تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۴۱

قواعد بازي در سوريه تغيير مي‌کند (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات - 1395/07/05 - شماره 26546 - صفحه 12)

واکنش قاطعانه دمشق به جنگنده‌های متجاوز رژیم صهیونیستی نشان دهنده آن است که دمشق نقض حاکمیت خود را بر نمی تابد و از توان مناسب بازدارندگی نیز برخوردار شده است.به گزارش خبرگزاری مهر، از زمانی که بحران سوریه در سال ۲۰۱۱آغاز شد و به دنبال آن درگیری های مسلحانه و حوادث خونین در این کشور تشدید شد، ردپای اسرائیلی ها در شروع این بحران و تشدید آن احساس شد .

حمایت رژیم صهیونیستی به شیوه های مختلفی از تروریست‌ها در سوریه صورت گرفت. هرگاه تروریست‌ها تحت فشار ارتش سوریه قرار گرفتند، صهیونیست‌ها وارد کارزار شدند و به حمایت از آنها پرداختند.علاوه بر مواضع حمایت گرانه مسئولان تل‌آویو از رئیس این رژیم گرفته تا نخست وزیر آن، تروریست‌های زخمی شده در بیمارستان های صهیونیست‌ها تحت مداوا قرار گرفتند.

در برخی موارد هم به حمایت مستقیم از این گروهها روی آوردند. رژیم صهیونیستی، حمایت سیاسی و نظامی بی دریغی از گروههای تروریستی در سوریه به عمل آورده است.سوریه به شیوه های مختلف اعتراض خود را به این اقدامات صهیونیستها نشان داد. از مدد جستن از سازمان های بین المللی گرفته تا تهدید و خط نشان مبنی بر اینکه در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.اما در ۱۳سپتامبر۲۰۱۶حادثه ای رقم خورد که متفاوت از قبل بود. به دنبال حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی، سامانه دفاع هوایی سوریه جنگنده های متجاوز را نشانه گرفت.

سوری ها اعلام کردند یک جنگنده اف۱۶را در قنیطره و یک پهپاد متجاوز اسرائیل را درسعسع هدف قرار داده اند. البته اسرائیلی‌ها موضوع را تکذیب کردند.اما این سرآغاز نگرانی‌های صهیونیست‌ها بود؛ زیرا ارتش سوریه دیگر نقض حاکمیتش را تاب نیاورده و به سوی متجاوزان آتش گشوده بود.این واکنش سوری ها، محافل صهیونیست را به خود مشغول کرده است.

سوری ها نشان دادند که در برابر صهیونیست‌ها حاضر به کرنش نیستند.سوری ها در واقع پیام آشکار و روشنی ارسال کردند با این محتوا که از توان بازدارندگی برخوردارند. به نظر می رسد که زمان و مکان مناسب که قبلا سوری‌ها اعلام کرده‌اند، فرا رسیده‌ است. سوری ها نشان دادند که دیگر زمانی که اسرائیل حریم هوایی سوریه را متعلق به خود می دانست، سپری شده است.بارها و بارها، اسرائیلی ها به مواضع نظامی و حتی غیرنظامی سوریه حمله کردند و واکنش عملی از سوی سوری‌ها نشد. سوریه به محکومیت و مقابله به مثل در زمان مناسب و ارسال نامه به سازمان ملل و شورای امنیت و شکواییه های متوالی روی آورده بود.سوریه به جنگ در مناطق مختلف این کشور با تروریست‌ها روی آورده بود و به دنبال تشدید جنگ با اسرائیل نبود. اما امروز به نظر می رسد که دمشق زمان را برای پاسخگویی به حملات بی شمار صهیونیستها مناسب می داند.

حالا می توان مفهوم سکوت و صبر رهبران سوریه در گذشته را دریافت که با وجود همه اقدامات تحریک کننده اسرائیل ضد سوریه از واکنش خودداری کردند زیرا شرایط را می سنجیدند. اگر قبلا واکنش نشان می دادند مرتکب اشتباه تاریخی می شدند که جبران آن با توجه به شرایط کشور ممکن نبود. اگر در آن شرایط سوریه واکنش نشان می داد، خواست رژیم صهیونیستی برآورده می شد.

اگر سوریه واکنش نشان می‌داد، به سوی ویرانی بیشتر حرکت می‌کرد به ویژه که ائتلاف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ضد سوریه بود و از این موضوع نهایت استفاده را می کردند تا مجوزی که نتوانسته بودند از طریق شورای امنیت دریافت کنند به شکل غیرقانونی به دست می آوردند.

سوریه دست به اقدام حساب شده و راهبردی زد. سوریه موفق به رسوا کردن اسرائیل در جامعه جهانی شد. در واقع سوری ها زوایای پنهان جنگ سوریه را برای افکار عمومی روشن کردند.اما پاسخ دمشق به تجاوزات رژیم صهیونیستی به قنیطره به اذعان رسانه های صهیونیست حاوی پیام مهمی بود.

معاریو در این باره نوشت: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با نشانه گیری هواپیماهای اسرائیلی، این پیام را به ارتش اسرائیل داد که من اینجا هستم. ‌ ای اسرائیلی‌ها بدانید که در آینده اگر قصد تحرک داشته باشید من دست بسته باقی نخواهم ماند.

اما چرا اسرائیل در شرایطی که آتش بس در شامگاه ۱۲سپتامبر در سوریه بر اساس توافق روسیه و آمریکا برقرار شد، دست به ماجراجویی زد؟هیچ طرفی به اندازه رژیم صهیونیستی از حوادث سوریه خرسند نیست.

تجزیه سوریه و کم کردن توان آن بیش از هر طرفی به نفع تل‌آویو است. صهیونیست‌ها با بهره برداری از شرایط موجود در سوریه و بی‌ثباتی و وجود گروه‌های مسلح به نقض حاکمیت سوریه پرداختند و هر ازگاهی حملاتی هوایی به سوریه انجام داده اند.

واضح است که اسرائیل به دنبال به شکست کشاندن آتش‌بس کنونی در سوریه و بازگشت درگیری و آشوب در سوریه است. هدف به بن بست کشاندن اوضاع و ادامه هرج و مرج در سوریه و نیز کمک به تروریست‌های جبهه النصره است. صهیونیست‌ها نمی خواهند که ارتش سوریه تروریست‌ها را در نزدیکی جولان اشغالی به عقب براند، آنها به هر قیمتی مایلند که این تروریست‌ها همانند آنچه مزدوران آنتوان لحد انجام می دادند، باقی بمانند.

این موضوع زمانی مهم تر می شود که به نقشه سعودی ها و آمریکایی ها به همراه دیگر طرف‌ها از جمله اردن و فرانسه برای انجام تحرکی در جنوب سوریه به منظور جبران شکست تروریست‌ها در شمال سوریه اشاره کنیم.ارتش سوریه اجازه نخواهد داد که اسرائیل از جبهه النصره به عنوان ابزاری برای ایجاد منطقه نفوذ در جنوب سوریه استفاده کند.

همانطور که گفته شد، حملات رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه با طرح و برنامه قبلی صورت گرفت. صهیونیست‌ها به دنبال کمک به جبهه النصره برای گسترش قدرت و مساحت مناطق تحت اشغال آن است و در واقع دخالت اسرائیل در جنوب سوریه، نمایانگر تمایل این رژیم برای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه است و این رژیم قصد دارد از سازمان ها و گروه‌های تروریستی مانند ارتش لحد در جنوب لبنان بهره برداری کند.در واقع دخالت اسرائیل در جنوب سوریه، نمایانگر تمایل این رژیم برای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه است و این رژیم قصد دارد از سازمان ها و گروههای تروریستی مانند ارتش لحد در جنوب لبنان بهره برداری کند.

رژیم صهیونیستی به دنبال دیکته کردن خود در مثلث مرزی میان سوریه-اردن-فلسطین اشغالی است. اسرائیل از آتش بس کنونی در سوریه راضی نیست و به شیوه‌های مختلف به دنبال برهم زدن آن است. تل آویو با طرح و برنامه عمل می کند به این ترتیب که توپ‌ها و ادوات ارتش سوریه که با آن گروههای تروریستی جبهه النصره و احرار الشام و دیگر تروریست‌ها را هدف قرار می دهد، نشانه گرفته و منهدم می کند.

در حال حاضر رژیم صهیونیستی به مثابه نیروی هوایی، تروریستها در قنیطره و نزدیکی جولان اشغالی عمل می کند .این رژیم قصد دارد که در شرایط آتش‌بس به گونه‌ای خود را تحمیل کند به این ترتیب با وجود تلاش‌ها برای برهم زدن آتش بس، اما این احتمال را هم می‌دهد که شاید وضعیت تثبیت شود و آتش بسی پایدارتر برقرار شود. در این صورت در شرایط بعدی شرایط به نفع این رژیم رقم می خورد؛ زیرا گروههای مورد حمایت این رژیم در نزدیکی جولان اشغالی به جای رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه حضور خواهند داشت و این خواسته اصلی تل آویو است.

به هر حال حضور مزدوران قابل کنترل و مطیع، سناریوی بهتری در مقایسه با حضور دشمنان این رژیم یعنی حزب الله و ارتش سوریه است.به عبارت دیگر، رژیم صهیونیستی نمی خواهد از قافله عقب بماند و می کوشد که خود را به عنوان بازیگری همانند دیگر بازیگران بحران سوریه مطرح کند.

اسرائیل دراین اندیشه است که اگر ترکیه در شمال سوریه می‌تواند نقش آفرینی کند چرا این رژیم در جنوب این کار را نکند. رژیم صهیونیستی به دنبال تحمیل شروط خود در جبهه های نزدیک به جولان اشغالی است. تل آویو با این تحرکات قصد دارد نشان بدهد که آتش بس یا طبق شرایط اسرائیل برقرار می شود یا آتش بسی در کار نخواهد بود.اما نکته مهم این است که واکنش جامعه بین المللی به تحرکات برهم زننده آتش بس چه خواهد بود؟

به طورحتم جامعه بین المللی از این تحرکات تل آویو استقبال نخواهد کرد زیرا آتش بس که قدرت‌های بزرگ درباره آن توافق کرده اند، مورد نیاز همه است تا بر اساس آن تلاش‌ها و رایزنی‌های سیاسی شروع شود. این آتش‌بس در صورت دوام زمینه را برای مقابله قوی تر با تروریسم فراهم می آورد و بنابراین احدی از این ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی استقبال نخواهد کرد.اسرائیل در واقع دست به حماقت زده و بد زمانی را انتخاب کرده است زیرا همه تلاش‌های بین‌المللی در راستای حل سیاسی بحران سوریه است. این زمان و شرایط مناسب نبود چرا که همه دنیا به دنبال برقراری آتش بس است. این یورش در این شرایط اصلا به نفع اسرائیل نبود. اسرائیل تصور می کرد که اوضاع همانند سابق است. سوریه به مرحله جدید و پیچیده تر از قبل وارد شده است.

آیا دمشق قواعد درگیری با اسرائیل را تغییر می‌دهد؟

اقدام پدافند نیروی هوایی ارتش سوریه در شلیک دو فروند موشک به سمت جنگنده صهیونیستی با واکنش‌ها و تحلیل‌های بسیاری از سوی محافل صهیونیستی مواجه شد؛ اقدامی که پیام خود را رساند. به گزارش فارس، اسرائیل از تصمیم رهبران سوریه مبنی بر پاسخ به تجاوزاتش غافلگیر شد.

دو موشک زمین به هوا سوری توپ را به زمین تل‌آویو انداخت تا رهبران این رژیم را بین انتخاب دو گزینه، یکی گزینه حداقلی و پایان دادن به سیاست تجاوز علیه سوریه و حمایت آشکار از عناصر مسلح و دیگری گزینه حداکثری و روی آوردن به سناریوهای خطرناک‌تر که فراتر از توان و قدرت این رژیم است، مخیر کند.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی به قلم «یحیی دبوق»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌نویسد: اقدام پدافند هوایی ارتش سوریه در هدف گرفتن جنگنده‌های صهیونیستی در آسمان جولان به دو بُعد اشاره می‌کند که مرتبط با یکدیگرند.

بُعد اول نتیجه و دستاورد تاکتیکی – عملیاتی این اقدام را دربرمی‌گیرد که ارتش سوریه و «اسرائیل» در قالب برخی کلمات و واژه‌ها و صدور بیانیه‌ها و تحلیل‌ها در خصوص صحت یا عدم صحت سرنگونی جنگنده‌های صهیونیستی به آن پرداختند.

بُعد دوم به شرایط، موضع‌گیری و اهداف رهبران سوریه بازمی‌گردد که تصمیم به پاسخگویی به حملات رژیم صهیونیستی و با در نظر گرفتن بازتاب‌های احتمالی آتی آن گرفتند و این بُعد است که مد‌نظر قرار دارد.در این تردید نیست، این تصمیم رهبران سوریه صرف‌نظر از نتایج مستقیم یا نتایجی که در آینده متصور است، سوالات بی‌شماری را برای تل‌آویو ایجاد خواهد کرد که مهمترین آن‌ها انگیزه و اهداف رهبران سوریه در پس این اقدام است و اینکه آیا این واکنش بار دیگر تکرار خواهد شد.

نتیجه این واکنش دمشق هرچه باشد، بر حقیقتی تاکید می‌کند که دشمن نیز منکر آن نیست، اینکه پدافند هوایی ارتش سوریه با دو موشک یک فروند جنگنده اسرائیلی را با هدف سرنگونی آن نشانه گرفتند و بر اساس این حقیقت رژیم صهیونیستی اقدامات آتی خود را بنا خواهد نهاد.به همین ترتیب، سخت است، بین اتخاذ تصمیم پاسخگویی و گرایش اسرائیل به تجاوز و تکرار آن علیه سوریه و هدف گرفتن مواضع ارتش این کشور در مناطق مرزی جولان تمایز قائل شد و این دو را از یکدیگر جدا کرد.

مهم‌تر از همه آنکه سخت است، بین تجاوزات مکرر اسرائیلی و کمک این رژیم به گروه‌های تروریستی و تحولات سیاسی و میدانی سوریه که در روزهای اخیر آشکارا نشان دهنده میزان و سطح نگرانی تل‌آویو از این تحولات بود، به ویژه در قبال توافقات به دست آمده بین مسکو و واشنگتن تمایز قائل شد و این دو را از یکدیگر جدا کرد.

تحلیل‌ها و ارزیابی‌های محافل صهیونیستی که جای خالی تحلیل‌‌های دوایر و محافل رسمی این رژیم در میان آنها کاملا محسوس بود، توصیف این تصمیم رهبران سوریه به تصمیمی بی‌سابقه، غیرمعمول و تحولی نگران کننده بود.

کانال 10 تلویزیون اسرائیل اقدام پدافند هوایی ارتش سوریه را «پیامی از سوی بشار اسد» عنوان کرد و افزود: این دو موشک حامل این پیام هستند که اسد درصدد بنای معادله جدیدی است و اسرائیل باید به این موضوع توجه داشته باشد. کانال 10 می‌افزاید: توافقات مسکو و واشنگتن در کنار پیروزی‌های چند هفته اخیر ارتش سوریه به کمک ایران و روسیه، به اسد اعتماد به نفس بسیاری داده است.

واکنش‌ها، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته در سطوح مختلف رژیم صهیونیستی بر این امر دلالت دارد که این تصمیم دمشق نگرانی بسیاری در این رژیم ایجاد کرده، به ویژه آنکه تل‌آویو اکنون نه می‌تواند، به خواست و اراده سوریه تن دهد و از معادله تجاوزات هوایی و قدرت نمایی چشم پوشی کند نه می‌تواند، این حقیقت را نادیده بگیرد که تجاوزات و حملات پراکنده و بی‌هدف جنگنده‌هایش از سوی دمشق نادیده گرفته می‌شود.

براین اساس، تل‌آویو مجموعه پیام‌های بازدارنده‌ای ارسال کرد که معمولا در شرایط نگرانی و بیم از سناریوهای افراطی از سوی بازیگران عرصه بین الملل به طرف مقابل فرستاده می‌شود و از جمله این پیام‌ها برگزاری رزمایشی بسیار بزرگ بود که طی آن تلاش می‌شود، شرایط و فضای حاکم بر رویارویی و نبرد آتی بین ارتش اسرائیل با ارتش سوریه و متحدان دمشق در دو جبهه لبنان و سوریه را ترسیم کند و در آن 200 هزار نظامی اسرائیلی از نیروهای ذخیره این رژیم مشارکت دارند.

هدف این رزمایش اگرچه بالا بردن میزان بازدارندگی ارتش اسرائیل عنوان شده، اما در عین حال بیانگر نگرانی بسیار زیاد سران رژیم صهیونیستی است که آنها را وادار به فراخواندن بخش قابل توجهی از نیروهای ذخیره ارتش کرده است . همزمان با اعلام برگزاری این رزمایش، تل‌آویو از برگزاری رزمایش دیگری نیز خبر داد که اختصاصا حزب الله لبنان و مقابله با آن را شامل می‌شود.

منابع نظامی اسرائیلی در این‌باره توضیح دادند که این رزمایش به سناریوهای رویارویی و نبردهای آتی ارتش اسرائیل با حزب الله لبنان و تخلیه شهرک‌های صهیونیستی قرار گرفته در نزدیکی مرزهای لبنان می‌پردازد .به موازات اعلام خبر برگزاری این دو رزمایش، تل‌آویو اعلام کرد، براساس تصمیمات اتخاذ شده، از این پس تل‌آویو شمار مجروحان وابسته به گروه‌های تروریستی در بیمارستان‌هایش را افزایش خواهد داد و روزانه آمبولانس‌های این رژیم زخمی‌های این گروه‌ها را از مناطق مرزی به بیمارستان زیف در صفد جهت مداوا منتقل خواهد کرد.

اینکه روند تحولات سوریه به کدام سمت سوق یافته، سناریوهای بسیاری مطرح است. آیا این اقدام دمشق سرآغاز مرحله‌ای جدید در چارچوب خط سیر افقی بحران سوریه شمرده می‌شود یا باید آن را آغاز مرحله‌ای جدید از رویارویی‌ها در سوریه شمرد که تشدید اوضاع را در این کشور به دنبال دارد؟بالطبع این موضوع تا حدود زیادی به ارزیابی و برآورد اسرائیلی ها از اوضاع و موضع گیری‌ آنها در قبال این تصمیم دمشق و بازتاب این موضع‌گیری و اقدامات آتی وابسته است.حداقل اکنون توپ داخل زمین اسرائیل است و میزان توسل دمشق به معادله پاسخ به حملات بی‌هدف را میزان حملات آتی و استمرار آن و تاثیر آن بر روند نبردهای ارتش سوریه و مبارزه با گروه‌های مسلح در مناطق مرزی مشخص خواهد کرد.

واکنش اسرائیل به اصابت سه گلوله خمپاره به جولان اشغالی حساب شده و پس از ارزیابی آگاهانه و دقیق امور صورت گرفت تا نشان دهد، تل‌آویو پایین‌ترین سطح و حداقل گزینه‌ها را انتخاب کرده است.بیانیه ارتش اسرائیل در این خصوص نشان از تلاش برای آرام کردن اوضاع داشت و در بخشی از آن عنوان شده بود، در صورت اثبات این امر که این گلوله‌ها از سوی گروه‌های مسلح شلیک شده‌اند، ارتش اسرائیل این گروه‌ها را هدف خواهد گرفت تا به طور غیر مستقیم به عدم تمایل این رژیم براي تشدید اوضاع با ارتش سوریه اشاره کند.

این بیانیه نشان می‌دهد که پیام دمشق حتی اگر هم بطور کامل نباشد، اما عملا به تل‌آویو رسیده است، با این حال این سوال همچنان مطرح است که آیا این واکنش دمشق بیش از پیش موجب ورود اسرائیل چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بحران سوریه خواهد شد یا این رژیم را از ورود به میدان سوریه بازخواهد داشت؟آنچه مورد تاکید است، اینکه واکنش دمشق نقطه عطف مهمی در روند مبارزه محور مقاومت با رژیم صهیونیستی و همچنین مبارزه محور مقاومت با گرو‌ه‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آنها ایجاد خواهد کرد. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\09\09-25\21-12-07.htm&storytitle=%DE%E6%C7%DA%CF%20%C8%C7%D2%ED%20%CF%D1%20%D3%E6%D1%ED%E5%20%CA%DB%ED%ED%D1%20%E3%ED%9D%98%E4%CF

ش.د9501884

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات