تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۹۱

راه سخت دموکرات‌ها و جمهوريخواهان در رسيدن به کاخ سفيد (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات - 1394/11/28 - شماره 26379- صفحه 12)

نمايندگان احزاب اصلي آمريکا يعني دموکرات و جمهوريخواه رسما وارد رقابت‌هاي اصلي درون حزبي براي رسيدن به کاخ سفيد شده‌اند.اين در حالي است که،در انتخابات رياست جمهوري سال 2008ميلادي نيز بسياري از نظرسنجي هاي صورت گرفته بيانگر پيروزي آسان و راحت هيلاري کلينتون بر نامزدهاي حزب دموکرات و افرادي مانند باراک اوباما و جان ادواردز بود. هيلاري کلينتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 ميلادي روزهاي خوبي را سپري نمي کند. پيروزي بسيار نزديک و شکننده وي بر برني ساندرز در انتخابات ايالتي آيووا بسياري از معادلات ذهني وزير امور خارجه سابق ايالات متحده آمريکا را بر هم ريخته است. اکنون هيلاري کلينتون با کسب 49.9 درصد آرا توانسته است پيروزي بسيار کمرنگ و شکننده اي را در برابر برني ساندرز به دست آورد. ساندرز در انتخابات ايالتي آيووا درخششي فوق العاده داشت و توانست 49.6 درصد آرا را کسب کند.

به عبارت بهتر، پيروزي هيلاري کلينتون در ايالت آيووا براي وي بيشتر به مثابه يک شکست بوده است زيرا در نظرسنجي هايي که قبل از انتخابات آيووا صورت گرفت، منابع خبري از پيشتازي هيلاري کلينتون با اختلافي زياد ( در همه ايالات آمريکا) سخن به ميان مي آورند.در حال حاضر هيلاري کلينتون توانسته است راي 23 وکيل(Delegate) و برني ساندرز توانسته است راي 21 وکيل را به دست آورد. وکلا کساني هستند که در انتخابات رياست جمهوري آمريکا به نيابت از مردم در کنوانسيون‌هاي ملي حزب متبوع خود شرکت کرده و به نامزد مورد نظر خود راي مي دهند.در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 ميلادي نيز بسياري از نظرسنجي هاي صورت گرفته بيانگر پيروزي آسان و راحت هيلاري کلينتون بر نامزدهاي حزب دموکرات و افرادي مانند باراک اوباما و جان ادواردز بود.

با اين حال در انتخابات ايالتي آيووا همه معادلات و طرح هاي بلند پروازانه هيلاري کلينتون نقش بر آب شد.اوباما توانست با پيروزي در ايالت سرنوشت ساز آيووا نوار پيروزي هاي بعدي خود را نيز به صورتي نامنظم و زيگزاگي ، ولي تاثيرگذار آغاز و در نهايت راي وکلاي حزبي بيشتري را نسبت به هيلاري کلينتون جذب کند.اکنون خاطرات تلخ انتخابات رياست جمهوري سال‌ 2008 ميلادي براي هيلاري کلينتون تکرار شده است. پيروزي نزديک به شکست کلينتون بر ساندرز نشان مي دهد که وي با رقيبي سرسخت رو به روست که توانسته است آراي شمار‌ زيادي از طرفداران حزب دموکرات را به خود اختصاص دهد. نکته بدتر براي هيلاري کلينتون اينکه دور بعدي رقابت‌هاي انتخاباتي درون حزبي آمريکا در ايالت نيوهمشاير برگزار شد، يعني جايي که از آن به عنوان مقر سنتي ساندرز ياد مي شود.

در صورت شکست کلينتون در چند ايالت، احتمالا ساندرز خواهد توانست ضمن تلافي شکست در آيووا، شمار وکلاي خود را نسبت به وي افزايش دهد.در اين صورت بازگرداندن بازي به نقطه صفر براي هيلاري کلينتون بسيار دشوار خواهد بود. موضوع بعدي اينکه انتخابات درون حزبي در دو ايالت آيووا و نيوهمشاير مي تواند بر روي ديگر ايالات آمريکا نيز تاثيرگذار باشد. نتيجه انتخابات آيووا نشان داد که بسياري از شهروندان آمريکايي راي خود در خصوص نامزدها را در روز پاياني و حتي دقايق پاياني انتخابات تعيين مي کنند. اين موضوع در نهايت به سود هيلاري کلينتون نيست زيرا معمولا طرفداران وي از طيف سنتي حزب دموکرات هستند که از قبل راي مثبت خود به وي را در نظرسنجي ها ابراز مي کنند.

اکنون اصلي ترين ترس و وحشت هيلاري کلينتون مربوط به تکرار سرنوشت انتخابات رياست جمهوري سال 2008 در سال 2016 ميلادي است. در صورتي که ساندرز به روند فعلي ادامه دهد، مي تواند کلينتون را به مانند انتخابات رياست جمهوري سال 2008 غافلگير کند چنانچه اين اتفاق در ايالت آيووا رخ داد .در نهايت اينکه هيلاري کلينتون براي پيروزي بر ساندرز مسير بسيار سختي را پيش رو خواهد داشت. انتخابات آيووا بسياري از محاسبات طرفداران هيلاري کلينتون مبني بر پيروزي راحت وي بر ساندرز را نقش بر آب ساخته است. اکثر نظرسنجي‌هاي انتخاباتي تا قبل از اين نشان مي داد که هيلاري کلينتون با اختلافي 20 درصدي و بلکه بالاتر از ساندرز پيش است اما ساندرز توانست در طول زماني اندک فاصله خود با هيلاري کلينتون را کاهش دهد و در جلب آراي آن دست از طرفداران حزب دموکرات که تصميم خود را هنوز نگرفته بودند موفق باشد.

موفقيتي که ادامه آن از سوي ساندرز کابوسي سخت براي وزير امور خارجه سابق ايالات متحده آمريکا خواهد بود.در همين رابطه،برني سندرز به دليل ديدگاه‌هاي سوسياليستي که دارد توانسته نظرات قشر کارگران و طيف‌هاي مياني و پايين دستي آمريکا را به خود جلب کند که به نظر مي‌آيد در انتخابات نيو‌همشاير ديدگاه‌هاي وي کلينتون را کنار بزند.«علي بيگدلي» کارشناس مسائل آمريکا در گفتگو با خبرنگار ايلنا در ارزيابي وضعيت و جايگاه دو نامزد حزب دموکرات ( برني‌ سندرز و هيلاري‌کلينتون) در انتخابات درون حزبي در ايالت نيو‌همشاير، گفت: در خصوص انتخابات درون حزبي نيوهمشاير نکته‌اي که بايد ذکر شود اين است که برني سندرز با توجه به اين‌که يهودي‌الاصل و سوسياليست است توانسته طيف وسيعي از کارگران وجوانان اين منطقه و چند ايالات ديگر آمريکا را با خود همراه کند که در مورد کلينتون اين موضوع صادق نيست.

وي ادامه داد، کلينتون صاحب تجارب زيادي بوده است اما نقطه ضعف‌هايي دارد و حتي وي را مانند خاندان بوش متهم مي‌کنند که در پي مورثي کردن رياست جمهوري در ايالات متحده است. لذا با توجه به فضاي منفي که عليه وي ايجاد شده است، بعيد به نظر مي رسد که در انتخابات درون‌حزبي بتواند راي قابل قبولي را کسب کند و از اين جهت سندرز نسبت به کلينتون در جايگاه بهتري قرار دارد .بايد توجه داشت که نگاه کلينتون و شعارهاي وي به سمت بيرون آمريکا جهت دارد. به گونه‌اي که در مناظره‌هاي پيشين شاهد بوديم که وي اشاره‌اي به مبارزه با روسيه و به طور کلي مباحث سياست خارجي داشت، اما سندرز معتقد است که در ابتدا بايد مشکلات را در داخل آمريکا حل و فصل کرد تا پس از آن بتوانيم موضوعات و محورهاي خارجي را مورد بررسي قرار بدهيم.

اين استاد دانشگاه در تشريح ديدگاه برني سندرز گفت: در ديدگاه سندرز حل و فصل موضوعات در داخل آمريکا به اين جهت اهميت دارد که بتوانند در ابتدا پرستيژ داخلي ايالات متحده را به حد معقول برسانند و پس از آن موضوعات و محورهاي خارجي را مورد بحث قرار دهد و همين امر باعث شده که لاتين تبارها و لايه‌هاي مياني آمريکا طرفدار سندرز شوند. چراکه بخش کلان شعارهاي وي در خصوص حمايت از اقشار داخل آمريکا طرح شده است.وي افزود، سندرز معتقد است که بايد دخالت در خارج از مرزهاي آمريکا به خصوص در خاورميانه و همچنين در آسياي مرکزي به کمترين حد خود برسد تا بتوان هزينه آن را در داخل خاک آمريکا خرج کرد.

از اين جهت بايد گفت که وي از مشاوران بسيار زيرک و باهوشي در خصوص طراحي و ترسيم خط ‌مشي و شعارهاي سياسي خود در انتخابات بهره مي‌برد.بيگدلي در پايان خاطرنشان کرد با توجه به اين‌که ايالت مورد نظر کلينتون ايالت نيويورک است، بايد بگوييم که امکان دارد کلينتون در نيويورک و چند ايالت ديگر راي معقول را کسب کند. چراکه هر يک از ايالات آمريکا ديدگاه متفاوت سياسي نسبت به موضوعات دارند و ممکن است راي هيلاري کلينتون در برخي از ايالات به پايين‌ترين سطح خود بيايد. از اين جهت است که شعارهاي سندرز بر عملکرد و سياست هيلاري کلينتون قالب خواهد شد و حتي امکان دارد سندرز به عنوان خروجي نهايي اردوگاه دموکرات‌ها به ميدان بيايد.

غوغا در کمپين نامزد جنجالي

ترامپ نه تنها تد کروز و مارک روبيو را رقيبي جدي براي خود تلقي خواهد کرد، بلکه به عنوان فردي که در دور نخست انتخابات بازنده شده است ناچار است نهايت تلاش خود را جهت جبران اين شکست صورت دهد.اين روزها اردوگاه انتخاباتي دونالد ترامپ حال و روز ويژه اي دارد. شکست در انتخابات آيووا و پيروزي تد کروز بر ترامپ و کسب آراي بالا از سوي مارک روبيو ديگر نامزد حزب جمهوريخواه وضعيت خوبي براي ترامپ به وجود نياورده است! درحالي که نظرسنجي هاي انتخاباتي نشان از پيروزي آسان و بدون دغدغه ترامپ بر ديگر نامزدهاي حزب جمهوريخواه داشت، اما برگزاري انتخابات آيووا خط بطلاني بر همه اين نظرسنجي ها کشيد. ترامپ که بر پايه اين نظرسنجي ها اعلام کرده بود برنده رسمي انتخابات رياست جمهوري و رئيس جمهوري بعدي ايالات متحده آمريکا خواهد بود اکنون با وضعيتي چندگانه و آينده اي مبهم رو به روست.

در حال حاضر بسياري از راي دهندگان حزب جمهوريخواه ديگر ترامپ را نامزد قطعي اين حزب راي راهيابي به دور نهايي رقابت‌هاي انتخاباتي نمي دانند. اين در حالي بود که نظرسنجي ها نشان داده بود دست‌کم 66 درصد از طرفداران حزب جمهوريخواه (اعم از موافقين و مخالفين ترامپ) تا قبل از برگزاري انتخابات در ايالت آيووا معتقد به راهيابي ترامپ به دور نهايي رقابت‌هاي انتخاباتي بودند.اکنون معادله در حزب جمهوريخواه تا حدود زيادي تغيير کرده است. از اين پس ترامپ نه تنها تد کروز و مارک روبيو را رقيبي جدي براي خود تلقي خواهد کرد، بلکه به عنوان فردي که در دور نخست انتخابات بازنده شده است ناچار است نهايت تلاش خود را جهت جبران اين شکست صورت دهد. اصلي ترين ترس ترامپ از اين است که تکرار وضعيت به وجود آمده در ايالت آيووا در ديگر ايالات نيز ادامه پيدا کند. در انتخابات آيووا، بسياري از طرفداران حزب جمهوريخواه که در راي دهي خود به نامزدهاي اين حزب مردد بودند، در دقايق پاياني انتخاباتي آراي خود را به سوي مارک روبيو و تد کروز به گردش در آوردند.

اين گردش آرا به ضرر ترامپ تمام شد و وي در نهايت نتوانست به پيش بيني مسلم! خود در خصوص پيروزي در ايالت کليدي و سرنوشت ساز آيووا دست پيدا کند.اکنون ترامپ و هوادارانش در شرايط پس از شکست به سر مي برند. در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 ميلادي نيز رودي جولياني شهردار نيويورک توانسته بود در نظرسنجي هاي قبل از انتخابات درون حزبي بر نامزدهايي مانند جام مک کين و مايک هاکابي غلبه کرده و مطابق نظرسنجي ها پيروزي خود در دور مقدماتي و راهيابي به دور نهايي رقابت‌هاي انتخاباتي آمريکا را تضمين کند. با اين حال پس از برگزاري چندين دور انتخابات در آيووا و ديگر ايالات، جان مک کين توانست معادله را به راحتي به ضرر جولياني بر هم زده و در نهايت وي را وادار به کناره‌گيري از عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي کند .بسياري از تحليلگران مسائل آمريکا شکست ترامپ در ايالت آيووا را مترادف با افول موقعيت وي مي دانند.

بديهي است که اگر اين روند در يک يا دو رقابت درون حزبي بعدي نيز ادامه پيدا کند و ترامپ نتواند شکست خود در آيووا را جبران کند، وضع سختي در انتظار وي است. نتايج انتخابات درون حزبي آيووا مي تواند بر روي ديگر ايالات آمريکا نيز تاثيرگذار باشد. از اين رو ترامپ براي ادامه مبارزات انتخاباتي شرايط بسيار سختي در پيش دارد.نکته قابل تامل اينکه ترامپ هم اکنون با شوک سختي مواجه شده و هنوز نتوانسته است شکست خود در ايالت آيووا و پيروزي تد کروز در اين ايالت را هضم کند.

هضم اين شکست به اندازه اي براي هواداران ترامپ سخت است که مي‌گويند شرکت «مايکروسافت» که با راه‌اندازي يک برنامه نرم‌افزاري به شمارش آرا کمک کرده است، در آراي ساکنان آيووا به سود مارک روبيو دست برده واز اين طريق آراي ترامپ را کاهش داده است. به عبارت بهتر، هواداران ترامپ شرکت مايکروسافت را متهم به دستکاري آرا به سود تد کروزو روبيو کرده اند .در نهايت اينکه ترامپ هنوز موفق نشده است عواقب و تبعات ناشي از شکست خود در ايالت آيووا رامديريت کند. او اکنون با ترس و نگراني انتخابات درون حزبي جمهوريخواهان را در ايالات باقي مانده رصد مي کند .

در همين حال،يک کارشناس مسائل سياسي گفت: با توجه به نزديکي انتخابات در آمريکا جمهوري خواهان به دنبال استفاده از برگ برنده اي به نام ايران هستند. محمد ساجدي، کارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجو، با اشاره به درخواست سه تن از نمايندگان جمهوريخواه براي سفر به ايران در راستاي نظارت بر انتخابات اظهار داشت، معمولا در طول تاريخ رابطه ايران و آمريکا، حتي در دوره پيش از انقلاب جمهوريخواهان رابطه بهتري با ايران داشتند.

وي سفر اين سه نماينده جمهوريخواه را در بردارنده هدفي عمده عنوان کرد و گفت: با توجه به نزديکي انتخابات در آمريکا جمهوريخواهان به دنبال استفاده از برگ برنده اي به نام ايران هستند و همانطور که در انتخابات ايالتي آمريکا شاهد پيروزي کلينتون بوديم براين اساس خيلي از کارشناسان سياسي معتقدند دليل پيروزي کلينتون استفاده از برگ برنده ايران بود و جمهوريخواهان عنوان مي کنند چرا اين برگ برنده براي انتخابات رياست جمهوري در اختيار ما نباشد.ساجدي اضافه کرد: جمهوريخواهان به دنبال آن هستند که ببينند آيا مي توانند ارتباط نزديک تري با ايران برقرار کنند و به نظر نمي رسد تا اين حد ساده لوح باشند که با حضور و مراجعه به دفتر حافظ منافع ايران عنوان کنند قصد نظارت بر انتخابات ايران را دارند گرچه در پس حضور خود در ايران چنين اهدافي نيز نهفته باشد.

اين کارشناس مسائل سياسي با اشاره به سخنان وزير خارجه کانادا خطاب به آمريکايي ها که عنوان کردند ما در دام شما گير افتاديم اضافه کرد: وزير خارجه کانادا صراحتا به آمريکايي ها عنوان کرد اروپا در ايران منافع زيادي کسب کرد و ما به دنبال تغيير قانون هستيم تا ساده تر بتوانيم با ايران مذاکره کنيم. ديدار ظريف با هاموند نيز دال بر همين موضوع است.وي با بيان اينکه قصد اين سه نفر از سفر به ايران بررسي وضعيت ميداني در کشور و رصد اينکه آيا مي توانند يک تغيير بالانس در ايران ايجاد کنند يا نه است، ادامه داد، آنها هيچ گاه صراحتا عنوان نکردند قصد نظارت بر انتخابات را دارند بلکه عنوان کردند مي خواهيم فضاي ايران را ببينيم.ساجدي در پايان خاطرنشان کرد، جمهوري اسلامي به حدي در منطقه قدرت دارد که به سادگي مي تواند معادلات را تغيير دهد و اين روزها شاهد اين بوديم که با توجه به شکست انجاميدن کنفرانس ژنو اما در عرصه ميداني ايران در سوريه پيشرفت هاي زيادي داشت و همين امر سبب خواهد شد تا آمريکايي ها به دنبال استفاده از برگ برنده قدرتمندي در منطقه به نام ايران باشند.

موضوعات اصلي مناظرات انتخاباتي آمريکا

نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري سال 2016 ميلادي آمريکا براي جلب نظر راي دهندگان، در مناظرات انتخاباتي به موضوعات داغي از مهاجرت گرفته تا کنترل تسليحاتي و از بهبود اقتصاد ضعيف آمريکا گرفته تا مبارزه با افراط گرايان پرداخته‌اند. پايگاه خبري ورلد بولتن در گزارشي مي‌نويسد:

«اگر وضعيت اقتصادي پس از بحران مالي به موضوع اصلي انتخابات رياست جمهوري سال 2012 ميلادي آمريکا تبديل شده بود، در حال حاضر مناظرات حول محور حفظ امنيت آمريکايي‌ها در بحبوحه نگراني‌هاي شديد نسبت به تهديد تروريسم، موضوع اصلي انتخابات رياست جمهوري سال 2016 ميلادي است.در اينجا به موضوعات اصلي مي‌پردازيم که نامزدها در آستانه رقابت‌هاي مقدماتي انتخابات رياست جمهوري در ايالت آيووا که اول فوريه سال جاري ميلادي (12 بهمن) آغاز مي‌شود بر آن‌ها تمرکز کرده‌اند.

امنيت ملي

پس از حملات تروريستي پاريس توسط داعش و کشته شدن 14 تن در سن برناردينو، ايالت کاليفرنيا توسط يک زوج آمريکايي پاکستاني، تمايل آمريکا براي به راه انداختن جنگ عليه افراط گرايان داعش به طور چشمگيري افزايش يافت.براساس دست کم دو نظرسنجي گسترده صورت گرفته، اين مساله در راس فهرست اولويت‌هاي راي دهندگان قرار گرفت و آرزومندان رسيدن به رياست جمهوري به ويژه جمهوريخواهان از اين ترس و نگراني استفاده مي‌کنند.

دونالد ترامپ، نامزد پيشرو جمهوريخواهان به نگراني‌ها نسبت به مسلمانان دامن زده و بدون ارائه هيچ گونه سند و مدرکي تاکيد دارد که هزاران مسلمان در نيوجرسي مشاهده شده‌اند که در مرکز تجارت جهاني حملات تروريستي 11 سپتامبر سال 2001 ميلادي را تحسين و تشويق کرده‌اند!ترامپ و ديگر جمهوريخواهان از جمله سناتور تد کروز و کريس کريستي، فرماندار نيوجرسي لفاظي‌هاي توخالي خود را افزايش داده و سياست باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا حول محور سوريه را به عنوان سياستي ضعيف محکوم کرده و خواستار افزايش حملات هوايي و اعزام نيروهاي ويژه آمريکايي بيشتر به خاک سوريه شده‌اند.

اکثر جمهوريخواهان همچنين توافق اتمي مهم و چشمگير اوباما با ايران را محکوم کرده‌اند. اين توافق باعث شد تا تحريم‌ها عليه تهران لغو شود و جمهوريخواهان معتقدند واشنگتن امتيازات بسياري داده در حالي که در مقابل امتيازات اندکي دريافت کرده است.در ميان دموکرات‌ها هيلاري کلينتون، وزير خارجه سابق آمريکا، سناتور برني سندرز و مارتين اومالي، فرماندار سابق مريلند بر مواضع خطرناک جمهوريخواهان تاکيد کرده‌اند.دموکرات‌ها هشدار مي‌دهند که چنين مواضعي تنها "جنگ تمدن‌ها" را که به عنوان ابزار سربازگيري افراط گرايان محسوب مي‌شود، برجسته‌تر مي‌کند.

مهاجرت

اخيرا مسائل امنيتي وارد حوزه مهاجرت شده است. نامزدهاي دموکرات در استقبال از آوارگان سوري متحد هستند اما جمهوريخواهان مي‌گويند که اين روند نبايد خيلي سريع پيش برود.دونالد ترامپ با مطرح کردن درخواست ممنوع الورود کردن مسلمانان به آمريکا باعث خشم و عصبانيت بين‌المللي شده است.اگرچه رقباي جمهوريخواه باور دارند که چنين سياستي غيرقابل قبول است، اما با ترامپ موافقند که بايد تا زمان بررسي دقيق صلاحيت افرادي که درخواست پناهندگي به آمريکا داده‌اند سيل آوارگان از سوريه وعراق متوقف شود.اما از طرف ديگر دموکرات‌ها به طور عمده حامي سياست‌هايي هستند که به اکثر 11 ميليون تني که به صورت غيرقانوني در آمريکا زندگي مي‌کنند و نيمي از آن‌ها مکزيکي هستند، اعتبار قانوني مي‌دهد.جمهوريخواهان به شدت با اين مساله مخالف هستند اگرچه شمار اندکي از آن‌ها همچون جورج بوش بر لزوم اصلاحات جامع مهاجرت اذعان دارند.اما بار ديگر ترامپ، گزافه‌گوترين جمهوريخواهان اعلام کرد که در مرز آمريکا با مکزيک ديواري مي‌کشد و اکثر کارگران بدون مجوز و ثبت نشده را از کشور اخراج مي‌کند .

کنترل حمل سلاح

اين يک چالش منحصر به فرد براي آمريکا است. پس از هر تيراندازي گسترده مرگبار در يک مدرسه، اين موضوع مطرح اما کمي بعد محو و کمرنگ شده است.اوباما اوايل ماه جاري ميلادي يک سري دستورات اجرايي را براي سفت و سخت‌تر کردن مقررات فروش سلاح گرم از جمله خريد وفروش‌هايي که به صورت آنلاين صورت مي‌گيرد، اعلام کرد .اين اقدامات اوباما سيستم موجود بررسي سابقه را تقويت کرده و به سيستم‌هاي تامين اجتماعي و بيمه اجازه مي‌دهد تا اسامي بيماران روحي و رواني موجود در پايگاه‌هاي داده خود را گزارش دهند.دموکرات‌ها که عمدتا از تلاش‌هاي اوباما براي تقويت کنترل سلاح حمايت کرده‌اند، از اين دستورات استقبال کرده‌اند.اما جمهوريخواهان که از نظر تاريخي به گروه فشار حامي سلاح نزديک‌تر هستند با خشم به اين دستورات واکنش نشان داده و مي‌گويند اين سياست‌ها نقض قانون اساسي آمريکا است.

اقتصاد

اگر جمهوريخواهان موفقيت سال 2016 ميلادي خودشان را در امنيت ملي، مهاجرت و کنترل سلاح مي‌بينند، دموکرات‌ها سوابق اقتصادي به دست آمده در هفت سال گذشته را عامل اصلي موفقيت خود مي‌دانند .نرخ بيکاري در آمريکا نيم درصد است که از فوريه سال 2008 ميلادي يعني پيش از بحران مالي، پايين‌ترين نرخ محسوب مي‌شود.از زمان بحران مالي بيش از 13 ميليون شغل در آمريکا ايجاد شده و ارزش سهام مجدد به جاي خود بازگشته اگرچه ماه گذشته ميلادي ارزش سهام در بازارهاي آمريکا شاهد کاهش چشمگيري بوده است.

در حال حاضر مناظرات قابل توجهي در خصوص ماليات وجود دارد.سندرز که خود را يک سوسياليست دموکرات توصيف کرده، افزايش ماليات براي مالکان با درآمد سالانه بيشتر از 250 هزار دلار و همچنين ماليات‌هاي بيشتر براي تجار و افزايش ماليات بر درآمد براي کارمندان را پيشنهاد کرده تا به بودجه سيستم جهاني تامين اجتماعي کمک شود .کلينتون نيز مي‌خواهد ماليات آمريکايي‌هاي ثروتمند افزايش يابد اما مخالف تغييرات چشمگير در قانون موجود "مراقبت مقرون به صرفه" است .جمهوريخواهان به طور گسترده با افزايش ماليات مخالفند اما در حمايت از "ماليات شرکت‌ها" و برنامه مطرح شده از سوي کروز به دو دسته تقسيم شده‌اند .ترامپ خواستار کاهش ماليات شده اما افزايش تعرفه‌هاي اجناس چيني را پيشنهاد کرده است.          ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\02\02-16\20-46-27.htm&storytitle=%D1%C7%E5%20%D3%CE%CA%20%CF%E3%E6%98%D1%C7%CA%9D%E5%C7%20%E6%20%CC%E3%E5%E6%D1%ED%CE%E6%C7%E5%C7%E4%20%CF%D1%20%D1%D3%ED%CF%E4%20%C8%E5%20%98%C7%CE%20%D3%DD%ED%CF

ش.د9405926

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات