بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۰۱
مامور سابق FBI در گفت و گوی اختصاصی با بصیرت

عاملان یازده سپتامبر از عربستان تأمین مالی می شدند

در تحقیقات صورت گرفته یک گزارش 28 صفحه ای که مشخص می کرد افرادی که حملات یازده سپتامبر را انجام دادند از طریق عربستان سعودی تامین مالی می شدند و در این اسناد دخالت سفیر عربستان در آمریکا نیز دیده می شد، فردی که به دلیل نزدیکی زیاد وی با خانواده بوش به او "بندر بوش" می گفتند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/مصطفی افضل زاده
عاملان یازده سپتامبر از عربستان تأمین مالی می شدنداز سالگرد حملات یازده سپتامبر در آمریکا زیاد دور نشده ایم که ارتش این کشور در واکنش به این حملات جنایات زیادی را در خاورمیانه مرتکب شد. برخی از کارشناسان حوادث یازده سپتامبر را به نوعی با هلوکاست مقایسه می کنند و معتقدند پرداختن به دلایل حوادث یازده سپتامبر می تواند حقایق زیادی را از پشت پرده برنامه های آمریکا در جهان برملا کند.
"کولین رولی" (Coleen Rowley) مأمور بازنشسته و مشاور سابق قضایی اف‌بی‌آی و از منتقدین و افشاگران آمریکایی درباره حادثه 11 سپتامبر و فریب‌کاری‌های دولت آمریکاست که منتهی به جنگ عراق شد. وی توسط مجله تایم آمریکا به عنوان فرد برتر سال 2012 انتخاب شد. رولی در یکی از سخنرانی های خود عنوان کرده است که وی جزو یکی از آخرین افشاگران در آمریکا بوده است که توانسته است بعد از افشاگری در آمریکا بماند و بقیه مانند اسنودن مجبور شده اند که به کشورهای دیگر دنیا پناهنده بشوند. وی معتقد است سیستم اطلاعاتی آمریکا به سمتی می رود که تهدیدی جدی برای موجودیت آمریکا محسوب می شود.
در ادامه گفت و گوی اختصاصی "کولین رولی" با پایگاه تحلیلی خبری بصیرت را می خوانید:

بصیرت: اخیرا نامزد حزب سبز برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 درخواست کرده است تا تحقیقات جدیدی درباره یازده سپتامبر انجام شود. با وجود تحقیقات رسمی صورت گرفته در این باره چه دلیلی برای تحقیقات جدید وجود دارد؟

تاکنون چهار مورد تحقیقات رسمی درباره حوادث یازده سپتامبر انجام گرفته است که اتفاقا من هم در سه مورد آن ها برای بیان حرف هایم فراخوانده شده ام. در تحقیقات صورت گرفته یک گزارش 28 صفحه ای که مشخص می کرد افرادی که حملات یازده سپتامبر را انجام دادند از طریق عربستان سعودی تامین مالی می شدند و در این اسناد دخالت سفیر عربستان در آمریکا نیز دیده می شد، فردی که به دلیل نزدیکی زیاد وی با خانواده بوش به او "بندر بوش" می گفتند. یا این که در اسنادی دیگر آمده بود که عراق هیچ ارتباطی با یازده سپتامبر نداشته است، ولی در زمانی که این گزارش منتشر شد حمله به عراق آغاز شده بود. مثل معروفی هست که میگه حقیقت تا بخواهد کفش هایش را پا کند دروغ نصف دنیا رو طی کرده است. برای همین یکی از مشکلات تحقیقات درباره حوادث یازده سپتامبر کُند بودن و عدم مراجعه به یافته ها است. 
یکی از مشکلات دیگری که در مسیر تحقیقات وجود دارد این است که به برخی از نومحافضه کارها اجازه داده شد در تحقیقات حضور پیدا کنند که این افراد از نزدیکان کاندولیزا رایس بودند. یکی از این افراد فردی بود به نام رابرت زالیکو که او یکی از این گزارش های چهار گانه را ارئه داد. یکی از کارهایی که او کرد این بود که هرگونه اطلاعاتی که ارتباط عربستان سعودی را به پرونده حملات یازده سپتامبر نشان می داد از گزارش خارج کرد و حتی زمانی که با اعتراض یکی دیگر از اعضای گروه مواجه شد او را از گروه تحقیقات اخراج کرد. دولت آمریکا قصد داشت که به برخی از کشورهای خاورمیانه حمله نظامی کند و نویسنده های این گزارش ها اقدامشان به برنامه های دولت هماهنگ بود.

بصیرت: اصولا اهمیت بررسی حملات یازده سپتامبر چیست و چرا معتقد هستید که این پرونده باید مجددا بررسی شود؟
در زمانی که در سال 2003 آمریکا به عراق حمله کرد در نظر سنجی انجام شده، 70 درصد از مردم آمریکا معتقد بودند که صدام حسین رئیس جمهور عراق در کنار بن لادن در پس حوادث حمله به خاک آمریکا بوده است. این یک حقیقت است که دولت آمریکا می تواند به سرعت زیاد دروغ های بزرگی بگوید که مردم باور کنند. من اعتقاد دارم که برای جلوگیری از عواقب حملات یازده سپتامبر بسیار دیر شده است که آنچه قرار بود به بهانه این حملات اتفاق بیافتد صورت گرفته است، ولی از طرف دیگر هیچ وقت برای بیان حقیقت دیر نیست و جهان باید با این حقیقت مواجه شود، هرچند که بسیاری از مردم در جهان معتقدند که حملات یازده سپتامبر یک دروغ بزرگ است، ولی خیلی از مردم آمریکا هنوز با این حقیقت مواجه نشده اند. شاید اگر یک نظر سنجی در میان مردم آمریکا انجام شود شاید تنها یک درصد از آنها از ارتباط میان عربستان و حوادث یازده سپتامبر چیزی شنیده باشند.
یکی از کارهایی که به نظر من خیلی مهم است انجام بشود درخصوص پرونده حملات یازده سپتامبر این است که خانواده قربانیان این حوادث بتوانند این پرونده را به دادگاه ببرند. در این صورت نکات موجود در گزارش تحقیقات صورت گرفته بررسی می شود و رسانه ها جلسات دادگاه ها را پوشش می دهند. همین باعث می شود که مردم با جزئیات این حوادث بیشتر آشنا شوند.

بصیرت: عربستان سعودی در حال حاظر درگیر جنگ با کشور یمن است و متحمل شکست های زیادی در این میدان شده است. عربستان چگونه می تواند مغز متفکر عملیات بزرگی مانند یازده سپتامبر باشد. فکر نمی کنید که مقصر اصلی جلوه داده عربستان در این پرونده برای این باشد که هدف اصلی از این حملات یازده سپتامبر مخفی باقی بماند؟
من فکر نمی کنم قانونی که کنگره پیشنهاد داده است که به موجب آن خانواده قربانیان بتوانند از عربستان شکایت کنند اقدامی برای گمراه کردن پرونده باشد، بلکه به نظرم کاملا برعکس به روشن شدن دلایل حملات یازده سپتامبر کمک خواهد کرد. حرفی که من می زنم این است که حتی شواهدی هم که در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است پیگیری نشده و اگر این اتفاق می افتاد به حقایق بیشتری دست پیدا می کردیم.

بصیرت: به نظر شما چه چیزی باعث عدم پیگیری شواهد بدست آمده در تحقیقات رسمی شده است؟
شما به قانون اجازه به خانواده های حوادث یازده سپتامبر برای شکایت از عربستان سعودی نگاه کنید، قانونی که اوباما تهدید به وتوی آن کرده است. به نظرم یکی از دلایل عدم پیگیری تحقیقات، تهدید عربستان سعودی برای خارج کردن سرمایه هایش از آمریکا است. دلیل دیگر این است که وقتی مقامات عالی رتبه در آمریکا تصمیم می گیرند کاری را انجام دهند خیلی کاری به تحقیقات و گزارش ها ندارند. در زمان حمله آمریکا به عراق عده زیادی از کارشناسان سازمان های امنیتی و حتی وزارت خارجه آمریکا معتقد بودند که عراق سلاح های کشتار جمعی ندارد ولی قرار بود به عراق حمله شود و این اتفاق افتاد./

با تشکر از سرکار خانم  کولین رولی که در این گفتگو شرکت کردند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات