تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۵۲
سفر متفاوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به مشهد

ميدان گفت‌وگو و تعليم باز باشد

(روزنامه اعتماد ـ 1395/06/18 ـ شماره 3621 ـ صفحه 3)

گروه سياسي: سفر به خراسان در آخرين روزهايي كه تابستان نفسش به شماره افتاده است، وعده‌اي است كه با خودش دارد. امسال هم به رسم همه ساليان گذشته عازم مشهد شد اما بي‌شك اين متفاوت‌ترين سفر اين سال‌هايش بوده است. مردي كه در سفر به مشهد ميهمان دوستي پنجاه ساله مي‌شد حالا در شرايطي پا در اين شهر مي‌گذارد كه چند ماهي است رفيق گرمابه و گلستانش دار فاني را وداع گفته است.اين بار ميزبان آيت‌الله برخلاف سال‌هاي گذشته توليت آستان قدس رضوي هم نبود. مبالغه نكرده‌ايم اگر بگوييم اين سفر براي آيت‌الله يكي از سخت‌ترين سفرهايش بوده است. در خطه خراسان بيش از هر چيز جاي خالي آيت‌الله واعظ طبسي براي هاشمي‌رفسنجاني خودنمايي مي‌كند. رفيق ٥٠ ساله‌اي كه در سخت‌ترين روزها و سال‌هايي كه هاشمي پشت سر گذاشت همواره تكيه‌گاه و حاميش بود.

در تمام سال‌هايي كه هاشمي مورد تخريب رييس دولت سابق بود اين آيت‌الله واعظ طبسي بود كه در تجليل و تكريم از هاشمي سنگ تمام مي‌گذاشت و جمله‌اي كه در سال‌هاي اخير ورد زبانش بود و مي‌گفت: وجود آقاي هاشمي در كنار رهبري براي نظام ضرورتي انكارناپذير است و متاسفانه خواص زيادي اين را درك نمي‌كنند! اين رفاقت چنان ريشه عميقي داشت كه مرحوم واعظ طبسي به خاطر حمايتش از آيت‌الله هاشمي در برابر محمود احمدي‌نژاد در سال ٨٤ تركش فضاسازي‌هاي آن سال‌ها را نيز به جان خريد و تا پايان عمر حامي سرسخت هاشمي باقي ماند و تاوان اين حمايتش روزه سكوتي بود كه تا فرارسيدن مرگش نيز نشكست. حالا در نبود چنين حامي و تكيه گاه مهمي هاشمي به رسم هر سال به مشهد سفر مي‌كند. او حتي در مراسم تشييع رفيق ٥٠ ساله‌اش حاضر نشده بود و ترجيح داد آخرين ديدارش با مرحوم واعظ طبسي در بيمارستان باشد، همان سفر معروفي كه سيد حسن خميني نيز همراه وي بود و به گفته بسياري با چشماني اشك بار بيمارستان را ترك كرد. با همه اينها اما همه برنامه‌هاي سفر مانند هر سال سر جايش بود، استقبال رسمي در فرودگاه و ديدار با توليت آستان قدس، همه‌چيز مانند گذشته بود اما بدون مهم‌ترين حامي هاشمي‌رفسنجاني.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام شامگاه سه‌شنبه هنگام ورود به مشهد در فرودگاه بين‌المللي شهيد هاشمي‌نژاد مورد استقبال معاون سياسي- امنيتي استاندار خراسان رضوي، قائم مقام توليت آستان قدس رضوي و شماري از مسوولان كشوري و لشكري در اين استان قرار گرفت. وي از فرودگاه مستقيم به حرم مطهر امام رضا(ع) رفت و در تالار آيينه با آيت‌الله رييسي، توليت آستان قدس ديدار كرد.

در جاي جاي آستان قدس، نام و ياد آيت‌الله طبسي زنده است

اين نخستين سفرش به مشهد پس از درگذشت آيت‌الله طبسي است و نمي‌توان چشم بر اين موضوع بست كه هر قدر هم برنامه‌ها و ديدارهايش مانند روال سابق و سفرهاي سال پيش باشد اما جاي خالي حامي روزهاي سختش او را متاثر خواهد كرد. مساله‌اي كه حتي براي آيت‌الله رييسي هم مسجل است و از همين رو در ديدار با آيت‌الله هاشمي با گراميداشت ياد مرحوم طبسي مي‌گويد: الحق و الانصاف كارهاي مهم زيربنايي انجام داده بودند و در جاي جاي آستان قدس، نام و ياد ايشان زنده است. به گزارش جماران رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين ديدار با تاكيد بر اهميت و قداست خدمت‌گزاري به بارگاه امام رضا (ع)، زايران و مجاوران بارگاه ملكوتي، گفت: براي شما در اين مسووليت جديد آرزوي توفيق براي خدمت‌گزاري بيشتر دارم. وي با اشاره به توضيحات آيت‌الله رييسي براي برنامه‌ريزي در جهت رسيدگي به فقرا و اجراي طرح‌هاي مهم براي رونق زندگي مردم گفت: آستان قدس و دولت مي‌تواند براساس تمكناتي كه دارند براي عمران و آبادي خراسان بزرگ و مشهد مقدس، كارهاي خوبي را براي رونق اقتصاد كشور و به طبع آن زندگي مردم شروع كنند.

آيت‌الله رييسي نيز در اين ديدار ضمن خوشامدگويي به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ياد و خاطره آيت‌الله واعظ طبسي را گرامي داشت و گفت: الحق و الانصاف كارهاي مهم زيربنايي انجام داده بودند و در جاي‌جاي آستان قدس، نام و ياد ايشان زنده است. توليت آستان قدس رضوي ضمن ارايه گزارشي از برنامه‌ها و طرح‌هايي كه براي دوره جديد مسووليت خويش دارد، گفت: براساس حكم حضرت آقا كه يك منشور كاري است، براي رفع فقر از مجاوران حرم و انجام كارهاي مهم عمل خواهيم كرد كه اميدواريم لياقت اين اعتماد امام رضا (ع) و مقام معظم رهبري را داشته باشيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به موانع آزادانديشي اظهار كرد: آنچه در مسير آزاد‌انديشي مشكل ايجاد كرده كه متوليان آن مذاهب آن را به صورت دگم در آورده‌اند. به گزارش ايسنا، هاشمي‌رفسنجاني در آيين افتتاحيه نخستين دوره تربيت استاد با موضوع آزاد‌انديشي در دانشگاه آزاد اسلامي مشهد اظهار كرد: ما مي‌خواهيم بگوييم كه اديان اين‌گونه نيستند بلكه متوليان اديان در دوره‌هاي بعد براي خود دكان درست مي‌كنند و نمي‌خواهند بشريت راه خود را انتخاب كند. وي با اشاره به اهميت موضوع كرسي‌هاي آزاد‌انديشي ادامه داد: اين مساله بسيار مهمي است و خيلي خوب است كه اين جلسات برگزار شود تا كساني كه مي‌توانند حرف تازه‌اي داشته باشند آن را ابراز كنند.

هاشمي‌رفسنجاني گفت: هدف نهايي ما از راه‌اندازي اين دوره‌ها اين است كه هر كس مطلبي اساسي در هر موضوعي از عقايد و تفقه دارد آن را به يك مقاله تبديل كرده و بازگو كند. اين امر در دانشگاه آزاد به عنوان يك درس در كلاس‌ها بايد به صورت آزاد مطرح شود. وي با بيان اينكه در دانشگاه‌ها محدوديتي براي اين مسائل وجود ندارد، اظهار كرد: آنچه مشكل درست كرده است تفكرات مذهبي است كه آن را به صورت دگم در آورده است. اين روش در كليساهاي قرون وسطي جريان داشت و در آن دوره دادگاه‌هاي تفتيش عقايد برگزار مي‌شد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان كرد: ما مي‌خواهيم بگوييم اديان اينگونه نيست بلكه متوليان اديان در دوره‌هاي بعد براي خود دكان درست مي‌كنند. وي با اشاره به آيه شريفه «لااكراه في‌الدين» آن را يك اصل بسيار مهم در آزاد‌انديشي ديني دانست و افزود: اين آيه يعني هيچ اكراهي در زندگي نيست كه خداوند آن را جزو دين بداند يعني اگر كسي نخواهد مطلبي را قبول كند در اين امر آزاد است.

هاشمي‌رفسنجاني اضافه كرد: بشر را خداوند اين‌گونه خلق كرده و به او عقل و اختيار داده است، بنابراين اينها مسائلي فطري است. وي تصريح كرد: اين ماهيت هويت انسان است و پس از آن است كه عده‌اي راه درست و عده‌اي راه نادرست را انتخاب خواهند كرد اما آنجايي كه مردم بتوانند قانوني وضع كنند بايد طبق آن عمل شود. هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص اجراي كرسي‌هاي آزاد‌انديشي در دانشگاه‌ها عنوان كرد: اين كرسي‌ها ممكن است هر جايي به صورت خود به خود برگزار شود اما دانشگاه وضع ديگري دارد. مقام معظم رهبري به اين نتيجه رسيدند كه كرسي‌هاي آزاد‌انديشي در دانشگاه‌ها اجرا شود و ما هم آن را پذيرفتيم. وي ادامه داد: در اين راستا دفتر تبليغات قم كه مجموعه‌اي بسيار ارزشمند از نيروهاي عالم است نامه‌اي به من نوشتند و سوالاتي در آن نامه مطرح شد، من هم به اين نامه پاسخ دادم كه مجموعه آن تبديل به كتابي در خصوص مباني آزاد‌انديشي شد. در اين كتاب نمونه‌هاي آزاد‌انديشي ذكر شده است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: ما بايد در دانشگاه‌ها كرسي‌هايي داشته باشيم كه مسائل مختلف و فراواني كه مطرح مي‌شود را براساس همان آيه شريفه به استاد دانشجو پاسخ دهيم. اگر اين اتفاق رخ دهد قرآني عمل كرده‌ايم.

لازم نيست هر جايي كه بحثي صورت مي‌گيرد فشار وارد كنيم

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر ضرورت برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي به صورت مجازي تصريح كرد: امروز مردم زيادي هستند كه در دانشگاه تحصيل نمي‌كنند اما شبهه يا مطلبي مهم دارند مي‌توان در راستاي رفع اين شبهات به صورت مجازي دانشجو پذيرفت تا هر كس بتواند در آن عضو شود. وي تاكيد كرد: لازم نيست هر جايي كه بحثي صورت مي‌گيرد فشار وارد كنيم، بايد ميدان گفت‌وگو و تعليم باز باشد تا خود مردم با عشق به دنبال مسائل بروند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه اگر جريان كرسي‌هاي آزاد‌انديشي راه افتد شرايط بسيار مناسب خواهد شد، افزود: در قالب اين كرسي‌ها مخاطبين بايد ظرفيت پذيرش موافق و مخالف را داشته باشند چرا كه در صورت بهره‌مندي از چنين ظرفيتي آن فرد از عبادالله خواهد بود. وي با اشاره به امكان اشتباه در انتخاب‌هاي افراد بيان كرد: ممكن است فردي راهي اشتباه را انتخاب كند اما خداوند اين حق را به وي داده و او در اين مسير جرمي مرتكب نشده است. اگر انسان باب انديشه را باز كرد و بر اساس آن مساله را دريافت پيش خداوند معذور است.

در واقع علم به عنوان يك حجت شناخته مي‌شود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به برگزار‌كنندگان طرح آزاد‌انديشي ديني گفت: خواهش من اين است كه مساله را بسيار جدي گرفته و در محافل خود بحث كنيد. به نظر من امروز مساله و ابهام زياد است و اسلام نيز روش برخورد با آن را به ما نشان داده است. وي تصريح كرد: در دين اسلام عقل و شرع در كنار يكديگر اهميت دارد و تنها مسائل تعبدي است كه بايد پذيرفت. عمده مسائل در دين اسلام به صورت دگم نيامده است، انسان آزاد است و بايد تبعات آن را بپذيرد؛ با اين حال اگر مساله‌اي به قانون تبديل شد ان امري عرفي است كه خود جامعه تصميم گرفته است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: ما بايد مسائل و افكار را با رويه‌اي عقلاني بحث كنيم. اميدوارم با توسعه كرسي‌هاي آزاد‌انديشي يك گام در جهت تفكر عالمانه‌برداريم.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=53941

ش.د9502341

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات