تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۸۳
جنگ 33 روزه لبنان، آئينه استواري و مقاومت

ما با اشباح مي‌جنگيديم!

پایگاه بصیرت / شاهد توحيدي
‌‌(روزنامه جوان - 1395/05/31 - شماره 4890 - صفحه 9)

بي‌ترديد يكي از شگفت‌انگيزترين رويدادهاي تاريخ معاصر، پيروزي معجزه‌آساي حزب‌الله لبنان بر ارتش مجهز و به قول صهيونيست‌ها «شكست‌ناپذير» اسرائيل بود كه كل معادلات سياسي جهان، به‌ويژه در منطقه را به‌هم ريخت و صفحه جديدي را در تاريخ مقاومت گشود. بي‌ترديد حمله رژيم صهيونيستي به لبنان، يك طرح خلق‌الساعه نبود و از مدت‌ها قبل و از سال 1999، درباره اين حمله فضاسازي‌هاي دقيق و هماهنگي‌هاي ديپلماتيك وسيعي بين امريكا، كشورهاي عربي و اروپايي و رژيم صهيونيستي صورت گرفته بود. تمامي شواهد و قرائن نشان مي‌داد امريكا تحت عنوان طرحي عملياتي به نام ياسمن، قصد دارد ابتدا حزب‌الله را از صحنه سياسي منطقه حذف كند و سپس به براندازي نظام‌هاي سوريه و ايران بپردازد، لذا با اجراي طرح ترور رفيق حريري در سال 2005 و تشكيل دادگاه بين‌المللي فرمايشي و صدور حكم محكوميت سوريه، اين طرح را كليد زدند. هدف امريكا و رژيم صهيونيستي، نابودي كامل حزب‌الله يا دست‌كم كوچاندن شيعيان از جنوب لبنان و سپس ايجاد درگيري‌هاي قومي بين مردم سوريه و شيعيان مهاجر جنوب لبنان بود.

براندازي رژيم سوريه فقط بخشي از طرح گسترده امريكا در منطقه بود و پس از آن قرار بود به تأسيسات هسته‌اي ايران حمله شود، اما شكست غيرمنتظره رژيم صهيونيستي در برابر حزب‌الله لبنان، خط بطلاني بر تمامي اين ايده‌هاي باطل كشيد. قابل ذكر است كه علامه سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان در سالروز شهادت سيدعباس موسوي در سال 2003، وعده داده بود اگر اسرائيلي‌ها بخواهند بار ديگر به لبنان حمله كنند، عناصر مقاومت آنها را در زير خاك مدفون خواهند ساخت و درست سه سال پس از اين وعده بود كه سيدحسن نصرالله به وعده خود عمل كرد. حزب‌الله در اين نبرد سرنوشت‌‌ساز از چند ويژگي شگفت‌آور برخوردار بود. يكي از آنها احداث شبكه تونلي اين گروه در عمق 200 متري از مرزهاي فلسطين اشغالي و درست زير چشم دقيق‌ترين و پيشرفته‌ترين دستگاه‌هاي جاسوسي دنيا و در فاصله چند كيلومتري از مقر نيروهاي بين‌المللي يونيفل در منطقه الناقوره لبنان بود.

اين شبكه پيچيده كه به اندازه يك استاديوم فوتبال است، به‌شدت مستحكم است و با يك متر بتون آرمه حفاظت مي‌شود! جالب اينجاست كه اين سازه عظيم درست زير چشم اسرائيلي‌ها ساخته شد و از آن باخبر نشدند! يكي از ناظران سازمان ملل - كه مدتي بعد از جنگ 300 روزه از اين تونل‌ها بازديد كرده بود- مي‌نويسد: «حزب‌الله بايد سيمان ساخت اين تونل‌ها را ملاقه ملاقه به آنجا برده باشد، والا چطور ممكن است اسرائيلي‌ها آنها را در حال ساخت و ساز چنين تأسيسات عظيمي نديده باشند؟ اين سطح از مخفي‌كاري در تاريخ دنيا بي‌سابقه است.»

م. ماتيو تحليلگر نظامي امريكا مي‌گويد: «‌اين تأسيسات اعجاز مهندسي و نشانه نبوغ ذاتي حزب‌الله است. حزب‌الله انبارهاي متعدد سلاح، مهمات و موشك‌هاي ميان‌برد و كوتاه‌برد خود را در اينجا انبار كرده بود.» جالب اينجاست كه برخي از اين تونل‌ها حتي سيستم تهويه هوا هم دارند و تعدادي هم در زمين‌هاي صخره‌اي و تا عمق 40 متر تعبيه شده‌اند. ديگر ويژگي برتري حزب‌الله، يگان‌هاي موشكي آن بود. حزب‌الله براي اينكه بتواند رژيم صهيونيستي را زير باران دائمي موشكي خود قرار دهد، يگان موشكي خاصي را طراحي كرده بود، از جمله در جنوب رودخانه‌اي در جنوب لبنان، يگان موشكي خود را با تعداد زيادي از موشك‌هاي 122 ميلي‌متري كاتيوشا در منطقه‌اي وسيع پراكنده كرد تا در برابر برتري هوايي و آتش ارتش اسرائيل بايستد. سامانه اين مراكز بسيار ساده و در عين حال بسيار دقيق بود و با عملكرد سه گروه، تنها در ظرف 28 ثانيه مي‌شد به سرزمين‌هاي اشغالي شليك كرد! شليك موشك‌ها هم با كنترل از راه دور صورت مي‌گرفت.

حزب‌الله لبنان به‌خوبي مي‌دانست اسرائيلي‌ها از لحظه شليك موشك تا زمان كشف مكان شليك و اعزام نيروي هوايي براي تخريب آن منطقه، حداقل به 90 ثانيه زمان نياز دارند، به همين دليل با تمرينات گسترده و پيگير موفق شده‌اند كل فرآيند شليك موشك و اختفاي آن را در كمتر از 60 ثانيه انجام بدهند. يكي از فرازهاي برجسته جنگ حزب‌الله با ارتش صهيونيستي، انهدام 10 تانك مركاوا، به هلاكت رسيدن هشت نفر از كادر تانك‌ها و چهار پياده نظام در نخستين كمين حزب‌الله بود. تعداد واقعي زخمي‌هاي اسرائيل هم هرگز مشخص نشد و اين تنها آمار رسمي اعلام شده از سوي اسرائيل بود. حزب‌الله تا پايان جنگ 33 روزه، 40 تانك مركاوا، يعني يك‌دهم كل تانك‌هاي شركت‌كننده در اين جنگ را نابود كرد و 30 تن كادر مستقر در تانك‌ها را به هلاكت رساند. با توجه به اينكه حزب‌الله از هليكوپتر و خودروهاي زرهي استفاده نكرد، اين آمار حيرت‌انگيز نشان‌دهنده هوش و ابتكار شگفت‌انگيز حزب‌الله است.

با پايان يافتن تجاوز رژيم صهيونيستي كه با شكست نيروهاي زبده اين رژيم همراه بود، 300 تن از سربازان زخمي اسرائيلي براي معالجه راهي مراكز درماني اروپا شدند. اين سربازان از تعابير عجيبي مثل «ما با اشباح مي‌جنگيديم» و «مبارزاني بدون سر به ما حمله مي‌كردند» استفاده مي‌كردند. اين تعابير سبب شده بود اين سربازان متهم به مصرف مواد مخدر و قرص‌هاي روان‌گردان شوند! اوج استيصال و وحشت ارتش رژيم صهيونيستي را از اين اعترافات مي‌توان دريافت.

نخستين پژوهشي كه در باره جنگ 33 روزه منتشر شد، توسط آنتوني كوردزمن در مركز مطالعات راهبردي بين‌المللي امريكا بود كه با وجود جانبداري همه‌جانبه از رژيم صهيونيستي، اعتراف كرده بود كه هيچ‌يك از اهداف پنج‌گانه اسرائيل در حمله به لبنان محقق نشد. بسياري از تحليلگران نظامي معتقد بودند اين پيروزي حزب‌الله شكست سياسي مصيبت‌باري براي امريكا به شمار مي‌رود، زيرا به شكلي همه‌جانبه از اسرائيل حمايت كرد، اما حزب‌الله توانست ضربه سختي به جايگاه امريكا در منطقه وارد كند، به‌ويژه كه همه مي‌دانستند حزب‌الله فقط با 3 هزار مبارز خود وارد عمل شد و برخلاف اسرائيل در ظرف 33 روز جنگ، هرگز احساس نكرد بايد نيروهاي ذخيره خود را به ميدان بفرستد. شكست رژيم صهيونيستي توسط حزب‌الله در شرايطي رقم خورد كه همگان اذعان داشتند اين يك درگيري ساده بين اسرائيل و حزب‌الله نبود، بلكه فضايي براي ورود به توطئه‌اي جهاني بود كه امريكا و استعمار غرب عليه منطقه برنامه‌ريزي كرده و به اشكال مختلف اين رژيم را حمايت مادي و معنوي مي‌كردند.

كاندوليزا رايس، وزير خارجه وقت امريكا در آن برهه گفته بود: جنگ 33 روزه درد زايمان تولد خاورميانه جديد است! بديهي است منظور او برنامه درازمدت امريكا براي حفظ منافع خود در خاورميانه بود كه حزب‌الله با قدرت كامل به عنوان يكي از عوامل بازدارنده مهم، بازي شطرنج امريكا و غرب را به‌هم ريخت و خود پيروز اين ميدان شد. امريكا كه در باتلاق عراق گير كرده و از طرف جوامع بين‌المللي و مردم كشور خود زير فشار قرار گرفته بود، به اين پيروزي نياز داشت تا بتواند قدرت خود را در منطقه بازآفريني كند كه با هوشمندي و مقاومت حزب‌الله به اهداف خود دست نيافت و برنامه‌هاي ديگري چون حمايت از گروه‌هاي تروريستي در منطقه را دنبال كرد.

حسن ختام اين نوشتار پيام تاريخي رهبر معظم انقلاب اسلامي به دبيركل حزب‌الله لبنان است كه به نيكي وصف اين حماسه بزرگ در آن آمده است: «برادر مجاهد و بسيار عزيز جناب آقاي سيدحسن نصرالله ادام‌الله عمره و عزّه و عافيته

سلام عليكم بما صبرتم

درود بر شما و بر ديگر برادران و بر يكايك مجاهدان حزب‌الله

آنچه شما با جهاد و مقاومت بي‌نظير خود به امت اسلامي هديه كرده‌ايد از حد توصيف اين‌جانب بالاتر است. جهاد دلاورانه و مظلومانه‌ شما كه نصرت الهي را به شما ارزاني داشت، ‌بار ديگر ثابت كرد كه سلاح‌هاي مدرن و مرگبار در برابر ايمان و صبر و اخلاص‌‌، ‌ناكارآمد است و ملتي كه ايمان و جهاد دارد، مغلوب سيطره‌ قدرت‌هاي ستمگر نمي‌شود. پيروزي شما پيروزي اسلام بود. ‌شما توانستيد به حول و قوه‌ الهي ثابت كنيد كه برتري نظامي، به ابزار و سلاح و هواپيما و ناو و تانك نيست، به قدرت ايمان و جهاد و فداكاري همراه با عقل و تدبير است. شما برتري نظامي خود را بر رژيم صهيونيستي تحميل كرديد؛ تفوق معنوي خود را در ابعاد منطقه‌اي و جهاني تثبيت نموديد؛ افسانه‌ شكست‌ناپذيري و هيبت دروغين ارتش صهيونيست را به سخره‌ گرفتيد؛ ‌و آسيب‌پذيري رژيم غاصب را به نمايش گذاشتيد.

شما به ملت‌هاي عرب، عزت بخشيديد و توانايي‌هاي آنان را كه ده‌ها سال به‌وسيله‌ تبليغات و سياست‌هاي استكباري، انكار شده ‌بود، ‌در صحنه‌ عمل به همه نشان داديد. آنچه اتفاق افتاد حجتي از سوي خداوند بر همه‌ دولت‌ها و ملت‌هاي اسلامي و به ويژه در منطقه‌ خاورميانه است. شما بار ديگر مصداق اين كلام نوراني قرآن شديد:قَدْ كانَ لَكمْ ءَايةٌ في فِئَتَينِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقاتِلُ في سبِيلِ اللَّهِ وَ أُخْرَي كافِرَةٌ يرَوْنَهُم مِّثْلَيهِمْ رأي الْعَينِ وَ اللَّهُ يؤَيدُ بِنَصرِهِ مَن يشاءُ إِنَّ في ذَلِك لَعِبرَةً لأُولي الأَبْصار.

اين ‌اولوالأبصار، امروز توده‌هاي ميليوني و جوانان غيور و مؤمن در كشورهاي منطقه، و سياسيون سالم، و زمامداران و رهبران مستقل و خردمندند. جهاد مظلومانه‌ شما، دشمن را افشاء كرد و چهره‌ حقيقي او را به نمايش گذاشت. كشتار بيرحمانه‌ مردم غيرنظامي؛ به خاك و خون كشيدن كودكان بيگناه و زنان بي‌دفاع؛‌‌ حادثه‌ قانا و نظاير متعدد آن، ‌ويرانسازي هزاران خانه و كاشانه و آواره كردن هزاران خانواده؛ ‌نابود كردن زيرساخت‌هاي بخش مهمي از لبنان، ‌و فجايعي از اين قبيل، ‌چهره‌ ‌حقيقي زمامداران امريكا و برخي دولت‌هاي اروپايي را در كنار چهره‌ كريه و منفور رژيم صهيونيستي به همه نشان داد. نشان داد كه شعارهاي منافقانه‌ آنان در باب حقوق بشر و آزادي و دموكراسي، چقدر آلوده به دروغ و فريب و رذالت است. نشان داد كه وقتي زمامداران كشورها از رحم و شفقت و منطق و صداقت بيگانه باشند چه فجايعي ممكن است براي جامعه‌ انسانيت پيش بيايد.

سخنان اخير رئيس‌جمهور امريكا در دفاعي قلمداد كردن جنايات رژيم صهيونيستي و ادعاهاي خنده‌آور او درباره‌ پيروز شدن اسرائيل در جنگ لبنان، نمونه‌ روشني از اين بيرحمي و شقاوت و بي‌منطقي را در برابر چشم همه گذاشت. و اما لبنان... و ما ادراك ما لبنان... لبنان به بركت همت و شجاعت مردم خود درخشيد. دشمن به غلط پنداشته بود كه با حمله به لبنان ضعيف‌ترين حلقه‌ كشورهاي منطقه را هدف قرار مي‌دهد و طرح وهم‌آلود خاورميانه‌ دلخواه خود را كليد مي‌زند. دشمن، يعني امريكا - اسرائيل، از صبر و هوشمندي و دلاوري ملت لبنان غافل بود؛ ‌از توانايي بازوان ستبر لبنان غافل بود؛ از سنت الهي«... كم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كثِيرَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصابرِينَ» غافل بود.

ملت لبنان و جوانان دلاور و سياستمداران هوشمندش با سيلي سخت خود، او را از اين غفلت بيرون آوردند. دشمن اكنون در صدد بريدن اين بازوي توانا و كارآمد است؛ ‌در صدد ايجاد اختلاف ميان سياستمداران است؛ ‌در صدد پاشيدن ويروس بي‌صبري و ترديد در مردم است. همه بايد در برابر اين سمپاشي‌ها بيدار باشند. به حول و قوه‌ الهي شما در خنثي كردن توطئه‌هاي آنان موفق خواهيد شد و پيروزي دومي به‌دست خواهيد آورد، ان‌شاءالله. جهادي كه اكنون در اين ميدان جديد، ‌پيش روي شماست مانند جهاد فداكارانه‌ شما در ميدان نظامي، حائز اهميت و در آن، صبر و توكل و اخلاص و تدبير، ‌تعيين‌كننده است. به شما و ديگر برادران و دلاوران عرصه‌ جهاد درود مي‌فرستم و دست و بازوي همه‌ شما را مي‌بوسم».

http://javanonline.ir/fa/news/805881

ش.د9502454

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات