تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۵۳
سران کشورها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند

مذاکره روحانی با رهبران اروپا در قلب آمریکا

(روزنامه ايران ـ 1395/07/01 ـ شماره 6317 ـ صفحه 2)

رئیس‌ جمهوری که پس از سفر به کوبا و برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نیویورک سفر کرده بود، روز سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه جان اف کندی این شهر شد و مورد استقبال سفیر و کارکنان دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل قرار گرفت. حجت‌الاسلام حسن روحانی، پیش از فرارسیدن زمان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با سران کشورهای اروپایی همچون انگلستان، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، سوئد، بلغارستان، اسلونی و ترکیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

دیدار و گفت و شنود با رهبران مسلمان جامعه امریکا از دیگر برنامه‌های فشرده روحانی در آخرین مرحله سفر به قاره امریکا بود. گذشته از گفت‌و‌گوها بر سر توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو جانبه، محور مشترک رایزنی‌های روحانی در دیدار با اروپایی‌ها وجود برخی مشکلات موجود بر سر مبادلات بانکی بود.

رئیس جمهوری با اشاره به انجام تعهدات از سوی ایران، به طرف‌های اروپایی یادآور شد تا زمانی که برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به نحوه کامل به انجام نرسیده است.

دیدار با نخست‌وزیر انگلیس

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در دیدار با «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا که عصر سه‌شنبه به وقت محلی صورت گرفت، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تحولی بزرگ، نمادی برای حل اختلافات و پایه‌ای برای همکاری‌ها دانست و تأکید کرد که همه طرف‌ها باید به اجرای دقیق و بهنگام تعهدات خود در برجام، پایبند باشند. وی تصریح کرد: ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی، بهره‌مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجام برشمرد و اظهارکرد: تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده و دولت‌های اروپایی باید به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند و لندن می‌تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد. روحانی با ابراز خرسندی از بهبود و توسعه روابط تهران - لندن در سال‌های اخیر، افزود: با احترام متقابل و تمرکز بر همکاری در چارچوب منافع مشترک می‌توانیم بر ذهنیت‌های منفی تاریخی غلبه کنیم. نتایج همکاری دو کشور را طی سال‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای دیده‌ایم و اکنون نیز فرصت برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌ها به نفع دو ملت فراهم است.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات منطقه حساس خاورمیانه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه منطقه ما مسائل پیچیده‌ای دارد و جز راه حل سیاسی مسیری برای حل آنها وجود ندارد، گفت: ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت بویژه در سوریه، عراق و یمن است.

نخست‌وزیر بریتانیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی طی سال‌های اخیر گفت: از افزایش سطح مناسبات دو کشور در همه عرصه‌ها حمایت می‌کنیم.

«ترزا می» افزود: لندن حمایت خود را از گام مهم برجام ادامه خواهد داد و معتقد است طرفین باید به اصول توافق شده متعهد باشند. وی با بیان اینکه برای حل مشکلات بانکی و بیمه‌ای و بهره‌مندی اطمینان بخش ایران از فرصت‌های اقتصادی در حال هماهنگی با طرفین برجام برای اقدامات لازم هستیم، تصریح کرد: بریتانیا یک هیأت بانکی را برای مذاکرات و همکاری‌های فنی با بانک مرکزی ایران راهی تهران می‌کند.

رایزنی با همتای فرانسوی

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه، در دیداری که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، بر اجرای دقیق و کامل مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تأکید کردند. روحانی در دیدار «فرانسوا اولاند» گفت: نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین علاوه بر پایبندی، اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند.

وی با تأکید بر اینکه ایفای تعهدات موجب پایداری توافق خواهد بود، اظهار کرد: اینکه در مسیر اجرای توافق، کشوری بخواهد با ایجاد محدودیت‌های غیر سازنده در مسیر اجرای توافقات، خواسته‌های خود را فرامرزی کند، قابل قبول نیست. رئیس جمهوری با بیان اینکه پس از دوران طولانی مدت مذاکره، ملت‌ها و شرکت‌های ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند، گفت: در این مسیر رهبران اروپا باید به بانک‌ها و بیمه‌ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند.

وی در ادامه ایجاد تحرک در روابط تهران- پاریس را ضروری خواند و با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن مفاد توافق‌های میان دو کشور اظهار کرد: برای ایران توسعه روابط با فرانسه همواره از اهمیت زیادی برخوردار است و هیچ مانعی برای توسعه روابط اقتصادی، علمی، فنی و سیاسی با فرانسه وجود ندارد. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تروریسم و اهمیت وحدت همه کشورها در مبارزه با این معضل جهانی اشاره و تصریح کرد: تروریست‌های خشن و بی رحمی که منطقه ما را ناامن کرده‌اند، سایر نقاط جهان را هم می‌توانند ناامن کنند و ایران اسلامی آماده همکاری بیشتر با اروپا بویژه فرانسه درمبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است. روحانی تأکید کرد: ایران اسلامی آماده همکاری با اروپا و فرانسه در زمینه ثبات، امنیت و حل و فصل مسائل منطقه‌ای است.

رئیس جمهوری فرانسه نیز در این دیدار بر توسعه همکاری‌های تهران- پاریس در همه عرصه‌ها تأکید کرد و گفت: باید از فرصت برجام برای توسعه هر چه بیشتر روابط به نفع دو ملت بهره گرفت بر تعهداتی که از سوی اعضا توافق شده، به طور کامل پایبند بود.

«فرانسوا اولاند»، رئیس جمهوری فرانسه درباره موضوع تروریسم در منطقه نیز گفت که در این مبارزه، اقدامات باید سریع باشد و پاریس با توجه به نقش مؤثر ایران، آماده همکاری با تهران در این زمینه است.

هیأت بلندپایه ایتالیایی در راه تهران

رئیس جمهوری در دیدار «متئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا نیز خاطرنشان کرد که ایتالیا این فرصت را در دوره پسابرجام در اختیار دارد که بار دیگر به نخستین شریک و همکار اقتصادی و تجاری ایران در اروپا تبدیل شود.

وی، با بیان اینکه رهبران اروپا باید به بانک‌ها و بیمه‌ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند، تصریح کرد: ملت‌ها و شرکت‌های ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند. نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه رم با هیجان به دنبال تقویت روابط همه جانبه با تهران است، گفت: ما برای هر اقدامی در جهت استحکام روابط اقتصادی آماده‌ایم.

«متئو رنتزی» با اشاره به اعزام یک هیأت بلندپایه ایتالیا به تهران طی ماه‌های آینده تأکید کرد: در بحث روابط بانکی، بیمه دولتی ساچه ایتالیا آماده ارائه تضمین‌های لازم است. وی اطمینان و تقویت سرمایه‌گذاران برای همکاری با ایران را برای ایتالیا حیاتی دانست و گفت: در رابطه با برجام تعهد خود را تکرار و برای استحکام آن هر چه بتوانیم انجام خواهیم داد.رنتزی همچنین گفت که کشورش آماده رایزنی و هماهنگی با ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

توسعه بیش از پیش همکاری‌های مشترک ایران و سوئیس

دیدار با «یوهان اشنایدر امان» رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس، دیگر برنامه رئیس جمهوری در روز نخست وی در نیویورک بود. روحانی در این دیدار تأکید کرد که برای تحکیم و تعمیق روابط تهران- برن در همه حوزه‌ها بویژه اقتصادی و بانکی هیچ مانعی وجود ندارد و سطح همکاری‌های مشترک در راستای منافع دو ملت باید بیش از پیش توسعه یابد.

وی با اشاره به برجام افزود: با توافق برجام، موانع همکاری‌های اقتصادی از پیش رو برداشته شده است و اکنون دو طرف ضروری است به روند توسعه همکاری‌های مشترک شتاب بخشند.

رئیس جمهوری نقش همکاری‌های بانکی و مالی را در ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی با اهمیت برشمرد و گفت: برای توسعه روابط اقتصادی ایران و سوئیس، ظرفیت‌های خوب و فراوانی وجود دارد که لازمه استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، فعال شدن بانک‌ها است.

روحانی با بیان اینکه اجرای دقیق برجام و پایبندی همه طرف‌ها به توافق، مهم است، گفت: دولت‌های اروپایی و از جمله سوئیس، باید به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند. رئیس جمهوری، توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوئیس را به نفع دو ملت و منطقه دانست و اظهار کرد: در ایران پروژه‌های مهم ملی و منطقه‌ای همانند توسعه شبکه‌های ریلی و تقویت و توسعه بنادر در دست اجراست که منطقه را به حوزه مدیترانه و اروپا پیوند می‌دهد. وی افزود: ایران و سوئیس می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک منطقه‌ای داشته باشند.

رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس نیز در این دیدار تأکید کرد که علاقه‌مندم مجدداً تأکید کنم که ما مصمم به توسعه روابط اقتصادی، مالی و بانکی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

یوهان اشنایدر امان با بیان اینکه تلاش داریم روند همکاری‌های مشترک را گسترش دهیم، اظهار کرد: تمام کوشش ما بر بهبود وضعیت کنونی است و می‌خواهیم در کنار ایران فعالیت‌های اقتصادی و مالی داشته باشیم. وی اعلام کرد که کشورش آماده است در بخش صنایع پیشرفته و ایمنی تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران همکاری کند.

اراده تهران و آنکارا برای حل بحران‌های منطقه‌ای

روحانی در دیدار «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود نیز، با تأکید بر اینکه ایران در همه مراحل دوست و برادر و کنار ترکیه خواهد بود، گفت: آماده‌ایم تا روابط خود را با آنکارا در همه بخش‌ها از حمل و نقل، صنعت و انرژی توسعه دهیم. وی با تأکید براینکه شرکای بخش‌های خصوصی دو طرف باید برای همکاری بیشتر حمایت شوند، تصریح کرد: دولت و ملت ترکیه را برادر خود می‌دانیم و اراده تهران، تقویت روابط با آنکارا در تمامی زمینه‌ها است. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تروریسم و خطرات آن برای منطقه و جهان پرداخت و اظهارکرد: تروریسم تهدیدی علیه همه ما است و نقش دو کشور در مبارزه با تروریسم و ناامنی در منطقه و بویژه سوریه و عراق اهمیت دارد.

رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت دولت و ملت ایران از ترکیه در برابر کودتای اخیر در کشورش گفت: اطمینان داریم که ایران در ادامه این روند، حمایتش را از ترکیه قطع نخواهد کرد.

«رجب طیب اردوغان» برنده اختلاف و ناامنی‌های منطقه را دشمنان جهان اسلام دانست و با بیان اینکه دیگران قادر به حل مشکلات منطقه نیستند، افزود: ایران و ترکیه دو کشور اسلامی و بزرگ منطقه هستند و با همکاری می‌توانند در روند مبارزه با بحران‌ها و ایجاد ثبات در منطقه و از جمله سوریه و عراق نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

رئیس جمهوری همچنین با نخست وزیر سوئد و رؤسای جمهوری اسلونی و بلغارستان دیدار و گفتوگو کرد.

روحانی در دیدار رهبران مسلمان جامعه آمریکا:

برای حفظ منافع مسلمانان باید روی اشتراکات تمرکز کرد

دیدار با رهبران مسلمان جامعه امریکا، یکی دیگر از برنامه‌های روحانی در نخستین روز حضور در نیویورک بود. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این دیدار، ضرورت تقویت وحدت و یکپارچگی در دنیای اسلام را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز اصل اساسی برای همه دولت‌های اسلامی و متفکران مسلمان، حفظ و ارائه چهره واقعی اسلام است و برای حفظ منافع مسلمانان، باید روی اشتراکات خود که همانا قرآن، سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) است، تمرکز کرد. وی با بیان اینکه در دنیای امروز معضلی را پیش پای مسلمانان به وجود آوردند که ظاهر آن تقابل دین با دین و باطن آن تقابل باطل با حق است، اظهارکرد: اگر امروز شرایطی فراهم آمده است که برخی از جوانان مسلمان در کشورهای مختلف به این احساس رسیده‌اند که باید از تعالیم اسلام و مسلمانی خود فاصله بگیرند تا بتوانند در امنیت فکری و روحی قرار بگیرند، این همه به خاطر قرائت انحرافی از اسلام و آموزه‌های دینی از سوی گروه‌های تروریستی و تکفیری است. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دنیای اسلام از شرایط دشوار کنونی عبور خواهد کرد، پیروی از سیره و روش پیامبر را به عنوان الگوی کامل مورد تأکید قرار داد و گفت: حکومت و روش پیامبر(ص)، ‌مسیر محبت و رحمت برای همه مردم بود و دیدیم که چگونه پیامبر(ص) توانست با همین روش برای مردم علم، اخلاق، حکومت عادلانه و آزادی به ارمغان آورد.

روحانی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به شبکه‌های اجتماعی و مجازی، اظهارکرد: اگر چه این وسایل ارتباط اجتماعی چه بسا مشکلاتی را نیز از لحاظ فرهنگی برای جوانان ایجاد کنند، اما در عین حال ابزاری است که می‌توان از آن در پیشبرد اهداف متعالی هم استفاده کرد. وی خاطرنشان کرد: امروز متأسفانه برخی دولت‌های اسلامی آنچنان که باید به وظیفه خود در برابر مشکلات و بحران‌های موجود عمل نمی‌کنند و برخی از آنها تحت تأثیر قدرت‌های سلطه‌گر قرار دارند و این مسأله‌ای است که مشکلات را مضاعف کرده است. رئیس جمهوری تصریح کرد: امروز راهی جز اتحاد، هشیار کردن جوانان در برابر خطرات و معرفی چهره اسلام واقعی، وجود ندارد و باید چهره واقعی اسلام را از خطر انحراف فرهنگی که عده‌ای از آن به عنوان توطئه علیه اسلام استفاده می‌کنند، حفظ کنیم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود و پس از سخنان تعدادی از رهبران مسلمانان جامعه امریکا، اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به وحدت شیعه و سنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ما همواره به دنبال وحدت شیعه و سنی بوده‌ایم و تأکید بر این موضوع بدین معناست که هر دو را در کنار هم به رسمیت شناخته‌ایم. رئیس جمهوری تصریح کرد: امروز اگر به دنبال منفعت کل اسلام هستیم باید روی اشتراکات دینی خود تمرکز کرده و آنها را تقویت کنیم. در این دیدار شماری از رهبران مسلمان جامعه امریکا در سخنان جداگانه‌ای نظرات و دیدگاه‌های خود را با رئیس جمهوری اسلامی ایران در میان گذاشتند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6317/2/151624/0

ش.د9502027

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات