صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۹۲۱

نشریه اخبار وتحلیل‌ها چهارشنبه 28 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز ملت ایران به دلیل پافشاری بر اسلام، استقلال، ارزش‌های والای خود و اعتقاد به حاکمیت دین خدا، با جبهه‌ وسیعی از دشمنان مواجه است و نیروهای مسلح باید همواره آماده‌ ایفای نقش خود -در صورت نیاز- باشند.(95/7/7)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز       
    تغييرات معنادارکابينه

انتشار شایعاتی مبنی‌بر تغییر سه وزیر کابینه، در این روزها به مهم‌ترین خبر مربوط به دولت بدل شده است. خبر پس از طرح استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد از چند هفته پیش، انتشار اخباری مبنی‌بر احتمال تغییر وزیر آموزش و پرورش و استعفای وزیر ورزش و جوانان در روز گذشته، موضوع را پیچیده‌تر کرده و علل آن را در پرده ابهام فرو برده است! سؤال اصلی در این میان درباره دلایل این تغییرات است که گمانه‌های مختلفی در زمینه آن مطرح شده است.
اولین گمانه این است که تغییرات با هدف کارآمدسازی و ارتقای کابینه در حال انجام است و دولت مصمم است با ترمیم کابینه، امور را در سال پایانی، با توان بیشتری به سرانجام برساند. گمانه دیگر آن است که اعتراضات و انتقادات مخالفان همانند آنچه در ماجرای اجرای کنسرت‌ها در ماه‌های اخیر علیه وزیر فرهنگ و ارشاد انجام شد، عامل اصلی این تغییرات بوده است. به واقع، دولت در تلاش است سال پایانی را در آرامش به پیگیری امور بپردازد. در این بین گمانه‌های دیگری نیز وجود دارد که ضمن نقد دو نظر مذکور، بر سیاسی بودن این تحولات تأکید دارد و بر این باور است که دولت در این تحولات نیم‌نگاهی به انتخابات آینده دارد. این نگاه معتقد است، اگر دولت در مقام کارآمدسازی است، اولاً باید تغییرات اساسی را در وزارتخانه‌های اقتصادی ایجاد می‌کرد، ثانیاً این تغییرات باید زودتر از آن انجام می‌شد؛ چرا که در چند ماه باقیمانده امکان کارآمدسازی وجود ندارد.
اما گمانه‌ای دیگر از مسائل ناپیدایی سخن می‌گوید که به واقع ماجرای استعفا و کنارهگیری برخی وزرا را صوری معرفی می‌کند. این نگاه که بر تغییر وزیر ارشاد تأکید دارد، بر این باور است که به دلیل برخی مسائل که مربوط به حوزه فرهنگ و سیاست نیست، وزیر مربوطه دیگر صلاحیت ادامه کار را ندارد. استعفا یا عزل وی نیز تنها صورتی پوششی برای آن است تا نیل به آن اهداف طبیعی جلوه دهد یا روغن ریخته نذر امام‌زاده شود و حذف وی از مدیریت کلان کشور در راستای اعتراض منتقدان معرفی گردد! صحت و سقم هر یک از گمانه‌های فوق نیازمند زمان بیشتری است تا ابعاد ناپيداي مسئله آشکار شود.

▼گزارش روز                              
سؤال برانگیز

«‌سوگند می‌خورم کلاً و تمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بوده‌ام را طرد کرده و در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم و هنگامی که قانوناً لازم باشد برای دفاع از ایالات متحده تفنگ به دست خواهم گرفت. من این تعهد را آزادانه و بدون هیچ‌گونه تحفظ یا نیت طفره‌روی می‌پذیرم» این بخشی از سوگندنامه‌ای است که افراد برای گرفتن گرین کارت آمریکا باید به آن قسم یاد کنند. حال فکر کنید کسی که چنین تعهدی کرده است، در جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیر باشد و مسئولیتی برعهده‌اش باشد! باز هم فکر کنید مجلس شورای اسلامی طرحی را که برای بررسی شرایط مدیران با تابعیت مضاعف که چنین تعهداتی بر گردن دارد، رد کند و مانع از این تحقیق و تفحص شود! شاید در نگاه اول چنین موضوعی شبیه به یک شوخی تلخ و یک خیال‌بافی کودکانه به نظر برسد؛ اما واقعیت این است که در همین روزهای اخیر، چنین اتفاقی افتاده است و با وجود تجربه‌هایی، چون حضور خاوری با تابعیت مضاعف در مقام یک مدیر در رأس یک بانک دولتی و اذعان مسئولان به حضور تعداد قابل توجهی از مدیران دو تابعیتی در بین تصمیم‌گیران کشور طرح تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رأی نمی‌آورد! همچنین مقامات دولتی، چون وزیر دادگستری با اظهارات نرمی چون «دوتابعیتی‌ها نمی‌‌توانند در دستگاه‌های دولتی و برخی مناصب سمتی داشته باشند و این کار خلاف مقررات است» از کنار موضوع عبور می‌کنند! برخورد سهل‌انگارانه‌ای که می‌تواند نتایج جبران‌ناپذیری را برای نظام جمهوری اسلامی در پی داشته باشد.


▼ خبر ویژه               
    کنایه‌های سیاسی وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنرانی خود در جمع روانپزشکان بیشتر از آنکه به موضوع تخصصی آنان بپردازد، ترجیح داد با فرافکنی سخنان سیاسی ایراد کند. وی گفت:‌ «خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد، در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد؛ مثلاً‌ یکی سردار عَلَم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد.» قاضی‌زاده هاشمی افزود: خدا پدر آقای روحانی را بیامرزد. زمانی که مردم به وی رأی دادند، آرامش در کشور برقرار شد و امروز دارای آرامش نسبی هستیم. امیدواریم آرامشی که اکنون وجود دارد آرامش قبل طوفان انتخابات نباشد و دوستان مسائل را رعایت کنند.» وی خاطر نشان کرد: «امیدوارم سیاست‌گذاران، دولت، مجلس، خطبا، ائمه جمعه و هر کسی که در کشور تریبونی دارد، زحمات شما روانپزشکان را زیاد نکند و اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار ندهد،‌ تهمت نزنند، اضطراب را تحمیل نکنند تا شاهد کاهش اختلالات روانپزشکی باشیم.» این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در طول دوره دولت یازدهم بیشترین مواضع جنجالی از سوی رئیس دولت و اطرافیان وی علیه منتقدان و جریان‌های سیاسی اتخاذ شده و افکار عمومی کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است.

 
▼ اخبار
هر کشوری به غرب دل‌ بست، ساقط شد

فرمانده کل سپاه گفت: متأسفانه برخی از مسئولان ناهماهنگ با رهبری نگاه به بیرون دارند؛ ما نمونه‌ای نداریم که کشوری به غربی‌ها دل ببندد و ساقط نشود. سردار سرلشکر جعفری تصریح کرد: ما باید به سرمایه‌های عظیم نیروهای انسانی توجه کنیم، همان‌طور که در دوران دفاع مقدس توانستیم بدون توجه به خارج روی پای خود بایستیم. وی با بیان اینکه از سال 84 تا 86 احتمال حمله به کشور وجود داشت، گفت: پس از آنکه حلقه محاصره آنان در کشورهای همسایه تکمیل شد، به مسئله ناامنی‌ها در اطراف ایران پرداختند و بعد به دنبال این بودند تا به ایران اسلامی حمله کنند؛ از‌این‌رو نیروهای ما همواره در حال آماده‌باش بودند.

سیف در نامه‌ای به روحانی: بدهی‌ها را تسویه کنید
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به تازگی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار بازپرداخت بدهی‌های دولت به این بانک شده است. او در این نامه گفته است، در حالی که بانک مرکزی همواره بر بانک‌های دولتی و خصوصی فشار می‌آورد تا ترازنامه خود را هر سال منتشر کنند، خود بانک مرکزی در دو سال گذشته ترازنامه مالی‌اش را منتشر نکرده است. گفته می‌شود، سیف اعلام کرده است در صورت انتشار ترازنامه سال‌های 93 و 94، استقراض‌های دولت از بانک مرکزی و مبالغی که دولت ملزم بوده است به حساب خزانه واریز کند و نکرده است، مشخص می‌شود و این به نفع دولت نیست.

نگرانی صهیونیست‌ها از فروپاشی دولت السیسی
یک روزنامه صهیونیستی از تماس‌های اخیر بین مسئولان سیاسی رژیم صهیونیستی و آمریکا و ابراز نگرانی شدید دو طرف درباره احتمال فروپاشی دولت عبدالفتاح السیسی در مصر خبر داد. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: ارزیابی‌های اسرائیلی و آمریکایی نشان می‌دهد، خطرات جدی دولت السیسی را تهدید می‌کند و چنانچه در سال 2017 تغییرات اساسی در اقتصاد مصر رخ ندهد، مردم این کشور باز هم به خیابان‌ها آمده و حکومت ژنرال السیسی را سرنگون خواهند کرد. به نوشته این روزنامه، رهبران نظام مصر به بحران اقتصادی این کشور به‌مثابه یک تهدید راهبردی و مرکزی برای کشورشان نگاه می‌کنند.

پرداخت رشوه ۶۰ میلیون دلاری توتال به یک مقام ایرانی

رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: توتال به یک مقام ایرانی طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ بالغ بر ۶۰ میلیون دلار رشوه داده است. احمد توکلی افزود:  توتال در دو مقطع طی سال‌های 1995 تا 1997 مبلغ 45 میلیون دلار و در سال‌های 1997تا 2004 مبلغ 15میلیون دلار به فرد مذکور پرداخت کرده است. وی افزود: اطلاعات مربوط به این فساد در سال 2013 در بیانیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا منتشر شده است. البته در آن اسناد مشخصات کلی مقام ایرانی رشوه‌گیرنده بیان شده و اشاره صریحی به نام وی نشده است.

نگرانی اصلاح‌طلبان از آینده دولت
جلسه شورای مرکزی حزب مردمی اصلاحات به ریاست حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی، دبیرکل این حزب برگزار و آخرین وضعیت کشور بررسی شد. زارع فومنی پس از این نشست اظهار داشت: بیشتر اعضای حزب مردمی اصلاحات نگران آینده دولت یازدهم هستند. وی افزود: فضای اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه به نفع دولت نیست؛ به گونه‌ای که اقتصاد کشور حالتی شکننده دارد و دولت در این زمینه آسیب‌های بسیار جدی را در انتخابات سال آینده شاهد خواهد بود.

▼ اخبار کوتاه

نخستین نشست وحدت اسلامی با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و شورای مفتیان روسیه در مسکو برگزار می‌شود. در این نشست بین‌المللی بیش از 200 نفر از علمای دینی و متفکران و دانشگاهیان از سراسر روسیه و کشورهای اطراف با حضور مهمانانی از خاورمیانه، شمال آفریقا، شبه قاره هند و شرق دور مشارکت دارند و مسائل جهان اسلام را با تأکید بر ضرورت وحدت و همبستگی اسلامی و لزوم مبارزه با جریانات تکفیری و افراطی و راه‌های مقابله با آن، مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره ساخت گوشی‌های همراه ایمن برای مسئولان گفت: طرح این موضوع را به هیئت دولت فرستاده‌ایم و در حال حاضر در دست بررسی کمیسیون سیاسی- امنیتی دولت است. ما در استفاده مسئولان از گوشی‌های هوشمند ملاحظاتی را داریم؛ از این رو به دو وزارتخانه دفاع و صنعت و معدن گفته‌ایم که اقدامات اولیه برای ساخت گوشی‌های داخلی را انجام دهند.
«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس و «اسماعیل هنیه» معاون وی با «تمیم بن‌حمد» امیر قطر در دوحه دیدار کردند. در این دیدار آخرین تحولات مربوط به فلسطین و اوضاع قدس و کرانه باختری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مشعل و هنیه از حمایت‌های این کشور، به ویژه در زمینه بازسازی نوار غزه قدردانی کردند.
نظرسنجی اخیر مشترک نشریه «پولتیکو» و «مورنینگ کانسالت» نشان می‌دهد،41 درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی معتقدند، تقلب گسترده‌ای در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور شکل خواهد گرفت که در نهایت به شکست دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه منجر خواهد شد.
در اولین جلسه شورای مرکزی جدید جبهه پایداری، حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اتفاق آرا در مقام دبیرکل این جبهه ابقا شد. صادق محصولی نیز با رأی اعضای شورای مرکزی در سمت قائم‌مقام جبهه پایداری ابقا و به عنوان مسئول ستاد مرکزی این جبهه انتخاب شد.
معاون آموزش فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه بر اساس آمار در بین 110 کشور جهان، در بحث سلامت رتبه 104 را داریم، خاطرنشان کرد: رتبه سلامت در ایران وضعیت خوبی ندارد و سیاستمداران و تصمیم‌گیران باید به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات