پهلوانان واقعي کساني هستند که براي دفاع از ارزش‌ها، ارزشمندترين گوهر وجود خود را به معرکه خون و آتش برده و با نثار جان‌شان در تاريخ اين سرزمين جاودانه شده‌اند. همچنین، اين اقدام نشان داد که همه تهمت‌ها و تخريب‌ها براي کم‌رنگ کردن مقام والای شهداي مدافع حرم که رسانه‌هاي بيگانه آن را دنبال می‌کنند، تا چه اندازه بی‌اساس و بی‌تأثیر بوده است.
با این اقدام بی‌شک، ارزش و بهاي طلاي قهرمان‌مان دو چندان شده و تا نام شهداي مدافع حرم در اين سرزمين باقي است نام پهلوان کرمانشاهي نيز باقی خواهد ماند و به تعبير همسران شهداي مدافع حرم: «قهرماناني که کربلاييان زمان را نام مي‌برند، کاري زينبي مي‌کنند که موجب ماندگاري عنوان قهرماني‌شان گرديده و پهلواني را لايق و شايسته مي‌گردند.»

▼ گزارش روز  
سودای رفع حصر

هشت سال از فتنه، از آن روزی که شیفتگان قدرت نتوانستند رأی ملت را بپذیرند، از آن روزی که با دروغ بزرگ تقلب، فرمان اردوکشی خیابانی صادر کردند و از منافقین و دستگاه اطلاعاتی و رسانه غرب تا مدعیانی که خود را پشت نام خمینی کبیر پنهان می‌کردند، در یک صف قرار گرفتند و علیه مردم‌سالاری دینی، علیه انقلاب و علیه خواست مردم شوریدند، می‌گذرد؛ هشت سال از آن دوران می‌گذرد که نظام جمهوری اسلامی با صبوری فتنه‌گری‌ها را تحمل کرد؛ از تقلب گفتند و مردم را به خیابان کشاندند، نظام صبر کرد؛ بیانیه پشت بیانیه صادر کردند، نظام تحمل کرد، علیه آرمان فلسطین و اصل نظام شعار دادند نظام صبر کرد، به امام خمینی اهانت کردند نظام صبوری کرد، حتی هلهله‌کنندگان روز عاشورای حسینی را افراد خداجو خواندند، باز هم نظام صبوری کرد تا مردم خود به میدان آمدند و از فتنه و مسببان آن اعلام انزجار کردند! اما بازهم مسببان این فتنه با وجود طرد شدن از جانب مردم، همزمان با آغاز انقلاب‌ها در منطقه قصد برهم ریختن کشور را داشتند و امنیت کشور را هدف قرار داده بودند، در آنجا بود که دیگر صبر جایز نبود و حصر آغاز شد! اگر آنجا نیز آنان تحمل می‌شدند، مشخص نبود امروز کشور گریبان‌گیر چه معضلات و آسیب‌هایی بود! اما انگار برخی خود را به فراموشی زده‌اند و چشم بر همه این ظلم‌ها و هشت ماه مدارا با آنها بسته‌اند و از رفع حصر دم می‌زنند! و دوباره این مسئله را تیتر یک کرده‌اند که یعنی فراموش نشده است(!)، اما آیا رئیس‌جمهور و نماینده مجلس هم می‌توانند فراموش کنند؟! و... واقعیت همان است که محمدرضا باهنر به تازگی در مصاحبه‌ای به آن اشاره کرده و گفته است: «جرم آنها آنقدر زیاد است که اگر دادگاهی در کار باشد نتیجه حکمی خواهد شد که بسیار سنگین است و بهترین وضعیت ادامه حصر است.»

▼ خبر ویژه
اقتصاددان‌ دارای صلاحیت در کنار رئیس‌جمهور وجود ندارد

فرشاد مؤمنی، اقتصاددان نزدیک به روحانی گفت: من صمیمانه می‌گویم دولت با برنامه توسعه برخوردی سهل‌انگارانه و تناقض‌آمیز دارد. وی افزود: دولت کارهای غیرمتعارف کرد؛ برای نمونه یک دفعه به شکل پیش‌بینی نشده و نمایشی اعلام کرد لایحه بودجه سال جاری و برنامه را همزمان به مجلس می‌دهد. حالا ده‌ها مسئله مطرح است؛ یکی آنکه دولت از نظر قانونی باید لایحه برنامه را شهریورماه به مجلس ارائه می‌‌داد و این وقفه شش‌ماهه خلاف بود و دولت هم توضیحی نداد. دیگری آنکه لایحه برنامه هم بنا به اذعان خود دولت برنامه نبود و عنوان آن لایحه احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه بود؛ یعنی دولت اذعان کرد که برنامه توسعه‌ای تدارک ندیده است. مؤمنی با بیان اینکه دولت می‌خواست مجلس را دور بزند؛ اما هم خود و هم کشور زیان دید ، افزود: علاوه بر اینها خطاهای راهبردی بسیاری را می‌توان برشمرد؛ برای نمونه خطای راهبردی تقاضای رئیس‌جمهور و اعضای کابینه و بخش‌های بزرگی از حکومت به انصراف مردم از یارانه نقدی. چرا این خطا راهبردی است؟ چون به طور مشخص می‌توان به رئیس‌جمهوری گفت که در کنار شما یک فرد صاحب صلاحیت کارشناسی که درباره فشارهای طاقت‌فرسا و فاجعه‌آمیزی که به تولیدکنندگان و عامه مردم تحمیل شده، وجود ندارد.
 
▼ اخبار
1- واکنش کلی حسن خمینی به انتشار فایل صوتی منتظری

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در واکنش به انتشار فایل صوتی منتظری درباره امام راحل گفت: بازگو کردن سخنانی که دروغ بودن‌شان معلوم شده، چه فایده‌ای دارد؟ وی تصریح کرد: جای سؤال دارد که برخی کسانی که این نقطه را هدف قرار می‌دهند، به چه امید و با چه ملاک و تحلیلی یکی از عمیق‌ترین محورهای وحدت ملی را هدف قرار می‌دهند؟ البته این اولین بار نبوده و آخرین بار هم نخواهد بود و مانند همان کسانی که نسبت به حضرت علی(ع) بغض داشتند، کسانی نسبت به امام(ره) و انقلاب بغض دارند و تا آخر نیز خواهند داشت؛ اما خداوند آن محبت را در دل‌ها قرار داده است.
2- گزافه‌گویی شیوخ موریتانی علیه ایران
به گزارش «الشرق الاوسط» شماری از امامان جماعت موریتانی در سلسله سمینارهایی که در نواکشوت برگزار شد، مدعی شدند، شخصیت‌های موریتانیایی مرتبط با نظام سیاسی کنونی ایران تلاش دارند مراکز نفوذی برای این کشور در موریتانی از طریق شعارهای مذهبی ایجاد کنند. برگزاری این نشست در زمانی انجام می‌شود که عربستان سعودی تلاش دارد کشورهای متحد خود را به برگزاری سمینارها و همایش‌هایی علیه ایران تشویق کند و با این اقدام، جبهه‌ای متحد علیه کشورمان در منطقه و جهان به راه بیندازد. از این رو، برگزاری چنین نشست‌هایی را در کشوری، مانند موریتانی باید همسو با همین اهداف تفسیر کرد.
3- فاطمه هاشمی‌: پدرم از روحانی عبور نمی‎کند
فاطمه هاشمی‌رفسنجانی گفت: هفته گذشته آیت‌الله هاشمی حمایت خود را از آقای روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام کرد. پدرم از روحانی عبور نمی‎کند. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه «برخی کاندیداها اشتباهی وارد لیست امید شدند»، گفت: این روزها خبرهایی مبنی‌بر ایجاد «جبهه مستقلین» در مجلس شنیده می‎شود. به عقیده من، این افراد همان کسانی هستند که اشتباهی وارد لیست امید شدند تا از این طریق بتوانند آرای مردم را جلب و وارد مجلس دهم شورای اسلامی شوند. در حالی‎ که آنها هیچ اعتقادی به «لیست امید» نداشتند و از این فرصتی که در اختیارشان قرار گرفته است، می‎خواهند نهایت استفاده را ببرند.
4- خوابی که «بارزانی» برای عراقِ پس از داعش دیده است
 دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با یک مقام ارشد آمریکایی و مواضع مطرح شده در این دیدار، از طرح بارزانی برای کلید زدن روند تجزیه عراق حکایت دارد. بارزانی در دیدار با مک گورک خواستار مشخص شدن دقیق نقش کردها پس از آزادسازی موصل شده و در این چارچوب، بر ضرورت حصول یک توافق کامل با آمریکا درباره جزئیات این نقش پس از شکست داعش در موصل تأکید کرده است. گزارش رسانه‌های محلی نیز حاکی است، بارزانی در این جلسه گفته، موصل پس از آزادسازی دیگر پذیرای نظم سابق نخواهد بود.
5- جزئیاتی از سفر پنهانی مذاکره‌کنند‌گان بوئینگ به تهران
حضور بی سر و صدای هیئتی از بوئینگ طی چند روز گذشته در ایران برای نهایی‌کردن خرید چند هواپیما از این شرکت آمریکایی که به صورت غیررسمی و در پوشش مسافر عادی انجام شده و سابقه و پیشینه بعضی از این افراد، شائبه‌هایی را درباره روند مذاکرات و ورود به موضوعات غیرمرتبط ایجادکرده است. گفتنی است، در برخی از رسانه‌ها از دو نفر از اعضای این هیئت با عنوان کارشناسان نظامی ارتش آمریکا نام برده شده است.

▼ اخبار کوتاه
۱۹ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی نسبت به آنچه اهانت برنامه «دورهمی» خوانده‌اند، به رسانه ملی تذکر دادند. نمایندگان اهل سنت نیز خواستار برخورد مجلس با توهین‌کنندگان به اهل سنت شدند. گفتنی است، در برنامه طنز دورهمی در سکانسی، عبارت طلحه و زبیر لعنتی به کار رفته بود.
بر اساس اخبار رسیده، آزادسازی واردات نوشت‌افزار در دولت یازدهم، تولیدکنندگان داخلی را ورشکست کرد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: امروز تنها ۱۵ درصد از نوشت‌افزار و اسباب‌بازی، تولید داخلی است و بیش از ۹۰ درصد بازار نوشت‌افزار در قرق محصولات خارجی بی‌کیفیت، به ویژه چینی است.
یک منبع محلی در شهر موصل عراق اعلام کرد، داعش شش تن از ساکنان این شهر را با انداختن آنها در قیر داغ اعدام کرده است. وی افزود: اعدام این افراد پس از صدور حکم از سوی دادگاه شرعی داعش انجام شد و این افراد در مخزن‌های بسیار داغ و جوشان قیر انداخته شدند.
محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران درباره گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای نامزدی انتخابات سال آینده گفت: به طبع بهترین گزینه جریان اصلاح‌طلب خود حسن روحانی است؛ اما بنا به هر دلیلی، اعم از وجود مشکل یا حضور نداشتن ایشان، قطعاً گزینه‌های فراوانی را در اختیار داریم.
روزنامه «ساندی تایمز» به نقل از مقامات شهر لندن اعلام کرد: به دلیل آمادگی نداشتن بخش دولتی انگلیس و بخش مبادلات بین‌المللی این کشور برای خروج از اتحادیه، این احتمال وجود دارد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا سال 2019 به تعویق بیفتد.
خبرهای رسیده حاکی است، به تازگی هشت تروریست مجروح برای مداوا وارد سرزمین‌های اشغالی شده‌اند. گفتنی است، از زمان آغاز کمک‌های رژیم صهیونیستی به تروریست‌ها در ارتفاعات جولان، حدود ۲۵۰۰ تروریست سوری در سرزمین‌های اشغالی مداوا شده‌اند.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، از هفت ایراد اساسی آن خبر داد و خواستار عدم پذیرش کلیات لایحه از سوی مجلس به‌ علت کاستی‌های جدی آن شد.
انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مناطق آزاد رسالت خودشان را فراموش کرده‌اند، گفت: متأسفانه، مناطق آزاد به مبادی رسمی قاچاق و محلی برای دپوی کالاهای مصرفی تبدیل شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات