تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۱۹
افزایش مراودات تجاری تهران - مسکو

تاسیس بانک مشترک اسلامی ایران و روسیه!

پایگاه بصیرت / علی اکبر سمیعی

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/09/25 – شماره 4781 – صفحه 12)

سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه هفته جاری به میزبانی کشورمان برگزار و تفاهمات و توافقاتی در حوزه‌ها‌ی مختلف میان دو کشور امضا شد.

درخصوص مسائل بانکی، روسیه و ایران در نظر دارند تا بانک مشترک اسلامی راه اندازی کنند.به گزارش ایسنا به نقل از وستی، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: مسکو و تهران در حال مطالعه امکان تاسیس بانک اسلامی هستند.وی افزود: کارشناسان، بررسی این پروژه مشترک را در دست مطالعه دارند تا در صورت امکان به اجرا درآید.بیش از ۵۰۰ بانک دولتی و خصوصی در روسیه مشغول به فعالیت هستند، اما بانکداری اسلامی بر پایه معاملات بدون ربا است که سپرده سرمایه‌گذار وارد چرخه اقتصادی می‌شود.

همچنین آندری ملنیکوف، معاون مدیر اداره همکاری‌ها‌ی بین المللی و ارتباطات عمومی بانک مرکزی روسیه گفت، تهران و مسکو در حال آماده‌شدن برای تجارت با ارزهای ملی خود در بورس مسکو هستند.به گزارش تسنیم، ملنیکوف به خبرگزاری ریانووستی گفت: «مسائلی وجود دارد

که نیازمند بررسی بیشتر است. شکی نیست که این اقدام که بانک‌ها‌ی مرکزی ایران و روسیه در حال بررسی آن هستند اقدامی مثبت است. این پروژه در زمینه تجارت با ارزهای ملی روبل و ریال موجب افزایش قابل توجه حجم استفاده از ارزهای داخلی در پرداخت‌ها‌ی دوجانبه خواهد شد.»ملنیکوف افزود، این پروژه تا به امروز موضوع مذاکرات بورس‌ها‌ی ایران و روسیه بوده است.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی توسط روس‌ها در ایران که قرارداد آن روز سه شنبه امضاء شد تا ۲ماه دیگر آغاز می‌شود، گفت: ارزش سرمایه‌گذاری این قرارداد یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار است که ۸۵درصد آن را روس‌ها تامین مالی خواهند کرد.طرزطلب با اشاره به موافقت وام اعطایی روسیه به ایران ادامه داد: مجوزهای لازم برای اعطای وام صورت گرفته است، بنابراین قرار است شرکت «تکنو پروم» روسیه ساخت نیروگاه 1400مگاواتی را در هرمزگان به شکل کلید در دست احداث کند.

در چند سال اخیر بارها بر لزوم رشد روابط اقتصادی تهران و مسکو سخن گفته شده اما مشکلات تجار ایرانی همچون روادید، تعرفه‌ها‌ و مسائل بانکی به قوت خود باقی است. به هر حال باید منتظر ماند و دید که تفاهمات به عمل آمده میان دو کشور تا چه میزان عملیاتی خواهد شد؟

خوش بین هستم

‌ها‌دی تیرهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادت رشت در گفتگو با آفتاب یزد دراین‌باره معتقد است: برخلاف سال‌ها‌ی گذشته، امسال کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور سر وقت و بدون تاخیر برگزار شد که این جای خوشحالی دارد.وی افزود: یکی از مسائلی که در اجلاس اخیر مطرح شد مسائل بانکی بود.

اگر ما واقعا می‌خواهیم که حجم مبادلات ایران و روسیه را از 2 میلیارد به 10میلیارد دلار برسانیم باید مشکلات بانکی میان دو کشور حل و فصل شود و آقای واعظی نیز از تفاهم با روسیه در این خصوص خبر داد. وی در خصوص تاسیس بانک مشترک میان ایران و روسیه گفت: دو کشور هم اکنون هم به نوعی بانک مشترک دارند اما مسئله این است که خود روسیه هم درگیر تحریم‌ها‌ی بانکی غربی‌ها‌ست و این موضوع بر مناسبات بانکی دو کشور تاثیر می‌گذارد.ما باید یک سیستم بانکی محکمی با روسیه تعریف کنیم.

الان عمده مبادلات بانکی با روسیه از طریق صرافی‌ها‌ست در حالی که باید براساس قراردادهای بین المللی بانکی باشد. تابان گفت: موضوع دیگر بحث روادید میان تجار دو کشور است که قرار است براساس سخنان مقامات روس از سال آینده میلادی در صدور ویزاها تسهیلاتی برقرار می‌شود.وی افزود: از طرف دیگر تعرفه‌ها‌ نیز مشکلی در روابط تجاری دو جانبه است. مقرر شد که با توجه به عضویت روسیه در پیمان تجاری اوراسیا، 24 قلم کالای صادراتی ایران که عمدتا در حوزه مواد غذایی و کشاورزی است با تعرفه‌ها‌ی پیمان اوراسیا به روسیه صادر شود که این موضوع تا حدی مشکلات تعرفه ای میان دو کشور را حل خواهد کرد. تابان گفت: حجم مبادلات دو کشور با توجه به ظرفیت‌ها‌ی آنان اندک است و حتی اگر ما به رقم 10 میلیارد دلار هم برسیم باز رقم اندکی است که باید افزایش یابد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=58806

ش.د9502902

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات