بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۷۸

اردن میزبان نشست مهم منطقه‌ای/ ایران در سطح وزیر خارجه شرکت می کند

اردن روز سه‌شنبه در کرانه بحرالمیت میزبان کنفرانس «بغداد 2» با دو مهمان جدید یعنی بحرین و عمان در کنار مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، ایران، فرانسه و البته عراق است.

اردن میزبان نشست مهم منطقه‌ای/ ایران در سطح وزیر خارجه شرکت می کند

الشرق الاوسط گزارش داد: با اینکه دعوت‌ها از امان انجام شده، اما تنظیم و برنامه‌ریزی کنفرانس با بغداد و پاریس بوده است.

منابع دیپلماتیک عربی در پاریس تأکید کردند که فرانسه به شدت فشار آورده تا این کنفرانس پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار شود. علت تأخیر پیش آمده در برگزاری این کنفرانس، مسائل داخلی عراق و تأخیر در تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور این کشور بود.

نه پاریس و نه بغداد توضیحی درباره علت عدم دعوت از لبنان ندادند.

منابع فرانسوی تأکید کردند که این کنفرانس در دو مرحله برگزار می‌شود، نخست کنفرانس علنی و سپس یک جلسه پشت درهای بسته و افزودند که اهداف این کنفرانس تفاوتی با نسخه اولش ندارد: کمک به امنیت و ثبات و شکوفایی عراق و نیز بررسی مسائل مهم منطقه‌ای که عراق در قلب آن جای دارد.

از سوی دیگر، منابع آگاه عربی به نشریه لبنانی «النهار» گفتند که عربستان در سطحی بالا در این کنفرانس مشارکت خواهد داشت و بعید نیست که ولیعهد عربستان در این نشست مشارکت کند.

ضمن اینکه به گفته این منابع رئیس جمهور مصر و رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

این در حالی است که ایران در سطح وزیر خارجه در کنفرانس بغداد 2 که در امان، پایتخت اردن برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران فردا دوشنبه راهی اردن می شود.

به گفته برخی منابع، «امانوئل ماکرون» در سخنان خود در این کنفرانس به مسائل منطقه‌ای از جمله لبنان و سوریه و وضعیت پناهجویان سوریه‌ای در لبنان خواهد پرداخت.

همزمان منابع آگاه خبر دادند که «عباس ابراهیم» مدیر کل سازمان امنیت عمومی لبنان که نقش سیاسی بسیار پررنگی دارد اول هفته گذشته در سفر به بغداد با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق دیدار کرد و خواستار مطرح شدن مطالبی در ارتباط با لبنان در این نشست شد.

به گفته این منابع، تغییر دولت در عراق از اهتمام فرانسه و شخص «امانوئل ماکرون» به عراق نکاسته و او با جدیت خواستار تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی و امنیتی با عراق است.

ماکرون در این سفر قرار است دیداری دوجانبه پشت درهای بسته با پادشاه اردن خواهد داشت.

این در حالی است که روز گذشته هم النشره لبنان در گزارشی اعلام کرده بود: اردن در بیستم ماه دسامبر جاری آماده میزبانی از نشست منطقه ای جدید درباره عراق با مشارکت ایران و ترکیه و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان است. این نشست پس از نشست همکاری و شراکت در بغداد رخ می دهد که در ماه آگوست گذشته برگزار شد.

این رسانه لبنانی در گزارش خود آورده است: منابع لبنانی از قطعی شدن تکلیف پرونده ریاست جمهوری لبنان در نشست احتمالی در امان  خبر می دهند.  با این حال، این منابع با تاکید بر اهمیت این رویداد در پایتخت اردن که تحت حمایت فرانسه برگزار می شود، از دیدار مهمی که در این زمینه بین ایران و عربستان سعودی برگزار خواهد شد، سخن به میان آوردند.

این رسانی لبنانی گزارش داد: کاخ الیزه از برگزاری نشست منطقه ای در اردن قبل از پایان سال خبر داده است که طی آن عراق و کشورهای همسایه آن با مشارکت فرانسه را دور هم جمع خواهد کرد و این مشابه نشست بغداد در 28 آگوست 2021 است. در نشست نخست که در بغداد برگزار شد، کشورهای فرانسه، اردن، مصر، قطر، عربستان، امارات، کویت، ایران و ترکیه حضور داشتند.

تدابیر امینتی اردن برای امنیت این نشست

روسیا الیوم گزارش داد که ارتش اردن گشت‌های خود را برای تامین امنیت کنفرانس «بغداد برای همکاری و شراکت 2» که روز سه شنبه در اردن برگزار خواهد شد، مستقر می‌کند.

یک منبع مسئول در فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن گفت که ارتش نیروها و تجهیزات خود را در جاده فرودگاه بین المللی ملکه علیا و حتی منطقه بحر المیت برای تامین امنیت این کنفرانس مستقر خواهد کرد.

پیش از این نیز اداره امنیت عمومی اردن اعلام کرده بود که گشت‌های خود را در استان هایی که شاهد تظاهرات است تشدید می‌کند.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات