صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۶۰

از دیپلماسی محرمانه تا مجوز فروش ایرباس به ایران

۱- مجوز خزانه‌داری آمریکا برای فروش ۱۰۶ هواپیمای ایرباس به ایران
خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد: منابع مطلع گفته‌اند که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای مسافربری ایرباس به شرکت ایران‌ایر مجوز داده است. بنا بر این گزارش، اگرچه ایرباس در فرانسه مستقر است؛ اما برای فروش هواپیماهای خود به ایران باید موافقت آمریکا را به دست آورد؛ زیرا دست‌کم ده درصد از اجزای این هواپیماها ساخت این کشور است. اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه‌های پایانی دولت «باراک اوباما» در حالی صورت گرفته است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تهدید به فسخ توافق‌نامه هسته‎ای میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ کرده است. گفتنی است، بر اساس این توافق‌نامه، مجوز فروش هواپیماهای مسافربری تجاری به ایران صادر شد. اما هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا، لایحه‌ای را تصویب کرد تا فروش هواپیماهای تجاری به ایران ممنوع شود؛ این مسئله بر فروش هواپیماهای بوئینگ آمریکا به ایران نیز تأثیر خواهد داشت.

۲- تلاش دولت اوباما برای پنهان کردن جزئیات توافق هسته‌ای با ایران
تلاش مستمر سناتورهای آمریکایی برای افشای مفاد مذاکرات محرمانه با ایران و علل پرداخت غرامت ۱/۷ میلیاردی به کشورمان همچنان با ممانعت کاخ سفید و دولت آمریکا همراه است. به گزارش «واشنگتن فری بیکن»، بر اساس اسناد و مدارک موجود کاخ سفید تلاش زیادی برای مسدود کردن تحقیق و تفحص رسمی درباره دیپلماسی محرمانه‌ای که واشنگتن با تهران برقرار کرده و به پرداخت ۱/۷ میلیارد دلار پول نقد از سوی آمریکا منجر شده، کرده است. نمایندگان کنگره آمریکا طی عریضه‌ای از دولت این کشور خواسته‌اند تا درباره غرامت ۱/۷ میلیارد دلاری آمریکا به ایران پاسخ دهد؛ البته دولت اوباما تاکنون از پاسخ به پرسش‌ها در این زمینه طفره رفته و جزئیات مذاکرات مخفی خود با تهران را که به پرداخت این مبلغ منجر شده، برملا نکرده است.

۳- وزیر خارجه سابق ایتالیا: حزب‌الله در مبارزه با تروریسم سهیم است
فراتینی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» لبنان تأکید کرد: می‌توانم با یقین بگویم که در آغاز بحران سوریه، کشورهای اهل تسنن، به ویژه قطر و عربستان حامی افراد موسوم به شورشی بودند و به آنان کمک مالی می‌کردند. وی افزود: نمی‌توانم طرح‌های تروریستی النصره، القاعده یا داعش را با حزب‌الله مقایسه کنم. فکر می‌کنم حزب‌الله یک [گروه] شبه‌نظامی منطقه‌ای و محلی است که نقشی برعهده دارد و در آنجا (سوریه) می‌جنگد. همچنین، دیده نمی‌شود که حزب‌الله حملاتی را انجام دهد که القاعده یا داعش انجام می‌دهند. وزیر خارجه پیشین ایتالیا در ادامه گفت: حزب‌الله در مبارزه با تروریسم و داعش سهیم است و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت.

۴- مشکل امروز جامعه «کم‌دینی» است، نه مشکلات اقتصادی!
آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه منشأ عقب‌ماندگی ماست، اسلام نیست؛ بلکه «بی‌اسلامی» ماست. هر جا به اسلام عمل کردیم، موفق بودیم. مشکل امروز جامعه «کم‌دینی» است، نه مشکلات اقتصادی و اگر این مسئله را حل کنیم، اقتصادمان بارور می‌شود. وی افزود: امروز جامعه ما اعلام ایمان کرده است؛ ولی متأسفانه کمبود عمل داریم که باید آن را جبران کنیم. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به راه‌پیمایی ایام اربعین، تأکید کرد: مردم در این راه‌پیمایی و راه‌پیمایی‌های انقلابی نشان می‌دهند که دل‌شان با پیامبر(ص) و خاندان اهل بیت(ع) است و به بیعت خود با خاندان نبوت و امامت پایدار هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات