تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۲۳
آيت‌الله صافي خطاب به سيدحسن خميني:

مردم شما را مي‌شناسند، مسائل را مي‌دانند

پایگاه بصیرت / مطهره شفيعي

(روزنامه آرمان – 1394/12/12 – شماره 2990 – صفحه 3)

صبوري و صداقت دو ركن اصيل هستند كه سبب تقويت و محبوبيت بيش از پيش بزرگان شده و مي‌شود؛ چه آن‌زمان‌كه اصلاح‌طلبان در دهه۷۰ بر هاشمي تاختند و صفات نامناسبي را به او نسبت دادند، چه اكنون كه اصولگرايان از هر فرصتي براي تخريب و هجمه به هاشمي بهره مي‌برند. نمونه ديگر يادگار امام است كه تندروها در دولت قبل تلاش داشتند تا از جايگاه او بكاهند و چه در مقطع فعلي كه برخي تمايلي به نقش آفريني او بر كرسي‌هاي انتخابي ندارند اما در هر دو مورد آنچه به عنوان نتيجه حاصل شد محبوبيت بيش از پيش آنان بود و سبب شد كه علاوه بر محبوبيت مضاعف شان در ميان مردم عادي، در جمع بزرگان هم جايگاه ويژه‌تري بيايند.

نگراني‌هاي يادگار امام(ره)

آيت‌ا... سيدحسن خميني از دلسوزان واقعي كشور است و اگر چه ترجيح مي‌دهد كمتر سخن بگويد اما هر گاه لب به سخن مي‌گشايد به‌خوبي نگراني‌هاي خود را بروز مي‌دهد و تاكيد دارد كه «اجازه ندهيم انقلاب و ارزش‌هايي همچون دين‌داري، مردم‌سالاري، ظلم‌ستيزي، حق‌مداري، صداقت، اعتلاي نام اسلام و ايران و... به تعبير امام(ره) به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد.» براي سيدحسن خميني گلايه معنايي ندارد و با وجود جفاهاي زيادي كه در حقش شده است همگان را تاكيد بر حفظ آرامش و زدودن چهره نفاق از جامعه مي‌كند به عنوان نمونه در خاطر همگان هست كه او پس از درخواست‌هاي فراوان تصميم به حضور در انتخابات مجلس خبرگان گرفت كه به دلايلي كه هنوز نتوانسته بسياري از آگاهان را قانع كند، ردصلاحيت شد اما پس از آن چه كرد؟ آيا بر طبل اعتراض كوبيد و سبب بر هم خوردن آرامش جامعه شد؟ هرگز اين كارها را در برنامه نداشت بلكه اينچنين به جامعه درس اخلاق داد: «همه كساني كه نسبت به روند اين انتخابات گله و شكايت دارند بايد در آينده اعتراض خود را دنبال كنند، ولي اين هفته بايد در ميان همين بزرگواران حاضر به انتخاب بهترين و لايق‌ترين افراد اقدام كنند.»

او در حالي كه همگان از نارضايتي او نسبت به ردصلاحيتش آگاه بودند مردم را دعوت به حضور در انتخاب كرد كه پيش از اين‌بارها گفته بود: «بايد همواره به اين متنبه بود كه ظلم، ظلم است و اشكال، اشكال است و غلط، غلط است ولو با هزار حرف مطلا نوشته شود؛ ولو با هر بزك و زيورآلات تزيين شود.» اما خوب مي‌دانست كه اكنون زمان بازگويي اين اظهارات نيست. نتيجه اين بزرگ منشي سيدحسن خميني محبوبيت بيشترش بود چنانكه ديروز آيت‌ا... صافي گلپايگاني ‌ميهمان بيت او شد. از آنچه در اين ديدار گذشت مي‌توان استنباط كرد كه‌ اين مرجع تقليد براي دلجويي از سيدحسن خميني به منزل او رفته بود و ‌ميهمان او شد تا تاكيد كند شأن و جايگاه يادگار امام نزد مردم محفوظ و تثبيت شده است.

مقامات اشخاص محفوظ است

آيت‌ا... صافي گلپايگاني با حضور در بيت يادگار گرامي امام در قم با وي ديدار كردند. در اين ديدار كه حجج‌اسلام سيدياسر خميني و سيدعلي خميني نيز حضور داشتند، آيت‌ا... العظمي صافي گلپايگاني با آرزوي توفيق براي بيت شريف امام راحل اظهار داشتند: بيت امام معمور و آباد است و در آينده بيش از اين هم معمور و آباد خواهد بود. ايشان افزودند: ارادت ما خيلي قديمي است و شايد كسي مثل ما چنين سابقه ارادتي را به بيت شما نداشته باشد. آيت‌ا... صافي همچنين آرزو كردند كه ان شاء‌ا... همواره بر ارادت مردم به بيت امام افزوده شود. ايشان در ادامه با اشاره به مسائل مقدماتي انتخابات اخير، به آيه شريفه «وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ شايد چيزي را، ناخوش بداريد و در آن خير شما باشد و شايد چيزي را دوست داشته باشيد و برايتان ناپسند افتد خدا مي‌داند و شما نمي‌دانيد» اشاره كردند و افزودند: اينها مسائلي است كه انسان بايد آنها را بفهمد.

ايشان سپس با اشاره به جايگاه بيت امام راحل در ميان مردم فرمودند: مردم شما را مي‌شناسند، مسائل را مي‌دانند و همه جهات در ذهن آنها محفوظ است و چيزي باعث تقليل آن جهات نخواهد شد. اين مرجع تقليد سپس اظهار داشتند: جايگاه امام و بيت امام را اكنون مثل هميشه مردم حفظ مي‌كنند و ان شاء‌ا... بعدها هم اينگونه خواهد بود. آيت‌ا... صافي گلپايگاني همچنين با تجليل از شخصيت آيت‌ا... سيد حسن خميني تاكيد كردند: مقامات اشخاص محفوظ است و نمي‌توان آن را كم كرد. ايشان اضافه كردند: من به شما بسيار علاقه‌مندم. اين مرجع عاليقدر تقليد به ذكر ياد و خاطره‌ امام راحل پرداختند و فقدان ايشان را ضايعه‌اي سنگين خواندند و فرمودند: همچنان جاي خالي ايشان در جامعه حس مي‌شود. ايشان در پايان اين ديدار كه حجت‌الاسلام شيخ حسن صافي گلپايگاني نيز حضور داشت، توفيق يادگار امام را در طي كردن مستمر مسير مدنظر حضرت بقيه‌ا... (عج) از خداوند خواستار شدند.

از بدي‌ها نرنجيم

سيد حسن خمينى نيز در اين ديدار با تشكر از تشريف‌فرمايى حضرت آيت‌ا... العظمى صافى گلپايگانى گفت: بى‌ترديد حمايت‌ها و الطاف جنابعالى هميشه از جمله مهم‌ترين عواملى بوده است كه بدخواهان را نااميد كرده و باعث دلگرمى ياران و دوستان امام شده است. وى افزود: پشتگرمى به اعتماد بزرگانى از قبيل حضرتعالى كه استوانه قدرتمند حوزه‌هاى علميه و مظهر تقواى الهى هستيد همواره هم استقامت را در ما افزوده است و هم باعث شده وظيفه سنگين ترى را نسبت به حفظ ارزش‌هاى دينى بر دوش خويش احساس كنيم. يادگار امام خطاب به اين مرجع تقليد يادآور شد: همه ما محتاج دعاى شما هستيم تا چنانكه فرموديد بتوانيم توكل به خدا و اعتماد به او را در خود بيشتر و بيشتر كنيم و از بدى‌ها نرنجيم و از خوبى‌ها مغرور نشويم.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/145589

ش.د9405956

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات