تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۰۹
منتقد ‌هاشمی هستم اما باید احترامش حفظ شود

ناگفته‌های توکلی از خرداد 76 تا تیر 84

(روزنامه همدلي - 1395/07/17 - شماره 436 - صفحه 2)

احمد توکلی، بعد از پایان دوران نمایندگی‌اش در مجلس نهم، فعالیت سیاسی را به شیوه جدیدی ادامه می‌دهد و با نامه‌نگاری‌هایش خود را نگران فساد و اقتصاد کشور می‌داند. سخنگوی دولت شهید رجایی در کابینه اول میرحسین موسوی وزیر کار و امور اجتماعی بود، اما به خاطر اختلافاتش استعفا می‌دهد. او سابقه چهار دوره نمایندگی را دارد و دو بار هم در سال‌های 72 و 80 کاندیدای ریاست جمهوری شد که هر دو بار آن را به رقابت با روسای جمهور وقت پرداخت. توکلی ناگفته‌هایی نیز درباره دو انتخابات سال 76 و 84 که در آنها کاندیدا نبوده دارد که پنج شنبه در برنامه تلویزیونی دستخط از آنها سخن گفت.

فساد هر حکومتی را ساقط می‌کند

توکلی که قبلا گفته بود جمهوری اسلامی را نه کودتا بلکه فساد تهدید می‌کند گفت: فساد در حال خراب کردن اوضاع است، تهدید مربوط به زمانی می‌شود که اتفاقی رخ نداده باشد. به عقیده او «اگر با فساد مبارزه نکنیم حتما جمهوری اسلامی را ساقط می‌سازد؛ فساد هر حکومتی را ساقط می‌کند و این مسئله فقط مربوط به جمهوری اسلامی نیست.» این نماینده سابق مجلس معتقد است که «ما در مرحله‌ای هستیم که فساد سیستمی شده است.»

رفاقتم با قالیباف بر من اثر ندارد

توکلی در ادامه با بیان اینکه ممکن است قانونی داشته باشیم که فسادزا باشد درباره فیش‌های حقوقی گفت: من معتقد هستم که تمام این‌ها غیرقانونی بوده، بنابراین هم نامشروع می‌شود. در ادامه مجری برنامه با اشاره به واگذاری‌های شهرداری تهران از توکلی پرسید: احساس شد که آقای توکلی چندان همانند قبل وارد میدان نشد، شاید نزدیکی آقا محمدباقرخان کمی بر آن اثر داشته است؟ توکلی نیز پاسخ داد: خیر اثر نداشته است، من تنها کسی از دوستان آقای قالیباف بودم که در این مورد اعلامیه دادم، و بیان کردم که رسیدگی می‌کنم و از مردم هم تقاضا کردم که به ما اطلاعات بدهند.

توکلی در بخش دیگری با اشاره به یکی از مدیران دولتی که 57 میلیون تومان درآمد داشت گفت: او در توجیه این که چرا زیاد می‌گیرم بیان کرد که من کارخانه یا سهامی ندارم، مجبورم این کار را بکنم تا زندگی‌ام بچرخد، من به او گفتم که تو برای خود 175 ساعت اضافه کاری می‌نویسی، درحالی که طول ساعت کار در یک ماه 176 ساعت است، پس تو دو ماه، یعنی دو شیفت کار می‌کنی، چگونه زندگی می‌کنی که با 15میلیون تومان نمی توانی زندگی کنی، ما داریم زندگی می‌کنیم دیگر، مگر چقدر اشرافیت در زندگی تو وجود دارد که می‌گویی چون سهام ندارم باید این کار را بکنم!

وزرا بعد از رای از نمایندگان شماره حساب می‌گیرند

در ادامه مجری برنامه به توکلی گفت: مطلبی از شما خواندم که بیان کردید در مجلس هشتم نماینده ای به شما گفتند که وزرایی که وارد مجلس می‌شوند از ما رای می‌خواهند تا کار آن‌ها پیش برود و وقتی این کار را می‌کنیم برخی از آن‌ها از ما شماره حساب می‌گیرند، این طور بوده است؟ توکلی با تایید این مطلب گفت: فیلمی راجع به این مورد دارم، که در آن نماینده‌ای برای اهالی روستایی صحبت می‌کند که وزرا با ما در مجلس کار دارند و از ما رای می‌خواهند، ما هم باید به آن‌ها کمک کنیم و رای می‌دهیم، سپس آن‌ها از ما شماره حساب می‌خواهند و به حساب ما پول واریز می‌کنند، و می‌گوید من برای خود آن را صرف نمی‌کنم! برای هر زهرماری خرج کند این کار فساد است. او این اقدام را متعلق به دولت قبل خواند و گفت: برای دولت قبل بود البته نه این که در دولت‌های قبل نبوده.

منتقد ‌هاشمی هستم

اما باید احترامش حفظ شود

توکلی که از منتقدان دوران سازندگی و ریاست جمهوری آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی بوده است، گفت: بیشتر پس از جنگ در دولت سازندگی اتفاق افتاد و تعبیر‌ها و نگاه‌هایی پیش آمد که بنیان برخی از این حرکات گذاشته شد، این که نمایندگان را بخرند. او در ادامه آیت‌الله‌هاشمی را فردی ریشه‌دار عنوان کرد که باید احترام او حفظ شود. او با بیان اینکه من همیشه جزء منتقدین ایشان بوده‌ام اما در برابر انتقادهای غیرمنصفانه از ایشان دفاع کرده‌ام، گفت: آقای‌ هاشمی زحمات بسیاری کشیدند. شکاف بین انتظارات و امکانات تعیین کننده رضایت و عدم رضایت مردم نسبت به حکومت است، ایشان به رغم زحمات زیادی که در بازسازی کشور انجام داد با رفتار و گفتار خود این شکاف را افزایش داد، و باعث ایجاد نارضایتی شد.

نیروهای نظامی نباید کاسبی کنند

او در ادامه درباره فعالیت‌های اقتصادی نیروهای نظامی مانند سپاه و ارتش گفت: در قانون اساسی به‌طور عقلانی بیان شده است که در دوران صلح امکانات سازندگی نظامی باید درخدمت توسعه کشور باشد. با این حال چند جور کار می‌توان انجام داد، یکی این که می‌توانید شرکتی را تشکیل بدهید و مثل سایر شرکت‌ها کار کرده و درآمد کسب کنید. اگر این جور شد شرکتی که فداکاران جبهه تشکیل می‌دهند بیشتر مورد توجه حکومت است یا شرکتی که افراد معمولی و خوب چه برسد به آدم‌های بد؟ توکلی ادامه داد: گاهی کارهای بزرگی به آن‌ها سپرده می‌شود که مردم نمی‌توانند انجام بدهند، چون جسارت و روحیه نظامی دارند و انجام می‌دهند، مثل سد کرخه. بنابراین ما باید از نیرو‌های نظامی تشکر کنیم که در سازندگی مشارکت می‌کنند، ولی از آن‌ها توقع نداریم که کاسبی کنند و رقیب مردم بشوند. این نیرو‌ها باید همیشه محبوب بمانند؛ این افراد حافظ ما هستند و نه رقیب ما؛ بنابراین بخشی از این کارکرد قابل دفاع و افتخارآمیز است و بخشی دیگر قابل دفاع نیست.

خودم را مناسب‌تر از ناطق دیدم

این فعال سیاسی اصول‌گرا در بخشی دیگر از این گفت و گو به انتخابات سال 72 و رقابتش با آیت‌الله ‌هاشمی پرداخت. او گفت: وقتی از انگلیس برگشتم آرایش سیاسی کشور شکل گرفته بود. من باید چیزی را خراب می‌کردم و وارد می‌شدم. مصلحت ندیدم. آرایش شکل‌گرفته را باید خراب می‌کردم. فرصت ایجاد تفاهم جدید نداشتم و زمان کوتاه بود. من خودم را در این کار مناسب‌تر از آقای ناطق می‌دانستم و فکر می‌کردم می‌توانم بهتر کار کنم ولی وقتی دیدم همه چیز شکل گرفته است تخریب آرایش‌های سیاسی هزینه‌بر بود و هزینه زیاد باشد و فرصت هم کم باشد تاسیس آرایش جدید کار دشواری می‌شود و من منصرف شدم.

توصیه انتخاباتی به ناطق

توکلی درباره انتخابات سال 76 و توصیه‌اش به علی اکبر ناطق نوری نیز گفت: یک جلسه با جواد لاریجانی داشتم و در آن جلسه گفتم اگر من نامزد شوم چه می‌شود؟ گفتند همه چیز به هم می‌ریزد. نماینده سابق مجلس ادامه داد: وقتی تصمیم گرفتم نامزد نشوم جلسه‌ای در منزل آقای ناطق تشکیل شد. قبل از ۱۳ آبان آقای ناطق صحبتی کرده بودند و من به ایشان گفتم آقای‌هاشمی زمینه خوبی ندارد و کارهایشان غلط است و شما هم قبول دارید و نمی‌گویم به خاطر انتخابات از ایشان انتقاد کنید اما آن چه قبول دارید اذعان کنید. اگر شما بخواهید موفق شوید باید اعتقادات خود را درباره آقای ‌هاشمی اذعان کنید. تلقی نشود که شما ادامه‌دهنده کار آقای ‌هاشمی هستید. از فساد هم انتقاد کنید.

لاریجانی عوض نشده است

این فعال سیاسی اصول‌گرا در پاسخ به اینکه «علی لاریجانی در این چند سال چقدر عوض شده است؟» پاسخ داد: تفکر او به این زودی عوض نمی‌شود. بچه آخوند است و قم بزرگ شده است. فلسفه خوانده است و داماد آقای مطهری است و فرد بی‌رگ و ریشه‌ای نیست، ولی رفتارش عوض شده است.

احمدی‌نژاد گفت ژنرال نمی‌خواهم

توکلی در بخش دیگری از این گفت و گو یادآور شد که بعد از انتخابات 84 به احمدی‌نژاد پیشنهاد داده است که رقبای اصول‌گرای او در انتخابات یعنی علی لاریجانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف را در کابینه خود قرار دهد. او ادامه داد: گفتم این کار شما را از سه حوزه مهم خاطرجمع می‌کند. یک این که شما را یک سروگردن بالاتر خواهد برد. رقیب تو بودند و الان وزیر تو هستند. دوم این که در این انتخابات طرفداران شما به روی هم پنجه کشیدند و این دلخوری از بین می‌رود و همه متحد می‌شوند. رای شما ۵ میلیون بود و باقی یا رای این‌ها و یا رای نه‌ هاشمی بود. رای طرفداران‌ هاشمی هم پشت شما خواهد آمد و این کار بزرگوارانه است. آقای ‌هاشمی هم نسبت به شما خوش‌بین خواهند شد. خارجی‌ها هم با یک دولت عاقل خود را طرف می‌بینند.

توکلی از پاسخ احمدی‌نژاد روایت کرد و گفت: ایشان گفتند اگر اینها می‌پذیرند من حرفی ندارم، من گفتم این با من چون قبلا زمینه ساخته بودم. ایشان قبول کردند. توافق کردیم. آقای احمدی‌نژاد کاغذ در آوردند و گفتند آقای لاریجانی چه وزراتخانه‌ای بروند و من خط دادم و گفتم وزارت خارجه برای ایشان خوب است. آقای رضایی هم وزارت دفاع باشند و دیگری هم وزیر راه باشند، چون کمتر سیاسی هستند. کار عمرانی عظیم دارد و آقای قالیباف از پس این کار بر می‌آمد. آقای احمدی‌نژاد گفتند شما چطور؟ من گفتم من در مجلس بیشتر به درد شما می‌خورم. توکلی ادامه داد: قرار شد دو روز بعد نهایی کنیم که پیغام دادند ما ژنرال نمی‌خواهیم. دولت جدید دولت ژنرال‌ها است، اما ژنرال ارشد اداره می‌کند.

انتقاد توکلی از آیت‌الله آملی

نماینده اصول‌گرای مجلس نهم در ادامه از روابط خود با آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه سخن گفت. او با بیان اینکه هردو همدیگر را نقد می‌کنیم درباره مهم‌ترین نقد خود به رئیس دستگاه قضا گفت: به نظر من نسبت به رسانه‌ها سخت‌گیرند.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=20001

ش.د9502102

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات