تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۴۳
آخرین وضعیت عملیات موصل در گفت و گو با کارشناسان سیاسی حشد الشعبی

حشدالشعبی توانایی پاک سازی کل عراق از وجود داعش را دارد

آخرین مراحل درگیری عملیات موصل، در منطقه ای میان سنجار و موصل در جریان است و طبق آخرین اخبار، 20 فرمانده داعش کشته شده است و گفته می شود که ابوبکر بغدادی، در این منطقه بوده است. قسمت شرقی موصل را نیروهای ارتش عراق در دست دارند و از دو ماه پیش برای محاصره محور غربی نیز اقدام شده است. محور غربی که از قیاره شروع می شود و تا مرز سوریه ادامه دارد، سخت ترین محور و طولانی ترین محور عملیات است و نیروهای حشدالشعبی در این منطقه مستقرند و آماده آزاد سازی این منطقه هستند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
گروه بین الملل بصیرت در گفتگو با دو تن از خبرنگاران و کارشناسان سیاسی حشد الشعبی (مدیریت الاعلام)، به بررسی آخرین وضعیت عملیات موصل پرداخت.
 طبق گفته خبرنگار میدانی حشدالشعبی، آخرین مراحل درگیری عملیات موصل، در منطقه ای میان سنجار و موصل در جریان است و طبق آخرین اخبار، 20 فرمانده داعش کشته شده است و گفته می شود که ابوبکر بغدادی، در این منطقه بوده است. قسمت شرقی موصل را نیروهای ارتش عراق در دست دارند و از دو ماه پیش برای محاصره محور غربی نیز اقدام شده است. محور غربی که از قیاره شروع می شود و تا مرز سوریه ادامه دارد، سخت ترین محور و طولانی ترین محور عملیات است و نیروهای حشدالشعبی در این منطقه مستقرند و آماده آزاد سازی این منطقه هستند. در این محور بیش از 2618  کیلومتر زمین و بیش از 150 روستا آزاد شده که مهم ترین نقطه، فرودگاه تل عفر بود که آزاد شد و به نام سید جاسم، که فرمانده قسمت مهندسی عملیات بود، نامگذاری شد.
به گفته این کارشناسان، ورود به تل عفر با مشکل مواجه شده است، چرا که ترکیه هم خواهان ورود است و الان هنوز عملیات متوقف است و طبق آخرین تصمیمات قرار شده است تل عفر توسط نیروهای بومی آنجا آزاد شود.
طبق گفته خبرنگار حشدالشعبی ، دو روز قبل، داعش حمله ای را آغاز کرد تا یک معبر در محور غربی بین مرز سوریه ایجاد کند و در این عملیات بود که برای اولین بار داعش با 17 تانک وارد عمل شد و حشدالشعبی همه این 17 تانک را منهدم کرد. در این عملیات داعش از سه محور حمله کرد تا بین نیروهای پیشمرگه در سنجار و حشدالشعبی فاصله اندازد، اما شکست خورد. در شرایط کنونی، داعش به نزدیکی سوریه و کوه های سنجار که در مرز سوریه هستند، عقب نشینی کرده است و تل عفر در این منطقه قرار دارد.
کارشناس سیاسی حشدالشعبی ضمن تشریح اوضاع سیاسی گفت: اوضاع سیاسی عراق و تظاهرات بغداد روی عملیات موصل تاثیر گذاشته است و فشارهایی که بر حشدالشعبی وارد است، اکنون سبب شده تا عملیات متوقف شود، در حالی که حشدالشعبی آمادگی آزادی تل عفر را دارد، اما هنوز اجازه عملیات داده نشده است. به گفته وی آمریکائی ها در این زمینه دخالت می کنند و در حالی که حشد الشعبی می تواند کاملا عراق را از وجود داعشی ها پاکسازی کند،  اما آمریکا سعی دارند از طریق برخی سیاسیون وابسته عراقی، حشد الشعبی را تضعیف کند.

حشدالشعبی توانایی پاک سازی داعش از کل عراق را دارد

کارشناس سیاسی حشد العبی درباره نقش آمریکائی ها در سنگ اندازی در عملیات موصل گفت: وقتی داعش نزدیک بغداد شد، در حالی که برخی از سیاستمداران و تجّار عراقی، از کشور فرار می کردند، در این وضعیت آیت الله سیستانی فتوای جهاد کفایی داد و به دنبال آن از جنوب عراق همه مردم وارد عمل شدند و همه مردم عادی، حتی مغازه های خود را تعطیل کردند و حتی افرادی که در دانشگاه ها بودند، هم وارد عمل شدند تا جایی که پادگان های عراق جایی برای این افراد نداشت و بنابراین اعلام کردند که لازم نیست همه مردم به جهاد بروند، چون جهاد عام نیست، بلکه جهاد کفایی است. بعد از این وضعیت، مردم در قالب گروه های حشدالشعبی سامان گرفتند و این گروه ها در قالب هیات حشدالشعبی مستقیما به نخست وزیر وصل شدند و الان و فرمانده حشدالشعبی نخست وزیر است. آمریکایی ها در این وضعیت دیدند که همه چیز به نفع جریان شیعه و مردم عراق تمام می شود، و بنابراین سعی دارند عملیات موصل را به ارتش عراق و نیروهای آمریکایی محصور کنند و از طریق سیاسیون وابسته، حشدالشعبی را تضعیف کنند.
کارشناس سیاسی حشدالشعبی در ادامه درباره اوضاع داعش در موصل سخن گفت: افراد داعشی که در داخل موصل هستند، از کشورهای مختلف نظیر عربستان و چچن آمده اند و هم به عنوان نیروی عملیاتی و هم فرمانده هستند و حتی برخی با خودروهایی با پلاک عربستان در موصل تردد می کنند و تعداد نصف داعشی های موصل را این دست از افراد تشکیل می دهند که مستقیم تحت حمایت عربستان هستند و از قطر و امارات و اردن حمایت مالی می شوند و ترکیه نیز علاوه بر حمایت مالی، حمایت لجستیکی هم می کند. البته به گفته وی، مردمی که الان در موصل مانده اند هم به داعش کمک کردند و علیه دولت عراق راهپیمایی کردند، در حالی که می توانستند از نوصل فرار کنند و یا در مقابل داعش مقاومت کنند، اما این افراد هم ابتدا فکر نمی کردند که داعش تا این حد وحشی باشد، بنابراین به داعش کمک کردند.
این در حالی است که به گفته کارشناس حشدالشعبی، داعش در عراق جایی ندارند و به آخر خط رسیده است و داعش کمتر از 20 درصد در عراق ادامه حیات دارد، از این رو داعشی ها شروع کردند به انجام عملیات های تروریستی در داخل شهرهای عراق و البته عناصری برای این کار دارند و آخرین انفجار در ورودی نجف هم در همین چارچوب بود. در این عملیات، داعش می خواست اعلام کند که در جنوب عراق، یعنی در جغرافیای شیعی هم حضور دارد، اما نیروهای مردمی از نجف در مقابل داعش ایستادند و شهروندان عادی دست به مقاومت زدند تا جایی که باعث تعجب و ترس داعش شد. داعش فکر می کرد در داخل روستاها و اطراف نجف کسی نیست که مقاومت کند، اما مردم عادی ایستادگی کردند.
کارشناس سیاسی حشدالشعبی در پایان تصریح کرد: از لحاظ ظاهری داعش با جبهه النصره در سوریه اختلاف دارد، اما در واقع مغز فکری همه اینها اسرائیل و آمریکا است و عربستان کمک مالی می کند. آمریکا داعش را تجهیز کرد تا به شکل نیابتی وارد عمل شوند.

قابل ذکر است به دلایل امنیتی از ذکر نام خبرنگاران و کارشناسان حشدالعشبی خودداری شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات