تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۷۶۴
همایش سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه با سخنرانی مقامات ارشد لشکری و کشوری برگزار شد

سردار جعفری: سپاه احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را دنبال می‌کند

(روزنامه شرق - 1395/06/28 - شماره 2684 - صفحه 19)

بیست‌ودومین همایش سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه صبح دیروز با حضور فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران آغاز شد. در اولین روز این همایش دوروزه مسئولان عالی‌رتبه نظام و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و سپاه سخنرانی کردند. سردار «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران در این همایش گفت: «در شرایطی که خطر اثرگذاری توطئه‌های چندین‌ساله دشمن در برابر انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود آحاد پاسداران رسالت تبیین جهاد کبیر را برعهده دارند».

به گزارش «فارس»، او با بیان اینکه از منظر مقام معظم رهبری ایستادگی و مقاومت و تبعیت‌نكردن از دشمن مفهوم جهاد کبیر به شمار می‌رود، افزود: «معظم‌له تبعیت‌نكردن از دشمن در میدان‌های مختلف سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... را معنای جهاد کبیر عنوان می‌کند». سردار جعفری با اشاره به چرایی طرح موضوع جهاد کبیر از سوی مقام معظم رهبری در این مقطع زمانی تصریح کرد: «کامل، یکپارچه و جامع‌شدن فشارها و توطئه‌های دشمنان در ابعاد و حوزه‌های مختلف، نزدیک‌ترشدن دشمن به ما بیش از هر زمان دیگر و امکان ایجاد تزلزل در عزم و اراده و ایستادگی برابر دشمن ازجمله مواردی است که موجب طرح موضوع جهاد کبیر پس از پرداختن به موضوع نفوذ توسط معظم‌له شده است».

او علت طرح موضوع جهاد کبیر در جمع پاسداران را مطالبه فرماندهی معظم کل قوا از سپاه نسبت به تبیین دقیق و به‌روزشده این مهم عنوان و تصریح کرد: «در شرایطی که خطر اثرگذاری توطئه‌های چندین‌ساله دشمن برابر انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود آحاد پاسداران رسالت تبیین جهاد کبیر را برعهده دارند».فرمانده کل سپاه ابلاغیه‌ها و روش‌ها را آفت نیروهای نظامی توصیف کرد و ادامه داد: «پاسدار انقلاب اسلامی متمایز از سایر نیروهای نظامی دنیا بوده و در عرصه‌های پاسداری از انقلاب می‌بایست با روحیه انقلابی و عمل جهادی پای در صحنه گذاشته و به ایفای نقش مؤثر بپردازد».او افزود: «در تبیین موضوع جهاد کبیر و شناختن و شناساندن ابعاد این مهم تمامی پاسداران رسالت و وظیفه خطیری بر دوش دارند».

سردار جعفری در ادامه تعمیق معنویت را از اولویت‌ها و جهت‌گیری‌های اصلی سازمان سپاه دانست و تصریح کرد: «ساخت یک سپاه معنوی و انقلابی به ‌منظور یاری‌رساندن به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از انتظارات فرماندهی معظم کل قوا از سپاه است و ما با عمل مجاهدانه باید تمام تلاش خود را دراین‌زمینه به کار گیریم».فرمانده کل سپاه در پایان با اشاره به اهمیت فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گفت: «احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ازجمله مواردی است که سپاه با جدیت دنبال می‌کند و بر همه فرماندهان و مسئولان واجب است که زمینه تحقق و احیای این واجب فراموش‌شده را فراهم کنند».

آملی‌لاریجانی: نماینده جمهوری اسلامی که پای میزه مذاکره می‌نشیند باید حواسش جمع باشد

آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، نیز در این همایش گفت: «منطق قرآن ایستادگی در برابر کفار است، امروز جبهه استکبار در مقابل جبهه توحیدی قرار گرفته و آمریکا مصداق آن است». او افزود: «عقلانیت ابزاری یکی از آموزه‌های تجدد است که لازمه آن مصرف و اسراف است اما منطق قرآن چیز دیگری است». رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: «مشکل جبهه استکبار فقط لشکرکشی به عراق و افغانستان و حمایت از رژیم صهیونیستی کودک‌کش و آل‌سعود که یمن را مورد تجاوز قرار داده نیست بلکه مشکلش فضای تجدد و مدرنیزه است که در آن متولد شده و نفس می‌کشد».

او افزود: «غرب سه قرن است در این فضا قرار دارد و فرقی نمی‌کند در کشوری مانند آمریکا، جمهوری‌خواهان سر کار باشند یا دموکرات‌ها». آملی‌لاریجانی‌گفت: «همین اوباما هشت سال پیش ادعا می‌کرد زندان گوانتانامو را تعطیل یا نیروها را از عراق و افغانستان خارج می‌کند اما امروز هیچ خبری نیست».او با اشاره به آموزه‌های مدرنیته افزود: «ترویج فردگرایی لیبرالی که در آن انسان خودش ارزش‌ها را خلق می‌کند یکی از آموزش‌های مدرنیته است». رئیس قوه قضائیه گفت: «در کشور ما در جراید و کتاب‌ها، بعضا چنین تفکراتی ترویج می‌شود و اکنون نیز راه برای آنها باز شده است». او تصریح کرد: «تبعیت‌نکردن از استکبار این نیست که با آنها مراوده نداشته باشیم بلکه هنگامی که نماینده جمهوری اسلامی پای میزه مذاکره می‌نشیند باید حواسش جمع باشد و هویت دینی و قرآنی را در نظر بگیرد».

شورای نگهبان باید خیلی حواسش جمع باشد

او افزود: «مسئولان جمهوری اسلامی،‌ فرماندهان سپاه و همه مردم باید به قرآن باور داشته باشند و به آن عمل کنند». رئیس قوه قضائیه گفت: «عده‌ای کلید گره‌های اقتصادی را نزد طاغوت می‌بینند، با آنکه مقام معظم رهبری بارها تأکید می‌کنند که به منابع داخلی تکیه کنید». آملی‌لاریجانی افزود: «ایشان مذاکره را ممنوع ندانستند اما به مسئولان توصیه کردند نگاهتان به توان داخلی باشد اما آیا مسئولان این‌گونه می‌اندیشند؟».

او با بیان اینکه مشکل، رجوع‌نکردن به قرآن است، گفت: «ما در این کشور کسانی را داریم که علنا حکومت دینی را نفی می‌کنند اما در انتخابات نیز ثبت‌نام می‌کنند؛ اینها قانون اساسی را قبول ندارند زیرا در قانون اساسی بر اصول توحید، عدل و امامت تأکید شده است». او افزود: «شورای نگهبان باید خیلی حواسش جمع باشد که اصول قانون اساسی پیاده شود تا عده‌‌ای برای رسیدن به قدرت به ملت دروغ نگویند». رئیس قوه قضائیه در ادامه با توجه به شرایط فرهنگی کشور گفت: «اگر مسئولان فرهنگی کشور به منطق قرآن توجه داشتند، این‌طور درها روی فرهنگ بیگانه باز نمی‌شد».او افزود: «در کشور ما کتاب‌هایی چاپ می‌شود که در آن به‌صراحت آمده اگر به پیش از اسلام برگردیم وضع ما بهتر است. آیا این با منطق قرآنی سازگار است؟ آیا این کتاب‌ها با نظارت وزارت ارشاد چاپ می‌شوند؟»

سرلشکر باقری: دشمن تلاش دارد مسئولان با کنار گذاشتن انقلابی‌گری نفوذ را کامل کند

سرلشکر «محمدحسین باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نیز دیگر سخنران این همایش بود. او در این همایش گفت: «دشمن تلاش دارد مسئولان با کنارگذاشتن انقلابی‌گری و برای پیوستن به جرگه تعاملات جهانی پدیده نفوذ را کامل کند».او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره انقلابی‌بودن، انقلابی فکر‌کردن و انقلابی‌زیستن گفت: «انقلابی‌بودن از نگاه مقام معظم رهبری یعنی به مبانی و ارزش‌های انقلابی پایبند باشیم، استقامت داشته باشیم و جا خالی نکنیم».

باقری با اشاره به اقتدار نظام اسلامی که در پی پیروزی‌های گسترده به‌خصوص در عراق و سوریه شکل گرفته است، تأکید کرد: «این اقتدار مانع دشمن در تهاجم مستقیم و کلاسیک به ایران اسلامی شده است و دشمنان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که مقابله مستقیم با انقلاب اسلامی بسیار پرهزینه‌تر از منافع آن است و این بازدارندگی به برکت نظام اسلامی است».او گفت: «دشمن اکنون در قالب جنگ نرم و عملیات تأثیر محدود تلاش دارد بدون خون‌ریزی، ایران اسلامی را شکست دهد، همانند اقدامی که آمریکا در عراق صورت داد و ارتش عراق در دوران صدام را پیش از لشکرکشی به عراق به زانو درآورد».

دشمن می‌خواهد جنگ نرم را عملیاتی کند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به تلاش‌های دشمن در شکل‌دادن سؤالاتی در ذهن مردم به‌خصوص جوانان اشاره کرد و افزود: «دشمن می‌کوشد در ذهن مردم با ایجاد سؤالاتی نظیر آیا دوران انقلاب اسلامی تمام نشده است یا آیا زمان مقابله با استکبار تمام نشده است؟ به‌نوعی این جنگ نرم را عملیاتی کند».رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: «دشمن ممکن است در میز مذاکره دست دوستی به‌سوی ما دراز کند، اما دشمنی دشمنان ادامه پیدا خواهد کرد».باقری گفت: «در این راه و برای مقابله با دشمنان اشراف اطلاعاتی، پیگیری اقدامات و سیاست‌های دشمنان ضروری است».او افزود: «دشمن ممکن است افرادی را در قالب دوست برای نفوذ اعزام کند».

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دومین اقدام لازم در جهاد کبیر را حرکت با اخلاص و نیت صحیح دانست و گفت: «ما صرفا باید در مسیر امام و رهبری حرکت کنیم و در این مسیر با تربیت نیروهای انقلابی گرفتار بازی احزاب نشویم».باقری سومین اقدام ضروری در راستای جهاد کبیر را پایبندی به اهداف انقلاب دانست و افزود: «سپاه از جمله نهادهایی است که علاقه‌مندی سازمانی و نهادی خود را به منافع ملی ترجیح نمی‌دهد».

سپاه در برابر واگذاری انقلاب به نامحرمان و نااهلان سکوت نمی‌کند

او گفت: «سپاه در برابر واگذاری انقلاب به نامحرمان و نااهلان سکوت نمی‌کند، سپاه دچار سکون و سکوت نخواهد شد و این آسیب نباید به این سازمان وارد شود». رئیس ستاد کل نیروهای مسلح چهارمین اقدام ضروری در اجرای جهاد کبیر را تردیدنکردن در مقابل دشمن دانست و افزود: «سپاه در مقابل دشمن تردید نمی‌کند و بیشترین نقش را در بازدارندگی، امنیت و سالم‌ماندن فرهنگ داشته و بیشترین نقش را در این مسئولیت پذیرفته است».باقری گفت: «سپاه به دشمن اعتماد نمی‌کند و تجربه برجام نشان داد که حتی در یک مورد خاص هم که با دشمن مذاکره کردیم، آمریکایی‌ها حقوق ما را محترم ندانستند و نشان دادند که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد».

سپاه مذاکره با دشمن را نمی‌پذیرد

او تأکید کرد: «سپاه مذاکره با دشمن را نمی‌پذیرد؛ تلقی دشمن به‌خصوص آمریکا از مذاکره، کوتاه‌آمدن طرف مقابل و تحمیل خواسته‌های آنهاست، این نوع مذاکره قابل‌تأمل نیست و سپاه آن را نمی‌پذیرد، سپاه هوشیار است و فریب نمی‌خورد». رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پنجمین اقدام برای رسیدن به جهاد کبیر را تلاش سپاه برای ارتقای داخلی دانست و افزود: «در عرصه‌های مختلفی از جمله اقتصاد مقاومتی سپاه پیشتاز است و با اینکه این نیرو بودجه‌ای خاص برای محوریت‌زدایی ندارد، اما در این راستا پیش‌قدم است». باقری گفت: «سپاه اکنون برای استحکام امنیت ملی در جبهه نخست قرار دارد و بر همین اساس نیز هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی از هم‌وطنان اهل سنت در نیروی سپاه مشغول فعالیت هستند». او افزود: «تلاش برای قدرت‌افزایی و استحکام درونی سپاه، ششمین نیاز این نیرو در جهاد کبیر است که نیازمند قدرتمندشدن هر روز است».

تجهیزات و پول در سپاه محوریت ندارد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «در چارچوب افزایش توان موشکی و توان بسیج اقدامات بزرگی در سال‌های اخیر انجام شده،‌اما هنوز نیازمند حرکت جدی در این زمینه هستیم». باقری افزود: «سپاه ما انسان‌محور است و تجهیزات و پول در آن محوریت ندارد. باید برای نیرو در سپاه بیشترین دقت را صورت داد و در چارچوب آمادگی و ارتقای آن مراقبت ویژه‌ای کرد». او تأکید کرد: «تلاش برای عمق‌بخشی خارجی به انقلاب اسلامی محور هفتم اجرای جهاد کبیر است که سپاه در چارچوب آن باید حفظ و ارتقای محور مقاومت و حمایت از ملت‌های مظلوم را همچنان در دستور خود قرار دهد».

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: «البته سپاه در سال‌های فعالیت خود به بهترین شکل به این اقدامات هفتگانه توجه داشته؛ اما تأکیدات صورت‌گرفته برای حرکت بهتر این نیرو صورت می‌گیرد».

حجت‌الاسلام سعیدی: باید مراقب نفوذ دشمن در عرصه‌های سیاسی باشیم

حجت‌الاسلام «علی سعیدی»، نماینده ولی‌فقیه در سپاه، هم در سخنرانی خود، جهاد کبیر در عرصه سیاسی را ‌اطاعت و تبعیت‌نکردن از دشمن در عرصه سیاسی دانست و تأکید کرد: «ما باید مراقب نفوذ دشمن در عرصه‌های مختلف به‌ویژه حوزه مناسبات سیاسیباشیم که امروز با طرح مذاکرات هسته‌ای شرایط ویژه‌ای پیدا کرده و برخی از افراد و جریان‌های سیاسی با صحنه‌آرایی تمایل دارند آن را به عنوان الگویی موفق به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم بدهند». او افزود: «جهاد کبیر در این عرصه، مبارزه با ولنگاری فرهنگی و آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی موجود در جامعه است که هم زمینه‌های نگرانی رهبر معظم انقلاب را فراهم کرده و هم نارضایتی و احساس ناامنی فرهنگی خانواده‌ها و مردم را افزایش داده است».

سردار سلامی: مجبوریم استخوان‌های دشمنان را بشکنیم

سردار «حسین سلامی»، جانشین فرمانده کل سپاه، هم با اشاره به جریان‌سازی دشمنان انقلاب گفت: «دشمنان تلاش می‌کنند هویت اسلامی جوانان را با هویت غربی مبتنی بر هرج‌ومرج و پریشانی، تغییر دهند و این یک جنگ واقعی است؛ جنگی که دارای برنامه، راهبرد و فرماندهی است». سلامی تأکید کرد: «آنها به دنبال تغییر سبک زندگی، تغییر روحیه جهادی اسلامی و انقلابی ما هستند و این رویکرد، ما را مجبور به پیروزی می‌کند و ما مجبوریم که استخوان‌های دشمنان را بشکنیم». جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به پیروزی‌های جهان اسلام در دنیای امروز، گفت: «حقیقت بزرگی در عالم ظهور کرده و آن حاکمیت اسلام است و اکنون اسلام به عنوان قدرت بزرگی ظهور کرده است که یکی از اضلاع اصلی هندسه قدرت در جهان به شمار می‌رود».

http://www.sharghdaily.ir/News/103209

ش.د9501985

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات