تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۳۹
تداوم روند افشاگري در آژانس امنيت ملي آمريكا

6 افشاگر ان اس ای را بشناسید

پایگاه بصیرت / ترجمه‌: نعیم نوربخش

(روزنامه مردم‌سالاري – 1395/09/07 – شماره 4193 – صفحه 7)

آژانس امنیت ملی (ان‌اس‌ای)، یکی از سازمان‌های جاسوسی دولت ایالات متحده آمریکاست که وظیفه‌اش پایش، گردآوری و پردازش جهانی اطلاعات به منظور اهداف جاسوسی و ضدجاسوسی است. حتما نام این سازمان را به‌واسطه انتشار اسناد مرتبط با عملیات جاسوسی درون و برون مرزی توسط کارمند سابقش «ادوارد اسنودن» در اخبار شنیده‌اید. اما برخلاف تصور عمومی، انتشار آن اسناد نخستین نمونه از این دست افشاگری‌ها در این سازمان نبوده است و هم پیش از اقدام اسنودن و هم پس از آن افراد دیگری بوده‌اند که مرتکب عمل مشابهی شده‌اند. در ادامه به چند نمونه از مهمترین افشاگران فعالیت‌های جاسوسی ان‌اس‌ای که حقیقت را بالاتر از طی مدارج ترقی شغلی دانسته‌اند می‌پردازیم.

پیشتاز فهرست اسامی افشاگران ان‌اس‌ای، بی‌تردید «ادوارد اسنودن» است که سال 2013 در سن 29 سالگی با اعتماد به نفس و آرامش روحی، به میل خود زندگی مرفه و غبطه‌برانگیز خود در جزایر هاوایی را ترک کرد و با لپ‌تاپی مملو از اسناد طبقه‌بندی‌ شده ان‌اس‌ای، به هنگ‌کنگ گریخت. وی برای حفاظت از جانش این اطلاعات را در اختیار چندین منبع دیگر هم گذاشت تا در صورت فوتش آنها را منتشر کنند. هر چند بسیاری از اطلاعات افشا شده توسط وی برای افراد همتراز وی امری معلوم و آشکار تلقی می‌شدند، دست‌آورد اقدام متهورانه او این بود که بحث جاسوسی الکترونیک غیرقانونی دولت آمریکا را در محافل عمومی مطرح و مورد توجه همگان قرار داد.

دومین شخصی که در فهرست اسامی افشاگران ان‌اس‌ای از اهمیت برخوردار است، «ویلیام بینی» مدیر گروه گزارشگری تحلیلی نظامی و ژئوپلیتیک ان‌اس‌ای با 30 سال سابقه کار در این سازمان است. او در سال 2012 تخمین زد که ان‌اس‌ای با تخطی از قانون اساسی آمریکا، حدود 20 تریلیون تراکنش مردم این کشور را گردآوری و بررسی کرده است. این آمار مشتمل بر تمام ایمیل‌های ارسالی و دریافتی مردم آمریکا پس از واقعه یازده سپتامبر است.

افشاگر سوم «کرک ویب» است که همراه با «ویلیام بینی» اسناد مشابهی از برنامه‌ها و پروژه‌های سازمان امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد. اما «راسل تایس» یکی از نخستین افشاگران فعالیت‌های غیرمجاز ان‌اس‌ای است که در سال 2004 دست به افشاگری زد. او اخیرا جزئیات شوک‌آوری از فعالیت‌های جاسوسی ان‌اس‌ای را منتشر کرد که حاوی نام برخی افراد مورد هدف این سازمان از جمله رهبران عالی‌رتبه کنگره، مشاور رسانه‌ای کاخ سفید و ژنرال پترائوس رئیس سابق سی‌آی‌ای بود که به علت روابط نامشروع مجبور به استعفا از سمت خود شد. همچنین وی از این حقیقت پرده برداشت که تمام اعضای دیوان عالی آمریکا و حتی سناتور آن زمان ایالت ایلینویز، «باراک اوباما» که بعدا رئیس‌جمهور این کشور شد نیز هدف جاسوسی ان‌اس‌ای بوده‌اند.

«توماس دریک» افشاگر دیگری بود که یکی از پروژه‌های جاسوسی دیگر این سازمان به نام «پروژه پیشگام» را لو داد. وی تحت قانون جاسوسی مجرم شناخته شده بود اما سال 2011 در همه 10 اتهام مطروحه علیه وی، بی‌گناه شناخته شد. او مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های زیادی برای تحریک مردم به مقابله با اقدامات جاسوسی دولت آمریکا انجام داد.

اما این تمام داستان نیست. آخرین مورد افشاگری مربوط به خبر بازداشت یکی دیگر از پیمانکاران ان‌اس‌ای است که خبر آن نخستین بار در ماه آگوست سال جاری از سوی نیویورک‌تایمز منتشر شد. متعاقب عملیات مشترک اف‌بی‌آی و ان‌اس‌ای، «هارولد توماس مارتین» 51 ساله، پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا در ارتباط با افشای اسنادی از برنامه‌های جاسوسی بین‌المللی این سازمان بازداشت شد.این شخص متهم به سرقت اموال دولتی و انتقال غیرمجاز محتوای طبقه‌بندی شده است. وقتی مأموران اف‌بی‌آی به منزل مسکونی وی هجوم بردند، اسنادی با عمر بیش از 10 سال در آنجا یافتند. یکی از منابع پلیس گفته است که وی به مدت بیش از 10 سال به انتشار اسناد طبقه‌بندی شده می‌پرداخته که بسیاری از آنها روی رسانه‌های الکترونیک کشف شده‌اند. مارتین دارای صلاحیت دسترسی به اطلاعات فوق سری بود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا به دنبال کشف انگیزه وی و احتمال وجود شخص ثالثی در عملیات ارتکابی از سوی او است. این امر توسط یگان تحلیل رفتار اف‌بی‌آی و به‌واسطه یک سنجش روانشناسانه انجام می‌پذیرد. مقامات دولتی آمریکا بر این باورند که این مورد از افشا‌گری‌ها از سایر موارد پیشین متمایز است. پس از انتشار ناگهانی اسنادی که به توصیف ابزارهای جاسوسی ان‌اس‌ای مربوط می‌شدند، اف‌بی‌آی در ماه آگوست با همکاری ان‌اس‌ای موفق به شناسایی مارتین شده بود. ابزارهای مزبور به اپراتورهای ان‌اس‌ای در بهره‌برداری از نقاط ضعف فایروال‌های رایانه‌ای و سپس در اختیار گرفتن کنترل سیستم اصلی کمک می‌کنند.

کارشناسان سایبری بر این باورند که این اتفاق موجب می‌شود رقبای آمریکا فرصت رهگیری شکاف‌های امنیتی در ان‌اس‌ای و سایر نهادهای اطلاعاتی آمریکا را به‌دست آورند. مارتین که سابقا عضو نیروی ذخیره دریایی آمریکا بوده است برای مؤسسه «بوز آلن همیلتون» کار می‌کرد که «ادوارد اسنودن» نیز پیش از افشای اطلاعات جاسوسی ان‌اس‌ای در سال 2013، در همان مؤسسه مشغول به کار بود. این در حالی است که پس از افشاگری اسنودن، ان‌اس‌ای با اتخاذ تدابیر فنی سختگیرانه مبنی بر نحوه بارگذاری و استخراج اطلاعات طبقه‌بندی شده، به کنترل و رصد فعالیت‌های کارکنان خود پرداخته بود.

http://www.mardomsalari.com/4193/page/7/2702

ش.د9502828

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات