صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۹۶۰

اخبار ویژه روزنامه‌های اول آبان 1395

کیهان
 
زمان ترمیم کابینه سال پیش بود نه الان
یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد دولت در ترمیم کابینه سردرگم و فاقد اولویت‌بندی معطوف به توقعات اقتصادی مردم است.
روزنامه آرمان نوشت: از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید اعتراض به بعضی از انتخاب‌های آقای رئیس‌جمهور که تحت‌تاثیر ملاحظاتی غیر از شایسته‌سالاری انتخاب شده بودند و عملکرد بعضی از همکاران ایشان وجود داشت و انتظار می‌رفت وقتی کابینه به نیمه راه رسید تغییرات لازم با رعایت ملاحظات واقعی و مصلحت صورت گیرد. اما این انتظار به حق مردم تحقق نیافت.
این روزنامه می‌نویسد: اصولا اگر انتخاب‌ها ضابطه‌مند، برنامه‌محور، با رعایت مصالح مردم، برای پاسخگویی به نیازهای کشور و با حساب و کتاب صورت گیرد، نیاز به تغییر در میانه راه نخواهد بود، ولی اگر به هر دلیلی نیاز به ترمیم کابینه باشد، زمان معمول این کار، وقتی است که دولت‌ها به میانه‌راه رسیده باشند علاوه بر آن انتخاب گزینه‌ها برای تغییر و پیش‌بینی جایگزین‌ها می‌باید بر اساس معیارهای واقعی باشد. کنار رفتن وزرا اگر با خواست خودشان باشد یا اگر قرار است ارتقا یابند حکم دیگری دارد، ولی چنانچه به اجبار باشد، باید دلایل موجه داشته باشند.
آرمان خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه شش‌ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر باقی نمانده و از هم‌اکنون جو انتخاباتی بر کشور حاکم شده و همچنین به دلیل وضعیت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در مقایسه با سایر دستگاه‌های همطراز خود، ضرورت تغییر در آنها احساس نمی‌شود.
زمان تغییر مناسب نیست. در عین حال، چون از جایگزین‌ها اطلاعی در دست نیست، نمی‌دانیم تبدیل به احسن خواهد شد یا خیر در مجموع از خبرهای منتشر شده چنین برمی‌آید که این تغییرات چندان اصالت ذاتی نداشته باشد.
نویسنده خواستار نرخ شرح و ترجمه برای رفع ابهامات و نگرانی باشد.
این روزنامه همچنان از قول محمود میرلوحی (معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات) تصریح کرد: در باب تورم، موفقیت‌های خوبی رخ داده اما در حوزه رونق و رفع رکود و به ویژه اشتغال متاسفانه هنوز مشکل باقی است و روندی که بتواند انتظارات جامعه را برآورده کند و فضا را برای انتخابات سال آینده مهیا کند هنوز به وجود نیامده است.
وی می‌گوید: حوزه اقتصاد به ویژه در بحث رونق، نیاز به تحولات بیشتری دارد. در حال حاضر، پاشنه‌آشیل، حوزه اقتصاد است؛ باید در حوزه‌های مسکن، صنعت، گردشگری و حوزه‌های اقتصادی کشور به ویژه در اشتغال و جذب سرمایه، کارهای بزرگی انجام شود. با وجود برداشته شدن تحریم‌ها، اگر تاخیر کنیم ممکن است به توفیق چندانی دست نیابیم و مشکلات و موانعمان ادامه یابد.

خشم رژیم های مرتجع از نصب تصاویر امام‌خامنه‌ای در خیابان‌های مصر
نصب عکس‌های امام‌خامنه‌ای در برخی خیابان‌های مصر، خشم شیوخ رژیم‌های مرتجع در خلیج‌فارس را به دنبال داشت.
عیون الخلیج در این زمینه نوشت: مسئولان مصری به شبکه ماهواره‌ای «الغد» اجازه دادند تا تصاویر مربوط به رهبر ایران که در خیابان‌های قاهره نصب شده‌اند را پخش کند. این اقدام مسئولان مصری موجی از خشم را در میان دولت‌های عرب خلیج‌ (فارس) به وجود آورده است.
در همین حال روسیا‌ الیوم گزارش داد: مصری‌ها تصاویر بزرگی از آیت‌الله خامنه‌ای را در قالب بیلبوردهای شهری در خیابان‌های اصلی قاهره نصب کرده‌اند. این تصاویر با موضوع نقش محوری و مهم ایران در تحولات منطقه نصب شده و مصری‌ها با این بیلبوردهای بزرگ، از ایران درخواست کرده‌اند که علیه عربستان وکویت وارد عمل شود.

حلقه نیاوران و وزیر هزار میلیاردی همچنان در دولت جا خوش کرده‌اند
عضو مرکزیت حزب اعتماد ملی می‌گوید روحانی دیر به فکر تغییر در کابینه افتاد. حق‌شناس معتقد است وزیر صنعت باید جزو اولویت‌های تغییر باشد.
محمدجواد حق‌شناس در مصاحبه با تابناک گفت: روحانی به جای اینکه به فکر جابه‌جایی یک وزیر آنهم به دلیل فشارهای وارده باشد، باید وزیرانی را که به هر دلیلی موفق نبودند و حتی مسئله برکناری‌شان در مجلس مطرح است را زودتر از کابینه کنار بگذارد تا بلکه در ماه‌های حساس منتهی به انتخابات کشور بتواند راه خودش را به سلامت طی کند. به عنوان مثال در کنار جدایی گودرزی و فانی از وزارت خانه‌های ورزش و آموزش و پرورش، بهتر است مأموریت آقای نعمت‌زاده هم به پایان برسد، چرا که ایشان با وجود توانمندی‌هایشان، به دلیل کهولت سن نمی‌توانند بار سنگین وزارت خانه مهمی چون صنعت را به دوش بکشند. همچنین لازم است به خاطر برخی از مسایل، عده‌ای مهره‌های فعال در نهاد دولت هم جا به جا شوند تا حاشیه‌ها کاهش پیدا کنند.
وی تصریح کرد: روحانی دیر به فکر تغییرات کابینه افتاد.
وی می‌افزاید: روحانی در آغاز دولت و در انتخابات اعضای کابینه سراغ اعضای حلقه نیاوران نظیر واعظی و ظریف و نوبخت و فریدون و یونسی و نعمت‌زاده رفت.
همچنین با توجه به حمایت آقای هاشمی،  طبیعی بود که کارگزاران حضوری چشمگیر در دولت روحانی داشته باشند و شاهد حضور چهره‌هایی چون آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت و البته اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول بودیم. همچنین تعدادی از چهره‌های اصلی کارگزاران سازندگی در استان‌های مهمی چون تهران و آذربایجان شرقی به عنوان استاندار انتخاب شدند. البته حزب اعتدال توسعه هم که می‌توان آنها را طیف راستگرای حامی هاشمی نامید هم در این بین سهم داشتند.
تأکید حق‌شناس بر لزوم برکناری وزیر صنعت در حالی است که این وزیر هزار میلیاردی، رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92 بوده و با وجود اختلافات شدید با برخی اعضای دولت، همچنان موقعیت خود را حفظ کرده است.

رشد اقتصادی ادعایی و منفی 5 درصد بازدهی بورس!
برخلاف ادعای رشد اقتصادی، میانگین بازدهی بورس منفی بوده است. این در حالی است که بورس، میزان الحراره اقتصاد هر کشور است.
روزنامه فرهیختگان از قول حسین خزلی کارشناس بازار سرمایه نوشت: تا زمانی که رشد اقتصادی مثبت نشود و به عدد قابل توجهی نرسد و نرخ سود واقعی در بانک کاهش پیدا نکند، توقع اینکه بورس رشد کند را نباید داشت.
این کارشناس می‌گوید: بورس حداقل باید بالای 35 درصد بازدهی‌ داشته باشد تا رشد کند اما چنین بازدهی در سال جاری در بورس نبوده است. میانگین بازدهی شاخص بورس در 6 ماهه ابتدای امسال منفی پنج درصدی بوده است.

حذف شرکت‌های ایرانی از پروژه‌ واگذاری‌ قراردادهای نفتی
بنا بر اعلام علی کار‌در (مدیرعامل شرکت ملی نفت) قرار شده است وزارت نفت به شرکت‌های داخلی اجازه حضور در مناقصه‌های مربوط به این میادین از جمله میدان نفتی بزرگ و کم‌ریسک آزادگان جنوبی ندهد(!) و این میادین به خارجی‌ها پیشکش شود.
کاردر گفته است: «همانطور که پیش‌تر اعلام شده است، در اجرای قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های ایرانی در میدان‌های کوچک و متوسط می‌توانند به عنوان راهبر اصلی توسعه میدان فعالیت کنند و از همکاری شرکت‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند و در «میدان‌های بزرگ نیز که راهبری برعهده شرکت‌های بین‌المللی است، خارجی‌ها، مکلف به همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند).
به گزارش «سفیر»،  وزارت نفت در حالی به شرکت‌های داخلی اجازه حضور در مناقصه‌های میادین بزرگ و کم‌ریسکی مانند آزادگان جنوبی را نداده است که یکی از شرکت‌های توانمند و خوش‌سابقه داخلی اخیرا به صورت رسمی برای توسعه این میدان اعلام آمادگی کرده بود.
شنیده شده است برخی از مدیران ارشد وزارت نفت برای امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی با شرکت توتال تمایل زیادی دارند، شرکتی که کارنامه منفی در صنعت نفت ایران دارد.
سوال اساسی این است که آیا مجلس دهم در برابر اشتباه بزرگ وزارت نفت سکوت خواهد کرد؟

از مردم می‌پرسیدید کدام وزیران باید تغییر کنند؟
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور از مردم خواست گزینه‌های مناسب خود را برای تصدی سه وزارت‌خانه معرفی کنند.
حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پست توییتری خود نوشت: «لطفاً برای وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش افرادی را که مناسب می‌دانید با ذکر دلیلی مختصر معرفی فرمایید.»
به نظر می‌رسد منطقی‌تر این بود که مشاور رئیس‌جمهور از مردم بپرسد از میان وزیران کابینه و معاونین رئیس‌جمهور کدام‌ها باید در اولویت تغییر و ترمیم قرار بگیرند و اولویت مردم مثلاً تغییر وزیر ورزش و جوانان است یا وزیران راه و شهرسازی، صنعت، اقتصاد، نفت، جهاد کشاورزی، و رؤسای سازمان مدیریت یا بانک مرکزی و محیط‌زیست و...؟! براساس نظرسنجی‌ها اولویت مردم، مشکلات اقتصادی نظیر رکود و بیکاری و کمبود مسکن مناسب است ضمن اینکه از عملی نشدن وعده‌های گشایش اقتصادی صد روزه و دستاورد تقریباً هیچ برجام گلایه دارند.

برخلاف وعده‌های برجامی اقتصاد تکان نخورد
رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران گفت: پس از توافق برجام، وضع اقتصاد نامناسب است و انتظارات برآورده نشده است.
یحیی آل‌اسحاق در مصاحبه با روزنامه شرق درباره تحولات اقتصادی پس از برجام می‌گوید: متاسفانه هم وضعیت واردات نامناسب است و هم صادرات. ترکیب واردات نشان می‌دهد 70 تا  80 درصد حجم واردات ایران مواد اولیه، قطعات، کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است. کم شدن حجم اینها، به خوبی نشان می‌دهد تولید مهجور شده است. در واقع نبود مواد اولیه و قطعات، رکود عمیق و کوچک شدن تولید را نشان می‌دهد. اینها نشانه‌های خوبی نیستند. اگر بخش بزرگ واردات، محصول نهایی بود، خب چه بهتر که واردات کم شود، اما این‌گونه نیست.
وی تصریح کرد: درباره صادرات هم وضع همین‌گونه است. بخش بزرگ صادرات کشور از صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی تشکیل شده است؛ این نکته روشن است که روند اصلا خوب نیست؛ درست است که افزایش صادراتی نکته مثبتی برای اقتصاد است اما ترکیب آن از حجمش مهم‌تر است. نقش صادرات باید در دیگر فاکتورهای اقتصادی مثل رکود و اشتغال بررسی شود. خب؛ یکی از نکاتی که تصویری از خروج از رکود، افزایش اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری و... را نشان می‌دهد، صادرات است. وقتی صادرات غیرنفتی رشد چندانی نداشته، به خوبی روشن است اقتصاد وضع خوبی ندارد.
آل‌اسحاق همچنین گفت: دستاورد برجام برای ما آن‌قدر که انتظار داشتیم نبود. آن هم که اتفاق افتاده، در چند حوزه محدود به خودرو و پتروشیمی و... است که هنوز عملیاتی نشده. اینها نمی‌تواند اقتصاد را تکان دهد.

آقای عارف! مدعیان اصلاح‌طلبی در آشوب 88 تبدیل به برانداز شدند
«اصلاح‌طلبان فعال در آشوب‌ سبز برای بستن پرونده آن سال باید شکست در آن آشوب را بپذیرند و تکلیف  خود را با نظام روشن کنند».
داریوش سجادی  همکار نشریات سابق اصلاح‌طلب نوشت: آقای محمدرضا عارف اخیرا گفته «مشکلات پرونده حوادث انتخابات در سال 88 باید بسته شود چرا که به صلاح کشور است». داستان 88 اگر قرار است مختومه شود قبل از هرچیز باید به درستی تعریف شود. قطعا بعد از برخوردار شدن از صورت صحیحی از قضیه و با مختصاتی شفاف آنگاه می‌توان به راهکار نائل آمد. داستان 88 از آغاز تا فرجام و از اوج‌اش تا حضیض‌اش در فشرده‌ترین تعریف ممکن یکی داستان بود پر آب چشم!
متاسفانه رهبران جنبش سبز در یک جوزدگی آشکار و بی‌اخلاقی نامتوقع با رویت راهپیمایی به صرافت آن افتادند که وقتی «گل در بر و می در کف و معشوق به کام است» چه حاجت به کوتاه آمدن است و خدا را چه دیدی با چنین عقبه نقدی در کف خیابان «چرا که نه؟» الان وقت امتیاز گرفتن و کوتاه نیامدن است!
القصه بعد از 8 ماه جنگ و گریز خیابانی وقتی پرونده آن آشوب به نفع نظام بسته شد آنک «جنبش سبز»  و حاملان جنبش سبز خسته از 8ماه «شهر آشوبی نافرجام» مبتلا به یک افسردگی عمیق و تبعی ناشی از شکست شدند.
در این میان خسران اصلی اولا متوجه رهبران جنبش سبز شد که در یک بی‌مبالاتی آشکار قبل از هرچیز «خود» را سوزاندند و با یک محاسبه ناصواب و در یک بی‌حزمی و جوگیری آشکار بی‌جهت خود را مبتلا به حصری 7 ساله کرده‌اند. دومین خسارت و هزینه را نیز آن بخش از بدنه میدانی جنبش سبز و مدعی اصلاح‌طلبی داد که با «88»  تزویر ایشان برون ریخت شد.
مجموعه‌ای که سالها «خود فریبانه و عوام‌فریبانه» خود را ذیل نظام تعریف کرده بودند که قرار است در لباس احرام با نظام خیراندیشانه کاستی‌های نظام را پایش و پالایش کنند و آنک با فرصت 88 فرصت‌طلبانه و خلق‌الساعه مبدل به چریک‌هایی برانداز علیه همان نظام شدند.
بدین اقتفا حجم بالای مصیبت متوجه آن بخش از مدعیان اصلاحات شد که قبل از 88 با یک شیدایی هایپراکتیو و خوش‌باشی  و خوش‌بینی اراده‌گرایانه به اتفاق «کاری کنیم کارستون - حالا که وقته کاره» را هم‌سرایی می‌کردند و از فردای ناکامی 88 از اوج آن «اراده‌گرایی» به حضیض یک «تقدیرگرایی» قابل فهم و قابل انتظار غلتیدند.
 
 
 خراسان
 

دردسرهای مجوز رئیس جمهور سابق درباره نظارت بر شرکت های دولتی
 بر اساس گزارش یک مسئول اقتصادی در دولت به تعدادی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، اعلام شده علی رغم آنکه بر اساس مجوز سال 1387 رییس جمهور سابق درباره ساز و کار حسابرسی شرکت های دولتی، تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ و ابلاغ شده است اما به علت رعایت نکردن نکاتی مهم مانند در نظر گرفته نشدن ضمانت اجرایی لازم برای اجرای تصمیمات کارگروه ایجاد شده و نیز ابهام ها و اشکال های موجود در تشخیص شرکت های دولتی مشمول این ابلاغیه، دستور مذکور نتوانسته نیازها و دغدغه های دولت را رفع کند.


کمک زیرساختی دولت به روستاها پس از 2 ماه آب رفت
در حالی که بر اساس مصوبه مردادماه امسال دولت مقرر شده بود وزارت ارتباطات 100درصد درآمدهای حاصل از تکالیف مقرر در پروانه اپراتورها را جهت تحقق برنامه های خدماتی عمومی اجباری و پایه با اولویت روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت به مصرف برساند، بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به واعظی، این رقم به 95 درصد کاهش یافته است. همچنین بند دیگر مصوبه مردادماه در خصوص ضرورت هزینه کرد 100 درصدی برخی درآمدهای ناشی از فعالیت اپراتورها در طرح های توسعه ای نیز با ابلاغیه جدید، لغو شده است.   
 
 
ایران
 
تکذیب خبر قاچاق اسلحه ایران به حوثی‌ها توسط عمان
پادشاهی عمان روز پنجشنبه ادعای مسئولان امریکایی و غربی را در باره با قاچاق اسلحه ایران به حوثی‌ها از راه این کشور تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، یک مقام برجسته دولت اوباما با اشاره به آنچه انتقال سلاح به یمن خوانده، به رویترز گفت: ما نسبت به انتقال اخیر این تسلیحات نگران شده‌ایم و این نگرانی‌ها را به کسانی که روابطی با حوثی‌ها دارند از جمله دولت عمان انتقال داده‌ایم. با این حال یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان هم هفته گذشته به روزنامه عکاظ عربستان گفت هیچ سلاحی از مرزهای این کشور عبور نکرده است.



روایت «گاردین» از نقش ایران در دعوت مصر به نشست سوریه
روزنامه گاردین انگلیس مدعی شد ایمیل‌هایی در اختیارش قرار گرفته که نشان می‌دهند محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، از جان کری همتای امریکایی خود خواسته تا وزیر خارجه مصر نیز در گفت‌وگوهای  لوزان درباره سوریه که هفته پیش انجام شد، حضور داشته باشد. به گزارش ایسنا، گاردین نوشته که این امر باعث ایجاد نگرانی‌ها در مورد دور شدن مصر از موضع نزدیک خود به غرب در منطقه شده است.


اسامی وزرای پیشنهادی به روایت نجفی
محمد علی نجفی مشاور رئیس جمهوری  از معرفی سید رضا صالحی امیری رئیس فعلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و  مسعود سلطانی فر رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به عنوان وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان خبر داد. وی در گفت و گو با «انتخاب»  ضمن تأکید بر قطعی شدن دو گزینه فوق افزود که در مورد وزارت  آموزش و پرورش گزینه ها هنوز قطعی نیست اما در میان گزینه های رئیس جمهوری نام خودش و  دانش آشتیانی دیده می شود. وی اظهار داشت:  من برای بررسی های بیشتر مشکلات وزارت خانه از رئیس جمهوری  وقت گرفته ام؛ اما تا امروز بعد از ظهر تصمیمات نهایی گرفته می شود. به گفته نجفی وزرای جدید یکشنبه ( فردا) به مجلس معرفی می شوند.


تأیید دستگیری مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان
سخنگوی قوه قضائیه خبر دستگیری مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان را تأیید کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسنی اژه‌ای با بیان این مطلب گفت: غندالی  روز چهارشنبه [28 مهرماه] دستگیر شد. وی افزود:‌ البته در روزهای گذشته چهار نفر دیگر از اعضای این صندوق هم دستگیر شده بودند.


انتقاد نماینده زرتشتیان از امام جمعه اصفهان
به گزارش ایرنا، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس  در نامه‌ای، به اظهارات اخیر امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در مورد دوگانه پرست خواندن زرتشتیان، اعتراض و بر یکتاپرستی آنان تأکید کرد.
 
 
آرمان
 

صدور مجوز صادرات هواپيما به ايران

پايگاه خبري نشنال لاريويو، از صدور مجوز جديد اوفك براي صادرات هواپيما به ايران خبر داد. بنابر مجوز جديد صادر شده از سوي دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريكا (اوفك)، تنها هواپيماهايي كه در يك كشور غير از آمريكا ثبت شده‌اند مي‌توانند به ايران صادر شوند. اين مجوز كه ابتدا در ۲۹ جولاي صادر شد و هم‌اكنون جزييات آن توسط اوفك اعلام شده تنها درباره افراد غيرآمريكايي براي صادرات هواپيماهاي با بال ثابت كه در كشوري به جز آمريكا ثبت سفارش شده باشند صدق مي‌كند. بنابراين مجوز اقامت‌هاي موقتي توسط اين هواپيماها در ايران نبايد بيشتر از ۷۲ ساعت باشد. همچنين در اين مجوز آمده است كه اين هواپيماها بايد تحت نظارت افراد غيرآمريكايي صادر‌كننده باقي بمانند.

رد حمله موشكي ايران به ناوهاي‌آمريكايي

سخنگوي وزارت امور خارجه اظهارات منتسب به يك ژنرال نظامي آمريكايي درباره نقش احتمالي ايران در حمله موشكي به سمت ناوهاي آمريكايي در درياي سرخ را داستاني تخيلي و خيال پردازانه، مشكوك و بي‌اساس خواند و آن را به‌شدت رد كرد. بهرام قاسمي تاكيد كرد: بهتر آن است نظاميان آمريكايي كه با كمك مستقيم و غيرمستقيم خود به نيروهاي ائتلاف در جنايات عليه مردم يمن نقش غيرقابل انكاري دارند به جاي فرافكني، مانع جنايات و خونريزي‌هاي بيشتر شده و به كشتار مردم بي‌دفاع و مظلوم يمن توسط همپيمانان خود خاتمه دهند.

بازگشت بزرگ‌ترين كشتيراني جهان به بنادر ايران

كشتيراني مرسك به عنوان بزرگ‌ترين شركت كشتيراني دنيا از بازگشت دوباره به ايران خبر داد. شركت كشتيراني مرسك برترين كشتيراني سال‌هاي اخير جهان اعلام كرده كه تجارت متوقف شده با ايران را از سر خواهد گرفت. مرسك حدود چهار سال پيش و در پي تشديد تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و آمريكا عليه برنامه هسته‌اي ايران فعاليت‌هاي خود را در اين كشور متوقف كرد. نايهولم، مدير كشتيراني مرسك در ايران و امارات متحده با بيان اينكه ازپتانسيل قابل توجه بازار ايران و نقش حياتي آن در تجارت جهاني آگاه هستيم گفته است: با توجه به سابقه حدود ۶۰ ساله همكاري ما با ايران، از برقراري فعاليت‌هاي تجاري با ايران خوشحاليم.

انتقاد یک امام‌جمعه از وزير‌بهداشت

امام جمعه موقت اصفهان گفت: انتقاد سازنده سبب بهبود شرايط مي‌شود، دولت بايد هنگام انتقاد يكي از ائمه جمعه، با پذيرش آن، زمينه رفع مشكلات را فراهم كند و در صورت اشتباه بودن آن انتقاد با منطق پاسخ آن را بدهد. حجت‌الاسلام سيد مجتبي ميردامادي گفت: وزير بهداشت در سخنراني اخير خود در جمع روان‌پزشكان بدون صحبت درباره بحث‌هاي تخصصي به سراغ اظهارنظرهاي سياسي رفته و از انتقادات پيرامون دولت گلايه كرده و آن را مطلوب ندانسته است. امام‌جمعه موقت اصفهان افزود: من هميشه از وزير بهداشت به عنوان يكي از وزراي شاخص دولت يازدهم ياد مي‌كنم و يكي از كساني بوده كه هميشه به او دل‌بسته بوده‌ام با اين حال، انتقاد سازنده سبب بهبود شرايط كشور مي‌شود. دولت بايد هنگام انتقاد يكي از ائمه جمعه، با پذيرش آن، زمينه رفع مشكلات را فراهم كند و در صورت اشتباه بودن آن انتقاد با منطق پاسخ آن را بدهد؛ زيرا انتقاد سازنده از ايجاد اختلاف در كشور جلوگيري مي‌كند.

چرایی حضور مصر در مذاكرات لوزان

يك روزنامه انگليسي مدعي شد كه ايميل‌هايي در اختيارش قرار گرفته كه نشان مي‌دهند محمدجواد ظريف از جان كري خواسته تا وزير خارجه مصر نيز در گفت‌وگوي لوزان درباره سوريه كه هفته پيش انجام شد حضور داشته باشد. روزنامه گاردين مدعي شد، وزير خارجه ايران به‌طور شخصي خواستار حضور مصر در نشست كليدي مذاكرات سوريه كه هفته پيش در لوزان سوئيس انجام شد، بوده است. اين روزنامه انگليسي مدعي شد كه ايميل‌هايي را كه بنابر آن، محمدجواد ظريف از جان كري در خواست كرده است تا تيم قاهره نيز در اين مذاكرات حضور داشته باشند را در اختيار دارد. بنابراين ادعا زماني كه كري مذاكرات شش جانبه را براي دستيابي به يك منطقه مشترك پيشنهاد داده است، ظريف خواستار حضور مصر نيز در مذاكرات شده است. ايران پيش از مذاكرات لوزان تنها در صورتي با حضور در آن موافقت كرده است كه وزيران خارجه عراق و مصر نيز در لوزان حضور داشته باشند.

من استعفا ندادم!

وزير علوم با تكذيب شايعه استيضاح و استعفاي خود، درباره تغيير روساي دانشگاه‌ها گفت: درباره روساي دانشگاه‌هايي كه مدت زمان فعاليت آنها تمام شده است، تصميم‌گيري مي‌شودمحمد فرهادي با اشاره به انتشار برخي از شايعات درباره استيضاح خود، توضيح داد: درباره استيضاح، بر اساس نامه‌اي كه به دست رئيس كميسيون رسيده است، جلسه‌اي برگزار مي‌شود و موضوعات مختلف را در اين جلسه ارائه خواهم كرد. وي همچنين با اشاره به برخي از ادعاها درباره فشار مجلس براي تغيير برخي از روساي دانشگاه‌ها گفت: هرگز چنين چيزي نبوده، چراكه كار اجرايي با كار قانون‌گذاري تفاوت دارد.

فتوای رهبری بر همه حاکم است

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وقتی نظام، رهبری، ولی فقیه و مجتهد دارد فتوای او بر فتوای همه حاکم است. ‌آیت ا... محمد یزدی در دیدار با سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور که در دفتر جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار کرد: تردیدی نیست در کشور ما انقلابی رخ داده و برای مردم دنیا روشن است که نظام طاغوتی ریشه‌دار مورد طرفدار همه استکبار جهانی با قدرت ملت شریف ایران و به رهبری امام خمینی و همراهی همه طبقات جامعه سقوط کرد و نظام الهی و اسلامی جایگزین آن شد. وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی همواره دشمن داشته، دارد و خواهد داشت، افزود: هیچگاه نباید با اطمینان بگوییم هیچ مشکلی از سوی دشمن پیش نمی آید؛ رهبری بارها فرمودند، اگر شما خواب بمانید، دشمن خواب نمی ماند و بیدار است و ما هم باید بیدار باشیم. وی اظهارکرد: هیچگاه نباید به بهانه تحریم و کمبود بودجه محدودیتی برای آمادگی دفاعی کشور مطرح شود.

 
جمهوری اسلامی
 
نبود جملات قرآنی امام خمینی در  سالنامه «حافظان‌»
 
* سالنامه «حافظان‌» که توسط موسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین به چاپ رسیده، در تمام صفحات آن جمله‌ای از مراجع و علما و پژوهشگران قرآنی نقل شده ولی حتی یک جمله از مطالب قرآنی امام خمینی به چشم نمی‌خورد. با توجه به اینکه از امام خمینی مطالب‌های زیادی درباره قرآن کریم، از جمله کتاب «قرآن، کتاب هدایت» و یک دوره 5 جلدی از آثار قرآنی ایشان تحت عنوان «تفسیر قرآن مجید برگرفته از آثار امام خمینی» منتشر شده و در دسترس عموم قرار دارد، عدم نقل حتی یک جمله از این مطالب در این تقویم قرآنی، سوال برانگیز است. این کار اگر ناشی از غفلت باشد، قابل قبول نیست و اگر عمدی باشد باید پرسید چگونه می‌توان پذیرفت یک موسسه قرآنی مرتکب چنین کاری شود؟
 
آمار بالای مرگ ناشی از بیماری‌های واگیر، قلبی و سرطان در استان اردبیل

* معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران گفت مرگ و میرها که اغلب ناشی از بیماری‌های واگیر، عفونی، قلبی، عروقی و سرطان است، در سال‌های اخیر در استان اردبیل به بالاتر از میانگین کشوری رسیده است. وی، تغذیه نامناسب و آلودگی‌های غذاها را عامل اصلی این وضعیت دانست و گفت: اخیراً 17 تن عسل 620 تن برنج 227 تن گندم و مقادیر زیادی نوشمک و یخمک آلوده و غیرقابل مصرف کشف و توقیف نمودیم و مصمم هستیم با عسل فروشان تقلبی بخصوص بساط فروشان بین راهی برخورد جدی شود.
 
قاضی آرژانتینی خواستار دستگیری ولایتی در عراق شد
 
*‌یک قاضی آرژانتینی مرتبط با پرونده انفجار مرکز یهودیان پس از اطلاع از سفر علی‌اکبر ولایتی به عراق، بر اساس حکم صادره دستگاه قضایی کشورش، دستگیری و استرداد ولایتی را از بغداد خواستار شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه «رودولفو کانیکوبا» که پیگیر اجرای احکام مربوط به این پرونده است، پس از آنکه متوجه شد وزیر خارجه اسبق ایران برای شرکت در اجلاس شورای‌ عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی، به بغداد رفته، این درخواست را از طریق اینترپل با مقامات عراقی در میان گذاشته است. مرکز همیاری یهودیان آرژانتین (آمیا) در بیست و هفتم تیرماه سال 73 منفجر شد و 85 نفر کشته شدند. مقامات قضایی آرژانتین و صهیونیست‌ها از آن سال ادعا می‌کنند که ایران و حزب‌الله در پس پرده این انفجار بوده‌اند؛ ایران بارها این اتهام را رسماً رد کرده است. چندین نفر از مقامات وقت ایران از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت و علی اکبر ولایتی پس از این ادعای آرژانتین در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل قرار گرفتند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات