تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۷۹
پیونگ‌ یانگ بزرگ‌ترین سلاح ‌اتمی خود را آزمایش کرد

پاسخ هسته‌ای کره‌ شمالی به فرار آمریکا از گفت‌وگوهای چندجانبه

(روزنامه جوان – 1395/06/20 – شماره 4907 – صفحه 15)

كره شمالي روز جمعه مدعي شد كه پنجمين و قدرتمندترين آزمايش اتمي خود را انجام داده است، اقدامي كه واكنش‌هاي جهاني را در پي داشت. اين آزمايش اتمي كه توانسته براي اولين بار موشكي را به كلاهك اتمي مجهز كند. همزمان با تلاش امريكا براي استقرار سامانه موشكي «تاد» در كره جنوبي انجام شده است. پيونگ يانگ ماه گذشته اعلام كرد كه آزمايش بعدي هسته‌اي اين كشور به رفتار و اقدامات امريكا بستگي دارد. به رغم موافقت پيونگ يانگ با مذاكرات شش جانبه اتمي، امريكا ازسرگيري مذاكرات را به خلع سلاح اتمي كره شمالي مشروط كرده است.

به‌رغم تمامي تحريم‌هاي گسترده شوراي امنيت سازمان ملل، كره شمالي بار ديگر تأييد كرده كه پنجمين و بزرگ‌ترين آزمايش اتمي خود را با موفقيت انجام داده است. دولت كره شمالي روز جمعه گزارش داد كه در جريان اين آزمايش اتمي، يك كلاهك هسته‌اي پيشرفته منفجر شده و اين كشور ثابت كرده است كه مي‌تواند موشكي را به كلاهك اتمي مجهز كند. پيش از اعلام رسمي پيونگ يانگ، مؤسسه‌هاي زلزله‌نگاري بامداد جمعه زمين‌لرزه‌اي به قدرت ۳/ ۵ درجه ريشتر را در منطقه پانگي‌‌ري، نزديك يكي از آزمايشگاه‌هاي اتمي كره شمالي ثبت كرده بودند. خبرگزاري يونهاپ به نقل از منابع مطلع كره جنوبي اعلام كرد كه زمين لرزه فوق مصنوعي بوده و احتمال دارد كه پيونگ يانگ دست به آزمايش هسته‌اي ديگري‌زده باشد.

پيونگ يانگ در بيانيه خود تاكيد كرد: «در سايه خطر رو به گسترش واشنگتن، كره شمالي به اقدامات خود در راستاي تقويت توان هسته‌اي خود از نظر حجم و كيفيت ادامه خواهد داد تا در شرايط خطر هسته‌اي رو به گسترش امريكا از خود حفاظت كند.» بنا به اعلام مقامات كره جنوبي، آزمايش اتمي كره شمالي به لحاظ قدرت انفجار بزرگ‌ترين آزمايش اتمي اين كشور بوده است و نشان دهنده پيشرفت اين كشور در نزديك شدن به دستيابي به كلاهك‌هاي هسته‌اي است. به گزارش راشاتودي، كره شمالي گفته است كه اين آزمايش اتمي، «قوي‌تر از پسر كوچك» با موفقيت انجام شده است.

«پسر كوچك»(Little Boy) نام بمب اتمي بود كه امريكا در جنگ جهاني دوم روي هيروشيما در ژاپن انداخت. خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از سازمان‌هاي امنيتي روسيه اعلام كرد قدرت تخريب آزمايش هسته‌اي كره‌شمالي برابر با ۳۰ كيلوتن تي‌ان‌تي بوده است. ارتش كره شمالي در سال جاري ميلادي، چندين آزمايش موشكي انجام داده كه بخشي از آنها به دليل مقابله با زياده‌خواهي امريكا در منطقه شرق آسيا انجام شده است. آزمايش‌هاي هسته‌اي و موشكي پيونگ‌يانگ در سال جاري باعث اعمال شديدترين تحريم‌هاي سازمان ملل عليه كره شمالي در دو دهه گذشته شد. پيونگ يانگ دوشنبه گذشته و در جريان نشست گروه 20 در چين با شليك سه موشك بالستيك در درياي ژاپن از آزمايش هسته‌اي جديدي خبر داده بود. آزمايش‌هاي موشكي كره شمالي پس از حضور گسترده امريكا در شبه جزيره كره و اعلام واشنگتن مبني بر استقرار سپر موشكي «تاد» در كره جنوبي افزايش يافته است. امريكا اخيراً رزمايشي با مشاركت كره جنوبي انجام داد تا آمادگي اين نيروها را براي مقابله با تهديدات احتمالي از سوي كره شمالي ارتقا دهد.

هرچند چين و كره شمالي مخالفت خود را با استقرار سپر موشكي تاد اعلام كرده‌اند اما به باور برخي ناظران آزمايش‌هاي موشكي كره شمالي مي‌تواند بهانه واشنگتن براي استقرار اين سپر موشكي در مرزهاي كره شمالي را توجيه كند. امريكا در سال‌هاي گذشته تعداد نيروهاي نظامي خود را در شبه جزيره كره و شرق دور افزايش داده است كه به گفته كارشناسان به بهانه مقابله با تهديدات كره شمالي و در اصل براي مقابله با قدرت‌يابي چين انجام مي‌شود و حمايت امريكا از متحدانش در مناقشه درياي چين جنوبي هم در اين چارچوب قابل تحليل است. به گزارش خبرگزاري آسيا، سخنگوي وزارت خارجه چين روز جمعه بار ديگر به امريكا تاكيد كرد كه بايد نقش سازنده‌اي را درباره مناقشه درياي چين جنوبي ايفا كند و در اين مسئله سياست بي طرفي را رعابت كند.

واكنش به رفتار آمريكا

اقدامات تهديد‌آميز امريكا در شبه جزيره كره عمدتاً با پاسخ موشكي «پيونگ يانگ» مواجه شده است و همين موضوع سبب وضع تحريم‌هاي جديد عليه كره شمالي شده است. مقامات كره شمالي در يك ماه گذشته در سخنراني‌هاي خود مدعي شده‌اند كه امريكا براي حمله پيشدستانه اتمي به اين كشور آماده مي‌شود. پيونگ يانگ ماه گذشته همزمان با رزمايش مشترك سئول-واشنگتن اعلام كرد كه آزمايش بعدي هسته‌اي اين كشور به رفتار و اقدامات امريكا بستگي دارد. به گزارش بي بي سي، مذاكرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌اي كره شمالي با شركت اين كشور، امريكا، ژاپن، روسيه، چين و كره جنوبي تا ماه آوريل سال ۲۰۰۹ جريان داشت اما كره شمالي در اعتراض به آنچه عدم اجراي تعهدات امريكا در قبال توقف برنامه هسته‌اي خود مي‌ناميد، از اين مذاكرات خارج شد.

چندي پيش كره شمالي اعلام كرده بود كه حاضر است به مذاكرات شش جانبه اتمي بازگردد اما نخست بايد با امريكا به‌طور دوجانبه گفت‌وگو كند اما امريكا گفته بود كه تنها در چارچوب گروه شش جانبه با كره شمالي مذاكره مي‌كند. در ازسرگيري مذاكرات شش جانبه هم واشنگتن چندان جدي نبوده است. به گفته برخي ناظران، شايد همان بن بست باعث شد كه كره شمالي پس از تعليق مذاكرات، چند بمب اتمي ديگر را آزمايش كند تا نشان دهد كه به دنبال اجراي سياست‌هاي قوي بازدارنده تسليحات هسته‌اي در برابر امريكا است و اگر قرار است مذاكره‌اي هم باشد بايد اين سياست از سوي واشنگتن پذيرفته شود. برخي كارشناسان اكنون هشدار مي‌دهند اين كشور تا سال 2020 اين توانايي را خواهد داشت كه بيش از 100 بمب اتم داشته باشد.

واكنش‌هاي جهاني

مقامات كره جنوبي و ژاپن در پي اعلام و تأييد اين خبر واكنش نشان داده و اقدام كره شمالي را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. به گزارش دويچه وله، شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن گفت: «انجام آزمايش اتمي از سوي كره شمالي براي ژاپن به هيچ وجه قابل پذيرش نيست. » شوراي امنيت ملي ژاپن هم نشست فوق العاده تشكيل داد. رئيس‌جمهور كره جنوبي نيز همسايه شمالي خود را به «بي‌ملاحظگي اخلال‌گرايانه» متهم كرد و گفت كه كره شمالي با اين كار «راه نابودسازي خود را سرعت مي‌بخشد.» به گزارش اسپوتنيك، مسكو هم آزمايش‌هاي موشكي كره شمالي را محكوم كرده و وزارت خارجه اين كشور آزمايش‌هاي قبلي و اخير كره شمالي را محكوم كرده و آن را نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت دانست. به گزارش رويترز، «باراك اوباما» رئيس‌جمهور امريكا در پي اجراي پنجمين آزمايش هسته‌اي كره شمالي، گفت كه اقدامات تحريك آميز پيونگ يانگ عواقب سنگيني براي آنها به همراه خواهد داشت. وزارت خارجه چين هم اعلام كرد كه چين به طور جدي با آزمايش هسته‌اي كره شمالي مخالف است.

http://javanonline.ir/fa/news/810703

ش.د9502193

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات