تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۲۰۲

کارنامه یکساله "انتفاضه سوم"

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/07/18 – شماره 10709 – صفحه 12)

با رسیدن به مهرماه، به ایام یکمین سالگرد آغاز انتفاضه سوم مردم فلسطین وارد شدیم. پدیده‌ای افتخارآمیز که با اراده جوانان نسل سوم و چهارم فلسطینی شکل گرفته و موج عملیات‌های قهرمانانه آنان بیانگر جریان جدید و گونه ویژه‌ای از مبارزه است، مبارزه‌ای که با مبارزات سنتی گروه‌های شناخته شده فلسطینی هم در تاکتیک و هم در استراتژی تفاوت‌های ماهوی و اساسی دارد؛ این انتفاضه هر شهروند فلسطینی را به یک گزینه و قضیه مقاومت تبدیل نموده و دیگر امن بودن فلسطین اشغالی را برای صهیونیست‌ها به آرزویی دست نیافتنی تبدیل نموده است؛ این انتفاضه موجی از یک خشم گذرا نیست بلکه انتفاضه‌ای قوی و ریشه‌دار است که تا تحقق آرمان‌های ملت فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد.

به تناسب افزایش فضای رعب و وحشت میان صهیونیست‌‌ها و نزدیک‌ترشدن شبح مرگی که همواره و پیوسته با عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان بر سر مقامات رژیم صهیونیستی در پرواز است، بر اقدامات خشونت ‌ورزی آن‌ها در اتخاذ تدابیر و اقدامات جنایتکارانه بر علیه مردم مظلوم فلسطین افزوده می‌شود؛ جنایاتی همچون اعدام‌های میدانی فلسطینی‌ها، زنده سوزی آن‌‌ها (از نوزاد و خردسال گرفته تا جوان)، احداث دیوارهای حائل جدید، حبس، تبعید و اخراج فلسطینی‌‌ها و...

از آغاز انتفاضه سوم تاکنون بیش از 280 شهید، 2500 زخمی و هزار اسیر تقدیم این انتفاضه شده است؛ هر چند طی این مدت 40 صهیونیست نیز به هلاکت رسیده و نزدیک به 500 نفر هم مجروح شده‌اند اما این در شرایطی است که نوجوانان و جوانان دلیر فلسطینی با دست خالی به جنگ نظامیان تا بن دندان مسلح و آموزش دیده صهیونیست می‌روند. در این نوشتار ما تلاش داریم پس از نگاهی کوتاه به انتفاضه سوم مردم فلسطین در آستانه فرارسیدن سالروز آغاز این قیام شجاعانه، کم و کیف جنایات یک سال اخیر رژیم صهیونیستی را بر علیه ملت مظلوم و انقلابیون فلسطینی به طور اجمالی مرور نمائیم.

مروری کوتاه بر انتفاضه سوم قدس

در روزهایی که منطقه و حتی کل جهان اسلام ملتهب از آشوب و آتش و جنگ و خون ریزی است و امپریالیسم جهانی با تفوق رسانه‌ای در پوشش خبری کشتارها، وحشیگری‌ها و ویرانگری‌های کافران مسلمان نمای دست پرورده غرب، سعی دارد به روح و روان پریشان رژیم صهیونیستی اندکی امنیت و آرامش ببخشد، پدیده انتفاضه سوم ملت فلسطین توانسته با دلیری و پایمردی فرزندان مقاوم فلسطین معادله را معکوس کند. هر چند در رسانه‌‌های عمومی دنیا بازتاب کمی از مبارزات انتفاضه سوم را شاهد هستیم، اما باید دانست اکنون مبارزه‌ای بسیار متفاوت با قبل در جریان است.

ماجرای انتفاضه سوم قدس از آنجا شروع شد که دوم مهر سال گذشته، همزمان با روز عید «قربان» مسلمانان و عید «غفران» یهودیان، وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی به همراه جمعی از شهرک‏‌نشینان صهیونیست وارد مسجدالاقصی شدند اما با مقاومت نمازگزاران حاضر در این مکان برای جلوگیری از هتک ‌حرمت مسجد توسط صهیونیست‏‌ها مواجه شدند. نظامیان صهیونیست نیز نمازگزاران فلسطینی را مورد حمله و هدف گلوله‏‌های پلاستیکی و گازهای اشک‌‏آور قرار دادند که طی آن شماری از نمازگزاران زخمی شدند.

چند روز بعد (11 مهر 1394) «مهند حلبی» دانشجوی فلسطینی بعد از انجام یک عملیات‌ شهادت‌طلبانه که به کشته‌شدن دو صهیونیست منجر شد، به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید و این سرآغاز انتفاضه‌ قدس یا همان انتفاضه سوم فلسطین بود.

سبک مبارزه گروه‌های فلسطینی و راهکارهای متوقف‌ کردن مبارزه‌ آن‌‌ها راه‌های شناخته ‌شده‌ای است، اما انتفاضه سوم بر دوش کسانی قرار دارد که سبک جدیدی از مبارزه را ارائه داده‌اند؛ سبکی که توانسته بعد از جنگ‌های 33 روزه و 51 روزه حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی، خواب را از چشمان صهیونیست‌ها برباید، تا جائیکه امروز حتی در قلب تل‌آویو اسرائیلی‌ها خود را در امان نمی‌بینند و در هیچ نقطه‌ای آسایش ندارند؛ انتفاضه سوم قدس به روند شهرک‌سازی و یهودی سازی بیت‌المقدس هم ضربه سختی وارد کرده است؛ حتی رژیم صهیونیستی عملاً اجرای طرح تقسیم زمانی مسجدالاقصی میان مسلمانان و صهیونیست‌ها را مسکوت گذارده است.

هر چند انقلابیون فلسطینی مسلح نیستند و با استفاده از پرتاب سنگ، بطری‌های انفجاری، سلاح سرد یا زیر گرفتن صهیونیست‌ها با اشغالگران مقابله می‌کنند ولی به کارگیری همین استراتژی‌ها و شورش فراگیر در بیت‌المقدس و کرانه باختری موجب شده که رژیم صهیونیستی قادر به مهار انتفاضه نباشد و به راهکارهای وحشیانه‌ای برای متوقف کردن حرکت عظیم انتفاضه فلسطین متوسل شود؛ البته در این مسیر حمایت‌های همیشگی حامیان غربی را هم با خود دارد و همواره به تقاضاهایش برای دریافت سلاح‌های بیشتر و کمک‌های مالی کلان‌تر پاسخ مثبت داده می‌شود؛ همچنانکه در تازه‌ترین نمونه دیدیم مقرر شده آمریکا از سال 1398 طی یک دوره ده ساله 38 میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک نظامی نماید.

جنایات رژیم صهیونیستی طی دوران یک ساله انتفاضه سوم

در طول قریب به 70 سالی که از اشغال سرزمین فلسطین می‌گذرد، از منظر صهیونیست‌ها هر دولتی که تجاوزکارانه‌تر و خشن‌تر با فلسطینی‌ها برخورد کند مقتدرتر و مطلوب‌تر بوده است؛ اساساً همواره تجاوزگری گسترده تر، سرکوب شدیدتر و کشتار هر چه بیشتر فلسطینیان، نشانه‌ای از اقتدار دولت جعلی اسرائیل ارزیابی می‌شود چرا که ایجاد فضای ایمن و آرام در سرزمین‌های اشغالی برای صهیونیست‌ها تنها با از میان برداشتن فلسطینیان میسر می‌گردد.

بالطبع طی یک سال گذشته به موازات سخت‌تر شدن عزم و اراده فلسطینی‌ها برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و افزایش دامنه تهدیدات علیه اسرائیلیان، بر شدت قصاوت و سبعیت صهیونیست‌ها در کشتار و سرکوب انقلابیون و مردم فلسطینی نیز افزوده شده است. در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی را از زمان آغاز انتفاضه سوم قدس از نظر خواهیم گذراند. لازم به یادآوری است که آمار شهدای فلسطینی مربوط به دوران یک ساله انتفاضه سوم است و آمار مابقی جنایات اشغالگران به شش ماهه نخست سال 1395 مربوط می‌شود.

1- شهدا

نیروهای رژیم صهیونیستی در شش ماهه نخست سال جاری، هفتاد و هشت شهروند فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند. اغلب این 78 شهید در ایست و بازرسی‌های کرانه باختری، بیت‌المقدس و مرزهای غزه به شهادت رسیده‌اند که 22 تن از آن‌ها کودک و نُه نفر نیز زن هستند اما شمار فلسطینیانی که از زمان آغاز انتقاضه قدس در اوایل اکتبر سال گذشته تا روزهای اخیر به شهادت رسیده‌اند، از مرز 280 نفر گذشته که جسد تعداد زیادی از آن‌ها تا زمان مخابره این گزارش همچنان در اختیار رژیم صهیونیستی بوده است. دو مورد از دلخراش‌ترین جنایات رژیم صهیونیستی در ماه‌های آغازین انتفاضه سوم، یکی در روز 11 تیر سال 94 رخ داد که شهرک نشینان صهیونیست منزل خانواده سعد دوابشه را در شهرک دوماً واقع در جنوب شرقی نابلس درکرانه باختری به آتش کشیدند و در نتیجه آن کودک شیرخوار (18 ماهه) این خانواده زنده در آتش سوخت و پس از آن پدر خانواده در اثر شدت جراحت در بیمارستان جان باخت و سپس مادر خانواده نیز به فاصله یک ماه از این حادثه از دنیا رفت و دیگری در 23 مهر 94 بود که نظامیان رژیم صهیونیستی نوجوان 14 ساله فلسطینی را مورد هدف گلوله قرار دادند و در حالی که این نوجوان در خون خود نفس نفس می‌زد شهرک‌نشینان صهیونیست در اطراف او جمع شده و به او دشنام می‌گفتند. گفتنی است براساس گزارش سازمان جهانی یونیسف، سالانه حدود 700 کودک توسط رژیم صهیونیستی دستگیر می‌شوند و تحت شکنجه قرار می‌گیرند و از سال 1379 به این سو 9000 فلسطینی زیر 18 سال دستگیر و بازداشت شده‌اند.

2- اسرا

در این بازه زمانی 3230 شهروند فلسطینی از جمله 712 کودک و 84 زن بازداشت شده‌اند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 2156 بوده است. هنوز حدود 7000 اسیر از جمله 400 کودک، 68 زن و 22 خبرنگار در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند که 489 تن از آن‌ها به حبس ابد محکومند و تعداد کسانی که در بازداشت اداری به سر می‌برند به 750 نفر رسیده است که سال گذشته این تعداد از 300 نفر تجاوز نکرده بود.

3- تخریب اماکن مسکونی، تجاری، صنعتی و کشاورزی

در همین دوره زمانی، اشغالگران 279 خانه و 341 واحد تجاری، صنعتی و کشاورزی را ویران کرده‌اند که باعث آوارگی بیش از 2500 شهروند فلسطینی شده است؛ در همین حال، مجوز ساخت نزدیک به 8849 واحد مسکونی در چهار شهرک صهیونیستی صادر شده است؛ مقامات اسرائیلی همچنین از تصمیم خود برای ساخت یک شهرک جدید با 15 هزار واحد مسکونی در منطقه فرودگاه قلندیا خبر می‌دهند.

4- غصب اراضی

در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، اشغالگران بیش از 10315 متر مربع از اراضی شهروندان فلسطینی را در کرانه باختری، قدس و بحرالمیت مصادره و به عنوان اراضی دولتی اعلام کرده‌اند. اضافه می‌شود مسئولان شهری در کرانه باختری بیش از 62 هزارمتر مربع از اراضی را برای الحاق به طرح شهرک‌سازی، خط کشی کرده‌اند.

*5- تجاوز اشغالگران به بیت المقدس

اقدامات یهودی سازی اشغالگران در بیت‌المقدس در قالب کوچاندن ساکنان و تغییر هویت تاریخی عربی- اسلامی آن ادامه دارد و در ماه‌های گذشته بودجه 100 میلیونی برای این امر در نظر گرفته شده است؛ ضمناً اشغالگران در نظر دارند تا مسجدالاقصی را به مجموعه‌ای از کنیسه‌های یهودی تبدیل کنند و با ساخت یک کنیسه یهودی بزرگ در چند متری غرب مسجدالاقصی تمامی نشانه‌های اصیل اسلامی را از این مکان مقدس بزدایند.

وزارت گردشگری اسرائیل نیز نقشه‌ای از نقاط گردشگری و آثار تاریخی بیت‌المقدس تهیه کرده که در آن ده‌ها کنیسه و معبد و مرکز دینی و گردشگری یهودی مشخص، و آثار اسلامی و مسیحی به کلی نادیده گرفته شده است.

6- تجاوز اشغالگران به غزه

تجاوز به غزه با وارد کردن ادوات نظامی، تخریب و زیر و رو کردن اراضی کشاورزی در مناطق مرزی ادامه دارد. قایق‌های جنگی اسرائیل نیز بارها به سوی ماهیگیران آتش گشوده و تعدادی از آن‌ها را بازداشت و مجروح کرده‌اند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هم با انجام حملات هوایی، تانک‌هایی را که در نقاط مختلف غزه پراکنده‌اند بمباران کرده‌اند که در اثر آن یک زن شهید و چند نفر دیگر مجروح شدند.

ده‌ها نفر نیز هنگام عبور از گذرگاه بیت حانون بازداشت شده‌اند و رژیم جعلی اسرائیل همچنان به محاصره شدید ساکنان غزه و ممانعت از رفت و آمد و ورود کالا مخصوصاً مصالح ساختمانی ادامه می‌دهد.

منبع: پژوهش خبری صدا و سیما

http://jomhourieslami.net/?newsid=109214

ش.د9502287

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات