تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۶۰
شكست توافق ظرف يك هفته

آتش‌بس آمريكايي سوريه روي كاغذ ماند

(روزنامه جوان - 1395/06/31 - شماره 4915 - صفحه 15)

آتش بس يك‌هفته‌اي در سوريه بدون هيچ نتيجه قابل توجهي دوشنبه شب به پايان رسيد و ارتش سوريه در بيانيه‌اي شكست آن را اعلام كرد.

روس‌ها مي‌گويند آمريكايي‌ها و معارضان به‌اصطلاح ميانه‌رو كه در دوران آتش‌بس مشتركاً مواضع ارتش سوريه را كوبيده‌اند، در شكست آتش‌بس مقصر هستند. وزير امورخارجه آمريكا هم توپ را به زمين روسيه انداخته و گفته است، واشنگتن منتظر پاسخ مسكو درباره تمديد آتش‌بس در سوريه است. سخنگوي كرملين تأكيد كرد كه اميد اندكي براي از سرگيري آتش‌بس در سوريه وجود دارد.

آتش‌بس شكننده يك هفته‌اي كه پس از سلسله‌رايزني‌هاي گسترده مقامات روسي و آمريكايي درباره سوريه به دست آمده بود به دليل بدعهدي واشنگتن و تروريست‌ها در عمل به تعهداتشان پايان يافت. ارتش سوريه اعلام كرد كه آتش‌بس يك هفته‌اي در اين كشور از شامگاه دوشنبه پايان يافت. به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، فرماندهي كل ارتش و نيروهاي مسلح سوريه در بيانيه‌اي تأكيد كرد: «قرار بود آتش‌بس فرصتي واقعي براي پايان ريختن خون مردم سوريه باشد اما گروه‌هاي تروريستي به هيچ كدام از بندهاي اين توافقنامه پايبند نبودند.» در اين بيانيه آمده است: «گروه‌هاي تروريستي بيش از 300 بار در اين يك هفته آتش‌بس را نقض كردند و مقرهاي ارتش و مناطق مسكوني را هدف قرار دادند كه در نتيجه به كشته و زخمي شدن دهها نظامي و غيرنظامي منجر شد.»

بدعهدي آمريكا

دولت روسيه كه در روزهاي اخير بارها از نقض آتش بس توسط تروريست‌هاي مورد حمايت غرب انتقاد كرده بود، ساعتي پس از بيانيه ارتش سوريه، اعلام كرد كه «آمريكايي‌ها و معارضان به اصطلاح ميانه‌رو مقصر اصلي شكست آتش بس هستند.» به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، ژنرال «سرگئي رودسكوي» رئيس ستاد مشترك ارتش روسيه در اطلاعيه‌اي با انتقاد تند از واشنگتن گفت: «آمريكا و گروه‌هاي معارض به اصطلاح ميانه‌رو، به هيچ يك از تعهداتي كه در چارچوب موافقتنامه ژنو قبول كرده بودند، پايبند نماندند.» آمريكايي‌ها البته پيش‌دستي كرده و دقايقي قبل از روس‌ها، بيانيه مشابهي صادر و ارتش سوريه و مسكو را به پايبند نماندن به آتش‌بس متهم كرده بودند. با اتمام آتش‌بس، نبرد در شرق حلب و با بمباران مواضع تروريست‌ها توسط جنگنده‌هاي ارتش سوريه از سر گرفته شد. روز سه شنبه وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه تروريست‌ها تحت لواي آتش‌بس در حال تقويت خود براي حمله به حلب هستند.

آتش بس مورد توافق روسيه و آمريكا كه مورد موافقت دولت دمشق نيز قرار گرفت، از روز دوشنبه هفته گذشته به صورت رسمي عملياتي شد. در همان روزهاي اوليه اجراي توافق آتش‌بس، تعداد زيادي از گروه‌هاي مسلح مستقر در سوريه اقدام به نقض مكرر آن كردند. اين در حالي است كه ارتش سوريه به توافق آتش‌بس پايبند بوده و هيچ اقدامي در راستاي نقض آن صورت نداد. آمريكا و روسيه توافق كرده بودند در صورت موفقيت تجربه آتش‌بس يك هفته‌اي و عملي شدن برخي شروط ديگر، براي حمله مشترك به مواضع گروه‌هاي تروريستي، با روس‌ها هماهنگي كنند اما واشنگتن برخلاف تعهداتش عمل كرد و حتي جنگنده‌هاي ائتلاف ضد داعش تحت رهبري آمريكا در راستاي كمك به تكفيري‌ها، شنبه شب مواضع ارتش سوريه در استان ديرالزور را بمباران كردند كه طي آن 80 نيروي سوري كشته و 80 تن ديگر زخمي شدند.

هرچند مقامات آمريكايي ادعا كردند كه اين حملات اشتباهي انجام شده است اما مسكو تأكيد كرد كه اين حمله برنامه‌ريزي شده بود. اين آتش‌ بس درحالي انجام شد كه بسياري از ناظران بين‌المللي به خاطر افشانشدن جزئيات توافق، نسبت به ثبات آن ابراز نگراني كرده بودند. عدم تمايل آمريكا براي تفكيك معارضان ميانه‌رو از گروه تروريستي جبهه النصره و همچنين عدم‌تحويل آمار مواضع اين گروه تروريستي براي هدف قرار دادن آن از سوي روسيه نشان داد كه واشنگتن چندان رغبتي به اجراي آتش‌بس پايدار ندارد. همچنين با وجود پافشاري‌هاي ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور و سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، آمريكا جزئيات توافقش با مسكو را از ترس تحميل مسئوليت نقض آتش بس بر آن، منتشر نكرد. برخي ناظران براين باورند كه آمريكا به بهانه آتش‌بس درصدد بود در پيشروي ارتش سوريه و متحدانش وقفه ايجاد كرده و با بهانه‌جويي دمشق را به نقض آتش بس متهم كند.

واشنگتن منتظر پاسخ مسكو است

آمريكا در اقدامي پيش‌دستانه توپ را در زمين روسيه انداخته و گفته است كه منتظر پاسخ مسكو براي تمديد آتش‌بس است. بنا بر گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، كري در پاسخ به اين سؤال كه آيا مسكو به درخواست واشنگتن براي تمديد آتش‌بس پاسخ داده، گفت: ‌«ما بايد منتظر بمانيم ببينيم روس‌ها چه مي‌گويند. بايد ببينيم كه در حال حاضر كجا هستيم و بعد تصميم‌گيري كنيم. در حال حاضر به تمام حقايق دسترسي نداريم.» مقامات وزارت خارجه آمريكا شب گذشته اعلام كرده بودند آمادگي دارند توافق آتش‌بس اخير در سوريه را تمديد كنند. جان كري نوك پيكان حملات را به سمت روسيه گرفت و مدعي شد كه روس‌ها نتوانستند به تعهدات خود براي اعمال آتش‌بس عمل كنند؛ آمريكايي‌ها وظيفه اعمال فشار بر دولت سوريه را بر شانه مسكو گذاشته بودند.

انتظار واشنگتن براي پاسخ روسيه در حالي است كه ديميتري پسكوف، سخنگوي رياست جمهوري روسيه ضمن ابراز نگراني شديد از اوضاع سوريه گفت: «اميدها براي از سرگيري آتش بس در سوريه كم است.» پسكوف گفت: «از سرگيري آتش‌بس در سوريه تنها با توقف حملات تروريست‌ها امكان‌پذير است.» از سوي ديگر، يك مقام آمريكايي روز سه‌شنبه اعلام كرد مقامات روسيه و آمريكا در نظر دارند يك نشست اضطراري در خصوص اتمام آتش‌بس در سوريه برگزار كنند. اين مقام آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما همچنين قصد داريم با مقامات روسيه در سطوح عاليرتبه نيز ديدار و سعي كنيم درباره ديدگاه مسكو در خصوص آينده آتش‌بس در سوريه پرس‌وجو كنيم.»

افشاي بخشي از جزئيات توافق

ويتالي چوركين، نماينده دائم روسيه در سازمان ملل با اعلام اينكه واشنگتن تاكنون به توافق كتبي با مسكو درباره سوريه عمل نكرده است، با وجود مخالفت آمريكا بخش‌هايي از توافق محرمانه ژنو را منتشر كرد. به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، چوركين اظهار كرد: «براساس بخش‌هايي از اين سند، فدراسيون روسيه و آمريكا متعهد شده‌اند تلاش‌هاي مشتركي را براي تثبيت اوضاع سوريه شامل اجراي تدابير ويژه در منطقه حلب اجرا كنند.» چوركين با شرح بخش‌هايي از توافق محرمانه ژنو گفت: «در بخش ديگر موافقت انجام شده بر لزوم مرزبندي بين مناطق تحت كنترل داعش و جبهه النصره با گروه‌هاي معارض به عنوان اولويت اصلي و جدا كردن اين گروه‌ها از تروريست‌هاي جبهه النصره تأكيد شده است.»

http://javanonline.ir/fa/news/812500

ش.د9501877

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات