تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۴۹
آفتاب يزد بررسي كرد

پیامدهای‌ آزادسازی حلب

پایگاه بصیرت / علی‌اکبر سمیعی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/09/24 ـ شماره 4780 ـ صفحه 12)

ارتش سوریه با آزادسازی حلب به بزرگترین موفقیت خود از زمان آغاز بحران سوریه دست یافته است . این موضوعی است که حتی مقامات و رسانه‌های غربی نیز به صراحت و یا تلویحا به آن اذعان کرده اند.رسانه‌های غربی نظیر نیویورک تایمز، رویترز و گاردین گزارش داده اند که تسلط بر حلب موفقیت بزرگی برای بشار اسد است.در مقابل ، مخالفان دولت سوریه از ترکیه ، قطر و عربستان گرفته تا چند کشور غربی و نیز گروه‌های تروریستی در داخل خاک سوریه با آزادسازی حلب یک شکست بزرگ نصیب‌شان شده است. حلب صنعتی ترین شهر سوریه بوده و در واقع، پایتخت اقتصادی این کشور به شمار می‌رود.

البته سوال اساسی این است که آزادسازی حلب چه پیامدهایی بر کل بحران سوریه خواهد گذاشت؟

یک گام اساسی

صباح زنگنه کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با آفتاب یزد درباره این سوال می‌گوید: ارتش سوریه با آزاد کردن حلب یک گام اساسی برداشت که این اقدام آثار داخلی منطقه ای و بین المللی خواهد داشت. مخالفان منطقه ای و بین المللی بشار اسد دو هدف داشتند. آنها می خواستند با اشغال حلب هم زمینه تجزیه سوریه را فراهم کنند و هم به دنبال سرنگونی دولت سوریه باشند. بنابراین با آزادسازی حلب این دو هدف مخالفان دولت سوریه به شکست انجامید. وی افزود: موفقیت اخیر ارتش و دولت سوریه در آزادسازی حلب به اقتدار داخلی و منطقه ای دمشق خواهد افزود. زنگنه گفت: عملا دولت‌های ترکیه، قطر، عربستان و آمریکا و فرانسه شکست خورده اند و طبعا تشکیلات مخالفان نظامی دولت سوریه شامل جبهه النصره و گروه‌های منشعب از آن دچار فروپاشی شده است . البته داعش همچنان در رقه، دیرالزور و اطراف پالمیرا حضور دارد. اما پیروزی بر حلب بر داعش هم آثار منفی خواهد گذاشت و ارتش سوریه و متحدان آن با روحیه بهتری به مبارزه با داعش خواهند پرداخت .

زنگنه گفت: از طرف دیگر با آزادسازی حلب مقدمات بهتری برای پیگیری راه حل سیاسی فراهم خواهد شد. چرا که دولت سوریه تثبیت شده و با قدرت بیشتری می تواند مذاکرات را پیگیری کند. وی در خصوص آینده گروهک تروریستی داعش در سوریه گفت: آمریکا در سوریه یک بدعهدی بزرگ در برابر شریکش یعنی روسیه انجام داد. آمریکا به روسیه تعهد داده بود که ائتلاف تحت امرش داعش را در رقه و دیرالزور محاصره کند اما این موضوع عملی نشد و ما شاهد بدعهدی آمریکا بودیم. خصوصا اینکه 5 هزار تروریست داعشی از موصل عراق به سوریه فرار کردند و به سمت رقه و پالمیرا آمدند. این تعداد ، افراد اندکی نبودند که غیرقابل رصد توسط آمریکا باشند. زنگنه در پاسخ به این سوال که سیاست دولت آینده آمریکا در سوریه چه خواهد بود؟ گفت: سیاست کلی پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی این است که سوریه روی آرامش را نبیند و همچنان در تهدید باشد و به نظر می رسد که دولت آینده آمریکا نیز همین سیاست را دنبال کند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=58717

ش.د9502847

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات