تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۷۹
شكايت «علي مطهري» از مقام قضائی در خراسان رضوي

يكشنبه مطهري، دوشنبه زيباكلام، سه‌شنبه... ؟!

(روزنامه آرمان ـ 1395/09/02 ـ شماره 3190 ـ صفحه 3)

لغو سخنراني روز يكشنبه علي مطهري نايب‌رئيس مجلس دهم در مشهد كه حواشي بسياري را پيرامون عامليت لغو اين سخنراني ايجاد كرد، سبب شد تا نماينده مردم تهران عليه مقام قضائی در استان خراسان رضوي و شهر مشهد، شكايتي را تنظيم و به مرجع قضائی دادسراي كاركنان دولت تهران تحويل دهد. از طرف ديگر ظهر دوشنبه خبر لغو سخنراني صادق زيباكلام در دانشگاه قزوين رسانه‌اي شد و دليل لغو اين سخنراني هم بنا به گفته اين فعال سياسي اصلاح‌طلب«حفظ مصالح امنيتي و پيشگيري از وقوع جرم از سوي دادستان» بوده است. اين‌چنين مي‌شود كه بايد نوشت يكشنبه لغو سخنراني مطهري، دوشنبه زيباكلام و سه شنبه معلوم نيست نوبت چه كسي باشد كه سخنراني وي لغو شود.

شكايت مطهري تقديم دادسرا شد

وكيل مطهري ديروز با اشاره به لغو سخنراني نايب‌رئيس مجلس در مشهد عنوان كرد: صبح دیروز شكايتي عليه مقام مسئول قضائی در استان خراسان رضوي و شهرستان مشهد تنظيم کردم و به مرجع قضائی دادسراي كاركنان دولت تهران تحويل دادم. مصطفي ترك همداني با اشاره به اينكه دستگاه قضائی در پرونده شكايت آقاي مطهري در شيراز به خوبي و شايستگي، رسيدگي‌ها را به انجام رساند، گفت: حتي دادستان وقت عمومي و انقلاب شيراز با دقت و وسواس لازم توانست تقريبا اكثر مقصران و متهمان را شناسايي کند و به دادگستري بسپارد. اما يك مقام قضائی در استان خراسان رضوي ناچار از عدم حضور در محل اقامت ميزبانانش شد. همين مساله هم منجر شد كه شكايت به دادگستري برود. وكيل پرونده علي مطهري تاكيد كرد: با عنايت به اينكه پرونده در حال تحقيقات مقدماتي است، از بيان جزئیات قانونا معذورم.

اعزام هيات بررسي به مشهد

وزارت كشور هم از همان بدو امر نسبت به لغو غيرقانوني سخنراني علي مطهري در مشهد واكنش نشان داد و وزير كشور با قاطعيت اعلام كرد كه تيم تحقيقاتي درباره بررسي اين قضيه تشكيل خواهد داد. عبدالرضا رحماني فضلي همچنين روز يكشنبه از نگارش نامه به رئيس قوه قضائیه در اين خصوص خبر داد و اين يعني وزارت كشور خواستار اجراي قانون در كشور است و بي‌قانوني و تصميمات شخصي را برنمي‌تابد. در اين راستا سخنگوي وزارت كشور از اعزام هياتي به مشهد براي بررسي علت لغو سخنراني مطهري در اين شهر خبر داد. سيد سلمان ساماني عنوان كرد: به دستور وزير كشور هياتي براي بررسي علت لغو سخنراني علي مطهري عازم مشهد شد. وي افزود: هيات اعزامي در حال بررسي جزئیات اين مساله است و به محض مشخص شدن مساله، نتيجه را اطلاع‌رساني مي‌كنيم.

لغو سخنراني مطهري در شيراز، كرج، مشهد و...

لغو سخنراني فرزند شهيد مطهري اما مسبوق به سابقه است. خردادماه سال ۹۴ بود كه همايشي با عنوان «دولت، ملت، همدلي و همزباني» توسط «كانون همبستگي دانشجويان و دانش‌آموختگان» و با سخنراني علي مطهري و چند تن ديگر، قرار بود كه در كرج برگزار شود، اما اين همايش در لحظات آخر و به دلايل نامشخص لغو شد. اما ماجراي لغو سخنراني اسفند ۹۳ شيراز ماجراي ديگري است. اين سخنراني كه به ميزباني انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز تدارك ديده شده بود، با حمله عده‌اي از مخالفان به ماشين علي مطهري لغو شد و كساني كه به‌شدت مخالف سخنراني نماينده مردم تهران بودند با توسل به زور و خشونتي كه منبعث از تحريكات عده‌اي تندرو بود، به نيت خود در عدم برگزاري سخنراني دست يافتند. بايد تصريح كرد پس از اين ماجرا و شكايت علي مطهري از آمران حمله به خودرو او، دستگاه قضائی ورود شايسته و قاطعی به مساله داشت و بدون اندكي تسامح با حمله‌كنندگان كه اكثرا نظامي بودند، ضمن نشان دادن اقتدار در برخورد با متخلفان، نقشي بازدارنده در تكرار چنين بي‌قانوني‌ها و تخلفاتي داشت.

لغو سخنراني زيباكلام بعد از مطهري

به اين ليست بايد لغو سخنراني دكتر صادق زيباكلام استاد دانشگاه را هم افزود؛ سخنراني‌اي كه قرار بود در دانشگاه قزوين پيرامون نتايج انتخابات آمريكا و مسائل بين‌المللي ايراد شود اما در بين راه با وي تماس گرفته شد و اعلام كردند كه قرار سخنراني از سوي دادستاني لغو شده است. در اين رابطه «آرمان امروز» با دكتر صادق زيبا كلام به گفت‌وگو پرداخته است.

* آقاي دكتر سخنراني روز گذشته شما در دانشگاه آزاد قزوين لغو شد. ظاهرا شما در راه قزوين بوديد كه از لغو سخنراني مطلع شديد؟

** بله، همين طور است. من در مسير محل سخنراني بودم. يك ساعت مانده به ساعت سخنراني يعني ساعت چهار دبير انجمن اسلامي دانشگاه آزاد طي تماسي اعلام كرد كه دادستان قزوين دستور لغو سخنراني شما را داده‌اند.

* موضوع سخنراني درباره چه چيزي بود؟

** موضوع سخنراني درباره انتخابات آمريكا و پيروزي آقاي ترامپ و اثرگذاري آن بر روي برجام و روابط ايران و آمريكا و موضوعاتی از اين قبيل بود.

* شما لغو سخنراني‌هاي پشت سر هم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** بعيد است لغو پياپي دو سخنراني برنامه‌ريزي شده از سوي اصولگرايان باشد. البته اين احتمال هم وجود دارد كه بعدا مشخص شود لغو سخنراني‌ها سازماندهي شده نيست. علت اينكه اعتقاد دارم لغو سخنراني‌ها سازماندهي شده نيست به اين علت است كه من هيچ انگيزه‌اي براي جريانات مخالف دولت در جناح اصولگرا در این ماجرا نمي‌بينم. چه نفعي براي آنها دارد كه دست به چنين كاري بزنند؟

* آیا لغو اين سخنراني‌ها تاثيري بر آراي رواحاني نخواهد گذاشت؟

** من فكر نمي‌كنم. البته آنچه من به آن اعتقاد دارم اين است كه مخالفان دولت نهايت تلاش خود را به كار مي‌برند كه آقاي روحاني را بي‌اعتبار كنند و به بدنه اجتماعي دولت اعلام كنند كه دولت ناكارآمد است و روحاني در اقتصاد دستاوردي نداشته و برجام هم از اساس دروغ بوده و آمريكايي‌ها زير تعهداتشان زده‌اند. خصوصا بعد از اينكه احمدي‌نژاد كنار گذاشته شده، حملات به روحاني را بيشتر كردند.

* چه رابطه‌اي بين انصراف احمدي‌نژاد و حملات به روحاني وجود دارد؟

** واقعيت اين است كه احمدي‌نژاد را قبول داشته باشيم يا نه، او تنها شانس اصولگرايان بود و بعد از وي عملا ماشين انتخابات جناح راست از حركت ايستاد.

* اما آقاي حداد عادل اعلام كرده‌اند كه اصولگرايان يك سورپرايز براي انتخابات دارند؟

** آقاي حداد عادل مساله سورپرايز را براي تقويت روحيه اصولگرايان اعلام كرده‌اند وگرنه خود آقاي حداد عادل مي‌دانند كه اصولگرايي بعد از احمدي‌نژاد تمام شد، اصولگريان بدون احمدي‌نژاد شانسي ندارند و بدون احمدي‌نژاد شانس اصولگرايان دكتر سعيد جليلي است با ۵ ميليون راي !

* هدف اصولگرايان از تلاش برای كاهش اعتبار دكتر روحاني چيست؟

** علت كاملا مشخص است. اگر اصولگرايان بتوانند جلو افزايش راي روحاني را بگيرند، آنگاه اصولگريان در بوق و كرنا مي‌كنند كه مردم از روحاني هم راضي نيستند و اين به معنای برد براي اصولگرايان است.

* برخي مخالفان دولت درصدد القاي آن هستندكه وزير كشور مقصر است. چرا رئيس‌جمهور وارد موضوع و بيان شفاف عاملان حذف سخنراني‌ها نمي‌شود ؟

** اين برداشت درستي نيست. روحاني كه سخنراني را لغو نكرده است. مشخص است كدام نهاد سخنراني‌ها را لغو كرده؛ بنابراين بايد از آن نهاد پرسيد به چه دليل به قانون عمل نمي‌شود؟ درباره سخنراني دكتر مطهري دليل لغو را نمي‌دانم، اما درباره سخنراني خودم كه قرار بود در دانشگاه باشد، بايد دانست كه سخنراني در دانشگاه نياز به مجوز ندارد و لازم نيست از نهادي كه سخنراني من را لغو كرده، مجوز اخذ شود؛ چرا كه شوراي فرهنگي دانشگاه، مجوز فرهنگي براي امور فرهنگي صادر مي‌كند. رئيس دانشگاه، نماينده مقام معظم رهبري و نماينده وزير علوم در صدور مجوز سخنراني در دانشگاه‌ها نقش دارند. زماني كه اين سه مسئول با سخنراني موافقت مي‌كنند، يعني قانوني است. حال اگر يك سخنراني لغو شود، يعني عملا عمل دیگری صورت گرفته است. همچنين وقتي شوراي تامين استان خراسان مجوز سخنراني براي دكتر مطهري صادر كرده است، مكان ديگري نمي‌تواند مجوز سخنراني يا كنسرت را لغو كند. اين موارد عادی نیست؛ اينكه نهاد ديگري تصميم نهاد قانوني كشور را نقض مي‌كند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/170099

ش.د9503025

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات