تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۳۸۴
صاحبنظران سیاسی از عواقب خودتحریمی بانک‌های ایرانی می‌گویند

ردپای کاپیتولاسیون مدرن در FATF

پایگاه بصیرت / جعفر تکبيري

(روزنامه جوان ـ 1395/06/14 ـ شماره 4902 ـ صفحه 2)

موضوع عدم همکاري برخي از بانک‌هاي داخلي با مجموعه‌هاي وابسته به سپاه پاسداران جنجال‌هاي زيادي را در فضاي مجازي ايجاد کرده‌ است. موضوع به آنجا باز مي‌گردد که بانک‌هاي داخل کشور در راستاي اجراي قوانين FATF که نهادهاي مالي را از همکاري با سازمان‌ها و دستگاه‌هايي که در ليست تحريم‌هاي سازمان ملل قرار دارند يا به‌زعم آنها جزو ليست سازمان‌هاي تروريستي هستند، باز مي‌دارد، از همکاري با بخش‌هاي مختلف سپاه پاسداران سر باز مي‌زنند. در همين راستا اخيراً دو سند از مکاتبه دو بانک با قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا منتشر شده که براساس آن اين دو بانک به مجموعه قرارگاه اعلام کرده‌اند که امکان نقل و انتقال ارزي براي آنها را ندارند. براساس يکي از اين اسناد، واحد مستقل ارزي خطاب به مديريت شعبه بانک سپه در نامه‌اي به تاريخ 10 مرداد 95 و در جواب درخواست يک شرکت براي ضمانتنامه‌هاي ارزي آورده است: «... در شرايط فعلي و با عنايت به مفاد نامه بازگشتي مبني بر نامبرده شدن متقاضي ضمانتنامه‌ها در ليست اشخاص تحريمي، اجابت درخواست متقاضي امکان‌پذير نيست.» مشابه همين مورد در بانک ملت نيز اتفاق افتاده و اين بانک در پاسخ به درخواست قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص) براي نقل و انتقالات ارزي عنوان کرده است: «کارسازي کليه خدمات ارزي(بين‌المللي) براي آن دسته از مشتريان که نامشان در ليست تحريم اتحاديه اروپا يا ليست تحريم مشترک اتحاديه اروپا و سازمان ملل مي‌باشد امکان‌پذير نيست.»

اين اقدامات در حالي صورت گرفته که پس از برجام که قرار بود براساس آن زنجير تحريم‌ها پاره شود، همچنان بخش‌هاي بزرگي از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تحريم امريكا و سازمان ملل باقي ماند. نکته مهم آنجاست که اين تحريم‌ها تنها دامن بخش‌هاي نظامي مجموعه سپاه پاسداران را نگرفته و حتي بخش‌هايي نظير قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا که فعاليت‌هاي صرف عمراني و خدماتي دارند و به طور کامل از محيط‌هاي نظامي به دور هستند نيز همچنان زير چتر تحريم‌هاي امريكا و سازمان ملل قرار دارند. از اين‌رو بيم آن مي‌رود که در آينده نه‌چندان دور بانک‌ها در مسير اجراي FATF از ارائه خدمات به شرکت‌هايي که تنها رابطه کاري با مجموعه سپاه دارند نيز امتناع بورزند و اين موضوع آغازي بر پروژه خود تحريمي در داخل کشور باشد. حال اين موضوع با واکنش صريح نمايندگان مجلس و کارشناسان سياسي همراه شده و حتي اين موضوع را نوعي کاپيتولاسيون عليه نظام جمهوري اسلامي ايران دانسته‌اند.

FATF فاجعه‌آميزتر از کاپيتولاسيون ‌

بر اين اساس، فؤاد ايزدي، کارشناس مسائل امريكا و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اين موضوع عنوان کرد که اتفاقي که در قالب توافق FATF در حال رخ دادن است، خاص کشور ما نيست و امريكا سال‌هاست براي فشار بر کشورهايي که با آنها مشکل دارد، از اين روش استفاده مي‌کند و نسبت به برخي گروه‌ها مانند حزب‌الله لبنان از اين روش فشار استفاده کرده است.

ايزدي همچنين گفته است که تا قبل از دولت يازدهم هيچ يک از دولت‌هاي جمهوري اسلامي اين سيستم سلطه بانکي و محدوديت‌هاي مالي را نمي‌پذيرفتند و آن را ظالمانه مي‌دانستند، اما دولت يازدهم تصميم گرفت نه تنها اين سيستم ظالمانه را بپذيرد بلکه کارگزار آن باشد. وي سپس آغاز اين روند را همزمان با اجراي برجام دانست و تصريح کرد: تفکر دولت ما اين است که در حوزه‌هايي که امريكا فشار مي‌آورد ما امتياز دهيم تا آنها با ما تعامل کنند تا روابط بهبود يابد و اين نشان مي‌دهد که متأسفانه هنوز به امريكا اعتماد دارند. اين کارشناس مسائل بين‌الملل قرارداد FATF را فاجعه‌آميزتر از کاپيتولاسيون عنوان کرد و اظهار داشت: کاپيتولاسيون صرفاً ايجاد مصونيت براي اتباع امريكايي در ايران بود که اگر يک فرد امريكايي خطايي مي‌کرد سيستم قضايي ما نمي‌توانست با آن برخورد کند، اما اين قرارداد به مراتب بدتر و فاجعه‌آميزتر از کاپيتولاسيون است. وي در پايان خاطرنشان کرد: اين در حالي است که با قرارداد FATF سيستم حکومتي ما عامل اجراي طرف مقابل مي‌شود و ما دچار خود تحريمي نهادهايي همچون سپاه و وزارت دفاع مي‌شويم که کار آنها تأمين امنيت کشور است. متأسفانه اين فاجعه دست‌پخت دوستان در وزارت خارجه است که استقلال کشور را دچار خدشه مي‌کند.

ورود دادستاني کشور به FATF

جواد کريمي‌قدوسي، ديگر عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با اشاره به حساسيت نمايندگان خانه ملت بر FATF اظهار داشت: دادستاني کل کشور به اين موضوع ورود و آن را بررسي مي‌کند. وي با بيان اينکه ما با اجراي FATF خودمان را از داخل تحريم خواهيم کرد، گفت: تحريم داخلي براي کشور مانند سم است و نبايد به چنين چيزي تن دهيم. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با تأکيد بر اينکه تحريم خودمان به دست خودمان چيزي شبيه خودکشي است، خاطرنشان کرد: نمايندگان مجلس اجازه نخواهند داد فشار به مردم و دور کردن ملت از حقوقش اين‌بار به دست داخلي‌ها صورت گيرد.

کريمي‌قدوسي همچنين استفاده از نرم‌افزار امريكايي را عاملي براي اين دانست که طرف غربي بر مباحث مالي ما مسلط شود و اين موضوع را عاملي براي تضييع حقوق ملت توصيف کرد.

نياز باشد وزير را استيضاح مي‌کنيم

حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس هم با اشاره به اعتراض نمايندگان به اجراي FATF گفت: اين اقدام در واقع نوعي دسترسي به اسرار مردم است. وي اضافه کرد: طبق FATF خارجي‌ها مي‌توانند به حساب‌هاي مردم سرکشي کرده و ببينند کدام ايراني چه مبالغي دارد و کجا اين پول‌ها را رد و بدل مي‌کند. اين نماينده مردم در خانه ملت با تأکيد بر اينکه هيچ‌کدام از ايراني‌ها راضي نيستند خارجي‌ها حساب و کتاب زندگي‌شان را بدانند، خاطرنشان کرد: آنها با ملت ايران دشمن هستند و در چنين شرايطي سرکشي به حساب‌‌هاي مردم غلط است، هرچند در حالت کلي سرکشي به حساب‌هاي مردم ربطي به خارجي‌ها ندارد.

حاجي‌دليگاني در همين زمينه تصريح کرد: بنده و ساير نمايندگان به نيابت از مردم ايران با هر کسي که بخواهد سرکشي در زندگي مردم و حساب‌هاي آنها را دنبال کند، برخورد خواهيم کرد. اگر نياز باشد سؤال يا استيضاح وزير اقتصاد را به جريان خواهيم انداخت.

در حال برگشت به شرايط قبل از انقلابيم

حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي‌لارگاني، نايب‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز در همين ارتباط، با اشاره به قصد دولت براي اجراي تحريم‌هاي غرب در داخل کشور با توافق FATF اظهار داشت: با وجود اينکه به صورت مکرر مقام معظم رهبري تذکر دادند که سعي کنيم به داشته‌هاي خودمان تکيه کنيم، اما معمولاً تحريم‌هاي داخلي بيشتر به ما ضربه زده تا تحريم‌هاي خارجي.

وي افزود: FATF با روح اقتصاد مقاومتي که مدنظر مقام معظم رهبري است تعارض دارد، يعني برنامه‌ريزي شده که ما قرارگاه خاتم، سپاه يا نيروهاي ديگر را تحت فشار قرار دهيم، يعني با خودتحريمي‌ها و فشارهايي که در داخل وجود دارد آنها را از کارکرد و عملکردهايي که بايد داشته باشند، بازمي‌داريم و در حقيقت پيشرفت‌هاي قابل توجه اين نهادها با FATF متوقف مي‌شود.

موسوي‌لارگاني همچنين تصريح کرد: کارشناساني که اطلاعات دقيق‌تر در اين زمينه دارند عنوان مي‌کنند که با FATF اين اجازه را مي‌دهيم که به حساب‌هاي ما سرکشي کنند.

http://javanonline.ir/fa/news/809388

ش.د9501788

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات