صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۱۳

اخبار ویژه روزنامه های 17 آبان 1395

کیهان

تیم مذاکرات هسته ای متوجه شدند اما با 14 ماه تاخیر!
بعیدی‌نژاد در عین حال به مشکلاتی که در راه بازگشت ایران به بازارهای جهانی وجود داشته اشاره کرد و به ویژه به خودداری بانک‌های بریتانیایی از معامله باایران اشاره کرد.
به گزارش رجانیوز اظهارات بعیدی‌نژاد در حالی است که بازگشت کوتاهی به گذشته نشان می‌دهد پیش‌تر دلسوزان و دغدغه‌مندان دقیقاً به همین مسئله اشاره کرده بودند؛ اما دولت‌مردان به جای استفاده و بهره بردن از این انتقادات، دلسوزان را به جهنم حواله دادند.
سخنان سعید جلیلی در شهریور ماه سال گذشته در کمیسیون برجام نشان از همین مسئله دارد چنانکه در رابطه با تأثیرات باقی ماندن تحریم چرخه دلار u-turn می‌گوید: «نکته بعدی که باقی می‌ماند مسئله ممنوعیت چرخه دلار است. یعنی تراکنش و نقل و انتقال دلاری برای اتباع، بانک‌ها، نهادها و دولت ایران ممنوع است. یعنی حتی اگر سفارت ما بخواهد حقوق کارمندانش را به دلار و از طریق بانک بدهد، این امکان برایش فراهم نیست. اتباع ما نمی‌توانند بروند در بانک‌هاحساب دلاری بازکنند. این ممنوعیت نه تنها هم اکنون باقی می‌ماند، بلکه هیچ بحثی هم نمی‌شود که چه زمانی- مثلاً هشت یا نه سال بعد- برداشته خواهد شد. آن وقت تبعات تحریم چرخه دلار علیه ایران چه چیزی است؟ یک مورد آن عدم امکان باز کردن حساب دلاری توسط اتباع و نهادهای ایرانی است که پیشتر به آن اشاره کردم. هیچ یک از اتباع ایرانی با هویت ایرانی و حتی سفارتخانه‌های ما در هر جای دنیا حساب دلاری نمی‌‌توانند داشته باشند».
مشخص است صحبت‌های بعیدی‌نژاد حکایت از واقعیت‌های مورد اشاره‌ای است که جلیلی 14 ماه پیش به آن اشاره کرد و رئیس تیم کارشناسی هسته‌ای پس از چهارده ماه به این واقعیت پی‌برد.
جالب توجه این که انتقادات دقیق دلسوزان در کمیسیون برجام حتی با تحسین رهبر انقلاب نیز همراه شد که ایشان در نامه خود به حسن روحانی در رابطه با الزامات اجرای برجام از «ریزبینی قابل تحسین منتقدان» تقدیر به عمل آوردند اما متأسفانه تعجیل و ذوق‌زدگی دولت مردان مانع شنیدن این انتقادات شد و در نهایت برجام با همه نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری‌اش به اجرا درآمد که نتیجه آن شد که امروز بعیدی‌نژاد به آن معترف است.

وارونه گویی بی حاصل برای کتمان عایدی «تقریبا هیچ» برجام

مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت: به نظر من اگر دستاوردهای برجام را نبینیم باید در قدرت بینایی خود شک کنیم. آثار برجام یک حرف است، بدعهدی حرف دیگری است. ما تعهد نداده بودیم با برجام آمریکا خوش‌عهد می‌شود اما برجام دستاوردهای خوبی داشته است. اگر برجام نبود الان به وضعیت نفت در برابر غذا رسیده بودیم.
وی افزود: ما در حوزه‌های مختلف مشکلات فراوانی داشتیم اما در سایه برجام جلوی تحریم‌ بیشتر را گرفتیم. کسانی که امروز می‌گویند امنیت کشور زبانزد است بدانند بخشی از این امنیت رهاورد برجام و بخشی ناشی از هزینه‌های دولت در زمینه تامین امنیت است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور همچنین گفت: برجام یک کلاس حقوق بین‌المللی بود. البته آمریکا بدعهدی دارد و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها کارشکنی می‌کنند، همانطور که مسیر مذاکرات را هجده ماهه از مسیر مین‌گذاری شده پیش بردیم. مسیر اجرای برجام را هم با همه بدعهدی‌ها پیش می‌بریم رسانه‌هایی که تیتر می‌زنند برجام هیچ، باعث خوشحالی صهیونیست‌ها نشوند.
این اظهارات خلاف واقع در حالی است که جان کری، وندی شرمن و برخی دیگر از مقامات آمریکایی در گزارشی به کنگره آمریکا پس از اعلام توافق تصریح کردند: اگر این توافق انجام نمی‌شد، تحریم‌های موجود، قابل تداوم نبود و در حال فروپاشی بود.
از سوی دیگر این مقامات رسمی دولت هستند که با وجود همه کتمان‌ها و رقیق‌نمایی بدعهدی‌های دشمن، اذعان می‌کنند دستاورد برجام تقریبا هیچ بوده، تحریم‌های بانکی و مالی برداشته نشده و بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ از ترس تحریم و مجازات‌های آمریکا حاضر به همکاری با ایران نیستند. آیا آنها هم باعث خوشحالی صهیونیست‌ها می‌شوند؟ و آیا با پنهان کردن بی‌خاصیتی برجام و بدعهدی آمریکا، می‌توان خسارت‌های بزرگی را که به کشور وارد شده جبران کرد؟!


عارف به جای انفعال د رمجلس کمی هم نمایش بازی کند!

آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «آقای دکتر: لطفا کمی نمایش» نوشت: نقش موثر عارف در کسب رای اعتماد 3 وزیر پیشنهادی انکارناپذیر است اما آن طور که به نظر می‌رسد هنوز اندیشه انفعال و عدم نقش‌آفرینی او در خانه ملت، در میان افکار عمومی ساری و جاری است. از همین رو بسیاری بر این باورند که بهتر است محمدرضا عارف اندک زمانی از مقر فرمانروایی‌اش خارج شود و برای دیده شدن فعالیت‌های موثرش در معرض دید انظار عمومی قرار گیرد تا نه تنها از سوی اصولگرایان و دلواپسان ملقب به مدیری منزوی و مسکوت نشود بلکه از جانب نیروهای خودی و بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز رئیس منفعل و بدون کنش سیاسی شناخته نگردد.
عقیده برخی فعالان در عرصه سیاست و نظریه‌پردازان،‌ بر این مهم استوار است که فرمانده لشکر امید نیز می‌بایست همانند غلامعلی حداد عادل، لیدر فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم به انجام کنش‌های نمایشی روی بیاورد و همچون او در صحن خانه ملت در خلال کرسی‌های سبز رنگ قدم بزند، با نمایندگان به گفت‌وگو بنشیند و به ایراد نطق و بیان تذکر و اخطار بپردازد. این در حالی است که تصاویر منتشر شده از صحن خانه ملت حاکی از آن است که محمدرضا عارف در اغلب مواقع بر صندلی زمرد رنگ خود تکیه زده و بیشتر شنونده است تا گوینده. مشاهده این تصاویر، انفعال و سکوت عارف را به اذهان متبادر می‌کند، این روزنامه در ادامه از عارف خواست بی‌آنکه مرتکب پوپولیسم و عوامفریبی کند، کارهای نمایشی انجام دهد.
عبداله ناصری از اعضای بنیاد باران نیز گفته آقای عارف باید اندکی به انجام کارهای نمایشی و رسانه‌ای بپردازد.


تیم اقنصادی دولت ناکارآمد است،اما تغییر نخواهد کرد!

روزنامه آفتاب یزد در این زمینه نوشت: مشکل از اجراست نه مشاوران اقتصادی دولت. اشکال اساسی در دولت یازدهم، بیشتر متوجه اجرا و بدنه اجرایی است. بخشی از مدیرانی که در بدنه اجرای دولت هستند به دلایل مختلف ریسک نمی‌کنند تا با چالش‌های احتمالی مواجه نشوند. این مدیران عملکرد کارمندی دارند در حالی که شرایط کشور نیازمند عملکردی متفاوت و شتابان‌تر است. باید فکری به حال اجرا و بدنه اجرایی در تیم اقتصادی کرد تا اینکه اشکالات را متوجه نظریه‌پردازی اقتصادی دانست.
با این وجود مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور دیروز در نمایشگاه مطبوعات و در پاسخ به سوالی در مورد ترمیم دولت و احتمال تغییر محمد نهاوندیان و تیم اقتصادی دولت گفت: برنامه تغییر دیگر تاکنون در دستور کار دولت نیست. آنچه مطرح می‌شود گمانه‌زنی رسانه‌ای است.


دولت برنامه جدی برای بیکاری نداشته است.

عباس آرگون در گفت‌وگو با آریا، معضل بیکاری را از عوامل اثرگذار بر کلان اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد:‌ متاسفانه وضعیت بیکاری تغییری نداشته و دولت در این زمینه برنامه جدی را دنبال نکرده است.
وی تامین منابع بنگاه‌های اقتصادی را دیگر مسئله کلان اقتصادی عنوان کرد و گفت: در حالی دولت یازدهم سیاست مهار تورم را در راس کار خود قرار داد که از سوی دیگر، رکود دامن‌گیر کشور شد و از این رو انتقادی که به دولت وارد است، عدم برنامه‌ برای خروج اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی از رکود است.
وی، وابستگی به نفت را عامل عقب‌ماندگی عنوان کرد و گفت: این وابستگی باعث شده، هزینه‌های تولید براساس قیمت نفت با نوسان همراه باشد.
آرگون چندنرخی بودن ارز را از دیگر عوامل پیچیدگی‌های اقتصاد کشور دانست و گفت: دولت در این مدت فرصت داشت به این موضوع رسیدگی کند، اما با وجود تاکید بر این موضوع، اقدامی صورت نگرفت.


گرفتن تسهیلات 8000 میلیاردی در ازای رشوه،فساد نیست؟

رجانیوز با طرح این سؤالات نوشت: آقای  روحانی در  سخنان خود به موضوع فساد رخ داده در صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و اتفاقات رخ داده در این صندوق را نه فساد  بلکه صرفا بدهی معوق اعلام کرد. رئیس‌جمهور امروز در صحن علنی مجلس اظهار داشت: «اگر یک دستگاه وامی داده و آن پول به بدهی  معوق تبدیل شده نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند. انگار بعضی‌ها توجه دقیق به لغت‌ها نمی‌کنند. باید حواس‌مان جمع باشد، کار بد را نباید شیوع داد. اگر یک فردی در روزنامه‌ها گفت، من چنین گناهی کردم می‌شود میلیون‌ها گناه. نباید فساد را عادی‌سازی کنیم.»
آقای جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران دو روز قبل درخصوص فساد رخ داده در صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: پرداخت تسهیلات توسط مسئولان صندوق با ارتکاب جرایمی از جمله رشا و ارتشا به عمل آمده و حال موجب نگرانی اقشار شریف آموزش و پرورش را فراهم کرده است.
بر اساس صحبت‌های آقای جعفری دولت‌آبادی مشخص است وام‌های کلانی از مسیرهای غیرقانونی و با ارتکاب جرایمی چون رشاء و ارتشا پرداخت شده که در این زمینه 6 نفر که یکی از آنها غندالی رئیس سابق این صندوق  است بازداشت شده‌اند.
ولی آقای روحانی به گونه‌ای صحبت می‌کند که هیچ جرمی رخ نداده و پرونده 8 هزار میلیارد سرمایه بازنگشته به صندوق ذخیره فرهنگیان مشابه پرونده معوقه بانکی مرسوم در کشور است. روحانی به جای پاسخگویی به مجلس و مردم درخصوص فساد رخ داده در بخشی از دولت شکل گرفته، خود در جایگاه شاکی ایستاده و منتقدین را به جار و جنجال دروغ در رسانه‌ها متهم کرده‌اند.
سوالی که مطرح است، فسادهای بزرگی که در طی دو دهه اخیر رخ داده، آیا مشابه چنین وضعیتی در آنها نبوده است؟ بر اساس استدلال آقای رئیس‌جمهور، امیرمنصور آریا صرفا برای جلوگیری از معوق شدن بدهی ناشی از گشایش ال‌سی به ایجاد یک‌ال‌سی جدید روی آورده و اختلاسی هم رخ نداده است و محمود خاوری رئیس وقت بانک ملی در این مسیر وی را یاری نموده است. چرا وزارت نفت دولت یازدهم از بابک زنجانی به عنوان یک مفسد بزرگ نام می‌برد و با این نام ضعف‌های خود را می‌پوشاند؟ بابک زنجانی بر اساس استدلالات آقای روحانی صرفا یک بدهکار نفتی است و به علت تحریم‌های آمریکا قادر به بازگشت بدهی خود نیست. اصلا فاضل خداداد هم بر اساس استدلال ذکر شده مختلس نبوده است. فاضل خداداد فقط تامین مالی کوتاه مدت آن هم بدون معوق شدن داشته است. با این استدلالات سبک، می‌توان صورت مسئله بسیاری از فسادهای رخ داده را پاک کرد در حالی که حقیقت چیز دیگری است. آن چیزی که موجب عادی‌سازی فساد می‌شود، رونق گرفتن فساد با بکارگیری افراد مسئله‌دار در مسئولیت‌های حساس دولتی است نه با افشای فساد.  صرفا موضوعات مرتبط با فساد افشا شده در یک ساله اخیر همچون حقوق‌ها و وام‌های نجومی، فساد مالی رئیس بانک ملت، اختلاس 1200 میلیارد تومانی در بانک ملی و ملت و 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان  نشان می‌دهد؛ دولت نه تنها هیچ همتی در مبارزه با فساد ندارد، بلکه با بکارگیری افراد مسئله‌دار به شیوه قبیله‌ای زمینه ایجاد فساد را فراهم کرده است.


وطن امروز


سوءاستفاده در صندوق ذخیره فرهنگیان قطعی است
نماینده مردم همدان در مجلس درباره سخنان رئیس‌جمهور در روز رأی اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی مبنی بر «وام معوق» خواندن اختلاس‌ اخیر گفت: در صندوق ذخیره فرهنگیان 8 هزار میلیارد سوءاستفاده صورت گرفته است. امیر خجسته در گفت‌وگو با فارس،‌ با اشاره به اینکه در آینده‌ نزدیک وضعیت بخش عمده‌ای از این سوءاستفاده مالی روشن خواهد شد، اظهار داشت: وقتی کسی 3 هزار و 500 میلیارد وام می‌گیرد یا 30 نفر 90 درصد امکانات بانک متعلق به صندوق را دریافت می‌کنند به این معناست که وثیقه‌های اخذ شده از آنان کافی نبوده که این وام‌ها بازگردانده نشده است. وی گفت:‌ سوءاستفاده در صندوق ذخیره فرهنگیان قطعی است. تخلف، تخلف است؛ فساد، فساد است و دولت‌ها نباید خود را وارد موضوع کنند.

قاسم سلیمانی در عراق است.
دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «النجبا»ی عراق با بیان اینکه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در عراق بسر می‌برد، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای آزادی خاک عراق، خون هم داده است. به گزارش مهر به نقل از سومریه‌نیوز، شیخ «أکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء در سخنانی اعلام کرد: قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در عراق است. براساس این گزارش، وی افزود: مستشاران نظامی ایران هم در عراق بسر می‌برند. جمهوری اسلامی ایران از زمان اشغال مناطقی از خاک عراق توسط داعش، به ما کمک می‌کند.  شیخ اکرم الکعبی در همین راستا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در راه آزادی عراق، فقط اقدام به تسلیح نیروهای عراقی نکرده است، بلکه در این راه خون هم داده است و بسیاری از ایرانیان در این مسیر به شهادت رسیده‌اند. پیش‌تر «أبو مهدی المهندس» رئیس شورای حشدالشعبی عراق اعلام کرده بود: حضور قاسم سلیمانی در خاک عراق به درخواست رسمی دولت بغداد صورت گرفته است.

گسترش تروریسم؛ سیاست صهیونیست‌ها برای تضعیف مسلمانان
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تداوم بحران‌های کنونی و گسترش گروه‌های تروریستی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای تضعیف توان امت اسلامی است. به گزارش خانه ملت، جمعی از نمایندگان پارلمان تونس دیروز با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. لاریجانی در این دیدار با ابراز تأسف از بحران‌های اخیر در منطقه و کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: تداوم بحران‌های کنونی و گسترش گروه‌های تروریستی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای تضعیف توان امت اسلامی است که هوشیاری و فهم درست کشورهای اسلامی می‌تواند به خاتمه دادن به این بحران‌ها کمک کند. لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد تفرقه میان فرق و مذاهب اسلامی را از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و افزود: تمام مذاهب اصلی شیعه و اهل سنت با اقدامات تروریستی مخالفند اما گروهی اقلیت مانند وهابیون با حمایت جهانی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه میان ملت‌های مسلمان هستند.وی تبلیغات سوء رسانه‌های غربی را هدفمند و در راستای تقویت گروه‌های تروریستی در منطقه دانست.


ایران


دفاع «مدودف» از برجام و تحویل اس 300 به ایران
دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه از تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران و همچنین توافق هسته‌ای دفاع کرد.به گزارش ایرنا، وی در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: برجام به‌عنوان یک موفقیت از جمله دستاوردهای همکاری برای حل مسائل مطرح در عرصه بین‌المللی است. مدودف که قرار است پنجشنبه برای مذاکره با مقام‌های رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر کند، همچنین اظهار کرد که تحویل مجموعه‌های پدافند هوایی اس-300 به ایران بر روابط مسکو و تل آویو تأثیری نمی‌گذارد.


 اعلام‌نظر هیأت منصفه درباره «جهان‌نیوز»
دبیر هیأت منصفه مطبوعات گفت: جلسه رسیدگی به پرونده سایت «جهان‌نیوز» روز گذشته در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد.علی‌اکبر کساییان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شکایت اول از این سایت از سوی نماینده مدعی العموم به اتهام پخش شایعات و انتشار مطالب خلاف واقع بود که متهم این پرونده به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد.وی افزود: شکایت دوم از این سایت از سوی نماینده حقوقی وزارت امور خارجه در دو قسمت بود. قسمت اول پیرو نامه و گفتار خانم موگرینی بود که متهم به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد. قسمت دوم این شکایت در باب انتشار اخبار در مورد سرکرده طالبان بود که متهم این پرونده با اکثریت آرا مجرم شناخته شد.دبیر هیأت منصفه مطبوعات در پایان گفت: پس از برگزاری دادگاه، هیأت منصفه مطبوعات وارد شور شد و به اتفاق آرا، متهم این پرونده را مستحق تخفیف دانست.


شکایت حسین فریدون از چند نماینده مجلس نهم
عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از بررسی پرونده چند نفر از نمایندگان که شاکی آنها حسین فریدون بود در جلسه اخیر این هیأت خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد جواد جمالی اظهار کرد: شاکی در جلسه حضور نداشت اما کسانی که از آنها شکایت شده بود حضور پیدا کردند.قرار شد مدارک و مستندات در جلسات بعدی هیأت ارائه شده و بررسی‌های لازم انجام شود.وی اظهار کرد: البته یک مورد هم مربوط به آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهوری سابق بود که با توجه به اینکه جزومصادیق دروغ و افترا نبود پرونده مختومه اعلام شد.


سعید طوسی: همه اتهامات دروغ است
«سعید طوسی»، قاری جنجالی درباره علت سخن نگفتن خود درباره اصل ماجرا‌ی اتهامات اخیر گفت: عهد کرده‌ام تا تکلیف پرونده بهتان آنها روشن نشده صبر کنم، فقط به دوستان و قرآنیان می‌گویم والله همه سرتا سر دروغ و جعل است و ان شاءالله به همین زودی طراحان این توطئه شنیع رسوا می‌شوند.به گزارش انصاف نیوز، وی در پاسخ به یک کانال تلگرامی که پرسیده ماجرای مصاحبه با صدای امریکاچه بود؟، گفت: دیدم از یک شماره ناشناس به همراه من زنگ زدند. وقتی برداشتم نشناختم. فامیلش را که گفت؛ تازه فهمیدم کیست. به عقلم نرسید همانجا قطع کنم.


آرمان

تسلیت آیت‌ا...‌هاشمی برای درگذشت شجونی و پورحیدری

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی پیامهای جداگانه درگذشت حجت الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و منصور پورحیدری پیشکسوت فوتبال را تسلیت گفت. متن پیام آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی به مناسبت درگذشت حجت الاسلام جعفر شجونی به شرح زیر است: درگذشت حجت‌الاسلام جعفر شجونی را تسلیت می‌گویم. با گرامیداشت خاطرات طولانی مشترک در دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با دعای خیر در حق ایشان، علوّ درجات آن فقید و صبر و اجر بازماندگان را از خداوند متعال خواستارم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی پیامی دیگر درگذشت منصور پورحیدری قهرمان پیشکسوت و بااخلاق عرصه ورزش فوتبال کشور را تسلیت گفت که در این پیام آمده است: درگذشت مرحوم شادروان منصور پورحیدری، یکی از پیشکسوتان با اخلاق و روحیه جوانمردی ورزش فوتبال کشور، باعث تأسف و تألم خاطر گردید. با آرزوی علوّ درجات برای آن قهرمان دوران ورزش و پهلوان دوران مربیگری، صبر و اجر بازماندگان، بخصوص همسر محترمه و دو فرزند داغدارش را از درگاه احدیت خواستارم.

 

دیدار وزیر خارجه توگو با ظریف

روبرت داسی، وزیر امور خارجه توگو که در راس هیاتی در ایران به سر می‌برد، ظهر دیروز با دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، راهکارهای گسترش همکاری در حوزه‌های اقتصادی، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، همچنین مبارزه با پدیده تروریسم و افراط‌گرایی گفت‌وگو و تبادل نظر شد. توگو یکی از کشورهای کوچک آفریقایی است که در غرب این قاره قرار دارد.

 

سومین گزارش فصلی آژانس

سومین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای برجام اواخر هفته جاری در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار می‌گیرد. با گذشت بیش از نه ماه از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین تحولات و نظارت‌ها بر برنامه و تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را گزارش می‌کند. این گزارش در اختیار سی و پنج عضو شورای امنیت به طور غیررسمی جهت بررسی قرار می‌گیرد تا در نشست فصلی شورای حکام که دو هفته آینده برگزار می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.

 

دفاع از تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان

نایب رئیس مجلس با دفاع از تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان در مجلس گفت که برخی به دنبال حذف یک قومیت هستند. مسعود پزشکیان افزود: هنوز این فراکسیون فعالیت خاصی انجام نداده و متاسفانه برخی تلاش می‌کنند ذهنیت‌هایی را در جامعه ایجاد کنند. هدف ما این بوده که نمایندگان ترک زبان دور هم جمع شوند تا بتوانیم در چارچوب قانون وظایف خود را از حاکمیت پیگیری کنیم. وی افزود: هر اجتماعی اگر در چارچوب قانون شکل بگیرد و در جهت نظارت قانونی حرکت کند می‌تواند فرصتی قلمداد شود اما اگر بخواهد به چارچوب‌های قانونی عمل نکند هر اجتماعی با هر اسمی که باشد به عنوان یک تهدید به آن نگاه خواهد شد.

 

تودیع جنتی و معارفه صالحی‌امیری با حضور جهانگیری

مراسم تودیع علی جنتی وزیر پیشین ارشاد و معارفه سیدرضا صالحی‌امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۸ مهرماه با پذیرش استعفای علی جنتی، سیدعباس صالحی‌امیری را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. پس از آن روحانی، صالحی‌امیری را به عنوان وزیر پیشنهادی جدید این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۵ آرای ماخوذه به صالحی‌امیری رای اعتماد دادند.

 

نمایندگان به دنبال تعیین تکلیف سهام‌عدالت

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را برای تعیین تکلیف سهام عدالت و شرکت‌های خصولتی آماده کرده‌اند. سید‌حسن حسینی‌شاهرودی افزود: موضوع سهام عدالت بسیار پیچیده است و در طرح برخی از نمایندگان مجلس برای تعیین تکلیف سهام عدالت نقاط حقوقی و فنی این موضوع دیده شده است. وی با تاکید براینکه یکی از وظایف اصلی کمیسیون اقتصادی، رسیدگی به موضوع سهام عدالت است، خاطر نشان کرد: طرحی را نمایندگان برای تعیین تکلیف این موضوع تهیه کرده و پیش قدم شده‌اند که امیدواریم در کمیسیون اقتصادی کاملا بررسی شود. دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این کمیسیون در چهارسال آینده چندکار کلان در دست اقدام دارد که یکی از این موارد تعیین تکلیف سهام عدالت است.

 

مهدي هاشمي دوباره راهي بيمارستان شد

مهدي هاشمي بار ديگر در بيمارستان بستري شد. او مدت‌هاست كه از بيماري قلبي رنج مي‌برد و ديروز سيد‌محمود عليزاده طباطبايي وكيل مدافع مهدي هاشمي با اشاره به آخرين وضعيت جسمي موكلش اظهار داشت: چند روز پيش مهدي هاشمي به دليل بيماري گذشته خود از زندان به بيمارستان اعزام شد و بعد از طي مراحل درماني به زندان بازگشت. وي در رابطه با پرونده موكل ديگرش عيسي سحر خيز بيان داشت: پرونده به شعبه يك دادگاه كيفري يك استان تهران ارجاع شده اما هنوز براي آن تعيين وقت نشده است. بيماري مهدي هاشمي به تاييد پزشكان رسيده است اما مخالفان آيت‌ا... هاشمي حتي از بيماري فرزند او براي هجمه به جايگاه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام استفاده مي‌كنند. به عنوان مثال يكي از سايت‌هاي مخالف اعتدال نوشته است: «حدود يك‌ سال و ۵۰ روز است كه زندان اوين ميزبان مهدي هاشمي است؛ وي در اين مدت به‌بهانه‌هاي مختلف از جمله امورات پزشكي بارها به مرخصي رفته است.» اين رسانه‌ها به خود زحمت نمي‌دهند تا با مراجعه به بيمارستان يا حتي تماس تلفني از صحت بستري بودن مهدي هاشمي اطلاع پيدا كنند و آخرت خود را فداي منافع سياسي اين دنيا مي‌كنند.


جمهوری اسلامی

احتمال تغییر در بخش اقتصادی کابینه
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتمال تغییر در بخش‌های اقتصادی کابینه وجود دارد گفت که مجلس از این تغییرات استقبال می‌کند.
عبدالرضا عزیزی اظهار کرد: مجلس در وهله اول نظرش این بود که دولت تغییراتی را در حوزه‌های اقتصادی انجام دهد و علی‌رغم اینکه تغییرات در حوزه‌های فرهنگی کابینه اتفاق افتاد مجلس با آن همراهی کرد.
وی افزود: احتمال اینکه تغییراتی در بخش‌های اقتصادی کابینه اتفاق بیفتد وجود دارد واگر دولت بخواهد چنین تغییری ایجاد کند مجلس با استقبال بیشتری دولت را همراهی خواهد کرد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه ایجاد تغییر در بخش‌های اقتصادی کابینه به نفع دولت است گفت: این امر جزو مطالبات مجلس است و بالطبع مطالبه مردم نیز هست.
نماینده مردم شیروان در مجلس درباره تعامل مجلس با دولت در رای اعتماد به وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ورزش اضافه کرد: رای مجلس نشان دهنده همراهی با دولت است، مردم هم به ما رای دادند، که دست دولت را بگیریم و در جهت منافع ملی قدم برداریم. البته مجلس قبل هم تعاملاتی با دولت داشت و دولت را کمک کرد همچنان که شاهد رای اعتماد بالا به وزرای پیشنهادی آقای روحانی در ابتدای دولت بودیم.

حدادعادل: آقایان از ما اصولگرایان می‌ترسند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنده احتمال می‌دهم در میان انتخاباتی که از اول تا حالا برگزار شد انتخابات سال 96 از همه جدّی‌تر باشد
به گزارش عصر ایران غلامعلی حداد عادل در مورد اظهارات اصلاح طلبان درباره نامزد نداشتن اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده تعجب می‌کنم از بعضی اصلاح‌طلبان که مرتباً اعلام می‌کنند طرف مقابل ما نفسی برای شرکت در انتخابات ندارد، فردی ندارند. مثل اینکه دوست دارند در مسابقه‌ای شرکت کنند که یک تیم بیشتر در آن شرکت نکرده و از پیروزی و برنده شدن خود در چنین مسابقه‌ای ابراز خوشحالی کنند. به‌نظر بنده این‌جور سخن گفتن، به دستاورد انتخابات که اهمیت آن گفته شد، لطمه می‌زند و هم اگر نیک بنگریم نشانه ترس آقایان است از اینکه مبادا طرف مقابل با قدرت وارد شود.
وی افزود: بنده احتمال می‌دهم که انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یک انتخابات بسیار جدّی باشد و شاید در میان انتخاباتی که از اول تا حالا برگزار شد انتخابات سال 96 از همه جدّی‌تر باشد. البته من برای حدسی که می‌زنم دلایلی هم دارم و در آینده که به انتخابات نزدیک می‌شویم می‌توانم آنها را تشریح کنم.





نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات