تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۹۷

حضور علنی چین در سوریه

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/06/08 – شماره 10676 – صفحه 6)

بسیاری بر این باورند که چین بتدریج در حال تقویت حضور خود در سوریه است، زیرا شورش‌ها، ناآرامی‌ها و جا خوش کردن تروریست‌ها دراین کشور برای چینی‌ها که در منطقه سین کیانگ درشمال غرب باگروههای افراطی روبرو هستند، خوشایند نخواهد بود.

آمارهای منتشره نشان می‌دهد که هزاران نفر از ملیت «اویغور» چین پس از آموزش‌ها و دوره‌هایی که دیده اندبرای گروه‌های مخالف دولت سوریه جنگیده و هم اکنون در این کشور حضور فعال دارند.

گفته می‌شود که آنان پایگاه‌هایی را در سوریه در اختیار دارند و بازگشت آنها به چین می‌تواند، امنیت این کشور را به خطر بیاندازد.

چین می‌گوید که این افراد تحت آموزش‌های دینی افراط گونه قرار می‌گیرند که البته ربطی به مذهب ندارد، اما آنها شستشوی مغزی می‌شوند و به بهانه اینکه وارد جهاد مقدس شده‌اند به سوریه وعراق کشانده می‌شوند و افراط گرایی در آنها رشد می‌کند.

از سوی دیگر حضور قوی تروریست‌ها در سوریه و عراق برای چین که می‌کوشد تا طرح جاده ابریشم را در خاورمیانه و آسیای مرکزی احیا کند یک مانع بزرگ است وپیشتر نیز روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین نسبت به این مسئله هشدار داده بود.

زمانی که دریادار«گوا یو فی» رئیس اداره بین الملل کمیسیون مرکزی نظامی چین به سوریه سفر کرد مسئله اینکه چین هم به ائتلاف روسیه - ایران و سوریه ملحق شده است تا با تروریست‌ها رویارویی داشته باشد، به طور جدی‌تری مد نظر قرار گرفت.

بخصوص اینکه خبرگزاری رسمی شین هوا نیز اعلام کرد که ما مسئولیت آموزش نیروهای سوریه‌ای را قبول کرده‌ایم و کارهای مستشاری در این زمینه صورت می‌گیرد و این برنامه ادامه خواهد یافت.

هرچند ورود چین در موضوع سوریه به مانند روسیه جدی و تمام عیار نیست، اما اعلام رسمی آن توسط چین برای اولین بار و سفر مقام بلندپایه نظامی این کشور به سوریه از جهت گیری‌ها و تغییرات جدید و مهم دولتمردان چینی حکایت دارد.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که چین از فروشندگان بزرگ تسلیحات به سوریه بوده است و اعزام مقام‌ها و مستشاران نظامی چین به سوریه به این دلیل است که نحوه کاربرد این تسلیحات از جمله اسلحه و راکت اندازها و تجهیزات مختلف دیگر به آنان آموخته شود.

برخی دیگر هم بر این باورند که چین در واقع پس از آنکه منازعاتش با آمریکا در دریای جنوبی و به دلیل استقرار سامانه موشکی «تاد» در کره جنوبی شدت گرفت موضوع اعزام مقام ارشد نظامی خود به سوریه را علنی کرد.

در حقیقت چین سال هاست که هم حمایت‌های دیپلماتیک در اختیار سوریه قرار می‌دهد و هم به این کشور اسلحه می‌فروشد اما به این صراحت درباره حضور نظامی در سوریه و آموزش نیروهای این کشور سخن به میان نیاورده بود و حالا دلایلی هست که نشان دهد چین می‌خواهد حضوری عمیق‌تر و ریشه دارتری در سوریه داشته باشد.

«وانگ لیان» استاد دانشکده مطالعات بین‌المللی دانشگاه پکن در این باره می‌گوید: چین نیرویی برای جنگیدن به سوریه اعزام نمی‌کند اما همکاری‌های گسترده‌ای با سوریه دارد.

وی می‌افزاید: چین می‌خواهد در باره ناآرامی‌های سوریه بیشتر بداند و از اقداماتی که روس‌ها درسوریه انجام می‌دهند آگاهی داشته باشد.

«وانگ» از آکادمی علوم اجتماعی چین می‌گوید که کشورش می‌خواهد نشان دهد یک قدرت مسئول در عرصه بین‌المللی است و البته حضور نظامی‌اش در سوریه محدود است و همچنان روی طرح‌های راه حل سیاسی حرکت می‌کند و می‌کوشد تا یک میانجیگر صلح باشد.

اما آنچه مسلم است و کارشناسان نیز به این موضوع اذعان کرده اند، این است که حضور چین در سوریه در هر شرایطی و به هر شکلی برای آمریکا یک «دردسر جدید» محسوب می‌شود که سال‌ها در حال نقشه کشیدن برای خاورمیانه بوده است و البته چین می‌خواهد حافظ منافع خود هم در سوریه و هم در خاورمیانه باشد.

«ولادیمیر کومودو»رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه نیز به تازگی در سخنانی اظهار داشت که حضور نظامی چین در سوریه گام نخست به سمت ایجاد ائتلافی سیاسی- نظامی از کشورهایی است که متحد ناتو نیستند و شرایط کنونی ایجاد چنین ائتلافی را ضروری ساخته است.

وی همچنین با اشاره به تمایل روسیه برای شرکت و حضور هند دراین ائتلاف اضافه کرد: روسیه، چین، هند و ایران تلاشهایشان را در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا به منظور نابودی داعش یکپارچه و هماهنگ می‌کنند. شکل گیری چنین ائتلافی می‌تواند کار گروه‌های تروریستی منطقه را ظرف یکسال یکسره کند.

به طور حتم این حضور و همراهی چین با ایران، روسیه و سوریه جهت تشکیل یک تیم قدرتمند برای در هم کوبیدن داعش و گروههای تروریستی علاوه بر آنکه حاوی پیامی روشن به آمریکاست، می‌تواند برگ برنده‌ای برای چین باشد.

امروز بسیاری از رسانه‌ها در منطقه و روسیه و کشورهای دیگر نوشته اند: در حالی که آمریکا از سوریه خارج می‌شود قدرت بزرگ دیگری به نام چین پا به عرصه می‌گذارد تا نقش بزرگتری ایفا کند.

ازسوی دیگر، حضور چین در سوریه یک «سردرگمی» برای ایالات متحده به شمار می‌رود ویک «آزمون مهم در سیاست خارجی برای دولت اوباما» خواهد بود.همچنین کلاف وضعیت نامشخص در سوریه را پیچیده‌تر خواهد کرد.

کما اینکه با اضافه شدن چین، سه کشوری که بیش از سایرین در عرصه بین‌المللی در قبال این بحران در مقابل ایالات متحده ایستادگی کرده و واشنگتن را درمانده کرده اند، اینک در سوریه نیز در کنار یکدیگر خواهند بود.

به بیان دیگر، به نظر می‌رسد که چنانچه روسیه، ایران و چین با دولت بشار اسد برای نابودی داعش و سایر گروه‌های تروریستی در یک جبهه مشترک قرار گیرند، شرایط و عرصه برای آمریکا تنگ‌تر خواهد شد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=104048

ش.د9502318

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات