تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۶۱
غلامرضا ظريفيان در گفت‌‌وگو با آرمان:

علیه دولت جنگ روانی راه انداخته‌اند

مقدمه: برخي هواداران رئيس‌جمهور سابق نشان داده‌اند كه توانايي خوبي در عرصه فعاليت تبليغاتي و فضاسازي با هدف مورد توجه قرار دادن احمدي‌نژاد دارند. برخي صاحب‌نظران معتقدند احمدي‌نژاد درباره حضور يا عدم حضورش در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده دوپهلو عمل مي‌كند. هرچند تناقض و پيچيدگي از ويژگي‌هاي طيف منتسب به احمدي‌نژاد است. از يك سو نزديكان وي تاكيد دارند كه اوبرنامه‌اي براي حضوردرانتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ ندارد اما از سوي ديگر همگان شاهد سفر وي به آمل و طرح موضوع يارانه ۲۵۰ هزارتوماني بودند كه بيش از يك سخنراني معمولي به سخنراني انتخاباتي شباهت داشت و در سال ۸۴ هم همين اظهارات در پيروزي او موثر بود. اقدامات و عملكرد رئيس‌جمهور سابق سوالاتي را در اذهان عمومي شكل داده است. بنابراين برخي معتقدند نخستين اقدامي كه احمدي‌نژاد بايد انجام دهد پاسخ به همين سوالات است و پس از آن است كه اذهان احتمال كانديداتوري او براي انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ را مورد بررسي قرار می‌دهند. در شرايط كنوني اصولگرايان و به‌ويژه جريان وابسته به احمدي‌نژاد تلاش كرده‌اند از عدم پيشرفت اقتصادي دولت يازدهم حداكثر بهره‌برداري را داشته باشند و ترديد را در دل راي‌دهندگان بالقوه به روحاني به وجود آورند كه روحاني گرچه در سياست خارجي موفق بوده اما در اقتصاد داخلي نتوانسته گام‌هاي بلندي بردارد. دليل برنداشتن گام‌هاي بلند را بايد در گذشته جست‌وجو كرد و نتايج عملكرد منفي دولت سابق را نمي‌توان يك‌شبه مرتفع كرد. در اين راستا «آرمان» با غلامرضا ظريفيان، فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است كه درادامه مي‌خوانيد:
پایگاه بصیرت / ليلا كاظمي

(روزنامه آرمان – 1395/01/29 – شماره 3016 – صفحه 6)

* با توجه به اينكه احمدي‌نژاد اعلام كرده خواهان حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ نيست، با وجود آن شاهد اقدامات گوناگوني از جمله سفر به آمل از سوي وي هستيم، چنين عملكردهاي دوپهلويي از سوي وي مي‌تواند جنبه تبليغاتي و سياسي داشته باشد؟

** احمدي‌نژاد با كارنامه سياسي مشخص در دوران رياست‌جمهوري‌اش بر همگان شناخته شده است. وي توانايي قابل توجهي در عرصه فعاليت تبليغاتي و جنگ رواني دارد. در دوران رياست‌جمهوري در زمينه داخلي و خارجي جهت مركز توجه بودن اقدامات، نكات و صحبت‌هايي مطرح مي‌ساخت. اكنون احمدي‌نژاد و طرفدارانش به دنبال ايجاد فضاي تبليغاتي خاص‌شان هستند. بنابراين اصلاح‌طلبان و حاميان دولت در برابر آنها بايد به شكل علمي، منطقي و به دور از هياهو رفتار كنند و هر دوره و جرياني را با توجه به شرايط آن نقد و بررسي كنند. در حال حاضر فضاي ايجاد شده يك گمانه‌زني و ارزيابي از ميزان حضور و اقبالي عمومي نسبت به احمدي‌نژاد است. رئيس‌جمهور سابق شعارها و اظهاراتي مطرح مي‌كند كه به دليل ويژگي‌هاي خاص جامعه، مردم نسبت به آن حساسيت نشان مي‌دهند.

* نظرتان درباره گفتمان‌هاي مطرح‌شده از سوي وي چيست؟

** هر جريان سياسي براي زنده ماندن نقش خود را در قدرت پيگيري مي‌كند. اگر در اين دوره يا در دوره‌هاي بعد فرصت حضور درعرصه سياسي وانتخاباتي براي وي فراهم شود به‌طور حتم از اين فرصت چشم‌پوشي نخواهد كرد. بايد يادآور شد كه اين امكان حضور به ارزيابي و پذيرش وي بستگي دارد. تلاش طرفداران وي اين است كه جريان احمدي‌نژاد را به عنوان يك گفتمان مطرح سازند و آن گفتمان را در جامعه ترويج دهند. طرح‌هايي كه احمدي‌نژاد دردوران قبل و اوايل دوران رياست‌جمهوري‌اش براي گفتمان خود ارائه مي‌كند به دليل اينكه در عرصه عمل مورد آزمون قرار نگرفته بود، در آن زمان مي‌شد از آن به عنوان يك گفتمان ياد كرد.

اما بعد از آنكه در عرصه عمل ارائه شد شاهد آن بوديم كه چه تفاوت‌هاي اساسي بين گفته و گفتمان مطرح شده با آنچه درعرصه عينيت سياسي و اجتماعي به دليل نوع روش و رويه‌ها و نگاه‌ها رخ داد وجود داشت. به نظر مي‌رسد نظريات بيان شده از سوي وي اين ظرفيت را ندارد كه به عنوان گفتمان مطرح شود. نكته قابل توجه اينكه اين انديشه و نگاه به دليل برخي شكاف‌ها از جمله شكاف بين سنت و مدرنيته، فقير وغني، گسست حكمت نظري و عملي تدبير و تغيير كه از لحاظ تاريخي در جامعه وجود دارد فرصت ظهور و بروز پيدا مي‌كند. براي جلوگيري از وقوع ناملايمات بيشتر بايد به شكل منطقي با آمدن رئيس‌جمهور سابق روبه رو شد. به هرحال بايد از ورود به فضا و جرياناتي كه به دنبال دامن زدن به آن هستند، پرهيز كرد. به جريان احمدي‌نژاد بايد به عنوان جرياني كه در تاريخ معاصر در عرصه اجتماعي، سياست داخلي وخارجي عملكرد و كاركرد نه چندان مطلوبي داشته است توجه شود و اكنون بخشي از بازتاب عملكردهاي وي در اقتصاد، فرهنگ و سياست خارجي نمايان است كه قابل تامل و نقد جدي است.

* در شرايط كنوني نياز به آرامش و ثبات جهت پيشبرد منافع و مصالح ملي وجود دارد، به نظر شما چه عملكردي را مي‌توان در مقابل جريان برخي حاميان احمدي‌نژاد اتخاذ كرد؟

** به عقيده من اگر قرار است با جريان احمدي‌نژاد گفت‌وگوهايي صورت گيرد با توجه به تعارض و گسست جدي كه بين نظر و عمل رخ داده، بايد به شكل منصفانه، مستدل و منطقي عمل كرد و وارد جدل‌هاي بي‌حاصل نشد، چراكه چنين جدال‌هايي فرصت را براي افرادي كه مايلند از مسير غيرمتداول رشد كنند، مهيا مي‌سازد. بنابراين لازم است به شكل منطقي و بدون هياهو و شتاب‌زدگي با اين جريان روبه‌رو شد. قطعا هر جريان سياسي براي زنده بودن در عرصه قدرت برنامه‌هايي دارد. بدون ترديد اين جريان نيروهاي اصلي خود را به عرصه مي‌‌آورد يا بسترسازي لازم براي معرفي فردي جديد خواهد كرد. بنابراين براي ايجاد ثبات و آرامش و حركت در راستاي حل مشكلات مردم بايد به شكل منطقي و اصولي رفتار كنيم و منافع مردمي را سرلوحه برنامه‌ها قرار دهيم و دنبال ايجاد چالش و اقداماتي در جهت منافع گروهي نباشيم.

* باتوجه به اينكه اقدامات دوران رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد سوالات زيادي براي همگان ايجاد كرده، ميزان اقبال مردمي به او يا فرد مورد حمايت او را به چه ميزان ارزيابي مي‌كنيد؟

** به نظر من هر جريان سياسي برخی شيوه‌ها و رويه‌هايي براي به دست آوردن قدرت و حضور در عرصه سياسي دارد. با اين وجود ميزان اقبال و موفقيت احمدي‌نژاد مشخص نيست. اما وي به عنوان يك جريان تلاش مي‌كند كه در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري حضور داشته باشد. لذا زماني كه دولت قدرت را در دست دارد، جريان سياسي بهتر مي‌تواند در برخورد، رقابت و نقد رويه و عملكرد دولت مستقر، گفتمان خود را مطرح سازد. به نظر مي‌رسد قصد اصلي احمدي‌نژاد حضورجدي در عرصه سياست است. اما اين احتمال وجود دارد كه وي نيروي اصلي در سال ۹۶ باشد يا بسترساز معرفي نيروي نزديك به رويكرد خود شود تا نيروي جديد را در شرايط خاص بتواند در سمت رياست‌جمهوري به مردم معرفي كند.

* به هر حال برخي معتقدند جريان احمدي‌نژاد با پوپوليست رابطه نزديكي دارد. تصور مي‌كنيد اين رويكرد حامياني دارد كه طيف احمدي‌نژاد را در سال ۹۶ موفق كند؟

** هر جريان فكري چارچوب نظري و عملكردي خاص خود را دارد. اين جريان با شعارها، نقدها، پيام‌ها و نوع گويشي كه دارد نشان داده به جريان فكري پوپولسيم نزديك است. البته بايد گفت بخشي از لايه‌هاي دروني جامعه به اين نوع پيام‌هاي آن واكنش مثبت نشان مي‌دهند و پذيراي اين جريان هستند. بنابراين اين امر مي‌تواند محلي براي ظهور و بروز اين نوع نگاه باشد. درباره ميزان اقبال اين جريان بايد با تامل گفت‌وگو كرد.

* مواضع اتخاذ شده از سوي ليدرهاي اصولگرا نسبت به عمكرد و اقدامات احمدي‌نژاد چگونه بوده است؟

** در يك سال اخير و انتخابات هفت اسفند جريان اصلي اصولگرا با توجه به عملكرد احمدي‌نژاد خصوصا در دوره دوم رياست‌جمهوري‌اش تلاش كرد مرزبندي جدي با وي داشته باشد و موضع‌گيري و نقدهاي خود را به شكل صريح بيان كرد. ليدرهاي اصولگرا نسبت به وي نقدهاي جدي مطرح كردند.

* به نظر شما با توجه به موفقيت دولت روحاني در موضوع هسته‌اي و امضاي توافقنامه برجام و لغو تحريم‌ها، جريان احمدي‌نژاد توانايي رقابت با جريان اعتدال را دارد؟

** دولت بايد تلاش خود را در جهت رفاه عمومي و مرتفع‌کردن نيازهاي طبقات متوسط به پايين جامعه به‌کار گیرد، هدف خود را كاهش مشكلات و معضلات پيش روي مردم تعريف کند و در سال جاري گام‌هاي اساسي در اين رابطه بردارد. چنانكه دولت فعلي اقبالي كه مردم در انتخابات ۹۴ به اصلاح‌طلبان و حاميان دولت نشان دادند را به اقدامات مناسب در زمينه تعامل سازنده در روابط خارجي و موفقيت در توافقنامه برجام پيوند زند، در اين صورت بخت و اقبال عمومي با جريان اعتدال خواهد بود و امكان موفقيت و پيروزي آنها در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده وجود دارد. بدون ترديد عملكرد دوران احمدي‌نژاد در خاطر مردم باقي مانده و زمان زيادي از دوره دوم رياست وي نمي‌گذرد.

لذا دولت اعتدال باید به شكل منسجم‌تر و هدفمندتر گام بردارد و به‌طور حتم موفقيت از آن اين جريان خواهد بود و جريان احمدي‌نژاد در حد نمادين در عرصه سياسي و انتخابات سال ۹۶ ظهور و بروزمي كند. به نظر مي‌رسد جريان احمدي‌نژاد منتظر ناكارآمدي و اشتباهات احتمالي دولت يازدهم است تا بتواند از اشتباهات براي رسيدن به اهداف خود استفاده كند. معتقدم دولت آقاي روحاني پتانسيل بالايي در جهت حل مسائل و مشكلات كشور دارد. قوه مجريه مي‌تواند با توجه به توانايي، ظرفيت‌ها و پشتوانه مردمي گام‌هاي سازنده‌اي در راستاي حل معضلات داخلي و خارجي بردارد. براي جبران اشتباهاتي كه از دولت سابق به دولت روحاني به ارث رسيده دولت يازدهم نيازمند زمان است. بنابراين يك‌شبه نمي‌توان مشكلات و معضلات بزرگ كشور را حل كرد.

* برخي دلواپسان با مشاهده موفقيت دولت روحاني در سال گذشته سعي كردند عملكرد اقتصادي اين دولت را زيرسوال ببرند، حال عملكرد اقتصادي دولت يازدهم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا احمدي‌نژاد با طرح شعارهاي گوناگون اقتصادي مي‌تواند با دولت تدبير و اميد رقابت كند؟

** نه، قبول ندارم كه دولت روحاني در بخش اقتصادي خيلي ضعيف عمل كرده باشد. وقتي اين دولت قدرت را در دست گرفت با مطالبات سنگيني از گذشته روبه‌رو بود. دولت روحاني تلاش كرد در دو عرصه لغو تحريم‌ها و برجام گام جدي بردارد و زمينه رشد اقتصادي كشور را فراهم سازد. اين دولت تا حدود زيادي موفق به برداشتن موانع پيش روي خود شده است. چنانكه توانست اقدامات سازنده‌اي انجام دهد. اكنون بايد اين دولت از فرصت ايجاد شده بهره‌برداري كند. البته بايد به تلاش دولت در راستاي كنترل تورم توجه داشت.

هرچند دولت تدبير و اميد در رونق اقتصادي با مشكلاتي مواجه بوده است. البته بايد توجه داشت مردم با وجود تمام مسائل و مشكلات، در انتخابات ۹۴ به‌طور نسبي به دولت روحاني اقبال نشان دادند. سال جاري را بايد سال تلاش‌هاي دولت در عرصه اقتصادي دانست. معتقدم دولت در اين بخش گام‌هاي جدي برخواهد داشت. البته بايد اشاره كرد اقدامات دولت به هيچ عنوان جناحي نيست. بايد گفت جامعه و اقتصاد از مشكلات ساختاري و زيربنايي رنج مي‌برد. كمك و تلاش در جهت حل مسائل نيازمند عزم ملي است نه جناحي. مقام معظم رهبري در اظهاراتشان به همدلي و همراهي قوا در جهت حل مسائل تاكيد داشته‌اند.

بايد با همكاري و به‌دور از اختلافات و تنش‌ها مشكلات را مرتفع كرد. اگر دولت تا حدودي در رفع معضلات موفق نشود، جامعه آسيب خواهد ديد. جناح‌هاي رقيب بايد مصلحت ملي را بر منافع جناحي خود ترجيح دهند. اگر برخي جناح‌ها بخواهند براي ناكارآمد شدن دولت موانعي براي رشد اقتصادي كشور ايجاد كنند، اين مانعيت و آثار آن به كل جامعه آسيب مي‌رساند. در حالي كه نياز اساسي به پشتوانه ملي وجود دارد. البته بايد اشاره كرد مشكلات گوناگون باعث شده جامعه در مقابل شعارهاي بي‌پايه و اساس آسيب‌پذير باشد. اين اتفاقات در ذهن مردم باقي مانده و فراموش نشده است. به هرحال شعارهاي اين جريان با عمل آنها مورد مقايسه قرار مي‌گيرد. البته بايد گفت اين شعارها مي‌تواند بخشي از جامعه را تحت تاثير قرار دهد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/148776

ش.د9503167

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات