صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۰۷

از تماس با طالبان تا سردرگمی آمریکا

۱- آمریکایی‌ها در حال حاضر سردرگم هستند
صادق خرازی در همایش بررسی چشم‌انداز اقتصاد و سیاست بین‌الملل‌ ایران پس از انتخابات آمریکا با تشریح سردرگمی تحلیلگران سیاسی درباره اتفاقات پس از انتخاب ترامپ در آمریکا، گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر سردرگم هستند و نمی‌دانند نقشه راه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ چیست. وی همچنین موضع سایر کشورهای طرف مذاکره ایران در زمینه برجام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رهبران اروپایی در مقابل مواضع ترامپ از برجام دفاع می‌کنند و آن را برای ثبات امنیت منطقه الزامی می‌دانند. وی تأکید کرد: برجام رافع همه مشکلات ما نیست و نمی‌توان آن را مائده آسمانی نامید.

۲- اوباما پیامدهای لغو برجام را برای ترامپ شرح داده است
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و «باراک اوباما» از زمان نشست ۹۰ دقیقه‌ای ماه گذشته خود در کاخ سفید، چندین بار با یکدیگر تماس تلفنی داشته‌اند و اوباما پیامدهای احتمالی کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای را برای ترامپ شرح داده است. به نوشته این روزنامه، اوباما در یک تماس ۴۵ دقیقه‌ای خلاصه‌ای از برجام و هدف آن، یعنی محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و همچنین مشکلاتی را که عقب‌نشینی از برجام می‌تواند به همراه داشته باشد، برای ترامپ شرح داده است. همچنین، اوباما نکات مثبت حفظ روابط آمریکا با کوبا را به او گفته است.

۳- ایران با طالبان به منظور کنترل اطلاعاتی تماس دارد
محمدرضا بهرامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرد: ایران با گروه طالبان افغانستان تماس دارد؛ اما این موضوع به معنای ارتباط با این گروه نیست. در چند روز گذشته بحث ارتباط ایران و روسیه با گروه طالبان افغانستان به بحث داغ و اصلی رسانه‌ای این کشور تبدیل شده است. وی در ادامه افزود: تماس ما با طالبان با هدف کنترل و اشراف اطلاعاتی است و علاقه‌مندیم در کنار دولت افغانستان بتوانیم به امکان مذاکره و تعامل بین دولت و گروه‌های مخالف آن کمک کنیم و در واقع این مذاکره به ثبات و آرامش بیشتری در افغانستان منجر شود.

۴- جوانان ایرانی منتظر حکم جهاد رهبر معظم انقلاب
ابوالفضل حسن‌بیکی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برهه کنونی اشتیاق و میل جوانان و حتی نوجوانان کشورمان برای حضور در جبهه‌های سوریه و عراق به منظور دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) بسیار زیاد شده است، گفت: افراد زیادی به این منظور نام‌نویسی کرده‌اند و فشارهای زیادی برای اعزام وجود دارد. در مقطع فعلی اگر رهبر معظم انقلاب حکم جهاد در سوریه یا عراق را بدهند، بیش از یک میلیون جوان نام‌نویسی کرده و در نوبت اعزام هستند تا به حکم ولی‌فقیه خود، «لبیک» بگویند.

۵- رقابت منطقه‌ای در صنعت طلا را به کشورهای همسایه واگذار کرده‌ایم
عبادالله محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران گفت: حمایت نکردن از تولیدکنندگانی که سرمایه وسیع خود را در حوزه تولید طلا متمرکز کرده‌اند، سبب شده است بازارهای منطقه را به تدریج از دست بدهیم و در یک رقابت منطقه‌ای، بازار را به کشورهای همسایه‌مان واگذار کنیم. وی افزود: در حال حاضر، بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر در ترکیه صرفاً در حوزه تولید طلا فعالیت می‌کنند و این آمار جدای از اشتغال بسیار وسیعی است که در زمینه فروش داخلی و جهانی آن وجود دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات