تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۴۹

نقشه راه اصلاحات نظامی چین برای مقابله با موقعیت‌های نامتعارف

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/11/04 - شماره 10791 - صفحه 6)

ارتش چین پس از آنکه رویارویی‌ها و مناقشات کم نظیری را با برخی از کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ.سه.آن» و همچنین آمریکا و ژاپن در دریاهای شرقی و جنوبی تجربه کرد به سمت تغییر ساختار برای مقابله با چالش‌های نوین و تهدیدهای غیرمتعارف و جدید آماده می‌شود.

به گزارش ایرنا، از سال گذشته میلادی اعلام شد که تغییرات ساختاری در ارتش چین در حال انجام است و مراکز فرماندهی تازه‌ای با ادغام مراکز قدرت در قبل شکل می‌گیرد.

در سال گذشته میلادی ارتش چین اقدام به تغییر شماری از رهبران کمیسیون مرکزی نظامی (فرماندهی کل قوا) کرد و شماری از مسئولان و ژنرال‌های ارشد فاسد را از بدنه ارتش بیرون راند.

همزمان به دستور «شی جین پینگ» رئیس جمهور و فرمانده کل قوای این کشور تعدادی از مراکز فرماندهی منطقه‌ای تجدید ساختار شده و ارگان‌های تازه‌ای برای مقابله با حملات سایبری و حتی فضایی تشکیل شدند.

تقریبا پس از سه دهه در سال 1392 اعلام شد که کشور تصمیم گرفته است ساختار دفاعی و نظامی ارتش را اصلاح کند و بعد از آن تغییرات کاربردی و راهبردی گسترده‌ای در نیروهای مسلح شروع شد.

در ماه فروردین سال 1393 برنامه اصلاحاتی ارتش تنظیم و ارایه شد و اگرچه جزییات آن هرگز عمومی نشد اما مشخصا به دنبال همین نشست اصلاحاتی بود که تلاش شد تا ارتش به طور کامل تجدید ساختار شود.

در سال 1394 حاصل آن نشست که در واقع نقشه راه اصلاحات نظامی چین برای مقابله با چالش‌های نوین بود به حزب و ارتش ارایه و در نهایت به تصویب رسید؛ اگر چه هرگز مطالب آن به سمع و نظر عموم رسانده نشد.

با این وصف به طور مشخص اقداماتی از سوی مسئولان صورت گرفت که معلوم شد بخشی از همین برنامه و نقشه راه اصلاحات و تجدید ساختار ارتش است.

بر این مبنا بود که در سپتامبر سال 2015 (مهر 94) به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، چین یک رژه بسیار بزرگ با حضور رهبران کشورهای مهم جهان و سازمان‌های بین‌المللی برگزار کرد و به دنبال آن «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که ارتش قصد دارد 300 هزار نفر از نیروی خود را کاهش دهد تا توان رزمی‌اش ارتقا یابد.

به همین خاطر به تمامی ارگان‌های ذی ربط از پلیس مسلح تا واحدهای موشکی، نیروهای ویژه و پایگاه‌های ارتش دستور داده شده خود را با جدیدترین فناوری‌ها بخصوص فناوری‌های سخت افزاری نوین مجهز کنند و اعلام شد تا سال 2020 میلادی همه واحدهای ارتش باید به سخت افزارهای اطلاع رسانی مربوطه مجهز شده باشند.

به دنبال آن نزدیک به 860 گروه کارشناسی و کارگروه تشکیل شد که دهها واحد نظامی با آنها مرتبط بودند و از سوی سه هزار کارشناسان نظامی ایده می‌گرفتند که برای تجدید ساختار ارتش چه کارهایی لازم است و چه کارهایی باید صورت گیرد.

و نهایتا در پایان سال 2015 میلادی تحقیقات بر اساس همان نقشه راه اصلاحات اداره جدید مرکزی ارتش و واحد نیروی موشکی این کشور در کنار یک نیروی پشتیبانی و لجستیک شکل گرفتند.

ارتش در واقع در پایان همین سال بود که بیشترین تحول را در تاریخ تشکیل خود در چین پس از 88 سال تجربه می‌کرد و این حرکت تاریخی موجب شد تا واحدهایی در ارتش پا به عرصه بگذارند که مستقیما قدرت تصمیم گیری داشته و دیگر لازم نباشد تا همه واحدها به طور مستقیم فقط در انتظار تصمیمات کمیسیون مرکزی نظامی باشند.

آکادمی علوم نظامی چین اعلام کرده است که با ایجاد این ادارات مرکزی سرعت تصمیم گیری در واحدها افزایش یافته است و به همین سبب می‌توان مدعی شد قابلیت‌های رزمی ارتش نیز فزونی خواهد گرفت.

بعد از ایجاد واحد راکت انداز و موشکی ویژه بود که «شی جین پینگ» فرمانده کل قوا خواستار افزایش قدرت بازدارندگی هسته‌ای و بهبود ساختار حملاتی راکت اندازها و موشک اندازهای چین شد و افزود که باید قابلیت ضد حمله آنها در ابعاد و بردهای مختلف بهبود یابد.

در واقع نیروی موشکی چین یک نیروی ویژه لجستیک نیز محسوب می‌شود که این کشور برای بالا بردن قدرت رزمی خود ایجاد کرده است. در سال گذشته میلادی واحدهای سیاسی، لجستیک و مهمات نیز منحل شد و وظایف خود را به 15 ارگان تازه تاسیس نظامی در درون ارتش محول کردند.

پایگاه‌های ارتش در یکدیگر ادغام شدند و نهایتا پایگاه‌های مرکزی، شرقی، غربی، شمالی و جنوبی در ارتش تشکیل شد و فرماندهی کل قوا یک مرکز فرماندهی مشترک و نیروی ویژه لجستیک برای هدایت آنها ایجاد کرد.

در سال گذشته میلادی ارتش چین یک برنامه جدید را نیز تجربه کرد و بر اساس دستور فرمانده کل قوای خود، کوچکتر کردن ارتش با توانا کردن آن در میدان رزم جزو برنامه قرار گرفت و به دنبال آن نیروهای هوایی، زمینی و دریایی ارتش بیشتر از 100 رزمایش برگزار کردند و در دریاهای جنوبی و شرقی و خلیج «بوهای» و مناطق دیگر بیش از 100 فروند از انواع موشک‌ها از جمله موشک بالستیک را در تمریناتشان پرتاب کردند.

و حالا تازه‌ترین برنامه‌ها را ارتش شاهد است که شامل اعزام ناو هواپیمابر لیائونینگ به همراه ناوشکن‌های دیگر برای رزمایش در اقیانوس آرام غربی است که بتازگی پایان یافت و همچنین جنگنده رادار گریز «جی 20» چین که پروازهای خود را به نمایش گذاشته است و نیروی هوایی نیز هواپیمای ترابری راهبردی «وای ـ 20» خود را بتازگی تحویل گرفته است.

امروز در حالی که واحدهای موشکی بالستیک چین در حال تقویت خود هستند، مهندسان و طراحان این کشور نیز بر روی ساخت دومین ناو هواپیمابر خود در بندر دالیان در شمال شرق کشور متمرکز شده‌اند.

در نهایتا ارتش چین برای اینکه بتواند برای چالش‌های غیرمتعارف و رویارویی‌های تجربه نکرده و معضلات ناشناخته و نوین آماده باشد خود را وقت مبارزه با فساد نیز کرده است و از سال 1392 که «شی» قدرت را در کشور بدست گرفت بیش از 50 مقام ارشد از ژنرال گرفته تا افسران بلندپایه در رده‌های مختلف تا سطح معاونت فرماندهی کل قوا دستگیر شده‌اند و در بازداشت و بازجویی بسر می‌برند.

http://jomhourieslami.net/paper/?newsid=122139

ش.د9503545

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات