تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۱۱

چند گام تا فروپاشی خانه عنکبوت در موصل؟

عملیات آزاد سازی موصل از که ۱۷ اکتبر گذشته شروع شده است در حالی ادامه دارد که نیروهای عراقی به دستاوردهای مختلفی در محورهای شمالی، غربی، شرقی و جنوبی دست یافته اند.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، بیش از دو هفته از شروع عملیات آزاد سازی موصل از لوث داعش می گذرد و نیروهای عراقی اعم از ارتش و پلیس گرفته تا نیروهای مردمی و نهاد مبارزه با تروریسم و دیگر نیروهای شرکت کننده، دستاوردهای خوبی به دست آورده اند و پیشروی های چشمگیری وجود دارد.

این نبرد مورد اهتمام ویژه رسانه های داخلی و بین المللی قرار دارد. این عملیات با تحولات و پیروزی های نظامی بر داعش و شکست های سنگین برای تکفیری ها همراه بوده است.

با شروع عملیات آزاد سازی موصل، تکفیری ها در بسیاری از مناطق فرار کرده اند و در بسیاری دیگر از مناطق در محاصره به سر می برند. در اطراف موصل و در نزدیکی شهر موصل عملیات ادامه دارد و منابع عراقی اعم از فرماندهان نظامی و اعضای شورای استان نینوا هر یک به نوبه خود از پیشروی ها و پیروزی های نیروهای عراقی در جنگ خبر می دهند. در این عملیات آنگونه که منابع عراقی اعلام کرده اند بیش از ۱۴۴۰ کیلومتر در همه محورهای عملیات آزاد شده است.

به اعتقاد کارشناسان، شکست داعش در عراق و با توجه به تحولات کنونی قطعی به نظر می رسد هر چند که طول مدت عملیات با توجه به تاکتیک های اتخاذ شده از سوی تکفیری ها مشخص نیستبه اعتقاد کارشناسان، شکست داعش در عراق و با توجه به تحولات کنونی قطعی به نظر می رسد هر چند که طول مدت عملیات با توجه به تاکتیک های اتخاذ شده از سوی تکفیری ها مشخص نیست. به هر حال استان نینوا وسعت زیادی دارد و پاکسازی کامل آن زمان بر است. داعش با همه شیوه ها اعم از خودروهای بمبگذاری شده و پارک کردن آن در مناطق تنگ و باریک شهر موصل گرفته تا عوامل انتحاری و سپر انسانی به دنبال ممانعت از پیشروی های نیروهای عراقی است.

نبرد موصل در ۱۷ اکتبر گذشته با مشارکت همه نیروهای عراقی شروع شد و همچنان ادامه دارد. حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرده است که نبرد آزاد سازی موصل با قوت ادامه می یابد و اخبار مربوط به توقف درگیری ها صحت ندارد.

  در محور جنوب شرقی شهر موصل روستاهای الک، نجموم، تل الیابس، طبرق و طهراوه از لوث داعش آزاد شده است. در غرب موصل نیز روستاهای زیادی از جمله دلاویه آزاد شده است.

این درحالی است که به دنبال عملیات نیروهای عراقی نوعی آشفتگی و نابسامانی در صفوف داعش در ساحل چپ به چشم می خورد. داعش بسیاری از مواضع خود را تخلیه کرده است و دیگر از مراکز ایست بازرسی داعش در راهها خبری نیست.

داعش هنگام فرار از مواضع خود آنها را بمبگذاری یا به آتش می کشد و زبانه های آتش را در مواضعی که قبلا متعلق به تکفیری ها به گفته منابع محلی زبانه می کشد.

این درحالی است که در داخل مناطق موصل از جمله الکرامه قیام مردم علیه تکفیری ها شدت یافته است در مقابل داعشی ها به شیوه های کثیفی همانند سپر قرار دادن غیرنظامیان  انتقال آنها از مناطق مختلف به سوی مرکز موصل و نیز اعدام هر طرف مشکوک روی آورده اند. در این میان سرکرده های داعش از سوی افراد مسلح ناشناس مورد هدف قرار می گیرند و به هلاکت می رسند.

نیروهای عراقی در محور جنوب و جنوبی شرقی استان نینوا، دستاوردهای خوبی داشته اند و همسو با نیروهای شرق موصل که همانطور که گفته شد فاصله اندکی با شهر دارند و یا به استناد اخبار منابع محلی و رسانه ای به برخی محله های شرقی موصل وارد شده اند، حرکت می کنند و به ناحیه حمام العلیل رسیده اند؛ منطقه ای که از جنوب آخرین منطقه قبل از شهر موصل است.

در محور غربی نیز نیروهای حشد الشعبی دهها روستا و منطقه را از لوث داعش آزاد کرده اند در محور غربی نیز نیروهای حشد الشعبی دهها روستا و منطقه را از لوث داعش آزاد کرده اندو تاکتیک این است که همه نیروها به موصل برسند و به داعش در این شهر حمله ببرند.

اما در آستانه بازپس گیری موصل براساس برخی آمارها بیش از یک میلیون در آن هستند که خطر بحرانی انسانی و خروج غیرنظامیان همزمان با شروع جنگ در شهر موصل وجود دارد.

با ورود حشد الشعبی به جنگ پیروزی های گسترده ای از سوی آنها رقم زده شده است. هدف اساسی نیروهای مردمی تلعفر است که بیشتر آنها را ترکمن های شیعی تشکیل می دهند. این شهر در محور حیاتی قرار دارد و ارتباط دهنده داعش با الرقه مرکز اصلی آنها در سوریه است. در جبهه های شمال موصل نیز بیشتر خطوط امداد رسانی داعش در بعشیقه، بطنایا، فلیفل و ناوران قطع شده است.

نقطه عطف عملیات موصل هماهنگی نیروها در همه جبهه های جنوبی، شرقی و شمالی و غربی است. ارتش، پلیس، حشدالشعبی، مبارزه با تروریسم و عشایر در کنار یکدیگر برای یک هدف می جنگند.

اما همانطور که گفته شد داعشی ها در موصل سنگر گرفته اند و از خودروهای بمبگذاری شده، عوامل انتحاری که به صورت موج وار انجام می گیرد نهایت استفاده را می برند. آنها تا توانسته اند بمب و مواد منفجره در راهها کار گذاشته اند و تک تیرانداز مستقر کرده اند تا شاید بتوانند پیشروی نیروهای عراقی به سوی شهر موصل را سد کنند.

بدون شک همانطور که فرماندهان نظامی عراقی اعلام کرده اند این جنگ به مثابه تفریح نیست و نیاز به دقت و صبر دارد. در این میان دشمنان نیروهای عراقی و عراقی ها فقط تکفیری ها و حقه های کثیف آنها نیست بلکه توطئه های کشورهای منطقه از جمله ترکیه نیز وجود دارد.

به هر حال روستاها یکی پس از دیگری آزاد می شود و نیروها لحظه به لحظه به شهر موصل نزدیک می شوند. البته در این میان برخی مناطق مانند تلعفر از اهمیت حیاتی برخوردار است و نیروهای حشدالشعبی ماموریت دشواری پیش رو دارند تا این شهر را از لوث داعش آزاد کنند.

حشدالشعبی ماموریت دارد که خطوط امداد رسانی داعش را از الرقه سوریه قطع کند و در منطقه خطوط لوله نفتی که منطقه ای استراتژیک محسوب می شود، تکفیری ها را به زانو درآورد. بر اساس آخرین گزارش رسانه ها، تکفیری ها نیروهای جدیدی وارد تلعفر کرده اند که تخصص بالایی در به کارگیری موشک ضد تانک دارا می باشد. داعش موشک های تاو وارد تلعفر کرده است.



داعش از عوامل انتحاری و قرار دادن آنها میان نیروهای امنیتی استفاده می کند. تکفیری ها از زنانی که برای جهاد نکاح به داعش ملحق شده اند به عنوان عامل انتحاری استفاده می کندتکفیری ها از زنانی که برای جهاد نکاح به داعش ملحق شده اند به عنوان عامل انتحاری استفاده می کند تا نیروهای امنیتی را در شرق موصل هدف قرار دهد.

نیروهای عراقی در شانزدهمین روز عملیات موفق به ورود به ساحل چپ موصل از سمت شرق و تسلط بر منطقه کوکجلی و  آزاد سازی ساختمان رادیو و تلویزیون در شرق موصل  و ساختمان شبکه موصلی شدند.

در جبهه های شمالی نیز مناطق الشلالات و الاغاوات از لوث داعش آزاد شده اند. نیروهای بعشیقه را به محاصره درآورده اند و منتظر حمله برق آسا برای رهایی آن از لوث داعش هستند. در ساحل چپ داعشی ها در حال فرار هستند.

قدر مسلم آن است که داعش با همه ابزار تلاش می کند که مواضع خود را از دست ندهد اما نیروهای عراقی هم عزم راسخ برای بازپس گیری استان نینوا دارند.

فرزاد فرهادی
خبرگزاری مهر
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات