تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۹۴

آيت‌الله سيدحسن خميني: از روز اول ‌می‌دانستم چه می‌شود!

پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی
(روزنامه آرمان - 1394/12/20 - شماره 2997 - صفحه 2)

دیروز بود که یکی از اهداف حضور یادگار امام درانتخابات از سوی خودش بیان شد. آیت‌ا... سید حسن خمینی گفت که «جلوگیری از مصادره امام(ره) هدف اصلی از ورودم به انتخابات بود.» بی‌تردید آنچه یادگار امام بیان کرد دغدغه همیشگی او و یاران حقیقی امام است چرا که در طی دهه اخیر این خطر احساس شد که برخی درصدد تحریف اندیشه امام هستند و می‌خواهند با اعمال خود سطح آن را نزول دهند که از یادگار امام به عنوان متولی حفظ اندیشه‌های امام راحل این انتظار دور از واقعیت نبود که مانع این اقدامات شود که او هم راهکار حضور در مجلس خبرگان را انتخاب کرد هر چند به خاطر ردصلاحیت شدنش نتوانست به این مجلس راه پیدا کند اما حضور پرشکوه مردم در پای صندوق‌های رای نشان داد که همین ملت پاسدار اندیشه‌های امام هستند و اجازه تعرض به آن را نمی‌دهند.

دیروز که اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به دیدار یادگار امام‌خمینی رفتند آیت‌ا... سیدحسن خمینی بازگشت به امام در جریان تحولات سیاسی جاری کشور را یک امر مبارک خواند وتصریح کرد: باید قرائت‌های مختلف در این چارچوب به رسمیت شناخته شود و نباید کسی را به زور از این دایره بیرون کنیم. وی با اشاره به آنچه در جریان مقدمات و متن انتخابات اخیر رخ داد، اظهار داشت: همانگونه که ماه‌ها قبل از ثبت‌نام با برخی دوستان مطرح کرده بودم، از روز اول تقریبا مطمئن بودم که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، گرچه نتایج مبارکی که در پی آمد بیش از حد تصور بود.

یادگار امام جلوگیری از مصادره امام را هدف اصلی از ورود خویش به انتخابات خواند و تأکید کرد: باید تلاش کنیم امام نماد وحدت ملی جامعه ایران باقی بماند. سیدحسن خمینی با تأکید بر تقویت عناصر مختلف وحدت ملی و با اشاره به قدرت عظیم مذهب تشیع در وحدت جامعه ایران، شخص امام خمینی را انسان بزرگی خواند که امروز نیازمند وی هستیم و یادآور شد: جمهوری اسلامی ثمره مجاهدت ۱۴۰۰ ساله تشیع است و پشتوانه این دستاورد نیز اندیشه و کاریزمای شخص امام راحل است، لذا عظمت این شخص نباید بشکند و باید جلوی به انحصار درآمدن آن توسط یک جریان را نیز بگیریم.

آیت‌الله محفوظی هم به دیدار یادگار امام رفت

درنهایت آنچه حاصل ورود سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات بود افزایش محبوبیتش بود چراکه پس از حمایت بزرگان قم و مراجع تقلید از وی و پایگاه علمی و اجتماعی یادگار امام، این روزها همین بزرگان به دیدارش می‌روند تا او بداند یاران امام تنهایش نمی‌گذارند. آیت‌ا... سید حسن خمینی فقط آیت‌ا... سیدحسن خمینی نیست؛ او علاوه بر شخصیتی که در شناسنامه‌اش ذکر شده یادگار امام خمینی(ره) هم است؛ یادگاری که هیچ‌گاه از این جایگاه برای نیل به اهدافش استفاده نکرد و رفتار و گفتارش همانند افراد عادی جامعه بود با این تفاوت که صبر و دانشی مثالزدنی دارد و همین ویژگی سالهاست او را محبوب قلب‌های ایرانیان کرده است. البته به رغم اینکه تاکید می‌شود او دارای شخصیتی جداست اما نمی‌توان رفتار او را ناشی از آموخته‌هایش از پدر و پدر یزرگش ندانست.

به راستی کدام شخصیت است که مانند سیدحسن خمینی به‌رغم داشتن علم و دانش زیاد اینگونه در برابر هجمه‌ها سکوت کرده و آنها را به خدا بسپارد و یا کدام شخصیت است که وقتی صلاحیتش برای حضور در انتخابات رد می‌شود لحظه‌ای درنگ نمی‌کند و به‌رغم گلایه اما باز هم مردم را به حضور در انتخابات ترغیب می‌کند چون برای او هدف اصلی حضور در انتخابات و پیروزی در آن برای نشستن بر کرسی مجلس خبرگان نیست بلکه اهداف مهمتری در اندیشه اوست که محقق شد و او این روزها سپاسگزار خداوند است. او می‌خواست انتخاباتی در اسفندماه برگزار شود که همه اقشار به پای صندوق رای بیایند تا از این طریق چهره تندروی که بیشترین آسیب را به کشور زده است محو شود. سیدحسن خمینی ردصلاحیت شد اما به واسطه خواست او و بزرگانی مانند آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی مشارکت مردم در انتخابات باشکوه شد.

در زمانی که صلاحیت سیدحسن خمینی به‌واسطه شرکت نکردنش در آزمون خبرگان موردتردید برخی قرار گرفت علما و روحانیون زیادی در وصف اجتهاد و دانش او سخن گفتند که از جمله آنها آیت‌ا... محفوظی بود که اطلاعیه صادر کرد و در آن نوشت: «راه‌هایی که قانون برای بررسی و صلاحیت علمی و سیاسی اشخاصی که برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند مطاع و متبع است اما در مورد حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیدحسن خمینی وقتی مجتهدین و اساتید مستقیم ایشان از حوزه علمیه قم قدرت اجتهاد و استنباط آن را تایید می‌کنند و نقل مفید به تواتر و کثرت در مورد اجتهاد موجود است حجت تمام می‌شود و معظم‌له نیز فرمودند: حاج سیدحسن خمینی از حیث علمی، عالمی مجتهد و آگاه به زمان و متقی می‌دانم و از نظر سیاسی و اعتقادی صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را دارد. مجلس خبرگان آینده به فضل الهی علاوه بر مجتهدین از علمای بزرگ و سابقون در نهضت شامل مجتهدین جوان و معتمد نیز خواهد بود که استحکام مبانی نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن را موجب خواهد شد و ثمره این انتخابات با هوشیاری و حضور ملت مسلمان و دقت مسئولان دلسوز، اتحاد و استحکام نظام و یأس دشمنان را در پی خواهد داشت.» و حالا پس از حضور آیت‌ا... صافی گلپایگانی در بیت آیت‌ا... سیدحسن خمینی روز گذشته نیز همگان شاهد بودند که آیت‌ا... عباس محفوظی به دیدار او رفت.

همه باید در روز قیامت پاسخگو باشند

حضرت آیت‌ا... العظمی محفوظی از مراجع تقلید و وصیّ آیت‌ا... العظمی بهجت(ره) با حضور در بیت یادگار گرامی امام در قم با وی دیدار کرد. در این دیدار آیت‌ا... العظمی محفوظی به بیان حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخت و اظهار داشت: علی(ع) انسان عاقل را از مستی مال، قدرت، علم، مدح و ثناء بر حذر می‌دارند و بر همین اساس قدرت و عناوین مختلف یک ابزار بازی در دست انسانهاست و ما باید بتوانیم در این میان خود را حفظ کنیم و بدانیم تغییر و تقلب دنیا در دستان خداوند است. ایشان با آرزوی اینکه همه کارها صبغه الهی داشته باشد و از روی هوی حرکتی صورت نگیرد، از ردصلاحیت یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرد و یادآور شد: همه باید در روز قیامت در خصوص اعمالشان پاسخگو باشند و این نکته را فراموش نکنند؛ مگر آنکه اعتقادی به این امور نداشته باشند.

آیت‌ا... محفوظی در همین زمینه با بیان اینکه گاهی اوقات ابر سیاهی جلوی آفتاب را می‌گیرد به همگان توصیه کردند: انذار علمای اخلاق مبنی بر محاسبه دائم نفس را باید جدی گرفت، چرا که دشمن در کمین است که بتواند از هر راهی ضربه بزند. ایشان با اشاره به شخصیت بزرگ امام خمینی(ره) و بیان خاطراتی از دروس اخلاق ایشان گفت: باید ببینیم که اکنون آیا امام خمینی‌ها و آیت‌ا... گلپایگانی‌ها در حوزه وجود دارند یا خیر؟ ایشان در پایان خطاب به یادگار امام تاکید کرد: دعای من همیشه بدرقه راه شماست. در این دیدار که حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی نیز حضور داشت، یادگار گرانقدر امام سیدحسن خمینی از حمایت‌های ارزشمند این مرجع عالیقدر تقلید از بیت امام سپاسگزاری کرد و طول عمر و سلامتی ایشان را از خداوند مسئلت کرد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/146529

ش.د9405939

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات