تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۲۸

سيدعلي خميني: نگذاريم عقلانيت و عاطفه كمرنگ شود

پایگاه بصیرت / یاسمین طالقانی

(روزنامه آرمان ـ 1394/11/17 ـ شماره 2969 ـ صفحه 2)

اين روزها يك «سكوت» را مي‌توان به هزار كلمه معنا كرد؛ سكوت يعني درد يك مرد، یعنی صبوری بر زخم‌ها براي محو نشدن لبخند اميد از لب‌هاي مردم؛ يعني تلاش براي حفظ يك ميراث ارزشمند؛ يعني آموختن سكوت به جامعه؛ يعني اثبات بزرگواري و... اين روزها آيت‌ا... مي‌شنود و مي‌خواند اما سكوت مي‌كند چون عاقبت آنهايي را كه جز منافع خود را در نظر داشتند را ديده است و يقين دارد خدا با صابرين است. از زماني كه خبر عدم‌احراز صلاحيت سيدحسن خميني به او رسيد سكوت كرد و پس از چند روز گفت كه «بيت امام راحل براي هميشه خادم مردم خواهد ماند و "جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم، نه يك كلمه بيش" را وجهه همت خود قرار داده و خواهد داد و چنين اتفاقاتي نبايد در اميد مردم نسبت به آينده درخشان نظام جمهوري اسلامي خللي ايجاد كند.» آنچه گفت حرف سيدحسن خميني نبود بلكه آنچه را بر زبان جاري ساخت كه از او به عنوان يادگار امام انتظار مي‌رفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سيدعلي خميني برادر سيدحسن خميني همواره همراه اوست و صبوري و سكوت در او هم ريشه دارد. سيدحسن و سيدعلي خميني هر دو يك مسير دارند و آن هم پيشرفت كشور و تحقق اهداف انقلاب و از همين رو بود كه روز پنجشنبه كه حجت‌الاسلام والمسلمین سيدعلي خميني با حضور در منزل استاد حميد سبزوارى از اين شاعر متعهد انقلاب اسلامي عيادت كرد، گفت: «امروز و پس از گذشت سه دهه از انقلاب وظيفه ماست كه نگذاريم عقلانيت و عاطفه در نظام اسلامي‌مان كمرنگ شود. هر اقدامى كه موجب تضعيف محبت مردم نسبت به نظام شود خواسته يا ناخواسته گام برداشتن در زمين دشمن است.» وى ضمن انتقاد از برخی نهادهاى مسئول افزود: «متاسفانه تجليل از پيشكسوتان فرهنگى انقلاب آنطور كه شايسته و بايسته است انجام نمى‌گيرد و نبايد مناعت طبع استوانه‌هايى چون استاد سبزوارى باعث فراموشى اين بزرگان از ياد و خاطر نسل جديد شود.» بزرگان و دلسوزان امام هم كه قول تحقق آرمان‌هاي انقلاب را به مردم و امام داده‌اند هيچ گاه سيدحسن خميني را تنها نگذاشتند چرا كه باور داشته و دارند او در مسير پدربزرگ كه همان تعالي جامعه است گام برمي‌دارد از جمله اين همراهان آيت‌ا... هاشمي است كه بارها جان خود را در مسير تحقق اهداف امام درخطر قرار داده است.

آيت‌الله هاشمي در كنار یادگاران امام

آيت‌ا... هاشمي چندي پيش با بيان اينكه «هر آنچه داريم از امام داريم» گفت: «همه بايد به امام(ره) و بيت ايشان خود را بدهكار حساب كنيم، بدهكارها هديه‌ خوبي در مقدمه انتخابات به بيت امام ندادند.» آنچه در آن روز هاشمي بيان كرد پيشتر از سوي حضرت آيت‌ا... العظمی وحيدخراسانی هم بيان شده بود: «نظرم در رابطه با حسن آقا خميني همان است كه قبلا گفتم؛ «المرء يحفظ فى ولده» اگر علاقه‌اى به آقاي خمينى دارند در اولادش حفظ كنند. اگر بفهمند، درمى‌يابند كه حفظ آقاي خمينى در حفظ اولاد ايشان است و هرچه اينها دارند از اوست.» البته ساير مراجع و بزرگاني مانند آيات جوادي آملي و شيخ محمد جواد فاضل لنكراني، سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي، سید علي محقق چنين ديدگاهي را درباره آيت‌ا... سيدحسن خميني مطرح كردند اما اكنون يك سوال در اذهان پيش آمده است: اظهارات مراجع و بزرگاني كه از آنها ياد شد مترادف آنچه بود كه آيت‌ا... هاشمي بيان كرد اما چرا نحوه مواجهه با آن تفاوت داشت.

پاسخ اين سوال بسيار آسان است چون هاشمي، شخصيتي است كه امام خميني درباره او بيان كرد: «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.» پاسداري از بيت امام وظيفه‌اي است كه بزرگان بر دوش خود احساس می‌کنند و در اين مسير از هجمه‌هاي انقلاب نديده‌ها و جديدالاسلام‌ها هراسي ندارند. آنها در مسير حفاظت از انديشه امام آنچنان راسخ هستند كه حاضرند جان خود را هم بدهند مانند مرحوم آيت‌ا... توسلي كه در بهمن ۸۶ در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام به انتقاد از هجمه به بيت امام پرداخت و در بخشي از سخنراني خود گفت: «جاي تاسف است كه در چنين ايامي به بيت رفيع حضرت امام(س) آن طور اهانت‌ها و تهمت‌ها و دروغ‌پردازي‌ها شد، همان طور كه حضرت عالي (‌هاشمي) فرموديد ما نمي‌دانيم كه چه كسي هست اما متوجه مي‌شويم كه يك دستي در كار است كه بيت امام و شخصيت‌هاي مبارز اسلام را كه به انقلاب دلبستگي داشتند، آنها را از صحنه خارج كنند.» كه در حين دفاع از بیت امام سكته كرد و به لقاءا... پيوست. اكنون نيز به يادگار امام هجمه شده و نسبت‌هايي به او داده مي‌شود كه شايسته نيست.

از شخصيت‌هايي كه سن و سالي از آنها گذشته بعيد بود كه با تندروها همراهي كنند و كلماتي را بر زبان جاري سازند كه به دليل سخيف و قبيح بودن از ذكر آن در اين گزارش معذور هستيم. با بررسي واكنش هايي كه پس از اعلام عدم احراز صلاحيت سيدحسن خميني صورت گرفت يك نتيجه حاصل مي‌شود كه ريشه و قاعده اين اقدامات سياسي است و ارتباطي با ميزان علم و سن و سال سيدحسن خميني ندارد. رفتاري كه برخي در مواجهه با يادگار امام پيش گرفته شد بيش از آنكه يك انتقاد علمي باشد مشابه كنار زدن يك رقيب بود كه دليلش واهمه از آراي بالاي يادگار امام تعريف مي‌شود. آنچه درباره عدم احراز صلاحيت سيدحسن خميني بيان شد و هاشمي هم از آن گلايه داشت و هيچ‌گاه نواده امام بودن به عنوان يك امتياز براي او ذكر نشد. مدعيان قانونمداري بايد بدانند نخستين اصل در قانون «اخلاق» است كه در تخريب يادگار امام بارها حتي سايه‌اي از آن باقي نماند هر چند اين هجمه‌ها تاثيري در آيت‌ا... سيد حسن خميني ندارد و تجربه ثابت كرده هر اندازه بر اين هجمه‌ها افزوده شود به همان ميزان بر محبوبيت يادگار و همراهان امام اضافه مي‌شود و آنهايي انگشت‌نما مي‌شوند كه برنامه‌ريزي اين تخريب‌ها و اجراي آن را بر عهده داشتند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/143046

ش.د9405951

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات