تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۵۵
فراخوان بزرگ آفتاب‌یزد از فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در مورد لزوم کاندیداتوری روحانی در انتخابات 96

آقای روحانی! لطفا تردید نکنید

مقدمه: مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نخستین و تنها کسی است که از وجود تردید در حسن روحانی برای حضور در کارزار رقابت های انتخاباتی 96 خبر داد. تردیدی که گویا با صحبتهای ایشان از بین رفت، اما آنچه در ارتباط با این تردیدِ از بین رفته مهم است اینکه نه مردم و نه فعالان سیاسی و اقتصادی و... کشور انتظار نداشتند که حسن روحانی‌ای که همواره با صلابت ظاهر شده است ذره ای تردید به خودش راه دهد. از این رو روزنامه آفتاب یزد تصمیم گرفت با نظر خواهی از فعالان سیاسی کشور از آنها بخواهد تا سخنی را خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان بگویند تا هشت سال دوره احمدی نژاد، شرایط کنونی کشور و برنامه هایی که در نبود او نیمه تمام می ماند را به او یادآور شوند تا حسن روحانی لحظه ای برای شرکت در انتخابات تردید نکند. درادامه این نظرخواهی را می خوانید:
پایگاه بصیرت / تینا عارفی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/06/20 ـ شماره 4707 ـ صفحه 8)

غلامعلی سفید/ استاندار سابق یزد

آقای روحانی با توجه به صحبت های مهاجری اذیت شده است ایشان در چند سال ریاست جمهوری شان موانع جدی داشتند. در دوره ایشان رقبا بسیار سرسخت و محکم وارد رقابت شده اند، باید گفت در دوره دولت اصلاحات آمادگی رقبا به این شدت نبود ولی الان آنها در دوازده سال گذشته سازمان یافته شده اند و محکم و قوی بر سر مواضعشان ایستاده اند.آنها سیستم اطلاع رسانی و تبلیغاتی قوی ای در فضای مجازی و رسمی به راه انداخته اند و عرصه را بر روحانی تنگ کرده اند.آقای روحاني شما راهي جز همراهي با مردم نداريد و بايد ادامه‌دهنده مسيرتان باشيد.

محمد عطريانفر / عضو حزب كارگزاران

ترديد نداشته باشيد آقاي روحاني و در انتخابات 96 شركت كنيد.

محمدصادق جوادي‌حصار/ روزنامه‌نگار

هيچ كدام از انگيزه‌هايي كه شما براي انتخابات سال 92 داشتيد و به خاطر آنها وارد ميدان انتخاباتي شديد از بين نرفته‌ است. هنوز همه آن تهديدها بر جاي خود باقي هستند و همه اميدها به شما هنوز وجود دارد. شما بايد در عرصه بمانيد و محكم بايستيد؛ مادامي كه حسن روحاني با انگيزه‌هاي سال 92 و با پشتيباني مردم خود را نماينده واقعي مردم مي‌داند در ميدان مبارزه بايد حضور داشته باشد و قطعا مردم از او حمايت خواهند كرد، بنابراين خواهشمنديم هيچ ترديدي را به خود راه ندهيد. اين ميدان به پرچم مطمئن، قوي، مومن، راستگو و صديق مثل شما هنوز هم نياز دارد.

جلال جلالی‌زاده/ عضو حزب اتحاد ملت

به نظر من احساس مسئولیت در برابر ادامه راه و جلوگیری از تکرار تجربه تلخ دوران گذشته ایشان را ملزم به کاندیدا شدن مجدد می‌کند. خودت را کاندیدا کن.

محمد قمی/ نماینده مجلس

آقای روحانی سیاست اعتدالی تان را باید به قاطعیت تبدیل کنید اگر قاطعیت شما در خیلی از موارد بیشتر باشد اوضاع و احوال بهتر می‌شود. شما باید در انتخابات شرکت کنید. آقای روحانی قاطع باشید، سیاست اعتدالی نتیجه بخش نبوده است، قاطع تر عمل کنید و به وضع اقتصادی مردم رسیدگی کنید.

مهدی شیخ/ نماینده مجلس

آقای روحانی در انتخابات شرکت می‌کند و از این بابت نگرانی نداریم.

علیرضا رحیمی/ نماینده مجلس

آنچه اهمیت دارد آن است که مردم از حسن روحانی انتظار دارند، قاعدتا حرکتی که ایشان از سال 92 آغاز کردند باید در سال 96 هم ادامه پیدا کند و مهم آن است که امید مردم حفظ شود. در سال 92 امید مردم زنده شد و در سال 96 این امید باید حفظ شود. آنچه ایشان را می‌تواند برای شرکت در انتخابات سال 96 مجاب کند امید مردم است.

محمدجواد حق‌شناس/ عضو حزب اعتماد ملی

با شناختی که از آقای حسن روحانی دارم این سخن مسیح مهاجری را خیلی با روحیات و ویژگی‌های روحانی همخوان نمی‌بینم و بعید می‌دانم که این خبر اعلام شده خبر درستی باشد. آقای روحانی را برای انتخابات 96 و برای ادامه عملکردی که از 92 آغاز کرده اند و تا امروز آن را به پیش برده‌اند هم توانمند می‌دانم و هم انگیزه کافی را در ایشان برای حضور در انتخابات با تمامی‌مشکلات که پیش رویشان است، می‌بینم. به نظرم مشکلات در برابر انگیزه و اراده ایشان تاثیرگذار نیست.

علی تاجرنیا/ عضو حزب اتحاد ملت

نیامدن شما موجب توقف نشر مسیر اعتدال و منجر به روی کار آمدن تفکری می‌شود که با توجه به تجارب اخذ شده از سال‌های اخیر ممکن است برای مدت زمانی بسیار طولانی مسیر عقلانیت و اعتدال در کشور را منحرف کند!

فاطمه راکعی/ رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش

ملت انتظار دارد راه پرفراز و نشیب و پرمشقتی که شما و همکاران شما در دولت داشته اید حداقل در برجام به فرجام برسد. شما در برابر ملت مسئولید و باید قول‌هایی را که به ملت داده اید را عملی کنید و مطمئن باشید که ملت در کنار شماست. همان اکثریتی که در سال 92به شما رای دادند با آگاهی و تعهد بیشتر به شما رای خواهند داد، به اضافه کسان دیگری که در این چند سال با دیدن عملکرد درست و توام با متانت و شکیبایی زیاد شما و همکاران‌تان نظرشان عوض شده و به کسانی که به شما رای داده اند خواهند پیوست، بنابراین در یک کلمه تا وقتی که این همفکری و این پشتیبانی از سوی ملت با شماست در برابر راهی که ملتی آگاهانه انتخاب کرده و راهی که خود شما و همکاران شما مسئولانه انتخاب کردید حق ندارید بایستید و به کناره گیری بیندیشید.

بهرام پارسایی/ نماینده مجلس

من اطمینان داشته و بدون هیچ تردیدی می‌گویم که آقای روحانی در انتخابات سال 96 شرکت می‌کنند. عملکرد و نحوه رفتار و سخنرانی‌ها و برنامه‌های او نشان می‌دهد که برای هشت یا نه ماه برنامه‌ریزی نمی‌کند بلکه برنامه ریزی‌اش برای 6 سال است و هم گفته‌ها و هم برنامه‌هایش نشان از آن دارد که وی در انتخابات 96 شرکت می‌کند، بنابراین هیچ دلیلی مبنی بر آن نمی‌بینم که او برای شرکت در انتخابات شک و تردیدی داشته باشد و قطعا هر فرد وطن دوست و هر فردی که مردمش را دوست بدارد کار را نیمه کاره رها نمی‌کند و آن را به پایان می‌رساند و او هم حتما به این امر واقف اند.

مهرداد لاهوتی/ نماینده مجلس

تردید نداشته باشند، مردم به امیدی که ایشان ایجاد کرده‌اند امیدوارند و محکم به کار خود ادامه دهند.

علی صوفی/ عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

من پیشنهاد می‌کنم آقای روحانی با انگیزه طرح گفتمان منافع ملی که در حال حاضر برای کشور ما جنبه حیاتی دارد پا به میدان بگذارند و دور دوم ریاست جمهوری را به تبیین این گفتمان و طرح آن در جامعه اختصاص دهند.

متاسفانه بعد از گذشت 38 سال از پیروزی جمهوری اسلامی‌گاها این گفتمان همچنان مغفول مانده است، اما در مذاکرات هسته ای که دولت آن را با موفقیت انجام داد و برجامی‌را به ثمر نشاند که مبتنی بر منافع ملی است این گفتمان خود را نشان داد. از همین روی باید روحانی این رویکرد را به یک گفتمان کلی و ملی تبدیل کند و در دور دوم ریاست جمهوری اش با این انگیزه پا به میدان بگذارد.

رسول منتجب‌نیا/ قائم مقام حزب اعتماد ملی

هنوز فکر می‌کنم آقای روحانی امید ملت است و مردم به خصوص مردم آگاه، دل به دولت روحانی بستند و در انتظار هستند تا گام‌هایی که او برداشته را به انجام برساند و بتواند مابقی مشکلات را حل کرده و گره‌ها را باز کند. من پیشنهاد می‌کنم وی هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهد و برای حضور در صحنه مصمم باشد. درست است که او کارهای بزرگی انجام داده است ولی برای آنکه مخالفان یا منتقدانش خلع سلاح شوند باید قدم‌هایی را در رابطه با شکستن رکود اقتصادی و ایجاد اشتغال برای رفع معضلات معیشتی بردارند که برای مردم ملموس تر از گذشته باشد. می‌توان در خیلی از روستاها و شهرستان‌ها کارهایی انجام داد تا رضایت و امید نیروهای هوادار را بیشتر کرد. من معتقدم او در این زمینه هم باید کارهایی انجام دهد که ضربتی و شجاعانه باشد. او باید کاری کند که امیدها بیشتر شود و در عین حال نباید هیچ‌گونه تردیدی به خود راه دهد و در صحنه بماند که ان‌شاءالله با حمایت مردم و نخبگان رایی بالاتر از گذشته به دست خواهد آورد.

محمدکاظمی/ نماینده مجلس

به نظر می‌رسد دولت باید تلاش بیشتری داشته باشد تا گره‌های کور اقتصادی به خصوص در رکود گشوده شود و با تدابیری که می‌اندیشد مسئله رکود را حل کند تا از این طریق بتواند در انتخابات آینده قوی ظاهر شود.

غلامرضا ظریفیان/ استاد دانشگاه

با شخصیتی که از آقای دکتر روحانی سراغ دارم شک دارم که او تردیدی داشته باشد. گفتگوها و بحث‌هایی که روحانی با جناح‌های مختلف داشته است نشان از عزم‌اش بر آن دارد تا پروژه‌هایی که شروع کرده را به پایان برساند. به نظر می‌رسد دیدگاه و گفتمانی که از آن با عنوان اعتدال یاد می‌کند در یک دوره چهار ساله تحقق پیدا نمی‌کند، بنابراین تصور من آن است که آقای روحانی مصمم است مسیرش را ادامه دهد، چراکه این مسیر به نفع کشور و تصویری که از رشد نظام داریم، است. معتقدم تلاشی از سوی برخی از جریانات رقیب صورت می‌گیرد تا آقای روحانی در ادامه راه دچار تزلزل شود؛ اشکال و سناریو‌های مختلفی را شاهد هستیم که در برخورد با ایشان اعمال می‌شود و به نظر می‌رسد این جریانات ادامه داشته باشد. برخی از جریانات رقیب تمام تلاششان این است که روحانی را به تردید بیندازند. جمع بندی من آن است که او مصمم است که مسیرش را با همه سختی طی کند و هرگونه تردید در این مسیر کمک به جریانی است که قصد دارد او را به تردید بیندازد.

بهمن آرمان/ اقتصاددان

راهی که او برگزیده راه دشواری است ولی ناممکن نیست. مشکلات همواره وجود داشته اند فقط برای اینکه دکتر روحانی بتواند قوت قلب بیابد من به دوران نخست وزیر مارگارت تاچر در انگلستان اشاره می‌کنم ایشان در زمانی که دولت را تحویل گرفتند همانند آقای روحانی یک سرزمین سوخته در اقتصاد را تحویل گرفتند ولی انگلستان در طول یازده سال نخست وزیری ایشان از اقتصادی عقب مانده تبدیل به یکی از اقتصادهای بزرگ جهان شد، بنابراین آقای روحانی هم می‌تواند موفق شود، ولی متاسفانه وزرای اقتصادی ایشان بسیار ضعیف و ناتوان هستند، لذا او باید بدون شک در ترکیب اعضای کابینه بازبینی جدی کند اگر چنین شود قطعا موفق خواهد شد.

سیدحمید کلانتری/ معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

آقای روحانی به اندازه کافی تدبیر و بصیرت و شناخت نسبت به مسائل ایران، دنیا و مشکلات اجرایی، اقتصادی و اجتماعی دارند و با علم به این ها به میدان ورود پیدا کرده اند. مسیری که شما تا به حال طی کرده‌اید مسیری رو به رشد و توسعه ای بوده است.

شما به بخش زیادی از توقعات مردم در مسائل کلان پاسخ داده اید و در مسائل خرد هم برنامه ریزی هماهنگی برای جبران مسائل گذشته شروع کرده اید و ان‌شاء‌الله مردم نتایج آن را خواهند دید. پاسخ به انتظار مردم قطعا هیچ‌گونه تردیدی برای شما باقی نخواهد گذاشت.

سیدمحمد رضوی/ عضو مجمع روحانیون مبارز

با عدم حضور شما وضعیت کشور نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه بدتر نیز می شود. برای فرار از وضعیت بدی که با عدم حضور شما به وجود می آید حضورتان یک تکلیف است، لذا نبایستی به تشخیص خودتان در انتخابات شرکت نکنید کما اینکه رئیس جمهور دولت اصلاحات نیز برای شرکت در دور دوم تردید داشتند، اما به خاطر خواسته مردم در انتخابات شرکت کردند.

صادق زیباکلام/ استاد دانشگاه

هیچ چاره دیگری نداریم جز اینکه شما مجددا نامزد شوید، زیرا توان اجرایی آقای ظریف کمتر از شماست؛ مگر آنکه شما دلایل بسیار محکمی برای شرکت نکردن در انتخابات داشته باشید. در غیر این صورت تکلیف و وظیفه حکم می کند که شما همچنان برای چهار سال دیگر رئیس جمهور باقی بمانید.

آذر منصوری/ عضو حزب اتحاد ملت

آقای رئیس‌جمهور سه سال از روی‌کار آمدن دولت شما سپری شده است؛ وضعیت ایران در خرداد 92 و درست از زمانی که شما دولت را تحویل گرفتید هنوز از خاطر ملت ایران پاک نشده، پرونده ایران به شورای امنیت رفته بود و قطعنامه‌های بی‌سابقه علیه ایران صادر شده بود. تحریم‌های ظالمانه یکی پس از دیگری بر گرده ملت ایران سنگینی می‌کرد. تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی منفی 6 درصد در کشور بی‌سابقه بود، درحالی که کشور در دوره‌ اصلاحات به خودکفایی رسیده بود و صندوق ذخیره ارزی را علی‌رغم قیمت پایین نفت برای استفاده از ظرفیت، نعمت و درآمد آن برای توسعه کشور دایر کرده بود. هشت سال پس از آن دولت و قبل از دولت شما، از صندوق ذخیره ارزی خبری نبود و درست زمانی که شما دولت را تحویل گرفتید هجده روز بیشتر ذخیره گندم نداشتیم و واردات کالای بی‌کیفیت به بالاترین حد خود رسیده بود. صادرات در نازل‌ترین حد ممکن قرار داشت و این درحالی بود که قیمت نفت به بالای 130 دلار رسیده بود و سفره‌های ملت روز به روز کوچکتر شده بود. روز به روز اعتماد مردم رنگ می‌باخت و فساد در کشور نهادینه می‌شد و رانت‌های متعددی در دولت گذشته شکل گرفته بود.

در مجموع همه شاخص‌های توسعه با افول بی‌سابقه‌ای در کشور مواجهه شده و کشور در مسیر ضد توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته بود. کار شما در آغاز راه بسیار دشوار بود و همه کسانی که از شما حمایت کرده بودند با این سختی و دشواری آشنا بودند اما مردم به شما و برنامه‌هایتان، به مجموعه حامیانتان اعتماد کردند و آمدند. حضور سه ساله دولت شما بحران‌های خارجی و داخلی را از کشور دور کرد، شان ایرانیان در دنیا ارتقا پیدا کرد و امید اعتماد را در جامعه ما بیشتر کرد. امروز در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم، پرونده ایران از شورای امنیت خارج شده و برجام به سرانجام رسیده است. طراز تجاری کشور با ارتقای چشمگیری همراه بوده و تورم به بهترین شکل مهار شده است. امروز مردم با دولتی پاسخگو روبه‌رو هستند و امید دارند با تداوم این رویکرد در چهار سال بعدی نیز شاخص رشد و توسعه کشور بهبود یابد و به رفتارهای غیرقانونی در کشور خاتمه داده شود. مردم با موانع پیش‌روی شما بیگانه نیستند. بنابراین آقای روحانی بمانید و قدری صریح‌تر با مردم سخن بگویید. نیروهای غیرهمراه دولت تدبیر و امید را از دولت خود دور کنید و حالاکه مجلسی همراه با دولت شکل گرفته است در یک سال آینده از این ظرفیت استفاده کنید تا امید و اعتماد در جامعه تداوم بیشتری پیدا کند و یقین داشته باشید مردم ایران همان طور که در سال 92 و 94 آمدند در سال 96 هم حضور خواهند یافت و پشتیبان عقلانیت و تدبیر در کشور خواهند بود. آقای روحانی برای تداوم امید و عقلانیت در کشور بمانید و این را ادامه دهید.

داریوش قنبری/ نماینده مجلس هشتم

انتظار می‌رود روحانی با توجه به فشارها رغبتی نداشته باشد تا در انتخابات شرکت کند، اما قطعا او برای مصالح و منافع ملی و تکمیل کاری که در عرصه‌های سیاست خارجه، اقتصاد و سایر عرصه‌ها باید انجام دهد، مسائل شخصی خود را کنار خواهد گذاشت و در انتخابات سال 96 کاندیدا خواهد شد. آقای روحانی می‌داند کشور در شرایط فعلی به مدیریت او نیاز دارد. آقای روحانی قطعا در سال آینده کاندیدا خواهد شد و جامعه نیز به کاندیدا شدن او نیاز دارد.

عبدالله ناصری/ عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

آقای روحانی تردید نکنید، چون مرد سیاست ماموریتش را ناتمام نمی‌گذارد و در تاریخ نیز چنین چیزی بی سابقه است. مخصوصاً مردی که توانسته سیاست سنگینی مثل برجام را به اجرا برساند و توفیق بزرگی را در پرونده و کارنامه خودش در دوره اول ثبت کند، لذا او باید با اعتماد کامل ثمرات سیاست برجام را در دوره دوم شاهد باشد و آن‌را برای مردم به ارمغان بیاورد. دوره دوم دوره ای است که هم برای روحانی تجربه بسیار مفید تر و شایسته تری نسبت دوره اول است و هم آنکه کشور به مراتب در دوره دوم به آقای روحانی نیازمندتر است. روحانی در دوره دوم باید از بذرافشانی‌های دوره اول که در قالب شکسته‌شدن تحریم‌ها، مذاکرات و برجام صورت گرفته خوشه چینی کند. پس به آقای روحانی می‌گویم تردید نکنید؛ ولی در یک موضوع تردید کنید و آن کابینه نامنسجم و در بعضی حوزه‌ها ناکارآمدتان است که نباید همچون دوره اول چیده شود.

اشرف بروجردی/ معاون سیاسی حزب اتحاد ملت

ملت با حضور آقای روحانی به آینده امیدوار شده اند و گرفتن امید مردم آنها را دچار سردرگمی‌می‌کند، بنابراین با آمدن در صحنه انتخابات امید مردم را از آنها نگیرید.

هادی حق‌شناس/ اقتصاددان

بیش از همه خود روحانی می‌داند که در چه شرایطی وارد انتخابات سال 92 شد و شاخص‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روابط بین‌الملل کشور در چه حد و حدودی بوده و حالا این شاخص‌ها بعد از سه سال به کجا رسیده است. بهترین ارزیاب در ارتباط با عملکرد 3 سال گذشته دولت، خود روحانی است که می‌تواند ارزیابی دقیق از مسائل مختلف کشور داشته باشد. واقعیت این است که اگر سال 92 همان روند گذشته ادامه پیدا می‌کرد کشور ما هم اکنون در چه وضعیتی قرار داشت؟ انتخابات سال 92 منتج به نقطه عطفی در تاریخ ایران شد که آن را خود روحانی می‌تواند ارزیابی کند.

به هر حال باید به نکته ای در این رابطه اشاره کرد و آن اینکه امروز شرایط سیاسی، اقتصادی و روابط بین الملل کشور به نقطه آرامشی رسیده است. البته این بدان مفهوم نیست که ما چالش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و... نداشته باشیم امروز واقعیت این است که نسبت به سال 92 از خیلی جهات پیشرفت داشته ایم، بنابراین ادامه وضعیت سه سال گذشته لازم و طبیعی است که این روند با حضور روحانی بهتر می‌تواند انجام گیرد.

غلامعلی جعفرزاده/ نماینده مجلس

نمی‌دانم آقای مسیح مهاجری بر چه مبنایی این سخنان را بیان کرده است. آقای روحانی بسیار قاطع و استوار کار می‌کند و باید هم همین‌گونه باشد.او خود را سرباز نظام و رهبری می‌داند و کسی که خودش را سرباز نظام، مطیع قانون اساسی، رهبری و مصالح نظام بداند دیگر متعلق به خودش نیست که چهار سال بیاید و چهار سال بعدی نیاید. من در آنکه ایشان دور دوم می‌آید شک ندارم. آقای روحانی برای آنکه موفقیتش تضمین شود باید دولت خود را به دولت رفاه تبدیل کند و رفاه اقتصادی را افزایش دهد و مردم را از مشکلاتی که با آن درگیرند خارج کند، چون امکان دارد برخی رفتارهای پوپولیستی روی مردم اثر گذارد.

احمد شیرزاد/ نماینده مجلس ششم

من از آقای روحانی می‌خواهم وارد فازی که رئیس جمهور اصلاحات شد نشود، هر چند هر دوره ای از تاریخ سیاسی کشور اقتضای خاص خودش را دارد اما دلیلی ندارد این روند تکرار شود. ما چنین فضای روحی و روانی را از آقای روحانی ندیده‌ایم. می‌توان گفت با توجه به تجربه اخیر، مخالفت‌ها و سنگ اندازی‌ها برای او و طرفدارانش دور از انتظار نبوده و نیست. وقتی روحانی در سال 92 کاندیدا شد با اطلاع از همین سنگ اندازی‌ها و فشارها آمد و طبیعی است که چیزی عوض نشده و پیش بینی می‌شود که دور بعد هم همین اتفاقات بیفتد و طرفداران ایشان هم می‌دانند که روحانی باید در همین فضا ادامه دهد.

به نظر من کنار کشیدن روحانی در چنین شرایطی درست مانند این است که در آستانه دروازه خود توپ را تقدیم به مهاجر حریف کنیم همانند کاری که دروازه‌بان قطر در بازی با ایران انجام داد و این کار به حتم به استقبال جناح رقیب خواهد انجامید. همچنین اهدافی که روحانی داشته است در این صورت ناقص خواهد شد.

نعمت احمدی/ حقوقدان

بعد از هشت سال اتفاقاتی در عالی ترین مرجع اجرایی کشور به وسیله دولت نهم و دهم صورت گرفت. در مورد مشکلات و مسائل اقتصادی که در دوران احمدی نژاد صورت گرفت باید گفت از زمانی که آقای حسن روحانی، همکلاسی من در رشته حقوق وارد قوه مجریه شد یک به یک مسائل و مشکلات با توجه به بلاتکلیفی و بهم ریختگی‌های اقتصادی که آقای احمدی نژاد ایجاد کرده بود تقریبا حل شد. با تدبیری که آقای روحانی اندیشید در همه زمینه‌ها نور امیدی به وجود آمد. روحانی خودش ‌هاله ای از امید برای همه مردم به وجود آورد و باید گفت کلیدش به خیلی از قفل‌ها خورد و خیلی از قفل‌ها از بس چند قفله شده بودند او نتوانست کاری کند.

اگر روحانی در دور دوم نیاید مردم را ناامید کرده است و ناامید کردن مردم صواب نیست.

محمدرضا بادامچی/ نماینده مجلس

ما به عنوان نماینده مجلس از رفتارها و حرکات آقای روحانی چنین برداشت نمی‌کنیم که او تردیدی داشته باشد. آقای روحانی برای شرکت در انتخابات 96 بسیار مصمم است. این‌ها حاشیه‌هایی است که کسانی که گوینده آن هستند باید توضیح دهند چرا چنین برداشتی دارند. با توجه به کارهایی که آقای روحانی انجام داده در او تردیدی نمی‌بینم. این را می‌توان از آنجا فهمید که ایشان به شدت برنامه‌هایشان را پیگیری می‌کنند و همین اواخر هم به وزیرش تذکر داده بود. اگر کسی تردید داشته باشد به وزیرش چنین تذکر می‌دهد؟!

احمد حکیمی‌پور/ عضو شورای شهر

انتظار جامعه آن است تا روحانی ادامه دهنده مسیری که شروع کرده است، باشد و کارهایی را که در دوره اش شکل گرفته را تکمیل کند. به نظر من اگر او فقط بخواهد یک دوره رئیس جمهور باشد کارنامه‌اش ناقص باقی خواهد ماند. انتظار جامعه نیز آن است تا آقای روحانی دوره بعد هم در صحنه بیاید و برنامه‌های خود را کامل کند تا بهتر بتواند فعالیت‌هایی که در سیاست داخلی و خارجی داشته است را تداوم دهد. با شناختی که از روحانی دارم او یکی از مصمم ترین رجل سیاسی کشور است.او با همان صلابتی که در سال 92 آمد و اعتماد مردم را جلب کرد در انتخابات بعدی هم می‌آید. من معتقدم انتظار رای دهندگان روحانی نیز آن است که او در انتخابات دوره بعد در صحنه باشند و کارهایش را به نتیجه برساند.

نجفعلی حبیبی/ فعال سیاسی اصلاح‌طلب

آقای روحانی باید در انتخابات شرکت کند تا مانع از رای آوردن احمدی نژاد شود.

سهیلا جلودارزاده/ نماینده مجلس

از شرکت روحانی در انتخابات آینده مطمئن هستم. چون این هم یک وظیفه الهی و هم وظیفه ای تاریخی برای اوست. بالاخره این انقلابی است که همه ملت به آن دل بسته اند و روحانی نباید بگذارد با ندانم کاری‌هایی که در دولت گذشته اعمال شد این دل بستگی از میان برود. مردم امیدوارند که آقای روحانی دوباره به جای آنکه بخواهد سیاست‌های قبلی را اصلاح کند و به عقب بازگردد مسیر رشد و توسعه را طی کند.

محسن علیجانی/ نماینده مجلس

برای آنکه تردیدهای آقای روحانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از بین برود او باید چند نکته را در نظر داشته باشد؛ یکی بحث شعار سال (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) است که به نظر من در پایان سال آقای روحانی باید کارنامه رضایت بخشی در رابطه با این شعار داشته باشد و مردم آن را احساس کنند. باید همانطور که دولت توانست تورم را مهار کند رکود هم باید از تولید داخلی برداشته شود و گردش اقتصادی در کشور ایجاد شود، در زمینه‌های مختلف نیز دولت باید توجه خود را افزایش دهد. برای مثال، در توجه به محرومان و در تحویل مسکن مهر، باید اقدامات خوبی انجام گیرد. در موضوع لوایح و برنامه‌ها نیز باید در حوزه اجتماعی و فرهنگی جداول جدایی باشد که بدانیم در برنامه ششم در حوزه فرهنگی و اجتماعی در کنار اقتصاد به کجا می‌رسیم تا دولت بتواند در پایان سال گزارشی ارائه کند که نشان دهد اقدام و عمل عالی داشته و بتواند رضایت مردم را جلب کند.

به نظر من این بحث‌ها باعث می‌شود تا روحانی با اقبال خوبی در سطح مردم روبه رو شود و بتواند قوی تر در انتخابات ظاهر شود.

حسین کاشفی/ معاون سیاسی حزب اتحاد ملت

همواره می گویند کار را که کرد آنکه تمام کرد. ایشان آمده بخشی از کار را انجام داده چه در زمینه سیاست خارجی و چه در زمینه سیاست داخلی و امروز هم با توجه به آن مشکلاتی که دولت قبل ایجاد کرده بود در زمینه های مختلف. واقعا باید حالا که آقای روحانی آمده برای رفع مشکلات مصمم باشد و در صحنه بماند و جهت تکمیل پروژه ها کار کند. بحث پسابرجام یک طرف قضیه است و بحث مسائل سیاست داخلی، مسائل اقتصادی، اشتغال، رکود و معیشت مردم و مسائل اجتماعی و فرهنگی، حقوق شهروندی و... مسائلی هستند که می طلبد کسی که آمده در این زمینه ها اعلام برنامه کرده و مردم هم که اعتماد کردند رای دادند و نظر مثبت دادند و یک بار دیگر هم باز در انتخابات مجلس کاملا با حامیان دولت که اعتدالگرایان و اصلاح طلبان حساب می شوند نزدیک تر شده اند.

علی‌اکبر اولیا/ نماینده شهر یزد و اشکذر در مجلس هشتم

من معتقدم روحانی بیشتر از هر کس دیگری می داند چه اقداماتی را صورت داده است و چه نقش مهمی را در سر و سامان دادن اوضاع کشور بعد از هشت سال دوران تلخ و تاریکی که گذشته بود، داشته است. خود ایشان بهتر از هر کسی می دانند که چه خدمتی کرده اند و معتقدم که ایشان هم این مسئولیت را احساس می کنند و باید تا آنجا که ظرفیت های قانونی اجازه می دهد این مسیر را ادامه دهند. اعتقاد دارم که در ادامه دوره اول ریاست جمهوری روحانی اگر واقع بین و منصف باشیم متوجه می شویم که در واقع روحانی می تواند محور وحدتی در جامعه باشد زیرا ایشان زبان اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان را می فهمد. به نظر می رسد ما هیچ گزینه ای در حال حاضر به جز روحانی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نداریم. این واقعیت های جامعه ماست و نباید فریب جنجال های افراد خاص و بحث های حاشیه ای را که آنها مطرح می کنند را بخوریم. جامعه ادعاهای آنها را آزمایش کرده و متوجه آن شده است که گزینه ها و برگ های برنده ای که آنها ادعا می کنند در اختیاردارند چه سرانجامی را می تواند برای کشور داشته باشد. من معتقدم ایشان باید خود را برای ورود به دور دوم آماده کنند و اکثریت جامعه ایشان را فردی با صلاحیت و انتخاب اول خود می داند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد/ معاون سابق پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی

عملکرد آقای روحانی در حوزه داخلی قابل دفاع است؛ فکر نمی کنم هیچ اصلاح طلبی از رای دادن در سال 92 و حتی 94 پشیمان باشد منتهی خواسته ها و مطالباتی وجود دارد که برآورده نشده است که البته غیرارادی بوده و بستگی به شرایط بین الملل و داخلی داشته است. من معتقدم اگردر ایشان تردیدی هم وجود داشت قطعا با حمایت هایی که از ایشان صورت گرفته این تردید از بین رفته است. ایشان در دوره دوم با حمایت و جسارت بیشتری می توانند کار کنند و از این نظر نباید برای شرکت در انتخابات تردید داشته باشند. باید گفت بقیه کسانی که برای نامزدی مطرح شده اند امکان رای آوردنشان برای رئیس جمهور شدن پایین است.

کمال‌الدین پیرموذن/ نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی

ایشان نبایستی تردید کنند، چرا که در نبود ایشان فرصت طلایی پساتحریم در ایران سوزانده می‌شود و طفل برجام بیمار و از دست رفته می‌شود و همه امید، نشاط و باورهای آحاد جامعه به یاس و ناامیدی مبدل و فرصت توسعه همه جانبه کشور و سرمایه ارزشمند اجتماعی آسیب فراوان می‌بیند. تردید ندارم مردم و همه جریانات آگاه و دلسوز سیاسی و گروه‌های جامعه از او مصرانه درخواست می‌کنند وارد عرصه انتخابات شوند و شک نکنند با رایی غافلگیرکننده و گسترده مجدد سکان دار دولت آتی خواهندبود.

جعفر بای/ جامعه‌شناس

من معتقدم مردم بهترین داور و قضاوت‌کننده‌اند و اگر روحانی همراه با تیمش صادقانه و به دور از هیاهوی سیاسی برای رسیدن به اهدافی که تعیین کرده و شعارهایی که در انتخابات داده تلاش و کوشش کند تردیدی برای کاندیدایی او باقی نخواهد ماند و خود مردم از او خواهند خواست که به عرصه انتخابات وارد شود، زیرا شیوه روحانی پروپاگاندایی نیست و ما تبلیغات گوش کرکُن دوره‌های قبل را در دوره ایشان نمی‌بینیم، آقای روحانی با چراغ خاموش به گونه‌ای حرکت می‌کند که ثمره و نتیجه اقدام او برای مردم قابل تحلیل و تفسیر خواهدبود. معتقدم برنامه‌های ایشان در چهار سال به پایان نمی‌رسد و قطعا برنامه‌های ایشان ناتمام باقی خواهد ماند این خود می‌تواند الزامی باشد برای شرکت کردن او در انتخابات آینده و از آنجا که هیچ‌کس بهتر از طراح برنامه نمی‌تواند برنامه‌ای را به اجرا بگذارد ایشان برای تمام کردن برنامه‌هایش باید دوباره در انتخابات شرکت کند.

شهربانو امانی/ عضو حزب کارگزاران

آقای روحانی سختی ها، ملالت ها و مخالفت هایی که با شما وحامیان شما وجود دارد را من هم مثل خیلی از شهروندان ایران زمین درک می کنم. خوشحال خواهم بود تا بتوانم در ریل گذاری که شما با تمام مشکلات و درغربت رسانه، عافیت طلبی یاران و هم پیمانان دولتی و سایر موانع انجام داده اید، کمک کنم. لذا از شما می خواهم تا با شرکت دوباره در انتخابات آینده راهتان را ادامه دهید.

محمدرضا نجفی/ نماینده مجلس

آقای روحانی شما در جریان انتخابات و پس از آن براساس پیام حیات بخش دین مبین اسلام، اصول انسانی، اخلاقی اهداف و برنامه‌هایی ارائه کردید که آنها متضمن تعالی و یکپارچگی ملک و نظام عزیزمان است. بخشی از این برنامه‌ها و اهداف خصوصاً آنجا که با امور داخلی مرتبط می‌شود کماکان به سرانجام نرسیده و می‌طلبد که به جهت مصلحت کشور، مردم ونظام با تمام سختی که کار دارد با حضور اثر بخشتان در عرصه خدمت به عنوان شخصیتی صالح و باصلاحیت برای تصدی این مسئولیت و تحقق اهداف و برنامه‌هایتان که مورد وفاق قاطبه ملت، نظام و رهبر معظم انقلاب نیز است، ادامه طریق دهید.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=49176

ش.د9501897

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات