صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۹۴

اخبار ویژه روزنامه های نهم آبان 1395

کیهان
 
پیش‌دستی بر مجلس در فساد 8 هزار میلیاردی صندوق فرهنگیان
صادق زیباکلام گفت روحانی به خاطر فساد 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان،‌ ترجیح داد کار وزارت آموزش و پرورش به استیضاح در مجلس نکشد.
وی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان گفت: تغییرات اجتناب‌ناپذیر بود. شاید به علت مسئله مالی در آموزش و پرورش آقای روحانی  ترجیح می‌داد که این مسئله به صورت استیضاح مطرح نشود.
اگر آقای روحانی دخالت نمی‌کرد، قوه قضائیه همان‌طور که دیدیم، دخالت می‌کرد و این مسئله افشا می‌شد. شاید آقای روحانی ترجیح  دادند با مجلس رویارویی نداشته باشند. همان‌طور که مشخص نیست به چه علت آقای روحانی از وزیر ورزش ‌خواستند استعفا کند.

دخل و خرج شرکت نفت را شفاف کنید تا برای شندرغاز یارانه مردم عزا نگیرید!
دولت باید ارقام بودجه به ویژه در زمینه دخل و خرج شرکت نفت را شفاف‌سازی کند.
روزنامه رسالت با اشاره به در پیش بودن موعد ارائه لایحه بودجه 96 به مجلس نوشت: روال معمول مجلس این است که در تقویم ریالی و تسجیل ارقام بودجه تاملی ندارد. از اول بررسی چه در کمیسیون‌ها چه در کمیسیون تلفیق و چه در صحن علنی مجلس آنچه مورد توجه مجلس است مسئله ماده واحده و تبصره‌های مربوط به آن است. رسیدگی به اعداد و ارقام بودجه و ارزیابی بودجه از این زاویه مورد توجه مجلس نبوده و به همین دلیل معماهای اعداد و ارقام بودجه حتی برای نمایندگان هم رازگشایی نشده است.
محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت می‌افزاید: پول نفت در بودجه حرف اول را می‌زند لذا اولین تبصره‌های مربوط به ماده واحده مربوط به نفت است. سال 95 آنچه از منابع حاصل از نفت به عنوان تامین اعتبار بودجه عمومی دولت اختصاص یافته 68 هزار میلیارد تومان است. شرکت ملی نفت قرار است در سال 95 وفق این پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه 7 هزار میلیارد تومان سود بدهد.
بند الف تبصره یک ماده واحده می‌گوید: شرکت ملی نفت از پرداخت مالیات معاف است و سود آن هم به خودش تعلق دارد و علاوه بر این مزایا از 14/5 درصد از ارزش نفت خام تولیدی کشور به عنوان سهم این شرکت از این خوان گسترده بهره‌مند است، با این حساب آیا این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که شرکت ملی نفت آن 68 هزار میلیارد تومان را چگونه باید بابت تامین اعتبار در بودجه عمومی دولت تامین کند؟
وقتی شرکت ملی نفت فقط 7 هزار میلیارد تومان سود می‌دهد چطور می‌تواند در یک قلم 68 هزار میلیارد تومان تامین‌کننده منابع مالی بودجه سال 95 باشد؟!
نویسنده می‌افزاید: بند ب تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال 95 می‌گوید: 20 درصد درآمد نفت متعلق به صندوق توسعه ملی است. اعداد و ارقام بودجه شرکت ملی نفت عددی را نشان نمی‌دهد که بتوان این 20 درصد را تامین کرد.
 همه ساله بیش از 1/5 میلیون بشکه در روز تحویل پالایشگاه‌های کشور می‌شود که 27 قلم فرآورده نفتی از آن تولید می‌گردد. یک قلم آن 24 میلیارد لیتر بنزین است و رقمی در حدود 24 هزار میلیارد تومان برای شرکت درآمد به وجود می‌آورد. سالانه شرکت ملی گاز 429 میلیارد مترمکعب گاز خانگی و تجاری تحویل مردم می‌دهد.
همچنین شرکت ملی گاز سالانه 218 میلیارد مترمکعب گاز تحویل صنایع و 267 میلیارد مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها می‌دهد که اگر مترمکعبی 100 تومان به طور متوسط حساب کنیم رقمی بالای 88 هزار میلیارد تومان درآمد برای شرکت گاز دارد. همه این درآمدها در اعداد و ارقام بودجه گم است. لذا وزیر اقتصاد و وزیر نفت وقتی بحث از پرداخت یارانه‌ها می‌شود از آن به عنوان یک مصیبت یاد می‌کنند. در حالی که اگر این اعداد و ارقام شفاف شود، می‌شود این عزا را به عروسی تبدیل کرد. هم حق مردم را در یارانه‌ها ادا کرد هم حق تولید و بودجه سلامت و بقیه چاله و چوله‌های بودجه‌ای دولت را پر کرد.
این ارقام کی شفاف می‌شود؟ پاسخ روشن است؛ وقتی حساب فی‌مابین دولت با شرکت ملی نفت به ریز مبلغ و سرفصل درآمدی فروش و صدور همه اقلام نفتی و گازی و فرآورده‌های «قیمت تکلیفی» در یک تراز دوستونی در بودجه مشخص شود که هیچ سالی نشد.
دو قلم درشت منابع هدفمندی یارانه‌ها، فروش نفت در داخل و فروش گاز در داخل است که اگر حساب و کتاب درستی در ارائه اعداد و ارقام بودجه داشتیم شفافیت سایر ارقام را از همین نقطه شروع می‌کردیم.
غیر از دولت مجلس هم تمایلی به شفافیت این اعداد و ارقام نشان نمی‌دهد. دیوان محاسبات در ارائه تفریغ بودجه در این موارد ساکت است. البته این سکوت به دلیل فقدان اهلیت فنی و تخصصی در این مورد است. کسانی که در این سال‌ها در راس دیوان بودند به لحاظ عدم بضاعت علمی و توان تجربی در حوزه مالی دادرسی در مقام تمییز چنین حقی را نداشتند. مجلس هم از این مهم در غفلت به سر برده است.
رسالت در پایان نوشت: دولت اگر می‌خواهد بودجه کل کشور سال آخر را علمی، فنی، شفاف به مجلس تسلیم کند حداقل در مورد اعداد و ارقام بودجه سه شرکت معظم مادر تخصصی؛ 1- شرکت ملی نفت 2- شرکت ملی گاز 3- شرکت ملی صنایع پتروشیمی شفاف‌سازی کند تا ناظر بیرونی از آن سردرآورد. عدم شفافیت مالی بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی دولت در بودجه کل کشور همه ساله به صورت معما و طلسم ناگشوده خودنمایی می‌کند تا این طلسم باز نشود نمی‌توان از حساب و کتاب دقیق بودجه و تفریغ آن سخن گفت.

دریغ از یک اعتراض خشک و خالی به یکطرفه شدن جاده برجام!
در دیدار رئیس‌جمهور با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نه آقای روحانی حتی کلمه‌ای به بدعهدی آمریکا در اجرای برجام و عدم لغو تحریم‌های اصلی مالی و بانکی اشاره کرد و نه خانم موگرینی.
فدریکا موگرینی دیروز در سفری چند ساعته به تهران با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. او در دیدار با روحانی صرفا گفت «اتحادیه اروپا متعهد به اجرای تعهدات برجام است» و «بسیاری از بانک‌های اروپایی آماده آغاز فعالیت خود در ایران هستند» اما اشاره‌ای به این واقعیت نکرد که 9 ماه پس از آغاز اجرای تعهدات طرف غربی، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی صرفا به خاطر تهدید آمریکا به مجازات، مایل به همکاری با ایران نیستند؛ موضوعی که از سوی ظریف در سفر نیویورک مورد اذعان قرار گرفت.
آقای روحانی نیز در این دیدار گفته است: ایران در اجرای توافق برجام به همه تعهدات خود پایبند بوده و انتظار دارد برای پایداری برجام، طرف مقابل نیز به همه تعهدات خود به طور کامل عمل کند.
سکوت طرف اروپایی در مقابل بدعهدی آمریکا و سکوت سوال‌برانگیزتر آقای روحانی در این باره در حالی است که اگر بدعهدی و نقض مشابهی از سوی ایران انجام می‌گرفت، اروپایی‌ها قطعا مانند امروز سکوت اختیار نمی‌کردند و به انواع تهدیدها روی می‌آوردند. به این معنا جاده دوطرفه تعامل و توافق برجام، عملا یکطرفه شده است.

دموکرات‌ها روی موج تشدید دشمنی با ایران
مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد تحریم‌های رو به پایان ایران را مجددا تصویب کند و اوباما نیز از تهدید به وتوی تحریم‌های ایران دست کشیده است.
به گزارش پایگاه خبری «رول کال» منابع آگاه از تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر رای دادن به تمدید تحریم‌های در حال انقضای  ایران بدون اضافه کردن شروط جدید به آن خبر داده‌اند و کاخ سفید نیز قصد دارد با چشم‌پوشی از تهدید وتو، اجازه دهد این لایحه به یک قانون تبدیل شود.
مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد قانون تحریم‌های ایران مصوب سال 1996 را که بخش انرژی این کشور را هدف قرار می‌دهد و تا روز 31 دسامبر منقضی می‌شود، تشخیص دهد، تمدید کند و به گفته منابع آگاه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز احتمالا اجازه خواهد داد این لایحه که از آن به عنوان «لایحه تمیز» نام برده می‌شود، تصویب شود.
کاخ‌سفید می‌گوید رئیس‌جمهور و وزارت خزانه‌داری آمریکا به موجب قانون از اختیارات مربوط به صدور تحریمها درخصوص دیگر کشورها برخوردارند ولی اوباما احتمالا این لایحه را وتو نخواهد کرد.
همزمان، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی خاطرنشان کرد: اگر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران در نظر خواهد گرفت و رویکرد به مراتب تهاجمی‌تری علیه ایران خواهد داشت.
از سوی دیگر وندی شرمن (معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا و مشاور فعلی هیلاری کلینتون گفت: اگر کلینتون رئیس‌جمهور شود روابط با اسرائیل را گسترش خواهد داد.
شرمن به روزنامه جروزالم‌پست گفت: کلینتون  اسرائیل را کشوری می‌داند که در منطقه پرتعصب و بی‌آزادی خاورمیانه، بهشت دموکراسی است.»
«دنیس راس»  دیپلمات وزارت خارجه آمریکا در دولت‌های جورج بوش و اوباما نیز به این روزنامه گفت: «کلینتون هم ارتباط عاطفی با اسرائیل دارد و هم اسرائیل را متحدی راهبردی می‌داند.
کلینتون بسیار حساس است که در منظر عمومی به گونه‌ای با اسرائیل رفتار شود که اسرائیلی‌ها در موضع ضعف قرار نگیرند».

چشم‌پوشی روحانی بر ناکارآمدی رئیس ستاد انتخاباتی در وزارت صنعت
دولت به عمد از ضعف‌ها و ناکارآمدی وضعیت صنعت چشم‌پوشی می‌کند.
روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: سخنگوی دولت در مصاحبه هفته گذشته، با اشاره به عملکرد وزیر اقتصاد، عملکرد ضعیف وزیر صنعت را زیرکانه به «فراسو» برد.
این روزنامه می‌نویسد: کارشناسان برخی اختلافات را عارضه طبیعی تجمع ژنرال‌های مدعی زیر یک سقف قلمداد می‌کنند. نهاوندیان در کنار نوبخت شاید بیشترین ناهماهنگی‌ها را موجب شدند. سیف نیز در نهایت به نظر می‌رسد که تدریجاً قدرت و دانش و تجربه بیشتر طیب‌نیا را پذیرفته است. آفتاب یزد می‌افزاید: در این بین اما حمایت بی‌شائبه از خودروسازان، عضویت در هیئت مدیره ده‌ها شرکت خصوصی، تلاش پرشائبه در زمینه خروج خوراک پتروشیمی از بورس، اتهامات جدی ترکان به وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان بگو مگوی مشهور، وضعیت اسفناک معادن کشور و گلایه‌های تمام نشدنی فعالان صنعتی تنها بخشی از انتقاداتی است که از نعمت‌زاده صورت می‌گیرد.
برکناری نعمت‌زاده در فرجه چند ماهه با توجه به ارتباطات وسیع او با بسیاری از اهالی بخش خصوصی و پوشش مناسب منافع بسیاری از آنها در زمان وزارت نعمت‌زاده برای روحانی غیر از چالش، بی‌شک دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت. صاحبنظران اما با توجه به عملکرد سؤال‌برانگیز نعمت‌زاده در همراهی وی در دولت دوم روحانی ابراز تردید کرده‌اند حوزه اختیارات نهاوندیان و دامنه قدرت او به ویژه در حوزه اقتصاد و عملکرد او در اتاق بازرگانی با توجه به نزدیکی بیشتر وی به رئیس جمهور در نبود برادر معتمد او، مسئله مجزایی است که بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک این دامنه وسیع اختیارات دستخوش تغییر شود.
آنچه در گزارش روزنامه آفتاب یزد، مسکوت و مغفول مانده، ریاست نعمت‌زاده (وزیر هزار میلیاردی) بر ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92 است.

وزارت نفت اضطراب می‌آفریند تا نشود از قراردادهای نفتی انتقاد کرد
با توجه به تخلفات انجام گرفته در دوره قبلی وزارت آقای زنگنه، باید نسبت به قراردادهای جدید نفتی (IPC) حساسیت بیشتری به خرج داد.
فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به روزنامه شرق گفت: درباره قراردادهای نفتی واقعیتی وجود دارد که وزارت نفت در دوره قبل از دولت قبلی (در دولت اصلاحات)، ذیل عنوان قراردادهای بیع متقابل، سهل‌انگاری‌ها و خطاهای بسیار بزرگی صورت داده بود. در همان زمان نامه‌ای منتشر کردیم که امضای بیش از صد کارشناس فرارشته‌ای علاقه‌مند به توسعه را پای خودش داشت و با کمال تاسف همه پیش‌بینی‌هایی که در بیانیه صورت گرفته بود، در دوره قبلی مسئولیت مهندس زنگنه در کادر قراردادهای بیع متقابل صورت گرفته بود، محقق شد.
وی می‌افزاید: بنابراین به طور طبیعی به اعتبار آن تجربه تاریخی و به اعتبار ضریب بالای سرنوشت‌سازی قراردادهای نفتی، به نظرمان باید به قراردادهای نفتی به مثابه یک مسئله ملی توجه شود و هرقدر حضور و نقش فعالیت‌های کارشناسی و دانشگاهی بالاتر برود راه بیشتر به روی برخوردهای فرصت‌طلبانه در این زمینه بسته می‌شود.
مومنی تصریح کرد: در زمانی که قراردادهای بیع متقابل به شکل سهل‌انگارانه و پی در پی امضا می‌شد ادعا این بود که تمرکز روی میادین مشترک خواهد بود. در حالی که آنچه عملا اتفاق افتاد همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، این بود که سهم میادین مشترک در قراردادهای غیرمتقابل نزدیک به صفر بود. وقتی این سابقه وجود دارد این حساسیت باید وجود داشته باشد چون اکنون هم دوباره برای بستن باب گفت‌وگو ادعا می‌شود که در حال از دست دادن زمان هستیم. بحث ما این است که همه این هزینه‌ها را در 10 سال گذشته پرداخت کرده‌ایم بنابراین به جای اینکه بیهوده نوعی اضطراب در جامعه راه بیندازیم، بهتر است با خرد کارشناسی و با استفاده از حداکثرذخیره دانایی جامعه قراردادها را ارزیابی کنیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: درباره ماجرای نفت هم این نکته که در همین دوره سه ساله گذشته بدون اینکه مشارکت محسوسی از ناحیه خارجی‌ها باشد نظام ملی با استفاده از بضاعت کارشناسی بومی توانسته افزایش خیلی معنی‌دار در سطح تولید نفت بدهد، به معنای این است که در هر قراردادی توجه به ظرفیت‌ها و بنیه تکنیکی، علمی و فنی حیطه نفت باید در مرکز توجه باشد. خیلی اظهار شگفتی می‌کنم دولت فعلی که این قابلیت بزرگ را زیر سایه توانایی‌های داخلی به دست آورده و توانسته‌ایم بخش بزرگی از افت تولید را با تکیه بر تولید داخلی پوشش دهیم، چرا با جامعه دراین‌باره  صحبت نمی‌کنند. آیا این احتمال وجود ندارد صحبت کردن دراین‌باره به این معنا خواهد بود که قراردادهای خارجی حتما باید حساب و کتاب‌های جدی‌تری داشته باشد. این افتخاری ملی است که در مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایش درآمده و ما تقریبا بدون اینکه بهره‌مندی خاصی از طرف‌های خارجی داشته باشیم، توانسته‌ایم حدود یک میلیون بشکه بر تولید نفت بیفزاییم. چرا درباره این تحول افتخارآمیز موافقان و مخالفان دولت صحبت نمی‌کنند؟ 
 
 
خراسان
 
مجوز روحانی درباره 2.5 میلیون متر  مربع از اراضی دولتی
بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح که طی روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان رسیده، مقرر شده حق بهره برداری از 256 هکتار(2.5 میلیون متر مربع) از اراضی واقع شده در شهرستان شادگان استان خوزستان، از وزارت جهادکشاورزی منتزع و برای اجرای طرح های فولادی به وزارت صنعت واگذار شود. در این ابلاغیه تاکید شده واگذاری یاد شده منوط به تداوم فعالیت مذکور بوده و دستگاه بهره بردار، حق تغییر نوع فعالیت مشخص شده را ندارد.
 
هشدار درباره نحوه پرداخت یک پاداش به کارمندان دولت
یک نهاد نظارتی با ارسال ابلاغیه ای برای تعدادی از ادارات و دستگاه های دولتی، تصریح کرده است با توجه به قوانین عمومی پرداخت پاداش پایان خدمت به کارکنان دولت، این نکته باید مورد توجه مدیران مربوطه قرار بگیرد که پرداخت این پاداش صرفا بر اساس سوابق سنوات دولتی مستخدم محاسبه خواهد شد و لحاظ کردن سوابق غیردولتی فرد در احکام و پرداخت های مربوطه تحت هر عنوانی، غیرقانونی است و موجب پیگرد خواهد بود.
 
 ایران
 
ایهود باراک: تلاش برای لغو توافق بی ثمر است
نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی تلاش برای لغو توافق هسته‌ای ایران را تعدی به سیاست‌های امریکا دانست. به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ایهود باراک ادعا کرد توافق هسته‌ای ایران از ریشه مشکل دارد؛ اما هیچ خطری این رژیم را تهدید نمی‌کند و باید برای حاکمیت امریکا احترام قائل شد. باراک در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «ما احساس می‌کنیم این یک توافق بد است؛ اما حالا دیگر امضا شده است.» از نظر باراک، اقدامات نتانیاهو برای لغو توافق هسته‌ای ایران تجاوز به سیاست‌های امریکا است. وی اعلام کرد بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر رژیم‌ صهیونیستی، به جای عمومی کردن اعتراضاتش، باید پشت درهای بسته با باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا، ملاقات و مسأله را حل می‌کرد. ایهود باراک همچنین معتقد است هرگونه تلاشی برای لغو توافق هسته‌ای ایران، اقدامی بی‌ثمر است.


بازداشت دو فرد به اتهام قاچاق به ایران
مقامات قضایی امریکا از بازداشت دو مرد به اتهام تلاش برای «قاچاق قطعات هواپیمایی ممنوع» به ایران خبر دادند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز، زاویک زرگریان 52 ساله و واچه ناییریان 57 ساله روز چهارشنبه در ایالت کالیفرنیا به اتهام تلاش برای نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران زندانی شدند. کیفر خواستی که علیه این افراد منتشر شده مدعی است دو متهم دیگر به نام‌های هانری ترمیناسیان 55 ساله و هرمز نوروز 56 ساله در این پرونده نقش داشته‌اند.بنابراین گزارش، واشنگتن ادعا کرده دو متهم دیگر در حال حاضر در ایران هستند.  


شعبه رسیدگی به پرونده «زنجانی» محرمانه است
رئیس دیوان عالی کشور درخصوص پرونده‌ بابک زنجانی توضیحاتی ارائه داد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام کریمی در حاشیه سفر رئیس قوه قضائیه به عراق در جمع خبرنگاران درخصوص پرونده بابک زنجانی گفت: رسیدگی‌ها به این پرونده ادامه دارد و هنوز به اتمام نرسیده است. وی درخصوص شعبه رسیدگی به این پرونده نیز گفت: شعبه این پرونده محرمانه است.


بررسی پرونده سعید طوسی در جامعه روحانیت
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خبر داد در جلسه اخیر این تشکل سیاسی، گزارشی از پرونده سعید طوسی قاری قرآن ارائه شد که به «تشویق نوجوانان به فساد» متهم است. به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران گفت که «در جلسه اخیر این تشکل سیاسی، گزارشی از پرونده سعید طوسی ارائه شده است.» وی افزود: در مورد سعید طوسی فقط گزارش را شنیدیم و با توجه به اینکه اخبار رسمی در این زمینه اعلام نشده است، نمی‌خواهیم اظهار نظری کنیم. در بخش دیگری از این نشست، مصباحی مقدم با محتمل دانستن دیدار با آیت‌الله مصباح یزدی گفت: ‌پیش از این، نقل قول نادرستی از اینجانب انجام شده بود که آن را اصلاح کردم و اکنون نیز می‌گویم در انتخابات آینده ان‌شاءالله از همه ظرفیت‌های اصولگرایی استفاده خواهیم کرد و از تمامی چهره‌ها مشورت خواهیم گرفت. 
 
 
آرمان
 

پيام تسليت روحاني براي درگذشت مادر شهيدان شريعتي

رئيس‌جمهور در پيامي درگذشت مادر شهيدان گرانقدر محمدكاظم، محمدطاهر و حسين شريعتي را تسليت گفت. در بخشي از اين بيانيه آمده است: درگذشت اسوه صبر و ايثار مرحومه حاجيه خانم خديجه پريوش، والده بزرگوار شهيدان گرانقدر محمدكاظم، محمدطاهر و حسين شريعتي موجب تالم خاطر شد. اين مادر فداكار همگام با همسر پارساي خود، مرحوم حاج شيخ عبدالرحيم شريعتي در نشر ارزش‌هاي متعالي انقلاب اسلامي مجاهدانه كوشيد و با ارادت خالصانه به خاندان عصمت و طهارت (ع)، در اين مسير نوراني سه فرزند برومند خود را تقديم انقلاب كرد كه ياد و نامشان در تاريخ پرافتخار ايران اسلامي براي هميشه ماندگار خواهد بود.

رئيس قوه قضائيه عازم عراق شد

رئيس قوه قضائيه دیروز به عراق رفت. آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني در سفر خود به عراق كه به دعوت رئيس شوراي عالي قضائي عراق انجام شده است، درباره راه‌هاي گسترش مراودات حقوقي و قضائي ميان دو كشور گفت‌وگو خواهد كرد. ديدار با رئيس‌جمهور، نخست وزير و رئيس مجلس كشور عراق، ديدار با علما و مراجع نجف از برنامه‌هاي سفر آملي لاريجاني به عراق است. حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي، حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري، محمدجواد لاريجاني، ذوالقدر و حسين جابري انصاري معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه كشورمان، آيت‌ا... آملي لاريجاني را در اين سفر همراهي خواهند كرد.

نوبخت در جلسه فراكسيون مستقلان

سخنگوي دولت دیروز در جلسه فراكسيون مستقلان ولايي حاضر ‌شد. پيش از آغاز جلسه علني مجلس محمدباقر نوبخت در جلسه فراكسيون مستقلان ولايي حضور یافت. قرار بود در اين نشست مباحث مربوط به راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي مطرح شود. در همين راستا روز سه‌شنبه سلطاني‌فر و صالحي‌اميري و روز چهارشنبه دانش‌آشتياني در جلسه فراكسيون مستقلان ولايي حاضر شدند و به سوالات اعضاي اين فراكسيون پاسخ دادند. قرار است جلسه روز سه‌شنبه صحن علني مجلس به راي اعتماد وزراي پيشنهادي دولت اختصاص پيدا كند.

رسيدگي به پرونده بابك‌زنجاني ادامه دارد

رئيس ديوان عالي كشور گفت: رسيدگي به پرونده بابك زنجاني هنوز به پايان نرسيده است و قضات مشغول رسيدگي به آن هستند. فارس نوشت؛ حجت‌الاسلام كريمي در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رسيدگي به پرونده بابك زنجاني گفت: اين پرونده هنوز به پايان نرسيده است و قضات مشغول رسيدگي به آن هستند. وي درباره اينكه اين پرونده در كدام شعبه رسيدگي مي‌شود، گفت: شعبه رسيدگي‌كننده محرمانه است. وي درباره رسيدگي به پرونده كرسنت در ديوان عالي كشور نيز گفت: آن پرونده خيلي وقت پيش رسيدگي‌اش تمام شده و در ديوان نيست.

 

برخورد با بازار سياه بليت در اربعين

نماينده لنگرود در مجلس، با اشاره به افزايش نرخ بليت پروازهاي عتبات عاليات در آستانه اربعين‌حسيني(ع)، گفت: هر ساله با افزايش تقاضا براي سفر به عتبات عاليات نرخ‌هاي نجومي بليت اعمال مي‌شود كه اين مهم نشان از ضعف نظارت‌هاست. مهرداد لاهوتي با اشاره به افزايش نرخ بليت پروازهاي عتبات عاليات در آستانه اربعين حسيني (ع)، اظهار كرد: هرساله با افزايش تقاضا براي سفر به كربلا، بازار سياه بليت ايجاد مي شود. وي با تاكيد بر ضرورت ساماندهي قيمت پروازهاي اربعين، افزود: پيش بيني و ظرفيت سنجي پروازهاي اربعين براي جلوگيري از اعمال نرخ هاي نجومي براي بليت ضروري است، زيرا مانند سنوات گذشته تعداد زائران عتبات عاليات مشخص است.

 

طرح عبور از روحاني مطرح نيست

سخنگوي فراكسيون اميد مجلس اظهار كرد: طرح عبور از روحاني در بين اصلاح‌طلبان به هيچ‌وجه مطرح نيست و اين جريان‌ تاكنون براي انتخابات آينده روي ايشان اتفاق نظر دارد. بهرام پارسايي خاطرنشان كرد: افراد تندرو و افراطي اصولگرا هرگز گزينه‌اي غير از گزينه‌هاي افراطي خودشان را برنمي‌تابند و نه تحمل اصلاحات را دارند، نه اعتدال و نه دولت فعلي را برمي‌تابند و با اينكه نه در افكار عمومي جايگاه خاصي دارند و نه شانسي براي موفقيت در انتخابات آينده، اما همچنان بر مواضع خود پافشاري مي‌كنند. وي افزود: اخلاق ايجاب مي‌كند كه اگر كسي قصد فعاليت انتخاباتي دارد به جاي تخريب دولت و توصيه به كانديدا نشدن آقاي روحاني به تقويت ساختار و برنامه‌هاي خود بپردازد و توجه داشته باشد فضاي عمومي كشور به نفع آقاي روحاني است.

ديدار نماينده حماس با سفير ايران

نماينده حماس در لبنان با سفير ايران در اين كشور ديدار كرد. در ديدار مذكور ضمن بررسي آخرين تحولات فلسطين بر اهميت حمايت از انتفاضه و تقويت روابط دوطرفه تاكيد شد. بر اساس گزارش «المنار»، در اين ديدار كه در سفارت ايران انجام شد، آخرين تحولات فلسطين خصوصا انتفاضه قدس، پرونده آشتي داخلي و اوضاع آوارگان فلسطيني در لبنان مورد بحث و بررسي قرار گرفت. نماینده حماس همچنين بر مصر‌بودن این سازمان براي به نتيجه رسيدن تلاش‌ها در راستاي آشتي، ضرورت تحقق آشتي ملي و حمايت و گسترش انتفاضه تاكيد كرد. دو طرف همچنين تعرض‌هاي متوالي عليه مسجدالاقصي و شهرك‌سازي صهيونيستي در قدس و كرانه باختري را محكوم كردند و خواستار پايان محاصره ۱۰ ساله غزه شدند. بركه همچنين بر ادامه كار در زمينه دور نگه داشتن اردوگاه‌هاي فلسطيني در لبنان از درگيري‌هاي داخلي و طايفه‌اي و حفظ سلامت شهروندان در داخل اردوگاه تاكيد كرد. فتحعلي نيز بر اهميت هماهنگي براي تقويت روابط دوجانبه و حمايت از انتفاضه فلسطين تاكيد كرد.

 
جمهوری اسلامی
 
عربستان مدعی شد فردی را در ارتباط با ایران بازداشت کرده است 
 
*دولت عربستان مدعی است فردی را در ارتباط با ایران دستگیر کرده که در فهرست متهمان فعالیت علیه امنیت ملی عربستان بوده است. روزنامه الوطن عربستان این فرد را «تروریست» دانسته و مدعی شده است که وی در پرونده‌های مربوط به تروریسم و امنیت ملی عربستان نقش داشته است. این روزنامه ادعا کرد ریاض تاکنون چهار نفر را به عنوان «ایرانی‌های تروریست» در عربستان بازداشت کرده که حکم یک نفر از آن‌ها صادر شده، پرونده فرد دیگری در دست بررسی است و بازجویی با دو متهم دیگر نیز ادامه دارد. هنوز مقامات ایرانی در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند.
 
 
ادعای ترکی الفیصل "نگران" درباره مداخله ایران در بحرین

*رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در حمایت از مخالفان بحرینی مدعی دخالت ایران در بحرین شد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، ترکی فیصل، شاهزاده عربستانی و رئیس سابق دستگاه اطلاعات این کشور در حاشیه دیدارهای اخیرش با چهره‌های سیاسی و پارلمانی کشورهای عربی نسبت به آینده وضعیت سیاسی بحرین ابراز نگرانی کرد و مدعی شد، نفوذ ایران در این کشور به شکلی خطرناک و نگران‌کننده در حال گسترش است.الفیصل با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در حمایت از مخالفان بحرینی ابراز نگرانی کرد که این سیاست‌ها باعث شود کنترل بحرین در دست ایران قرار گیرد.این سخن ترکی الفیصل نوعی فرافکنی است که نشان دهنده شکست مداخلات عربستان در بحرین است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات