صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۲۳

اخبار ویژه روزنامه های 9 دی 1395

کیهان

ناجوانمری؛ بزرگتر از
دروغ تقلب و زمینه چینی آشوب؟!

هاشمی رفسنجانی در دیدار سرپرست، اعضای هیئت رئیسه و قهرمانان فدراسیون کاراته گفت: باید خوشحال باشید که از بین این همه جوان انتخاب شده‌اید تا دل ملتی را شاد کنید. قدر این فرصت را بدانید و برای موفقیت‌های خویش و سربلندی کشورتان بیشتر تلاش کنید.»
وی جوانمردی را ویژگی همیشگی ورزشکاران توصیف و عنوان کرد: «جوانمرد هیچ وقت در مسائل و مسیرهای منفی گام برنمی‌دارد.»
توصیف آقای هاشمی درباره جوانمرد و جوانمردی، این سؤال را پیش می‌کشد که آیا پیشقدم شدن در ظلم آشکار و دروغ بزرگ تقلب در انتخابات سال 88، جوانمردی بود یا عین بی‌مروتی؟ مجال درست کردن برای گروهک‌های ضدانقلاب و سردادن شعارهای حذف جمهوری اسلامی و ولایت فقیه چطور؟ آیا هم‌جبهه‌شدن با جماعت خبیث و رذلی که در روز عاشورا به پرچم‌ها و کتیبه‌ها و موکب‌های عزای امام حسین(ع) اهانت کردند و هلهله کردند، ناجوانمردی نبود؟ آیا جوانمردی بود که به خاطر برخی گروکشی و تسویه حساب‌های سیاسی با دولت وقت، زمینه فتنه‌انگیزی و آشوب طراحی شده از سوی دشمنان را فراهم کنید؟

پیروزی حلب نشانه دست برتر ایران در تحولات منطقه است


خبرگزاری رویتر درباره تحولات سوریه نوشت: سران برخی دولت‌های عربی و غربی با تحیّر به پیروزی اخیر ایران در حلب سوریه نگاه می‌کنند. برای دولت عربستان، مبارزه منطقه‌ای با ایران در وضعیتی قفل شده و در بن‌بست قرار گرفته است. اکنون توازن قوای منطقه‌ای به سرعت در حال تغییر به نفع ایران است. عربستان سعودی و برخی کشورهای منطقه نسبت به افزایش نفوذ ایران در منطقه نگران هستند؛ آنان نگران نفوذ ایران از افغانستان تا دریای مدیترانه هستند. مقابله با ایران سخت‌تر شده است.
همچنین نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی خاطر نشان کرد: آزادی حلب موجب افزایش قدرت ایران می‌شود. رقبای ایران در منطقه از جمله قطر و عربستان برنامه‌هایی را از 16 سال قبل برای توسعه خطوط عرضه نفت و گاز به اروپا در نظر گرفته بودند. اولین‌بار قطر و ترکیه پیشنهاد مسیر خط لوله گازی مشترک را با حمایت آمریکا مطرح کردند تا گاز از قطر از طریق عربستان سعودی، اردن و سوریه به ترکیه انتقال یابد، این در حالی بود که پیشنهاد خط لوله قطر تهدیدی مستقیم برای منافع ایران و روسیه بود.
پیروزی ایران در حلب سبب می‌شود تا این کشور در منطقه و سوریه دست بالا را برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی پیدا کند. از لحاظ استراتژیک پیروزی اسد و متحدانش از جمله ایران، برنامه‌ریزی برای ایجاد خط لوله گاز قطر و ترکیه برای فروش گاز خلیج‌فارس در بازارهای اروپا را نقش بر آب کرد.
نشنال اینترست افزود: « ایران در لبنان نشان داد که پس از دو سال توانست حرفش را به کرسی بنشاند. هم‌چنین، در اوپک نیز ایران از کاهش تولید نفت خودداری کرد. عربستان سعودی در نهایت مجبور به پذیرش خواست ایران شد. شکست معارضان سوری در حلب نیز آخرین ضربه بر عربستان سعودی بود کشوری که اکنون در باتلاق یمن گیر افتاده است.»
این نشریه در پایان می‌نویسد: «پیروزی در حلب نقش بزرگی برای تقویت بیشتر محور مقاومت به رهبری ایران خواهد داشت. اکنون شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق، حزب‌الله لبنان و نیروهای طرفدار اسد در سوریه بخشی از محور مقاومت هستند. این چیزی است که سبب می‌شود عربستان سعودی و اسرائیلی‌ها درباره ایران نگران‌ باشند.»

مجتهد زاده:مخمصه برجام را روحانی خودش درست کرد


پیروز مجتهدزاده در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: بدون شک نتایج برجام به پایگاه رای آقای روحانی لطمه خواهد زد. ما باید برجام را به پیشابرجام، برجام و پسابرجام تقسیم‌بندی کنیم. دولت آقای روحانی در مرحله پیشابرجام فقط شعار می‌داد و رفتارهای شعارگونه از خود نشان می‌داد. در مرحله برجام نیز هر توافقنامه‌ای امضا شد اما به آن عمل نکردند. درباره دوران پسابرجام نیز باید عنوان کنم در حالی که هنوز وضعیت برجام مشخص نیست نمی‌توان از مدیریت دوران پسابرجام سخن گفت. در شرایط کنونی که آمریکا تحریم‌های خود را علیه ایران تمدید کرده است کشورهای اروپایی از آمریکا انتقاد می‌کنند و حق را به ایران می‌دهند. این در حالی است که هنگامی که آمریکا قصد داشته باشد اقدامات خود را عملی کند همه این کشورها از آمریکا حمایت می‌کنند و ایران را تنها می‌گذارند. در نتیجه آقای روحانی نباید روی سخنان کشورهای اروپایی حساب ویژه باز کند.
وی می‌افزاید: ما در مرحله پسابرجام قرار داریم. با این وجود هیچ تغییری در زندگی شهروندان ایرانی صورت نگرفته است. با توافق برجام کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شدند. این در حالی است که هیچ کدام از این سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل مشکلات بانکی هنوز محقق نشده است. قرار بود برجام مشکلات بانکی ایران را مرتفع کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده و مراودات بانکی ایران در عرصه بین‌المللی با مشکلات جدی مواجه است. در نتیجه آقای روحانی برای انتخابات آینده با چالش جدی مواجه است.
مدیر مرکز پژوهشی یوروسویک لندن در پاسخ این سوال که روحانی چگونه می‌تواند خود را از مخمصه برجام بیرون بکشد؟ می‌گوید: آقای روحانی در مخمصه‌ای گیر افتاده که خود درست کرده است. از سوی دیگر ایران نمی‌تواند برجام را لغو کند. اگر ایران به صورت یکجانبه برجام را لغو کند با هجمه کشورهای جهان روبه‌رو خواهد شد و فضا در عرصه بین‌المللی برای ایران بسته خواهد شد. دولت باید در مذاکرات تضمین‌های لازم را برای خود در نظر می‌گرفت که اگر طرف مقابل توافقنامه را زیر پا گذاشت امکان مانور حقوقی و سیاسی در عرصه بین‌المللی داشته باشد. این در حالی است که هیچ کدام از این تضمین‌ها در برجام ذکر نشده است. به همین دلیل بهترین راه حل این است که ترامپ توافقنامه را پاره کند و برخلاف برجام رفتار کند تا گناه اجرا نکردن برجام گردن ایران نیفتد و شرایط بین‌المللی برای ایران نامساعد نشود. شرایط به گونه‌ای نیست که ایران از آمریکا به دلیل کارشکنی در برجام به دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان ملل شکایت کند. در مقابل اگر ایران در اجرای برجام کوتاهی و کارشکنی کند آمریکا قادر خواهد بود ایران را در تنگنای بین‌المللی قرار دهد و ایران را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشاند و چه بسا دوباره علیه ایران در سازمان ملل قطعنامه صادر کند.
 آیا در صورتی که ایران نسبت به کارشکنی‌های طرف مقابل سکوت کند منافع ملی به خطر نمی‌افتد؟ مجتهدزاده در پاسخ این سوال گفت: منافع ملی ما مدت‌هاست به خطر افتاده است. مردم به آقای روحانی رای دادند که با درنظر گرفتن منافع ملی تعامل ایران با جهان پیرامون که در دولت گذشته مخدوش شده بود را اصلاح کند و جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی ارتقا بدهد. آقای روحانی همه این مسائل را در مذاکره با غرب خلاصه کرد. این در حالی است که تیم مذاکره‌کننده ایشان درباره تضمین‌های اجرا شدن برجام با طرف مقابل مذاکره نکرده است. آقای روحانی هنگامی که قرار بود با کشورهای غربی مذاکره کند باید همه جوانب قضیه را در نظر می‌گرفت و بی‌گدار به آب نمی‌زد.

اطرافیان روحانی 5 نفر هم نیستند/ما اصلاح طلبان او را رئیس جمهور کردیم

فیاض زاهد به روزنامه آفتاب یزد گفته است: در اطراف آقای روحانی کسانی هستند که چندین بار گفتند مردم به اعتدال رأی دادند و به جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نه گفتند، دوستانی که چنین صحبتی را مطرح کرده‌اند یا از سیاست چیزی نمی‌دانند یا در این سه سال آن قدر مزه قدرت زیر زبانشان شیرینی کرده که می‌خواهند برای برخی مراکز خاص «پالس‌های چاپلوسانه» بفرستند.
مشخص است که آقای روحانی بدون اصلاح‌طلبان هیچ وقت انتخاب نمی‌شد و اکنون هم بدون حمایت اصلاح‌طلبان هرگز پیروز نمی‌شود.
وی می‌افزاید: جریان اعتدالی، در واقع یک جریان سایه است و نمی‌توان آن را جریانی مؤثر قلمداد کرد. گذشته تاریخی، سیاسی این مملکت نشان می‌دهد که ما دو جریان قدرتمند بیشتر نداریم، در همه جای دنیا هم همین طور است. یک جریان چپ و یک جریان راست با هم به رقابت می‌پردازند.
اعتدال پیش از آنکه یک گفتمان باشد یک روش و منش اخلاقی است. افرادی که مصرند تا اعتدال را به عنوان یک جناح، حزب یا گفتمان مطرح کنند تعدادشان به 5 نفر می‌رسد.
این 5 نفر چه کسانی هستند معرفی کنید. نه، مصلحت نیست! خود آن 5 نفر می‌دانند که منظورم چه کسانی است.
وی همچنین درباره هیاهوی محمود صادقی عضو فراکسیون امید در مجلس گفت: آقای صادقی باید دقت کند که نماینده پارلمان است پس ضمن اظهارنظر باید از هیجان‌زدگی پرهیز کند. ما نباید فضایی که اصلاحات توانست در ساختار نظام به دست بیاورد را به هم بریزیم. آقای صادقی، سلامت و صداقت دارد، اما جریان اصلاح‌طلب و امید با هزار مصیبت به مجلس راه پیدا کرد.
آقای صادقی اگر دقت نکند و سرعتش را افزایش دهد حتی ممکن است یاران او در فراکسیون امید نیز وی را تنها بگذارند.

آرمان:دولت مشکل مسکن را فراموش کرده است

این مطلب را روزنامه آرمان از روزنامه‌های حامی دولت مورد اذعان قرار داده و با اظهار نگرانی نسبت به تشدید بحران مسکن نوشته است: از آن جا که مسکن بزرگ‌ترین سهم را در سبد هزینه خانوارها دارد، نگرانی از نداشتن سرپناه مناسب، تبدیل به یکی از دغدغه‌های خانوارها شده است. از طرفی حوزه ساختمان و مسکن نقش مهمی در تحرک بخشی به بخش زیادی از صنایع وابسته دارد و چون در سال‌های اخیر شاهد رکود در بخش مسکن بوده‌ایم نتیجتاً این صنایع هم به شدت دچار رکود شده و نگرانی از تعطیلی این واحدها هم افزایش یافته است.
انتقادی که بسیاری از کارشناسان دارند فراموشی حوزه مسکن در سیاستگذاری‌های کلان است، در واقع می‌توان گفت مشکلات روزمره در این صنعت از جمله گرانی مسکن و نیازهای روز باعث شده سیاستگذاری‌های کلان که نیازهای سال آینده را پوشش می‌دهد به فراموشی سپرده شود و این مشکل می‌تواند در سه یا چهار سال آینده بخش مسکن را تبدیل به یکی از تهدیدهای مهم اقتصادی کشور کند.
کاهش قدرت خرید و رشد غیر قابل مهار در هزینه‌های ساخت مسکن در کشور، باعث رکود سنگین در این بازار شده است و افزایش رشد اجاره نشینی را به همراه دارد.
پیش‌بینی‌ها نشان دهنده سیر صعودی نیازهای انباشته در بازار مسکن در سال‌های آینده است و در صورتی که روند ساخت و عرضه مسکن به همین منوال کنونی باشد، این بازار به شدت دچار کمبود عرضه می‌شود که خود این علاوه بر تشدید وجه سرمایه‌ای کالای مسکن، می‌تواند نوعی بحران را هم به دنبال داشته باشد. براساس بررسی‌ها تا سال 1400 جمعیت کشور به 92 میلیون نفر می‌رسد که حدود 80 میلیون آن شهرنشین هستند. بنابراین باید به همین تعداد مسکن در دسترس باشد. اگر بعد خانوار 3/6 در نظر گرفته شود پس باید 25 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی وجود داشته باشد که برآوردها میزان فعلی مسکن در کشور را 23 میلیون تخمین زده است.

ارزیابی روزنامه دولت از ادعای رشد اقتصادی/هیاهو برای هیچ

روزنامه اصلاح‌طلب وقایع‌‌اتفاقیه در سرمقاله خود به قلم محمدقلی یوسفی کارشناس اقتصادی نوشت: عملکرد بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی نمی‌تواند با استناد به آمارهای رشد اقتصادی ارزیابی شود؛ به ویژه آنکه رشد اقتصادی به پشتوانه افزایش درآمدهای نفتی حادث شده و این اتفاق، چندان هم دستاورد اقتصادی تلقی نمی‌شود. این اتفاق به مفهوم آن است که کشور هنوز مسیر صنعتی شدن را در پیش نگرفته و همچنان به درآمدهای نفتی وابسته است. از همین رو، رشد حدود 7/4 درصدی که به گفته مسئولان اقتصادی کشور در نیمه اول سال جاری به دست آمده و صحت آن از نظر ما تحلیلگران اقتصادی جای سؤال دارد حتی اگر آماری درست هم باشد، به این دلیل که رشد بخش صنعت یا کشاورزی که مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور هستند، رخ نداده است.
واقعیت آن است که رشد اقتصادی در زمان رکود و درست در مقطعی که تقاضای کل در کشور کاهش پیدا کرده است، نه تنها یک دستاورد اقتصادی نیست که در مواردی، مخرب هم خواهد بود؛ بزرگنمایی‌های اقتصادی، در حالی این روزها به کرات از سوی مسئولان اقتصادی دیده می‌شود که مردم تغییر و بهبودی جدی در وضعیت معیشتشان احساس نکرده‌اند.
دولت با این تبلیغات فقط با افزایش سطح انتظار مردم، مسیر خود برای تحقق وعده‌هایش را ناهموارتر می‌کند. با این حال، بسیاری از دولتمردان تلاش می‌کنند برای بزرگنمایی دستاوردهای اقتصادی هیاهویی برای هیچ به پا کرده و آدرس اشتباه به مردم بدهند. به عقیده من، تیم اقتصادی دولت یازدهم اگر قصد کمک به اقتصاد را دارد، در این چند ماه پایانی عمر فعالیتش، بهتر است هیچ اقدام هیجانی‌ای در این زمینه انجام ندهد؛ نه وعده‌ای بدهد که امکان عمل به آن را نداشته باشد، نه با ایجاد فضای هیجانی، سطح توقع مردم را از دستاوردهای اقتصادی دولت بالا ببرد.

وطن امروز

ثبت‌نام 20 نماینده برای عضویت در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

پس از حمایت‌ چهره‌های سیاسی و فرهنگی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اکنون خبرها حکایت از موج تقاضا برای عضویت در این جبهه دارد. به گزارش «وطن امروز» هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب عصر سه‌شنبه دیداری با برخی نمایندگان مجلس داشت. پس از این دیدار 20 نفر از نمایندگان مجلس برای عضویت در این جبهه ثبت‌نام کرده‌اند. خبر ثبت‌نام نمایندگان برای عضویت در جبهه مردمی نیروهای انقلاب را محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی داده است. او در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علاوه بر اعضای هیأت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی افراد دیگری به عنوان عضو این جبهه انتخاب شده‌اند. وی افزود: تاکنون 15 تا 20 نفر از نمایندگان مجلس برای عضویت در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند. براساس این گزارش، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یکشنبه هفته جاری با حضور 10 چهره نمادین جبهه فرهنگی انقلاب تشکیل شد. آنان مقابله با فساد و تبعیض و نقش‌آفرینی مردم در انتخاب‌ها را دلیل تشکیل این جبهه اعلام کردند. در همین راستا، سید علیرضا مرندی، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین، در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین معضلی که باعث شده این جبهه تشکیل شود، اظهار داشت: باید گفت این روزها ما و بسیاری از مسؤولان کشور مقداری از انقلابی‌گری دور شده‌ایم و یادمان رفته قرار بود پرچمدار انقلاب امام و در حال حاضر رهبری باشد و اساس آن هم مردم باشند.

امروز؛ همایش «۹دی؛ احیای انقلاب» با سخنرانی آیت‌الله مصباح

مراسم بزرگداشت سالروز حماسه 9 دی با حضور آیت‌الله مصباح یزدی برگزار می‌شود. این مراسم امروز از ساعت 15 تا 17 در مسجد امام صادق (ع) در میدان فلسطین برگزار می‌شود و آیت‌الله مصباح درباره فتنه 88 و حماسه 9 دی به سخنرانی خواهد پرداخت.

اخطار قرارگاه پدافند هوایی ارتش به جنگنده و پهپاد آمریکایی

قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به چند جنگنده و پهپاد آمریکایی درباره نزدیک‌شدن به منطقه رزمایش اخطار داد. به گزارش  تسنیم، امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور، سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 77 طی سخنانی از علاقه‌مندی هواگردهای نیروهای فرامنطقه‌ای به جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی منطقه عمومی رزمایش پدافند هوایی ارتش خبر داد. وی در این‌باره گفت: در 3 روز گذشته بیش از 12 مورد اخطار به هواپیماهای نیروهای فرامنطقه‌ای درباره عدم نزدیک شدن به محدوده هوایی آسمان منطقه عمومی رزمایش داده شده است. این اخطارها مربوط به چند جنگنده و پهپاد متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا بوده است. همچنین در این رزمایش برای نخستین‌بار عملکرد قدرتمند سامانه موشکی تلاش به همراه «رادار کنترل آتش افق» مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت. موشکی که دیروز از سامانه تلاش شلیک شد، صیاد 3 بوده و این برای نخستین‌بار است که این موشک تست عملیاتی می‌شود.
 
تعداد نجومی‌بگیران بیش از آمار انتشاری دولت است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تعداد افرادی که حقوق‌های نجومی دریافت کرده‌اند، گفت: هنوز آمار دقیق و مشخصی از افراد نجومی‌بگیر به دست نیامده ولی آنچه مشخص است، تعداد، بیش از این آماری است که دولتی‌ها منتشر کرده‌اند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی درباره فیش‌های نجومی و آخرین وضعیت این پرونده گفت: طرح ساماندهی دریافتی‌های مدیران و مسؤولان کشوری در مجلس تدوین شد تا ضمن برخورد با نجومی‌بگیران، پدیده فیش‌های نجومی در دستگاه‌های دولتی تکرار نشود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تعداد افرادی که حقوق‌های نجومی دریافت کرده‌اند، گفت: هنوز آمار دقیق و مشخصی از افراد نجومی‌بگیر به دست نیامده است ولی آنچه مشخص است تعداد بیش از این آماری است که دولتی‌ها منتشر کرده‌اند، هنوز پرونده‌های زیادی در دست بررسی است و رفته‌رفته بر آمار نجومی‌بگیران افزوده می‌شود.

ایران

اولین  موضع هسته‌ای ترامپ بعد از انتخابات

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا توافق هسته‌ای با ایران را «ناگوار» خواند. ترامپ در پیامی توئیتری که در واکنش به عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌‌سازی اسرائیل از سوی اوباما منتشر نمود، از اقدامات اخیر رئیس جمهوری امریکا درباره اسرائیل انتقاد کرد و نوشت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم که این بی‌احترامی و رفتار تحقیرآمیز با اسرائیل ادامه یابد. آنها همواره دوست قدرتمندی در ایالات متحده داشتند، اما الان این طور نیست.» وی ادامه داد: «آغاز پایان این دوستی ویژه، توافق ناگوار با ایران بود و حالا هم این (قطعنامه شورای امنیت)! اسرائیل قدرتمند بمان که 20 ژانویه (موعد آغاز کار ترامپ) به سرعت نزدیک می‌شود.» توئیت‌های روز گذشته ترامپ اولین اشاره مستقیم او به توافق هسته‌ای پس از پیروزی در انتخابات بود. وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها از برجام انتقاد کرده و گفته بود این توافق را مورد مذاکره مجدد قرار می‌دهد.



قضات همچنان مشغول مطالعه پرونده سعید مرتضوی

مجید میرطاهری، وکیل مدافع خانواده روح‌الامینی  یکی از قربانیان کهریزک، درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده اتهامی سعید مرتضوی- دادستان سابق تهران- گفت: طبق آخرین استعلامی که از شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران داشته‌ایم، به ما اعلام کردند که قضات همچنان مشغول مطالعه این پرونده هستند و این مسأله زمان می‌برد حال آنکه قرار بود پس از برگزاری سه جلسه، زمان برگزاری جلسه بعدی اعلام شود که هنوز نشده است. به گزارش مهر، پیش از این سعید مرتضوی در پرونده کهریزک که با شکایت اولیای ‌دم  مرحوم محسن روح‌الامینی تشکیل شده بود،  در شعبه 9  دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی تبرئه شد، اما با اعتراض  شاکی، این پرونده به شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور ارجاع شد و هیأت قضایی دیوان عالی  کشور نیز حکم صادره دادگاه بدوی را نقض و پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داد. 

شکایت از کریمی قدوسی به هیأت نظارت مجلس رسید

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: مصطفی کواکبیان نماینده تهران از جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد به دلیل اظهارات منتسب به ظریف وزیر امور خارجه به این هیأت شکایت کرده که این شکایت در جلسه دیروز از سوی دبیر هیأت اعلام شد. به گفته جواد جمالی، این شکایت در نوبت بررسی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان قرار گرفت. جمالی به ایرنا گفت که جلسه دیروز  با حضور محمود صادقی نماینده تهران برای بررسی پرونده وی برگزار شد که در آن اعتراض‌های صادقی را استماع کردیم و بنا شد که وی اعتراض‌ها را به صورت مکتوب در سه یا چهار روز آینده برای بررسی به ما ارائه کند. وی افزود: هدف هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان محکوم کردن فرد یا موضوعی نیست بلکه ما در هر موضوع تشخیص می‌دهیم آن موضوع در چارچوب رفتار نمایندگی است یا خیر.
 

روایت سردار نجات از علت حصر

جانشین سازمان اطلاعات سپاه گفت:‌ چرا برخی آقایان که از علت حصر سران فتنه مطلع هستند، موضوع حصر این افراد را به فتنه 88 ربط می‌دهند. در حالی که نظام در برابر آنها صبورانه برخورد کرده است به نحوی که اگر مثل ترکیه می‌خواستیم برخورد کنیم، باید اینها بلافاصله بازداشت می‌شدند. به گزارش انتخاب، سردار «حسین نجات» که به تازگی به این سمت منصوب شده است، در همایش «امنیت، اقتدار و پیشرفت» که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد، افزود: حصر این افراد یک سال بعد از فتنه و در 25 بهمن 89 اتفاق افتاده است؛ در سال 89 در سوریه معارضین علیه بشار اسد راهپیمایی کردند و رادیو BBC و VOA آن را ادامه بهار عربی نام نهادند. سردار نجات گفت: در این زمان یکی از زندانیان از زندان به بازداشت شدگان در سوریه نامه می‌نویسد و با آنها اعلام همبستگی می‌کند و حتی سران فتنه نیز از مردم می‌خواهند به خیابان آمده و با بازداشت شدگان در سوریه اعلام همبستگی کنند. به گفته وی، این فراخوان باعث شد تا شورای عالی امنیت ملی در 25 بهمن 89 درخواست حصر آنها را کند.

شرق

پاسخ ظریف به درخواست‌ها برای آزادی نرگس کلباسی


ايرنا: محمدجواد ظریف، وزير امور خارجه كه در سفر اخير خود به هند از وضعيت نرگس كلباسي مطلع شده و با مقامات هندي درباره او صحبت كرده بود، ديروز به نامه تعدادی از هنرمندان، استادان و حقوق‌دانان کشور که خواستار مساعدت هرچه‌ بيشتر وزارت خارجه درباره وضعيت اين ایرانی نیکوکار بودند، پاسخ داد. ظريف در پاسخ به نامه یادشده نوشته است: «همکاران من در بخش‌های مرتبط وزارت امور خارجه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو و سرکنسولگری کشورمان در حیدرآباد، همان‌گونه که از ابتدای موضوع پیش‌قدم و پیشرو در کمک به این بانوی گرامی بوده‌اند، اینک نیز به طور مستمر وضعیت وی را تحت نظر دارند و برای کمک و آزادی هرچه سریع‌تر ایشان با استفاده از ظرفیت‌های متعدد دیپلماتیک، کنسولی و حقوقی تلاش می‌کنند». او به سفر خود به هند اشاره كرد و اطمينان داد كه هدف همه، رهایی فوری‌تر كلباسي از مصائب و مشکلات و رسیدگی عادلانه به پرونده او با درنظرگرفتن خدمات خیرخواهانه‌اش است. ظريف از دقت نظر و توجه نويسندگان نامه اشاره‌شده تشكر و تأكيد كرد: «وزارت امور خارجه حمایت از همه شهروندان ایرانی مقیم خارج اعم از دانشجویان (به‌ویژه دانشجویان عزیزی که در هند به تحصیل اشتغال داشته و به‌تازگی دچار مشکلاتی بوده‌اند)، فرهیختگان، تجار و دیگر هم‌وطنان در اقصا نقاط جهان را وظیفه خود می‌داند و از همه توان و ظرفیت خود برای حمایت از آنان و استیفای حقوق‌شان استفاده خواهد کرد».

علی‌اصغر احمدی، رئيس ستاد انتخابات کشور شد


پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور: عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در حکمی علی‌اصغر احمدی را با حفظ سمت، به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره مجلس شورای اسلامی و انجام اقدامات لازم برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری منصوب کرد. وزیر کشور در این حکم از همه معاونان، مدیران و رؤسای سازمان های وابسته، استانداران، فرمانداران و بخشداران خواست نهایت همکاری را با رئیس ستاد انتخابات کشور به عمل آورند.

بیانیه سپاه به مناسبت ٩ دی


سپاه پاسداران به مناسبت ٩ دی‌ بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش «سپاه نیوز»، در بخشی از این بیانیه آمده: حماسه ٩ دی ماه از عناصر قدرت نظام و نمونه‌ای از ظرفیت‌های ایران اسلامی برای ایجاد وحدت و یکپارچگی ملی در تقابل با جبهه دشمن حول محور ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب بوده و ماندگارسازی آن در تاریخ کشور تأثیر مستقیم بر ماندگاری انقلاب و پیش‌روندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد.

رد  ادعای تخلف در هدفمندی یارانه‌ها


ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره تخلف دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت نادرست و غیرکارشناسی اعلام شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، این ادعا که  «درآمد دولت از محل هدفمندی در سال ١٣٩٥ رقمی بین ٧٧ هزار میلیارد تومان تا ٨٠ هزار میلیارد تومان است که از این محل ٣٥ هزار میلیارد تومان به مردم و حدود هفت‌هزار میلیارد تومان بابت مالیات بر ارزش‌ افزوده و عوارض شهرداری پرداخت می‌شود و مابقی این مبلغ به‌ حساب خزانه واریز نشده است»، مطلبی غیرکارشناسی و نادرست است که از سوی آقای حمیدرضا حاجی‌بابایی در رسانه‌ها منتشر شده. حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم و نماینده مجلس، در برنامه پایش شب گذشته  پرده از تخلف قانونی در درآمدهای یارانه‌ای برداشت و گفت: حدود ٨٠ هزار میلیارد تومان بر اساس قانون از مردم دریافت می‌شود و فقط حدود ٣٥ هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت آن به خزانه بازنمی‌گردد.

هشدار عراق به ادعاي عربستان درباره سردار سلیمانی


ايسنا: حیدر‌العبادی، نخست‌وزیر عراق، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد درباره ادعاهای عربستان درباره نیروهای الحشد‌الشعبی گفت: ما بیشتر از کشورهای دیگر به فکر مراقبت از ملت خود هستیم و ادعاهای عربستان درباره الحشد‌الشعبی مداخله در امور عراق به شمار می‌رود. او در ادامه خطاب به عربستان گفت: اگر با کشور ایران درگیری دارید، با آنها حل کنید، نه با ما. نخست‌وزير عراق افزود: از عربستان می‌خواهیم تا در امور دیگر کشورها مداخله نکند. گفتني است پیش‌از‌این عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، مدعی شد که نیروهای الحشد‌الشعبی، شبه‌نظامی هستند و افسران ایرانی که در رأس آنها سردار قاسم سلیمانی قرار دارد، آنها را رهبری می‌کنند.

 

آرمان

ابلاغ ۵ قانون از سوي رئيس‌جمهور

رئيس‌جمهور در نامه‌هاي جداگانه‌اي به وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي، علوم تحقيقات و فناوري و دادگستري، پنج قانون مصوب مجلس را براي اجرا، ابلاغ كرد. « قانون موافقتنامه تشويق و حمايت متقابل از سرمايه‌گذاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري اسلواك»، « قانون موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت مجارستان براي اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و جلوگيري از فرار مالياتي درباره ماليات‌هاي بر درآمد و سرمايه به انضمام تشريفات (پروتكل) الحاقي و قانون موافقتنامه همكاري‌هاي اقتصادي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت مجارستان، سه قانوني بودند كه رئيس‌جمهوري براي اجرا به وزارت امور اقتصاد و دارايي ابلاغ كرد. دكتر روحاني همچنين در نامه‌اي به وزارت دادگستري، قانون معاهده بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين در زمينه معاضدت حقوقي دوجانبه در موضوعات كيفري را براي اجرا ابلاغ كرد. قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در انجمن فرهنگستان‌ها و مجامع علمي آسيا نيز قانوني بود كه رئيس‌جمهوري براي اجرا به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ابلاغ كرد.

 

انهدام پهپاد دشمن فرضي توسط موشك اس ۲۰۰

در جريان اجراي سناريوهاي پدافندي در رزمايش پدافند هوايي مدافعان آسمان ولايت ۷، سامانه اس۲۰۰ پس از كشف، شناسايي و رهگيري پهباد متعلق به دشمن فرضي، با شليك يك فقره موشك آن را سرنگون كرد. رزمايش مدافعان حريم آسمان ولايت ۷ از روز دوشنبه از سوي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا (ص) ارتش، با مشاركت يگان‌هايي از ارتش، سپاه و نيروي مقاومت مردمي بسيج به مدت ۵ روز (سه روز اصلي) در منطقه عمومي جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق كشور در حال برگزاري است. هدف از برگزاري اين رزمايش يك‌پارچگي و ايجاد اقتدار و انسجام در شبكه يك‌پارچه پدافند هوايي اعلام شده است.

 

صدور‌مجوز رفع اثر از محدوديت‌هاي پديده شانديز

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه‌اي وزارت كشور گفت: سازمان امور مالياتي كشور مجوز رفع اثر از كليه محدوديت‌هاي قانوني شركت پديده شانديز را صادر كرد. دين‌پرست گفت: به دنبال موافقت سازمان امور مالياتي كشور با تقسيط بدهي‌هاي مالياتي شركت پديده شانديز به صورت پلكاني و رفع اثر از كليه محدوديت‌هاي قانوني ايجاد شده درباره مديران و شركت‌هاي تابعه، از جمله رفع ممنوع‌الخروجي، رفع انسداد از حساب‌هاي بانكي شركت شانديز و...، پس از دريافت اسناد دريافتني (سفته)، اقدامات اجرايي از سوي اعضاي هيات‌مديره شركت پديده شانديز در حال انجام است. رئيس كارگروه ويژه پيگيري مسائل شركت پديده شانديز افزود: به دنبال صدورمجوز ذكر شده از سوي رئيس سازمان امور مالياتي كشور، اسناد دريافتني مورد نظر آن سازمان نيز از سوي شركت پديده شانديز تامين و در اختيار اداره كل مالياتي استان خراسان رضوي قرار گرفت و اين اداره كل هم متقابلا با انجام مكاتبات لازم به عنوان مراجع قانوني ذي‌ربط از جمله ادارات ثبت اسناد و املاك مربوطه زمينه رفع توقيف تعدادي از املاك متعلق به شركت را فراهم نموده و درباره رفع توقيف حساب‌هاي بانكي و خطوط ارتباطي، لغو ممنوع‌الخروجي مديران شركت و ساير موارد نيز طي چند روز آينده اقدام خواهد شد.

 

پاسخ ظريف به نامه هنرمندان و حقوقدانان

در پي نامه تعدادي از هنرمندان، اساتيد و حقوقدانان محترم كشور به محمد‌ جواد ظريف درباره نرگس كلباسي ايراني نيكوكار در هند كه خواهان مساعدت‌هاي هرچه بيشتر وزارت امورخارجه درباره وي شده بودند، وزير امور خارجه پاسخي به شرح زير خطاب به آنان مرقوم داشت: نامه شما درباره نگراني از وضعيت سركار خانم نرگس كلباسي، بانوي نيكوكار و نوعدوست ايراني كه زندگي خود را وقف كمك به كودكان نيازمند و ايتام هندي كرده را دريافت كردم. همكاران من در بخش‌هاي مرتبط وزارت امور خارجه، سفارت جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو و سركنسولگري كشورمان در حيدرآباد، همان‌گونه كه از ابتداي موضوع پيش قدم و پيش رو در كمك به اين بانوي گرامي بوده‌اند، اينك نيز به‌طور مستمر وضعيت وي را تحت نظر دارند و براي كمك و آزادي هر چه سريع‌تر ايشان با استفاده از ظرفيت‌هاي متعدد ديپلماتيك، كنسولي و حقوقي تلاش مي‌كنند.

 

بیانیه نهادهای مختلف به مناسبت ۹ دی

لاریجانی: هوشیاری بزرگترین سرمایه ملت ماست

به مناسبت فرارسیدن سالروز ۹دی سال نهادهای مختلف بیانیه‌هایی را صادر کردند. سپاه در بیانیه‌ای با پاسداشت حماسه تاریخ‌ساز ۹ دی‌ماه ۸۸، بصیرت و هوشمندی ملت ایران را بزرگ‌ترین مانع جبهه دشمن در فتنه‌ آفرینی‌های جدید دانست. همچنین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بیانیه‌ای نوشت:«حماسه مردم در ۹دی حامل این پیام بود که امکان فروپاشی نظام و استحاله کشور از درون وجود ندارد. نمونه این پیام‏ها در هشت سال دفاع مقدس از سوی امت اسلامی ایران با این مضمون که امکان براندازی کشور از طریق جنگ نظامی وجود ندارد، نیز به دشمن منتقل شده بود. بزرگداشت نهم دی متعلق به یک گروه و جریان خاص نیست، همچنان که خلق حماسه نهم دی ۸۸ هم متعلق به هیچ گروه و جریان و تشکل و حزب خاصی نبوده و نیست.» علاوه بر این مجلس خبرگان رهبری بیانیه‌ای صادر کرد که درآن آمده است:«حماسه ۹دی در سال ۸۸ یکی از باشکوه ترین صحنه های خروش دینی و بصیرت عاشورایی مردم آگاه و زمان شناس ایران اسلامی در دفاع از ساحت سیدالشهداء(ع)، عزاداران حسینی، نظام و ولایت فقیه در مقابل فتنه گران و هتاکان به حریم خاندان عصمت و طهارت و اصل مترقی ولایت فقیه بود که برای همیشه در تاریخ این سرزمین جاودان خواهد ماند.» در همین زمنیه در بیانیه وزارت دفاع آمده است:«یوم‌ا... ۹ دی ماه طلیعه ‌فصلی نوین در تعمیق و تجلی پیوند امت اسلامی با آرمان‌های بلند امام راحل (ره) و تبعیت از مقام عظمای ولایت و رهبری امام خامنه‌ای عزیز(مدظله العالی) و صحنه‌ای شکوهمند و آموزنده برای معرفی شایستگی‌ها و مزیت‌های ملت دشمن‌شکن ایران اسلامی برای غلبه بر جبهه دشمن و چالش‌ها و بحران‌های فراروی مسیر بالندگی و پیش روندگی انقلاب و کشور به شمار می‌رود.» همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس هم دیروز درباره روز ۹ دی گفت:«در آن موقعیت حساس که آمریکا و برخی کشورهای غربی و صهیونیست‌های بی صورت و بی سیرت با مکر و حیله گری به دنبال آشفته سازی و اغواگری حوزه سیاست داخلی کشور ما بودند و با تفکری نارس و منافقانه حتی اقدامات زشتی که در روز عاشورای آن سال رخ داد را، مجددا پایه ماجراجویی جدید قرار دادند؛ ملت مجاهد ایران با غیرت دینی و انقلابی با نشان دادن اراده قوی خود صحنه را خود به‌دست گرفت. وی گفت: این هوشیاری سیاسی و دینی بزرگترین سرمایه ملت ایران بوده و هست که هیچ چیزی عین آن نمی توان یافت.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات