تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۹۵۴

حسرتي در دل‌ تنگ سيدحسن!

پایگاه بصیرت / رضا پارسا

(روزنامه آرمان ـ 1395/05/12 ـ شماره 3100 ـ صفحه 2)

شايد آن روز كه امام‌جمعه محترم قائم‌شهر، در محضر نوه امام حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد علي خميني، به بيت امام و برادر بزرگ‌تر او انتقادکرد، كسي فكر نمي‌كرد این مساله از سوی امام جمعه ای بیان شود. اما دريغ و درد كه بيت پير جماران، سال‌هاست كه در مواجهه با اين سخنان، طريق سكوت و لبخند اختيار كرده‌اند. لبخندي كه تلخي آن را مي‌توان در گلايه‌هاي نوه امام، سيد علي خميني حس كرد. حتي مي‌توان جرات كرد و گفت كه آنچه بر زبان سيد علي جاري شد، بغض فروخورده‌اي بود كه سال‌هاست در گلوي بيت امام مانده است. آنچه آيت ا... علي معلمي نسبت به سید حسن خمینی بیان داشت، تلخ و گزنده بود اما از سيد علي خميني، جز آن انتظار نمي‌رفت كه نه از بيت امام، بلكه از خانواده‌اي دفاع كند كه ميليون‌ها ايراني دلبسته منش و روش آن هستند. چه سخني براي يادگاران گرانسنگ امام كه كوشيده‌اند تا نام بلند خميني كبير را زنده نگه دارد، مي‌تواند تلخ‌تر از اين باشد كه آنان را با کسانی قياس كنند كه در مسئوليت خود وامانده‌اند؟! اين سخن آيت ا... معلمي است كه گفت: «بايد به گذشته نگاه بيندازيم كه فرزندان و نوادگان آخوند خراساني و رهبر نهضت مشروطه متاسفانه بر اثر نفوذ عوامل بيگانه در آن زمان نتوانستند وجاهت و محبوبيت پدر را حفظ كنند و اين درس بزرگي براي بزرگ‌زادگان است.» او افزود: «بالاتر از نسبت نسبي و سببي اهليت و تبعيت است و براي شما ارزش مضاعف دارد اما شما براي كمك به ولي‌فقيه چه مي‌كنيد؟» اما پاسخ سيد علي خمینی كه گفت:«ما دفاع كرديم، تو نديدي!» شايسته‌ترين كلامي بود كه بر زبان این نوه گرامی امام جاري گشت.

حسرت سيدحسن!

سيد علي خميني، در سخنان خود به صبر و شكيبايي اخوي ارشدش، آيت ا... سيد حسن خميني اشاره كرد كه در مواجهه با موضوع رد صلاحيت در انتخابات خبرگان رهبري، جز صبر و سكوت هيچ واكنشي نشان نداد و بدخواهاني كه مي‌كوشيدند با مستمسك قرار دادن موضوع رد صلاحيت، ميان بيت امام و نظام و رهبري شكاف اندازند، بار ديگر با درايت و كياست بيت امام و شخص آيت‌ا... سيد حسن خميني ناكام ماندند. البته از فرزندان خميني، جز اين نيز انتظار نمي‌رفت. حتي در بعد از سخنراني منتقدانه امام‌جمعه قائمشهر، سيد حسن خميني لب از لب نگشود. او در اينستاگرام خود نيز كه گاه از احوالات شخصي‌اش مي‌نويسد، هيچ اشارتي به آنچه در قائمشهر گذشت، نكرد؛ اما آيت ا... سيد حسن خميني از حسرتي در زندگي‌اش سخن به ميان آورده كه امروز در دل او باقي است.

سيد حسن با انتشار عكسي از پير جماران كه فرزند خلف او، مرحوم حاج سيد احمد آقاي خميني در حال اصلاح موي سر ايشان هستند، زمان عكس را تابستاني در سال‌هاي مياني دهه شصت اعلام و خود يا مادر مكرمه‌اش، سركار خانم سيده فاطمه طباطبايي را عكاس معرفي كرد. سيد حسن نوشت:«از حسرت‌هاي بزرگ من آن است كه به هر دليل، كمتر توانستيم از زندگى امام و فضاى داخلى منزل ايشان، عكس يا فيلم تهيه كنيم. البته شخص ايشان چندان به اين امر روى خوش نشان نمي‌دادند اما آن‌وقت‌ها امكانات اين روزها هم فراهم نبود، بايد عكس‌ها را به چاپخانه‌هاي عمومى مي‌سپرديم كه طبيعتا امكان انتشار مي‌يافت. همين عكس هم با دوربين‌هاي پلورايد يا همان‌ها كه خودش عكس را چاپ مي‌كرد، گرفته‌شده است. اين دوربين‌ها هم نه كيفيت داشت و نه به سهولت در دسترس بود. البته بايد اذعان كرد كه مثل ماهى در دريا چندان هم اهميت اين امر را احساس نمي‌كرديم؛ مثل خيلى از امور ديگر. آن يار كز او خانه ما رشك پري بود/ سر تا قدمش چون پري از عيب بري بود/ دل گفت فروكش كنم اين شهر به بويش/ بيچاره ندانست كه يارش سفري بود».

اقليم خاطرات

حتي انتشار اين عكس را نيز مي‌توان پاسخي به آن نقد آيت ا... معلمي دانست كه گفته بود چرا يادگار امام صحيفه نور را بازنشر نمي‌كند! هرچند سيد علي خميني در پاسخ با اين نقد متذكر شده بود كه صحيفه امام بارها بازنشر شده، اما حسرت سيد حسن، گواه آن است كه او در دلش چه حسرت‌هاي ديگري را نهفته دارد كه به‌حكم صبر بر سختي‌ها لب به سخن و بيان آنها باز نمي‌كند تا اجر مجاهدت‌هايش را ضايع نكند! بيت امام دل در گرو دو يار سفر كرده دارد كه سيد علي خميني نوشت:«اينجا دگر به خنده لبي وا نمي‌شود/ بايد سفر كنيم به اقليم خاطرات».

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/159078

ش.د9503277

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات