تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۱۶
علم‌الهدی، رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام را به استحاله متهم کرد

طعنه میزبان به میهمان مشهد

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/06/20 - شماره 222 - صفحه 3)

هنوز یک روز از صحبت‌های اکبر هاشمی‌رفسنجانی در مشهد، درباره جنایات عربستان نگذشته بود که فردای آن، در همان شهر، یکی از تریبون‌های اصلی مشهد برای حمله به هاشمی از هیچ توهینی فروگذار نکرد؛ حملات هم با رمز حمایت هاشمی از عربستان بود، آن هم در شرایطی که درست شب قبل از چنین بهانه‌ای برای حمله، هاشمی جنایات عربستان را گوشزد کرده بود اما روز گذشته اجرای سناریوی توهین دست کسی نبود، جز احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، که پرحاشیه‌ترین تریبون نمازجمعه هفته‌های اخیر را به خودش اختصاص داده است.

توهین‌هایش هم تازگی ندارد و چند هفته قبل حسن روحانی را ساده‌لوح خواند. این بار نوک پیکان حملاتش را به سمت کسی گرفت که مهمان شهرشان بود اما سفر هاشمی متفاوت از گذشته بود. عباس واعظ‌طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی و از دوستان هاشمی‌رفسنجانی، دیگر میزبان او نیست.

جای واعظ طبسی را ابراهیم رئیسی، داماد احمد علم‌الهدی، گرفته است و برخلاف واعظ که همواره در همان فرودگاه مشهد به استقبال هاشمی‌رفسنجانی می‌رفت، این‌بار فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد، نشانه‌هایی از غربت هاشمی‌رفسنجانی را تداعی می‌کرد. هرچند او بلافاصله به دیدار ابراهیم رئیسی، جانشین واعظ طبسی در آستان قدس رضوی رفت تا مبادا نشانه‌های اختلاف تداعی شود اما دیروز پدر همسر ابراهیم رئیسی، حسابی از خجالت هاشمی درآمد و در تریبون نماز جمعه او را «استحاله‌شده از راه امام(ره)» خواند که به گمان احمد علم‌الهدی، چرا وقتی سعودی آدم‌کش است، هاشمی‌رفسنجانی پیشنهاد رابطه با عربستان را مطرح می‌کند.

جالب آنجاست که شب قبل از توهین‌ها و بهانه‌های علم‌الهدی برای حمله، هاشمی‌رفسنجانی در دیدار اعضای تشکل‌های سیاسی خراسان رضوی، جنگ شیعه و سنی را برنامه شیطانی مخالفان اسلام خواند و با اشاره به دستورات قرآن، مصالح ملی و دینی ایران و جهان اسلام در وحدت مسلمانان، گفت: «دعوا بر سر مسائل تاریخی، مناسب امت اسلام نیست و درباره حجیت عقاید هم که این موضوع در زمان آیت‌الله بروجردی حل شد و رئیس دانشگاه الأزهر در مصر اعلام کرده بود که افکار و عقاید شیعه، مانند افکار و عقاید فرقه‌های اهل سنت قابل تبعیت است.»

اما شاید بیشترین توهین‌های علم‌الهدی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدون درنظرگرفتن این بخش از صحبت‌های هاشمی بود که اقدامات و جنایات عربستان در یمن را بدتر از جنایات اسرائیل در فلسطین دانست و گفت: «رژیم مدعی حاکمیت جهان اسلام، بیش از یک سال است که تقریبا هر روز مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن را بمباران می‌کند.»

استحاله شده از راه امام(ره)

روز گذشته احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، در ادامه روندی که در پیش گرفته است، بعد از چالش کنسرت‌ها و عیاش‌خواندن مردمی که خواستار کنسرت هستند و بعد از ساده‌لوح‌خواندن حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب مردم، این بار سراغ اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، می‌رود و وقتی که درباره فاجعه منا صحبت می‌کند، می‌گوید: عده‌ای استحاله‌شده از راه امام(ره) می‌گویند تا با سعودی رابطه برقرار نکنیم مشکلات منطقه حل نمی‌شود. می‌دانید سعودی کیست؟ علم‌الهدی در ادامه و خطاب به هاشمی می‌گوید: سعودی آدم‌کش است و هفت هزار مظلوم را در یک توطئه و سوءمدیریت شیطانی نابود کرد.

امام‌جمعه مشهد برای آنکه سناریوی حملاتش را تکمیل کند، ادامه می‌دهد: «ذلت از این بالاتر است که با اینها رابطه برقرار کنیم؟ یعنی چطور شد؟ اینها یادشان رفته آمریکا شیطان بزرگ است؟ نه‌تنها امام(ره) را فراموش کرده‌اند بلکه در مقابل امام(ره) هم ایستاده‌اند و یادشان رفته سعودی یک مزدور ناپاک در منطقه برای صهیونیسم است و بعد می‌گویند تا رابطه نباشد، مشکل حل نمی‌شود. کدام مشکل را سعودی می‌خواهد برطرف کند؟»

علم‌الهدی تیر آخر را با توهین دیگری روانه کرد و گفت: «آقای استحاله‌شده از راه امام(ره) می‌گوید بروید با عربستان بسازید تا مشکل ما حل شود. اینها درکشان کجاست؟ درک سیاسی شما کجاست؟ مهر ختمی بر فکر، مغز و درک اینها با این نوع تحلیل سیاسی خورده است.»

علم‌الهدی اگرچه وقتی پشت تریبون رفت، صحبت‌های هاشمی در شب قبل از آن را نادیده گرفت که گفته بود جنایات عربستان در یمن بدتر از جنایات اسرائیل در فلسطین است اما حملاتش معطوف به مصاحبه هفته گذشته هاشمی‌رفسنجانی است که درباره امکان بهبود روابط ایران و عربستان گفته بود: «این کار عملی است و من فکر می‌کنم عربستان را خاضع‌کردن خیلی سخت نیست. عربستان هم می‌فهمد که مقابله با ایران برایش سودی ندارد و در همین مدت هم فهمیده است، در یمن واقعا در گل مانده است و مرتبا در آنجا تحقیر می‌شود.»

هاشمی‌رفسنجانی در کارنامه‌اش، برقراری روابط خوب میان ایران و عربستان را ثبت کرده است، هر چند حاکمان جدید سعودی فاصله زیادی با معیارهای روابط بین‌الملل دارند اما هاشمی در همان مصاحبه هفته گذشته تأکید کرده بود: اگر لازم باشد چه ایرادی دارد که ما اول دست خود را به سمت آنها دراز کنیم. به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حتی آن زمان که در سنگال با ملک‌عبدالله حرف زده بود، اوضاع روابط دو کشور در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد.

حالا نگاه او معطوف به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و بهبود روابط در دنیای اسلام است و از این جهت از تلاش برای حل مسالمت‌آمیز تنش‌های منطقه‌ای و اختلافات جهان اسلام صحبت می‌کند، چنانچه پنجشنبه‌شب هم در مشهد تأکید کرد: «وحدت ضرورتی غیر‌قابل انکار در همه مقاطع برای مسلمانان، به‌ویژه در مقطع فعلی است؛ دلسوزان جهان اسلام خون دل می‌خورند، وقتی می‌بینند عده‌ای تروریست به اسم اسلام، مردم بی‌گناه را در کوچه، خیابان، مسجد و بازار به خاک و خون می‌کشند.»

این درحالی است که همین نگاه، بهانه حملات تندروها به او شده است تا بعد از چنین اظهارنظرهایی، تریبون‌هایشان برای توهین، حمله و تخریب او به کار افتد؛ تریبون‌هایی که به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر بیشترین تلاش خود را برای تقابل با خواست عمومی جامعه به کار بسته‌اند؛ تلاش برای جلوگیری از برگزاری برنامه‌های فرهنگی که مجوز قانونی را داشته‌اند، توهین به مردم و شرکت‌کنندگان در برنامه‌های هنری نظیر کنسرت‌ها و عیاش‌خواندن آنها، ساده‌لوح‌خواندن رئیس‌جمهوری منتخب مردم و نسبت‌دادن عمروعاص به او و در نهایت بی‌عقل‌خواندن و «استحاله‌شده از راه امام» خواندن یکی از همراهان و یاران همیشگی امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و رأی اول مردم تهران در مجلس خبرگان، نشان از آن دارد که شاید سناریویی نانوشته برای شکل‌گیری تقابل‌هایی با خواست عمومی مردم در حال اجراشدن است.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/17143

ش.د9502098

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات