تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۲۵
اختلافات جامعتین نمايان شد!

جامعه روحانيت حامی هاشمی

(روزنامه آرمان – 1394/11/26 – شماره 2976 – صفحه 1)

علي زماني روز گذشته ليست جامعه روحانيت در حالي منتشر شد كه آيت‌ا... هاشمي در آن حضور داشت. جامعه روحانيت تشكلي روحاني است. در سال ۱۳۵۶ با تاكيد امام خميني و با حمايت ازآیت ا... مرتضي مطهري، نخستين هسته جامعه روحانيت شكل گرفت و تا به امروز روحانيون ميانه رو كه نسبتي با تندروي نداشتند در آن حضور پيدا كرده‌اند. در ابتداي تشكيل اين تشكل روحاني موسسين و اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز عبارت بودند از بهشتي، مطهري، باهنر، مهدوي كني، مفتح، شاه‌آبادي، محلاتي، ملكي، خسروشاهي، عميد زنجاني، عرفاني، محمدعلي موحدي كرماني، ناطق نوري، كروبي و موسوي خوئيني‌ها. هاشمي هم نقش موثري در اين تشكل داشت كه به تدريج هاشمي به دليل مشغله كاري و مسئوليتهاي سنگيني كه دركشور عهده‌دار شد، فرصت حضور در جلسات را نيافت. اكنون هم كمتر كسي است كه منكر اهميت حضور هاشمي در اين تشكل شود، هر چند در دوره‌هاي جديد اعضايي به جامعه روحانيت و به ويژه جامعه مدرسين راه يافتند كه مشي اعتدال هاشمي را هضم نمي‌كردند و در برخي موضوعات به مخالفت با وي پرداختند. درحالی که کمتر از دو هفته به انتخابات مجلس خبرگان باقی است، بسياري انتظار داشتند نام هاشمي در ليست جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارزباشد كه اين مهم درباره جامعه روحانيت مبارز محقق شد.

چندي قبل عنوان شد كه جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين قرار است براي انتخابات خبرگان به ارائه يك ليست مشترك بپردازند و اعضاي دو تشكل هم بر آن تاكيد داشتند. غلامرضا مصباحي‌مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در سخناني در ۲۹ دي ماه جاري ضمن تاكيد بر اين امر كه جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم ليست مشترك انتخاباتي ارائه خواهند داد، گفته بود « اميدواريم كه اين هفته يا هفته آينده اين ليست نهايي شود» همچنين سید محمد غروي عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفته بود: «براي تعيين ليست جامعتين قرار است كميته مشتركي تشكيل و ليست نهايي با نظر اين كميته تعيين شود». اما ۲۲ بهمن بود كه جامعه مدرسين ليست مورد حمايت خود را منتشر كرد و اين سوال در اذهان شكل گرفت كه عهد قبلي مبني بر ارائه يك ليست از سوي جامعتين چه شد؟ در آن روز عضوي از دو تشكل روحاني به اين سوال پاسخ نداد تا اينكه ديروز ليست مورد حمايت جامعه روحانيت مبارز منتشر شد.

ليستي كه نام آيت‌ا... هاشمي را در خود داشت. ديروز بود كه بسياري درك كردند چرا ليست مشترك جامعتين منتشر نشده است چون با نگاهي به اعضاي جامعه مدرسين به راحتي درخواهيد يافت كه اعضايي را نمي‌توان در كنار نام هاشمي قرار داد كه علتش برخي اختلاف ديدگاه‌هاست. اين راز باقي ماند تا اينكه ديروز مصباحي مقدم عضو جامعه روحانيت مبارز بسيار كوتاه به «آرمان» گفت: «جامعه روحانيت و جامعه مدرسين بر سر حمايت از هشت كانديدا با يكديگر اختلاف داشتند. جامعه روحانيت درباره آقاي هاشمي راي و نظر خودش را داد اما نتوانست جامعه مدرسين را راضي كند» .

دیروز جامعه مدرسین در بیانیه ای ملاکهای گزینش خود را این‌گونه بیان کرد: « اینک که در آستانه پنجمین دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار گرفته‌ایم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچون دوره‌های گذشته با تأکیدات امام خمینی (رحمت‌ا... علیه) و مقام معظم رهبری«مدظله العالی» به صحنه آمده و از میان علمای محترم نقاط مختلف کشور با رعایت احترام به همگان، عده‌ای را تحت عنوان فهرست «امنای ملت، حافظان اصل ولایت» به محضر شریف مردم ایران اسلامی معرفی می‌نماید.

ضمن احترام به کلیه کاندیداهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای محترم نگهبان به استحضار عموم ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند، این نظر مشورتی جامعه مدرسین پس از طی مدتها رایزنی و شناسایی در سراسر کشور صورت گرفته و در این میان ملاک‌هایی چون «خبرویت و روشن‌ضمیری، دلسوزی و ارادت قلبی و عملی نسبت به انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبری معظم انقلاب، برخورداری از آگاهی و صلاحیت‌های علمی، مخالفت عینی با دنیاپرستی و مقام‌خواهی، رعایت بی‌آلایشی و برخورداری از زیّ طلبگی و در یک کلام به فرموده امام راحل مخالفت با اسلام آمریکایی (اسلام مرفهین بی‌درد و قاعدین) و التزام به اسلام ناب محمدی (صلی ا... علیه و آله و سلم)» از جمله خصوصیات بارز مد نظر تهیه‌کنندگان این فهرست بوده است.»

چه كساني در ليست جامعه روحانيت هستند؟

جامعه روحانيت مبارز پس از جلسات متعدد با جامعه مدرسين حوزه علميه قم، فهرستي ۸۰ نفره براي انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري منتشر كرد. اين تشكل با انتشار بيانيه‌اي خطاب به مردم، اسامي كانديداهاي مورد حمايت خود و جامعه مدرسين در انتخابات خبرگان در سراسر كشور را اعلام كرد. در اين ليست هشت نفر تنها مورد حمايت جامعه روحانيت هستند. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «ملت عظيم الشأن ما براي پنجمين بار، هفتم اسفندماه به پاي صندوق‌هاي رأي خواهد رفت و نمايندگان شايسته و صالح خود را براي مجلس خبرگان رهبري انتخاب خواهد كرد. جامعه روحانيت مبارز به عنوان امين شما مردم با بررسي‌هاي گسترده ضمن احترام به همه كانديداهاي محترم، نامزدهاي مورد تاييد و حمايت خود را معرفي مي‌نمايد.» و درنهايت اسامی«محمد امامي كاشاني، ابراهيم اميني، عليرضا اعرافي، محمدباقر باقري كني، احمد جنتي، قربانعلي دري نجف‌آبادي، حسن روحاني، محمد ري‌شهري، محسن قمي، محمدعلي موحدي كرماني، محمدتقي مصباح‌يزدي، محمدرضا مدرسي، ابوالفضل ميرمحمدي، غلامرضا مصباحي مقدم، اكبر هاشمي بهرماني و محمد يزدي» در ليست جامعه روحانيت وجود دارد.

نامه دبیرکل به هاشمی

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز طی نامه‌هایی، به صورت جداگانه از کاندیداهای مورد حمایت این تشکل سیاسی برای خبرگان دعوت به عمل آورد. متن این نامه که روزهای گذشته و به صورت جداگانه به تعدادی از کاندیداهای مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات خبرگان، از جمله آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ارسال شده، به شرح زیر است: «با عنایت به شایستگی‌های علمی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی جنابعالی، جامعه روحانیت مبارز حضرتعالی را به عنوان نامزد مورد تأیید خود از حوزه انتخابیه استان تهران برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخاب نمود. تأییدات بیشتر شما را از خداوند متعال خواستارم.»

اسامی لیست جامعه روحانیت

اسامي آيات و حجج اسلام كه مورد حمايت جامعه روحانيت مبارز هستند به ترتيب استان‌هاي سراسر كشور در جدول زير آمده است. اسامي ستاره‌دار، كساني هستند كه صرفا از سوي جامعه روحانيت مبارز مورد حمايت قرار گرفته‌اند و در ليست جامعه مدرسين حضور ندارند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/143937

ش.د9405957

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات