تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۱۹
سعيد مهدوي‌كني عضو جامعه روحانيت مبارز شد

آقازاده غیرسیاسی عضو تشکل سیاسی

پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/08/06 – شماره 4743 – صفحه 15)

آقازاده 50 ساله به عنوان تنها پسر خانواده حالا پای در رکاب پدر مرحومش گذاشته و از قرار معلوم عبای روحانیت را این بار در کنار تدریس علوم فقه و اسلامی، می‌خواهد در عرصه دیگری به کار گیرد. عرصه‌ای به نام سیاست؛خبر این بود! جامعه روحانیت مبارز برای افزایش فعالیتهای خود، یک عضو جدید را وارد بدنه این تشکل روحانی- سیاسی کرد. اما نام این عضو کمی آشنا می‌زد!! حجت الاسلام سعید مهدوی کنی !! یعنی همان تک پسر و آقازاده آیت الله مهدوی کنی معروف .

می‌گویند داماد حجت الاسلام شهیدی محلاتی رئیس فعلی بنیاد شهید است و البته دانش‌آموخته دکترای فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق، یعنی همان دانشگاهی که در 29 شهریور 1394 به عنوان رئیسش انتخاب شد. کارش تدریس دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، اصول عقاید (کلام)، اندیشه‌ها و آثار شهید مطهری، تفسیر قرآن، جامعه در قرآن، منطق، ارتباطات در اسلام است .

در دانشکده صدا و سیما هم برو بیایی دارد! راستش را بخواهید عضو شورای سیاستگذاری شبکه دوم سیماست. مدیر مسئول عضو تحریریه چند فصلنامه پژوهشی هم هست ... اما ...

سیاست؟!

اما انگار کمتر رد پایی از خود در سیاست به جای گذاشته، هرچه که جستجو می کنی نه اظهار نظری؛ نه موضع گیری‌ای ... چیزی از او دستگیرت نمی شود. جز چند عکس در کنار پدر .از قرار معلوم اگرچه به واسطه ریاست قبلی آیت الله مهدوی کنی بردانشگاه امام صادق ؛ خود نیز به طور موروثی نایب او شده و براین مسند تکیه زده است، اما از ظواهر پیداست که تا به امروز بیشتر رصد و تامل می کرده تا صحبت و اظهارنظر. برای همین وقتی خبر پیوستن او به عنوان عضو جامعه روحانیت در جلسه روز سه شنبه پیچید همه برایشان سوال شد که "حجت الاسلام سعید مهدوی کنی "چه جور آدمی است ؟ چه قدر به پدرش رفته ؟ چه قدر اندیشه‌های روشنفکرانه دارد؟ تا چه اندازه حضورش در جامعه روحانیت جای خالی کسانی مثل‌هاشمی و روحانی و ناطق را پر می کند ؟ یا برعکس با کلی زاویه قرار است در خط پایداری‌ها قرار بگیرد.آیا او هم مثل خواهرش که می گوید ما شیک پوش و مدرن هستیم! مدرن فکر می‌کند و متفاوت ؟البته طبیعی است که وقتی فرزند آیت‌الله مهدوی کنی باشی و بعدهم به جامعه روحانیت بپیوندی به ظاهر اصولگرا محسوب می شوی! اما اینکه چه اصولگرایی هم مهم است .

سیاسی نیست

از آنجایی که ما دقیقا نتوانستیم موضع گیری‌های "حجت الاسلام سعید مهدوی کنی " را کشف کنیم درباره اینکه چه شد آقازاده مدرس علوم فقه و ارتباطات سر از جامعه روحانیت در آورد از حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت در اینباره پرسیدیم؛ وی به آفتاب یزد گفت:" در جریان نیستم چه مباحثی پیش آمده و دلیل اینکه ایشان را عضو جامعه روحانیت قرار داده اند را نمی دانم ، در جلسه روز سه شنبه هم حضور نداشتم."

وی گفت:" به هر حال آقای مهدوی کنی از خانواده محترمی است و از تحصیلات حوزوی برخوردار است. وی مسئولیت دانشگاه امام صادق را دارد. البته او در صحنه‌های سیاسی بروز و ظهوری نداشته ولی به هر حال قطعا خط مشی پدرش -آیت الله مهدوی کنی- در ذهن ایشان است. بنابراین او جایگاه قابل قبولی دارد و برای همین معتقدم که در آینده می تواند در مسائل سیاسی هم اثرگذار باشد.»

وی درباره اینکه سعید مهدوی کنی را به کدام یک از طبقه‌های اصولگرا می توان وابسته یا متمایل دانست؟ و آیا وی را اصولگرای میانه و معتدل می توان نام برد یا اصولگرای خاص و جبهه پایداری؟" پاسخ داد:" در جامعه روحانیت همه اعضا، اصولگرای سفت و محکم هستند! این راهم بگویم بناست که جامعه روحانیت برای همه اصولگرایان ملاک باشد، بنابراین پایداری و غیر پایداری نداریم! و همه در پوشش جامعه روحانیت فعالیت می کنند و در یک مسیر قرار می‌گیرند. "

گرایشش به روحانی بعید است

این سخن ابراهیمی باعث شد تا از او بپرسیم که پس چه طور راجع به‌هاشمی، ناطق نوری و روحانی که عضو جامعه روحانیت‌اند، چنین نظری را ندارید؟ و آیا ممکن است سعید مهدوی کنی به سمت این سه نفر گرایش پیدا کند؟ وی پاسخ داد:"بعید است او به طرف‌هاشمی و روحانی گام بردارد ، خط مشی آیت‌الله مهدوی کنی هم با این افراد متفاوت بود، مطمئنا امروز آقازاده ایشان هم به سمت پدر گام برمی دارد و جدای از این سه فرد عمل می کند."

وی تاکید کرد:" البته من آثار سیاسی در ایشان ندیدم و او را تا به این لحظه سیاسی نمی دانم، الی اینکه چون پدر ایشان هستند، باید همان راه را برگزینند!" حجت الاسلام ابراهیمی در پاسخ به این نظر ما که صرفا آقازاده بودن او ! باعث شده تا در جامعه روحانیت قرار بگیرد؟ پاسخ داد:"در جامعه روحانیت قرار نیست به صرف پدر یا خانواده کسی را عضو کنند."وی درباره اینکه پس چه طور فردی غیرسیاسی در جامعه روحانیت – جامعه ای که خط‌مشی سیاسی دارد - جای گرفته؟ پاسخ داد:

" در جامعه روحانیت همه اعضا کاملا سیاسی نیستند و بعد فرهنگی و اجتماعی نیز بر این جامعه حاکمیت دارد."

این چه سوالی است؟

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی عضو دیگر جامعه روحانیت مبارز است؛ کسی که وقتی از او پرسیدیم چرا سعید مهدوی کنی که هیچ فعالیت سیاسی نداشته‌اند به جامعه روحانیت پیوسته است؟ به آفتاب یزد گفت: "مگر قرار است هر که به ما می‌پیوندد کارنامه سیاسی داشته باشد؟ پس آدم‌هایی که بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند را هم باید بگوییم غیرانقلابی‌اند! اصلا برای چه چنین سوالی می‌کنید؟"با این سوال «اکرمی»! به او گفتیم"وقتی یک نفر در جامعه روحانیت قرار می‌گیرد به واسطه اصولگرا بودنش است ، چگونه کسی که فعالیت و سابقه سیاسی ندارد را می توان اصولگرا معرفی کرد؟ "وی گفت: " سعید مهدوی کنی از دانشگاه امام‌صادق (ع) مدرک گرفته و واجد شرایط برای عضویت است. در خدمت پدر بوده، پدر از دنیا رفته و بعد از فوت پدر، او را انتخاب کردیم. همان طور که آقای دین‌پرور، آقای عراقی، آقای منتظری را انتخاب کردیم، حرف شما مثل این می‌ماند که بگوییم هر که بعدااز انقلاب به دنیا آمده چون سابقه سیاسی ندارد پس نباید عضو هیچ گروه سیاسی شود."

هر چند به نظر می‌آید حجت الاسلام اکرمی تنها فعالیت‌های قبل انقلاب را سابقه سیاسی به شمار می آورد، با این حال از او درباره گرایش و نه سابقه ! سیاسی آقای مهدوی‌کنی هم پرسیدیم؛ اینکه ایشان(سعید مهدوی کنی) در کدام طیف اصولگرایی جای می‌گیرند؟ اصولگرایان میانه یا جبهه پایداری‌ها؟ " وی گفت:" ما کلکسیون که درست نکردیم که می‌گویید کدام طیف‌های اصولگرایی! ماسلیقه‌های متفاوت داریم نه طیف ."

به مفت هم قبول ندارم

وی گفت: "من تعریف‌هایی که از اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌کنید را به مفت هم قبول ندارم! بلافاصله یقه افراد را می‌گیرید می‌گویید فلانی اصلاح‌طلب است، فلانی اصولگراست! اما حقیقت این است هر کس که 5 موضوع انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، رهبری، قانون اساسی (4 مورد) را قبول دارد حتما هم اصولگرا و هم اصلاح طلب است".

وی گفت: "تعریف‌های امروز اصلاح طلب و اصولگرایی را پشت‌کرسی نشسته‌ایم، ساخته‌ایم و برای خودمان دکان درست کردیم" وی در پاسخ به اینکه "مگر جامعه روحانیت نسبت به‌هاشمی، ناطق نوری و روحانی (که اعضای این جامعه روحانیت بودند) دیدگاه یکسان و مثبتی دارد؟ که می‌گویید همه در جامعه روحانیت یکسانند" گفت: «خدای متعال می‌گوید: "من شما را گوناگون آفریدم" سلیقه‌ها مختلف است دیگر!اما همه ما موحدیم .» وی درباره اینکه آیا سعید مهدوی کنی سلیقه‌ااش ممکن است به سمت‌هاشمی و روحانی گرایش پیدا کند ؟ پاسخ داد: "بگذارید سعید مهدوی کنی وارد جامعه روحانیت بشود تا بعداً او را بشناسیم." با این گفته «اکرمی» به او گفتیم، پس اذعان می‌کنید هنوز سعید مهدوی‌کنی را نمی‌شناسید ؟وی پاسخ داد: "هر دختری را وقتی شوهر می‌دهند تا بچه نزاید! مادر بودن او را نمی‌فهمند! مگر ما می‌خواهیم کسی را عقد کنیم که از شناخت می‌گویید؟! او را عضو جامعه روحانیت کردیم حالا شما مرتب تکرار کنید نسبت به او شناخت ندارید!"

سیدرضا اکرمی درباره اینکه "پس نمی‌دانید او به سمت جبهه پایداری‌ها خواهد بود یا خط روحانی و‌هاشمی» پاسخ داد: "خیر! همین قدر که او می‌داند جامعه روحانیت چگونه جایی است و ما هم می‌دانیم که او مناسب جامعه روحانیت است و او را دعوت کردیم . با همه این احوال معروف است که آیت الله مهدوی کنی خودش اگرچه دوز بالای اصولگرایی داشت و یک مقدار هم با‌هاشمی رفسنجانی چالش؛ اما معقول بود و منطقی تا حدی که سعید حجاریان تئوریسین اصلاح طلب هم ازاو تعریف کند . ازاین‌رو اگر سعید در آینده راه‌هاشمی و روحانی را نیز برنگزیند و بر جای پدر بنشیند و روش او را برگزیند می توان به یک مهدوی کنی معقول و منطقی دیگر امیدوار بود ....

http://aftabeyazd.ir/?newsid=53964

ش.د9502294

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات