تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۳۶

اولویت پرداختن به عرصه فرهنگ

پایگاه بصیرت / علی معینی

(ويژه‌نامه چهره روزنامه صبح نو ـ 1395/07/26 ـ شماره 104 ـ صفحه 7)

هرگاه نام شرکت‌ها و سازمان‌های تحریمی از سوی غرب اعلام می‌شود به سختی می‌شود نامی از سپاه پاسداران یا مؤسسات وابسته به آن را در لیست این کشورها ندید. این همه ترس آمریکا و هم‌پیمانان غربی خود از سپاه از چه چیز نشأت می‌گیرد. مگر نه اینکه دنیای غرب صاحب به‌روزترین تجهیزات نظامی، راداری و پدافندی است؟ پس این همه سنگ اندازی علیه سازمانی که وظیفه و رسالتش فقط و فقط دفاع از ارزش‌ها، دستاوردها و خون‌های ارزشمند ریخته در پای انقلاب است چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ اما آمریکا به درستی درک کرده که توان سپاه صرفاً یک توان نظامی و دفاعی نیست. زهرچشمی است که پاسداران بزرگ اسلام در 8 سال دفاع مقدس از دنیای استعمار گرفتند، هیبتی از سپاه را در تصور آنان درست کرد. سپاه بیشتر از آنکه رادار و موشک، ناوبر، زیردریایی و ادوات دیگر نظامی داشته باشد از یک عنصر ذی‌قیمت و معنوی به نام اخلاص برخوردار است. سپاه در 8 سال جنگ و پس از آن در جنگ نرم ثابت کرده که هم توان نظامی و هم توان اطلاعاتی آن فراتر از آن است که بتوان آن را اندازه‌گیری کرد. امروز ناتو که مدعی بالاترین قدرت نظامی در جهان است در مقابل سپاه پاسداران دست به عصا حرکت می‌کند.

روحیه بسیجی سپاه که متصل به روحیه اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) است، برگ برنده سپاه در تمام صحنه‌های سخت و دشوار انقلاب بوده است. اینها اغراق نیست و سند آن سخن امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) است که می‌فرمایند کاش من هم یک پاسدار بودم .سپاه دیگر در مرز ایران جولان نمی‌دهد، بلکه فعالیت‌های صنعتی، علمی و سازندگی آن به تمام دنیا نفوذ کرده است. اما سپاه خود را در فعالیت‌های نظامی محصور نکرده و با درک شرایط زمان و پذیرش این واقعیت که جنگ جدید ملت‌ها، جنگ رسانه، تکنولوژی و قدرت اقتصادی است، با ورود به این حوزه‌ها پوشه افتخارات عظیم سپاه را صد چندان کرده است. قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه، نامی آشنا در سدسازی، پتروشیمی، نفت و گاز، راهسازی و ... است. نام قرارگاه خاتم الانبیاء، ترس و لرزش و وحشت را به اندام شرکت‌های بزرگ دنیا می‌اندازد. کسانی که با جهل و نادانی از فعالیت‌های سازندگی سپاه، انتقاد می‌کنند، نمی‌دانند اگر این حضور موفق و قدرتمندانه سپاه در عرصه‌های سازندگی نبود بسیاری از پروژه‌های عظیم نفتی و صنعتی کشور با توجه به تحریم‌های گستاخانه غرب راکد و ناتمام می‌ماند.

اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که الحق و الانصاف بهترین امانتدار انقلاب اسلامی ایران و ولایت فقیه است، نبود، چه بسا عده‌ای کج اندیش، بدفهم و غرب زده، سرمایه بزرگ ملت ایران یعنی انقلاب مقدس جمهوری اسلامی ایران را به حراج بیگانگان می‌گذاشتند. سپاه پاسداران آزمون خود را پس داده و این ثمره ارزشمند انقلاب اسلامی ایران که برخاسته از متن مردم و مطیع امر ولایت فقیه است روز به روز با درخشش در زمینه‌های اطلاعاتی، صنعتی و نظامی، خشم اسرائیل، آمریکا و هم رزمانشان را بیشتر می‌کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیبل دشمنان خارجی و برخی عناصر فریب خورده داخلی از اول انقلاب تاکنون بوده و این نهاد ارزشی و مقدس بیشتر از همه نیازمند حمایت و تشویق ملت ایران است تا بحمد الهی با توسعه اقتصادی و امنیتی کشور ملت ایران مسیر خود را در راستای جهانی سازی هموار کند و مدیریت ظالمانه جهان را به مدیریتی پر از عدل و داد تبدیل کند.

در همین راستا یکی از اولویت‌های جدی کشور در دو دهه گذشته مسئله فرهنگ و مقابله جدی با مسئله جنگ نرم دشمنان است که رهبر معظم انقلاب در دیدارهایی که چند سال اخیر با مسوولان و فرماندهان سپاه داشتند اولویت این موضوع را روشن کردند. ایشان از نفوذ امنیتی و اقتصادی نام می‌برند لکن آن را در مقابل نفوذ فرهنگی و فکری بسیار کم اهمیت می‌دانند. ایشان در سال 1394 در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اینگونه می گویند:

«این نفوذ(نفوذ اقتصادی) هم البته خیلی مهم است؛ اما در قبال نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی اهمیتش کمتر است و از همه مهمتر، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است... دشمن سعی می‌کند در زمینه‌های فرهنگی باورهای جامعه را دگرگون کند و آن باورهایی که توانسته این جامعه را سرپا نگه دارد جا به جا کند، خدشه در آن وارد کند و اختلال و رخنه در آنها بوجود بیاورد. خرج‌ها می‌کنند؛ میلیاردها خرج می‌کنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است.»(1394/06/25)

به طور کلی وقتی جستجو و بررسی در دیدارهای رهبر معظم انقلاب با پاسداران انقلاب اسلامی طی سالهای کذشته صورت می‌دهیم می‌بینیم که یکی از محورهای جدی تاکید ایشان بر فعالیتها و اولویت‌های سپاه همین مقوله جنگ نرم و فرهنگ است.

جلو گیری از تحریف اجزای قدرت نرم نظام اسلامی، ایجاد امنیت فکری و فرهنگی، مقابله در برابر ایجاد خلل در باورها و...از جمله مواردیست که ایشان چه امسال و چه در سال‌های گذشته بر روی آن تاکید جدی داشتند و همین مقوله این مقوله را محرز و مشخص می‌نماید که امروز نهاد انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری باید در حوزه فرهنگی بروز و ظهور خود را آشکار سازد.

http://sobhe-no.ir/newspaper/104-1/7/2864

ش.د9503042

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات