تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۷۶
بازخوانی حضور تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای در سازمان ملل

نماینده انقلاب در پرکشش‌ترین منبر دنیا

(روزنامه صبح نو - 1395/06/31 - شماره 88 - صفحه 3)

سفر هر ساله رؤسای جمهور به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی است تا رسانه‌ها بازخوانی از حضور هیأت‌ ایرانی در ادوار جمهوری اسلامی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین سفرهای رؤسای جمهور بعد از انقلاب که با بازتاب‌های فروانی در جهان همراه بود، سفر آیت الله خامنه‌ای رییس جمهور ایران در زمان دفاع مقدس بود که ضمن بازتاب‌های فروان در جهان درس‌های فراوانی به همراه دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای در 31 شهریور 1366 پس از سپری شدن ۶ سال از دوران ریاست‌جمهوری‌شان در چهل و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده و در سخنرانی خود دیدگاه‌ها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را برای سران دولت‌های جهان تشریح کردند. این نخستین حضور رییس جمهور اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. این سخنرانی در شرایطی صورت می‌گرفت که حمایت‌های مستمر از رژیم صدام با صدور قطعنامه 598 ادامه داشت و تبلیغات بسیار گسترده‌ای علیه انقلاب اسلامی در رسانه‌های غربی به راه افتاده بود. ایالات متحده و همپیمانانش حضور خود در منطقه را افزایش داده و جنگ نفتکش‌ها با حمله مستقیم نیروهای آمریکایی به کشتی تجاری ایران به اوج خود رسیده بود.

در میان همه هجمه‌ها و حمایت‌های بی‌حد کشورهای غربی از رژیم صدام، ایران تصمیم گرفت با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و افشای جنایت‌ها و حمایت‌های نظامی پاسخی قاطع به غربی‌ها بدهد و آنها خیال نکنند که ایران پاسخی برای این اقدامات غیرانسانی ندارد.

علاوه برآیت الله خامنه‌ای در قامت رییس‌جمهور وقت ایران همراه هیأتی متشکل از آقای میرسلیم مشاور عالی ریاست‌جمهوری و آقای علی رضا معیری، معاون سیاسی نخست‌وزیر وقت و آقای علی اکبر ناطق نوری حضور داشتند. آقای علی اکبر ولایتی وزیر امورخارجه وقت، چند روز زودتر برای فراهم کردن زمینه سفر به نیویورک رفته بود.

رییس‌جمهور وقت ایران در این سفر و بدون ترس از قدرت‌های خیالی زمان با اطلاع‌رسانی‌های آگاهانه از جنایات آمریکا در خلیج فارس، تأکید بر ناعدالتی‌های انجام شده در جنگ تحمیلی علیه ایران و ناتوانی شورای امنیت در مواجه با این جنایات سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد. آیت‌الله خامنه‌ای از سکوت و کمک‌های آشکار و نهان غرب به رژیم صدام پرده برداشته و رویکرد ناعادلانه و بی‌توجهی شورای امنیت را در محکوم کردن متجاوز، تقبیح کردند. آیت الله خامنه‌ای فرمودند: « ایران حداقل از شورای امنیت توقع داشت که بی‌طرف بماند ».

آیت‌الله خامنه‌ای با تشبیه صدام به هیتلر خواستار «استفاده از تجربه دادگاه نورنبرگ و طرح تنبیه عراق به عنوان متجاوز به منظور تضمین امنیت منطقه» شدند. ایشان ناتوانی شورای امنیت در محکومیت صدام در راه‌اندازی جنگ شهرها، جنگ‌های شیمیایی و در شروع جنگ را علت موضع‌گیری خصمانه بسیاری از کشورها از جمله آمریکا بر شمردند و فرمودند این تنها انتقاد از شورای امنیت نیست، بلکه «انتقاد از عملکرد سازمان ملل و یادآوری نقش شورای امنیت در حمایت از تجاوز عراق به خاک ایران» است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ضمن تقبیح دخالت آشکار شورای امنیت در جنگ تحمیلی اعلام کردند، بنای امنیتی که با سیاست‌های شورای امنیت بنا شده، چیزی فراتر از کاخی پر زرق و برق، اما مقوایی نیست.

از دیگر نکات بسیار مهم و سنجیده سخنان آیت الله خامنه‌ای تهدید آمریکا به اقدامات تلافی‌جویانه در رابطه با حمله آنها به کشتی باری ایران به بهانه مبارزه با مین‌ریزی در خلیج فارس بود.

هنگامی که آیت‌الله خامنه‌ای از تجاوز آمریکا به کشتی باری ایران سخن می‌گفتند، نمایندگان آمریکا محل اجلاس عمومی سازمان ملل را ترک کردند.

نکته حائز اهمیت در سفر به سازمان ملل، استقبال عظیم ایرانیان و مسلمانان مقیم نیویورک، امامت نماز جمعه مسلمانان نیویورک و سخنرانی در خطبه‌های آن بود.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بازتاب گسترده‌ای در میان مقام‌های سیاسی و رسانه‌های همگانی جهان داشته و با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شد. «جفری‌هاو» وزیر خارجه انگلستان با اذعان به تحقیر غرب خواستار تحریم ایران شد و گفت: «اگر این اظهارات را در کنار حمله ایران به کشتی انگلیسی در خلیج‌فارس قرار دهید، تصمیمی جز تحریم فروش اسلحه اتخاذ نخواهید کرد.

یک سرهنگ عراقی ـ که بعداً به نیروهای اتحاد میهنی عراق پیوست ـ در مورد تأثیر سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بر ارتش عراق گفت: پس از اظهارات آقای خامنه‌ای در اجلاس سازمان ملل و نفی هرگونه سازش و صلح با عراق در این بیانات، جـّو بسیار ناامیدکننده‌ای از آینده مبهم در میان ارتشیان عراق حاکم شد و این امر روحیه نیروهای عراقی را به شدت تضعیف کرد.»

آیت‌الله خامنه‌ای از تلاش رسانه‌ای غرب برای بایکوت آن سخنرانی و جلوگیری از جریان‌سازی آن چنین می‌گویند «در نیویورک بودیم و هر کانال تلویزیونی را می‌گرفتیم، ماجرای کشتی «ایران اجر» و اقدام به مین‌گذاری‌اش در خلیج فارس، تمام فضای تبلیغاتی آمریکا و بلکه دنیا را پُر کرده بود. این کار برای این بود که آن سخنرانی را تحت‌الشّعاع قرار دهند.(22/2/1382)

حجت الاسلام ناطق نوری عضو هیأت ایرانی نیز درباره آن سفر می‌گوید: آقا در قسمت دوم سخنرانی به آمریکا حمله کرد، روس‌ها خوشحال بودند، نمایندگان آمریکا 4 نفر بودند اول صحبت‌ها را نوشتند بعد که دیدند به انفعال افتادند قهر کردند و رفتند، فردی هم دنبالشان بلند نشد. شوروی‌ها خوشحال بودند که آقا به آمریکا حمله کرده است اما ایشان سوی صحبت‌های خودش را به سمت حمله به شوروی هم بردند و درباره جنایاتش در افغانستان سخن گفتند.

نطق 90 دقیقه‌ای ایشان و سخنرانی شجاعانه با بازتاب فروانی و غیرقابل پیش‌بینی در جهان مواجه شد و مدتی بعد ایشان در خطبه‌های نماز جمعه سوم مهرماه 1366 و بعد از بازگشت درباره این نطق، فرمودند: ما به سازمان ملل رفتیم تا اصول فکری و اساسی که قاعده و پایه نظام جمهوری اسلامی است را کوتاه، مختصر و رسا بیان کنیم. مدت نطق یک ساعت و خورده‌ای بود اما ادامه نطق و رفتن آن به سمت دل‌ها و گوش‌ها، صحبت ساعت، روز، ماه و سال نیست.

آیت الله خامنه‌ای نیز در همان خطبه نماز جمعه با اظهار نظر درباره اهمیت تریبون سازمان ملل راهی مهم را برای آیندگان باز کرده و فرمودند: باید چهره منور جمهوری اسلامی را آن چنان که هست، در مقابل چشم ملت‌ها بگیریم و نگه داریم.

بلندترین منبر دنیا، منبر سازمان ملل است. پرکشش‌ترین و پربردترین تریبون دنیا، تریبون مجمع عمومی سازمان ملل است.

http://sobhe-no.ir/newspaper/88/3/2217

ش.د9501871

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات