تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۸۱
«وقایع‌اتفاقیه» از شکاف‌های تازه در اردوگاه اصول‌گرایی گزارش می‌دهد؛

جدال بر سر نخواستن احمدی‌نژاد

پایگاه بصیرت / روح‌الله‌سپندارند

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1395/06/14 – شماره 217 – صفحه 3)

کلاف سردرگم اصول‌گرایان در بزنگاه انتخابات، حالا هر روز پیچیده‌تر می‌شود و به نظر نمی‌رسد در کارزار 96 هم گشایشی در آن حاصل شود. صحبت از ائتلاف در اردوگاه اصول‌گرایی اگرچه مدت‌ها پیش و از همان رقابت‌های پیش از مجلس نهم، به جدال‌هایی در شکاف جبهه متحد و جبهه پایداری بدل شده بود اما باختن قافله کرسی‌های انتخابی در سال‌های 92 و 94، به نظر می‌رسید راه درس‌گرفتن از شکست‌ها را برای آنها گشوده باشد. هنوز مهر انتخابات اسفند 94 در شناسنامه‌ها خشک نشده بود که آنها اسب خود را به سوی اردیبهشت 96 زین کردند اما این‌بار هم هر دسته از آنها، راه خودش را می‌رود. خط افتراق اصلی آنها هم کسی نیست جز محمود احمدی‌نژاد که آثار برجای‌مانده از هشت‌سال دولتداری و حمایت اصول‌گرایان از او، چیزی جز اعلام برائت از رئیس دولت‌های نهم و دهم بر جای نگذاشت.

در این میان، هنوز بخشی از حامیان سفت و سخت احمدی‌نژاد، سنگ او را به سینه می‌زنند و روایت دیگری را در انتخابات نقل می‌کنند. اگر بعد از ماجراهایی چون یکشنبه سیاه مجلس، 11 روز خانه‌نشینی، عدول از قانون و افشای اختلاس‌های بزرگ، بزرگان اصول‌گرا، دست‌کم در دولت دهم به اشتباه خود پی بردند و چوب حمایت‌های خود از محمود احمدی‌نژاد را خوردند اما حالا روح‌الله حسینیان، از چهره‌های شاخص جبهه پایداری، می‌گوید: «اگر اصول‌گرایان چیزی هم دارند به‌خاطر احمدی‌نژاد است، اینها سابقه‌ای از خدمت ندارند و مهم نیستند.»

صحبت‌های او در واکنش به اظهارات غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، که وقتی از رایزنی‌های بزرگان اصول‌گرا برای انتخابات سال آینده صحبت شد، گفته بود با محمدتقی مصباح‌یزدی، پدر معنوی پایداری‌ها، مشورتی نمی‌کنند؛ البته واکنش‌های حامیان احمدی‌نژاد به صحبت‌های مصباحی‌مقدم درحالی است که اساسا مصباح‌یزدی هم دیگر از حامیان احمدی‌نژاد محسوب نمی‌شود. هرچند مصباح‌یزدی یکی از حامیان نخست روی‌کارآمدن رئیس دولت‌های نهم و دهم بود اما به‌تدریج از او رویگردان شد چراکه به‌ گمان خودش هرچند احمدی‌نژاد چهره‌ای خدوم است اما در دام جریان‌هایی افتاده که جریان «انحرافی» نام دارد. اشاره آنها به همراهی احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم‌مشایی است که انتقادات زیادی را برایش به همراه داشت. بعد از آن مصباح‌یزدی دوباره چشم امیدش به کامران باقری‌لنکرانی و سعید جلیلی است تا با همان رویکرد انتخاب اصلح حتی اگر رأی‌آوری نداشته باشد، در تلاش اصول‌گرایان برای ائتلاف، شکاف ایجاد کند.

مصباحی‌مقدم جایگاهی ندارد

غلامرضا مصباحی‌مقدم که پس از ناکامی در راه‌یافتن دوباره به مجلس، در جایگاه سخنگویی جامعه روحانیت مبارز، این روزها حضور پررنگی در رسانه‌ها دارد، هر روز برگی از مخالفت اصول‌گرایان سنتی با افراطی‌های این جریان را رقم می‌زند. او چند روز پیش در گفت‌وگویی تأکید کرده بود که جامعه روحانیت مبارز، بنا ندارد در زمینه انتخابات با محمدتقی مصباح‌یزدی مشورت داشته باشد. همین اظهارات باعث شد تا روح‌الله حسینیان در گفت‌وگویی با سایت انتخاب، بگوید: «از خودشان باید بپرسید. آقای مصباحی‌مقدم سخنگوی اصول‌گرایان نیستند و حتی جایگاهی نیز ندارند که وقتی صحبتی می‌کنند از ناحیه اصول‌گرایان بخواهند صحبت کرده باشند.»

او افزود: «سخنگوی جامعه روحانیت که نمی‌تواند از طرف همه اصول‌گرایان صحبت کند، در ضمن آقای مصباحی‌مقدم آن‌قدر جایگاهی ندارد که حتی از طرف جامعه روحانیت هم تصمیم بگیرد، ممکن است یک حرفی زده باشد ولی بعید می‌دانم آن‌قدر اهمیت داشته باشد.»

احمدی‌نژاد وارد کارزار انتخابات می‌شود

اما فارغ از فرایند تلاش برای ائتلاف در اردوگاه اصول‌گرایان، حالا گمانه‌زنی‌ها برای چهره‌های احتمالی در رقابت سال 96 بیش از همه نام‌هایی چون محمدباقر قالیباف، محمدرضا باهنر، غلامعلی حدادعادل، محمود احمدی‌نژاد و چند چهره دیگر را بر سر زبان‌ها انداخته است. هرچند باهنر رسما اعلام کرده است قصد کاندیداتوری ندارد اما دیگران هنوز اعلام موضع رسمی نداشته‌اند. احمدی‌نژاد هم فعلا ترجیح می‌دهد به سفرهای استانی و سخنرانی برود و همچنان در جمع مردم دیده شود اما از حضورش در انتخابات حرفی نمی‌زند و به نظر هم نمی‌رسد که اصول‌گرایان دوباره حیثیت سیاسی خود را در سبد او بگذارند؛ اظهارات اخیر چهره‌های شاخص اصول‌گرا مؤید این مطلب است.

البته روح‌الله حسینیان در گفت‌وگوی خود در پاسخ به سؤالی درباره سخنان چهره‌های مطرح اصول‌گرا مبنی بر عدم حمایت از احمدی‌نژاد در انتخابات آینده تأکید می‌کند: «اگر اصول‌گرایان چیزی هم داشته باشند به خاطر خدمات آقای احمدی‌نژاد است و الا خودشان خیلی سابقه‌ای از خدمت ندارند. اگر اصول‌گرایان بخواهند نگاهی به عملکرد خودشان داشته باشند، حتما باید به دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، استناد کنند.» حسینیان ادامه می‌دهد: «به نظر من، رویکرد مردم به سوی احمدی‌نژاد به حدی است که او بالاخره تسلیم مردم خواهد شد و در نهایت وارد کارزار انتخابات می‌شود.»بااین‌حال، این عضو جبهه پایداری، برای آنکه آب پاکی را روی دست دیگر هم‌قطارانش در اردوگاه اصول‌گرایی ریخته باشد، تأکید می‌کند: «اصول‌گرایان مهم نیستند که بخواهند از احمدی‌نژاد حمایت کنند یا نه. رئیس دولت سابق بخشی از جامعه را با خود همراه دارد که حتما از او حمایت می‌کنند و همان متن جامعه است که در انتخابات، تعیین‌کننده هستند.»

تکذیب پیام احمدی‌نژاد به اصول‌گرایان

اما در روزهای اخیر، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه احمدی‌نژاد از طریق یک رابط، این پیام را برای اصول‌گرایان فرستاده که چون می‌تواند در بخش‌هایی از کشور رأی مردم را به سود خود جمع کند، اصول‌گرایان از تخریب وی دست برداشته و به جای آن از او حمایت کنند تا بازار انتخابات به سود این جناح گرم شود؛ البته احمدی‌نژاد در ادامه پیام خود به اصول‌گرایان گفته است که در روزهای پایانی نزدیک به انتخابات به نفع نامزدی که اصول‌گرایان به او خواهند رسید، کنار خواهد رفت. بااین‌حال، عبدالرضا داوری، مشاور وزیر کشور در دولت سابق و از نزدیکان احمدی‌نژاد، در گفت‌وگویی با آریا درباره ارسال پیام اخیر ازسوی آقای احمدی‌نژاد به اصول‌گرایان که در فضای مجازی منتشر شد، گفت: «این مطالب، چیزی جز خبرسازی نیستند. اگر آقای احمدی‌نژاد بخواهند مطلبی را منتشر کنند، به صورت رسمی منتشر می‌شود.

اخبار غیر‌رسمی که در فضاهای مجازی منتشر می‌شوند، نمی‌تواند مبنای تحلیل ما باشند. این مطالب بیشتر شبیه جوک و لطیفه هستند. اتاق فکری تشکیل شده است و نشسته‌اند تا برای آقای احمدی‌نژاد خبرهای حاشیه‌ای بسازند.» هرچند داوری گفته است اگر احمدی‌نژاد بخواهد مطلبی را منتشر کند به صورت رسمی منتشر می‌شود اما او نگفته که این خبر از آن دست مواردی نبود که احمدی‌نژاد بخواهد منتشر شود. به‌هرحال بازی رسانه‌ای یاران احمدی‌نژاد برای محک‌زدن اصول‌گرایان، بازخورد مناسبی نداشت و بزرگان اصول‌گرا هم روی خوشی به آن نشان ندادند.

رد صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات 96

ازسوی‌دیگر، آمدن یا نیامدن احمدی‌نژاد درحالی ازسوی رسانه‌ها مطرح می‌شود که روز گذشته خبرگزاری اصول‌گرای آریا به نقل از سایت خبری پایش، مدعی شد که احمدی‌نژاد از عدم تأیید صلاحیت خود در انتخابات، مطلع شده است. در این خبر آمده است که با وجود افزایش فعالیت‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد، منابع نزدیک به شورای نگهبان می‌گویند تأیید صلاحیت او برای شرکت در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تقریبا غیرممکن است. همچنین در این مطلب به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «آقای احمدی‌نژاد شانسی برای تأیید صلاحیت در شورای نگهبان ندارد و دست‌کم 10 عضو از 12 عضو شورای نگهبان به او رأی منفی خواهند داد.»

به گفته وی، تاکنون در شورای نگهبان درباره احمدی‌نژاد، رأی‌گیری رسمی یا غیررسمی صورت نگرفته و این نتیجه، حاصل استمزاج نظرات اعضاست. گفته می‌شود احمدی‌نژاد به‌تازگی مجددا از نظر شورای نگهبان درباره خود مطلع شده است. براساس رویه شورای نگهبان، در صورت اجماع بر ردصلاحیت یک نامزد انتخابات، پیش از ثبت‌نام یا حتی بعد از ثبت‌نام در انتخابات، به صورت غیررسمی به وی اطلاع داده می‌شود تا از اعلام کاندیداتوری خودداری کند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/6989

ش.د9501756

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات