تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۴۷۰
در مراسم چهلم آیت‌الله موسوی اردبیلی مطرح شد

تازه‌ترین روایت هاشمی از انتخاب مقام معظم رهبری

(روزنامه ايران – 1395/10/12 – شماره 6396 – صفحه 3)

آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی ضمن تجلیل از اقدامات وی در طول انقلاب به ذکر خاطراتی از انتخاب مقام معظم رهبری پس از رحلت امام خمینی(ره) پرداخت. وی همچنین از «کم‌لطفی»‌ها به آیت‌الله موسوی اردبیلی انتقاد کرد و خواستار احیای روش و منش او در قوه قضائیه شد. به گزارش جماران، وی که شامگاه جمعه در حسینیه جماران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه آیت‌الله موسوی اردبیلی بعد از پیروزی انقلاب نیز در همه صحنه‌ها حضور جدی مؤثر داشتند، یادآور شد: کار قانون اساسی خیلی مهم بود؛ البته حقوقدانان متنی آماده کرده بودند و شورای انقلاب با دقت آن را بررسی کرد و آنچنان اصلاح شد که مراجع هیچ اشکالی نگرفتند و آن را تأیید کردند. آیت‌الله موسوی اردبیلی آنجا هم نقش مهمی داشت. حقیقتاً قانون خوبی است اما بعد از مدتی همه قانون‌های اساسی دنیا تغییر می‌کند و ما هم باید این کار را بکنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در آن مقطع آیت‌الله موسوی اردبیلی کیمیایی در میان ما بود و اخلاق و صبوری شخصیت ممتازی از ایشان ساخته بود. تندروهایی در آن دوره داشتیم، اما آیت‌الله بهشتی و ایشان کاملاً کنترل کردند و به قوه قضائیه نقش دادند. وی تأکید کرد: حق این بود که در این شرایط، صدا و سیما برنامه جامعی برای ایشان می‌گذاشت و گوشه‌ای از زندگی ایشان را نشان می‌داد. در زمان حیات‌شان نیز کم لطفی‌هایی به ایشان شد؛ بعد از امام باید در تهران می‌ماند و کار خود در قضا را کامل می‌کرد اما به قم رفتند و ما از رفتن ایشان ضرر کردیم. وی ادامه داد: ایشان ستونی برای حفظ انقلاب در حوزه بود. ولی از آن به بعد تندروی‌هایی دیدیم که به ایشان ستم کردند؛ ولی ایشان با نصایح، نوشته‌ها و کارهایی که داشتند، در همه مقاطع نقش خود را ایفا می‌کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سنت ایشان در قضاوت را باید ادامه می‌دادیم. بنا بود ما اسلامی قضاوت کنیم؛ امروز این طور نیست و باید روزی باز کسی مثل آیت‌الله موسوی اردبیلی با همان روحیات این روش را احیا کند.

سیدحسن خمینی می‌تواند راه امام را ادامه دهد

آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «ما همه در مقابل امام خیلی کوچک بودیم»، ادامه داد: هنوز اسم امام و رفتار ایشان سرمایه اصلی انقلاب است و دشمنان این را فهمیده‌اند که تا امام در بین مردم وجود داشته باشد، نمی‌توانند آسیبی برسانند به همین دلیل به فکر ترور شخصیت ایشان افتاده‌اند و اخیراً بهانه‌ای به دست آنها داده شد و کارهایی کردند. ما باید حواس‌مان باشد شخصیت‌هایی مثل حاج حسن آقا و برادران عالم‌شان که از اساتید خوب حوزه هستند و می‌توانند راه امام را ادامه دهند، سرمایه اصلی انقلاب است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما خیلی نیاز داریم آثار و بیت امام را بین خودمان عزیز داشته باشیم. ما هنوز به شخصیت و بیت امام خیلی نیاز داریم؛ چون کل امت اسلامی در خطر است و این همه تبلیغ می‌کنند که مسلمانان را مانند داعش و افکار افراطی- که ما هم در کشور داریم-معرفی کنند. اینها فکر می‌کردند که می‌توانند؛ خوشبختانه رهبر معظم انقلاب اسلامی توانستند این راه را ادامه دهند.

روایت نحوه انتخاب رهبر معظم انقلاب اسلامی

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما سال‌ها کار کردیم که احتیاطات امام به آیت‌الله منتظری مراجعه شود و ایشان مرجع باشند. علت هم این بود که آن موقع در قانون اساسی رهبر باید مرجع میبود. وقتی که امام تصمیم گرفتند ایشان در این مقام نباشد ما یک شب، شام خدمت امام رسیدیم و گفتیم که ما این همه آمادگی پیدا کردیم که یک روز اگر خدای ناکرده شما نباشید، مرجع داشته باشیم و دست ما خالی نباشد. امام گفت شما دارید. وقتی ما پرسیدیم چه کسی است؟ ما که همه را می‌شناسیم؛ ایشان نگاه کرد و گفت همین آقای خامنه‌ای.

آیت‌الله‌ هاشمی ادامه داد: همین جمله ایشان باعث شد که ما توانستیم در مجلس خبرگان رهبر انتخاب کنیم. آقایانی که از قم آمده بودند 14 نفر بودند و همه آیت‌الله گلپایگانی را امضا کردند. ما با آیت‌الله گلپایگانی مخالفتی نداشتیم، چون ما شاگرد و مرید ایشان بودیم؛ ولی ایشان برای انقلاب، مبارزه و مدیریت کشور کار نکرده بودند و فقط جایگاه حوزوی داشتند و خبرگان به ایشان رأی نداد. وی یادآور شد: البته قبل از آن قانون اساسی «شورا» گفته بود، اما یک بار در حرف‌های امام بود که «اگر فرد به جای شورا باشد، بهتر است» و بعد هم گفتند «مرجعیت لزومی ندارد و اجتهاد مطلق لزوم دارد.» اینها در آقای خامنه‌ای بود؛ البته افراد دیگری هم داشتند و منحصر به ایشان نبود.

وقتی که آیت‌الله گلپایگانی رأی نیاوردند، به سراغ آقای خامنه‌ای رفتیم و ایشان رأی بسیار خوبی آورد. عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: وقتی به فرد رسیدیم، آقای خامنه‌ای از «شورا» دفاع کرد؛ چون در قانون اساسی «شورا» بود و ما باید قانون اساسی را دنبال می‌کردیم. گروهی هم تعیین شده بودند و اسم آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله مشکینی و آقای خامنه‌ای در آن گروه بود. همان شبی که امام فوت کرده بود، همه جمع شدیم و طبق قانون اساسی این سه نفر را به عنوان شورای رهبری انتخاب کردیم. لذا در مجلس خبرگان اول آقای خامنه‌ای یک سخنرانی خیلی خوبی کردند که باید «شورا» باشد ولی رأی نیاورد و 35 رأی شورا و 45 رأی فرد آورد.

وی گفت: به محض اینکه آقای خامنه‌ای را معرفی کردیم، ایشان بدون اینکه وقت بگیرد، پشت تریبون آمد و گفت من فرد را قبول ندارم. شما چطور من را انتخاب می‌کنید؟ من گفتم حالا قانون شده که فرد باشد و امام هم که اجازه داده بودند و الآن فرد است؛ شما نباشید، شخص دیگری است. ایشان دیگر حرفی نزد و روی صندلی نشست و من سکوت ایشان را به علامت رضا تلقی کردم و رأی گرفتیم. آیت‌الله ‌هاشمی تأکید کرد: واقعاً امام کمک کردند؛ اظهارات ایشان بود که ما از یک مرحله سخت گذشتیم و اینجا هم نقش آیت‌الله موسوی اردبیلی خیلی مهم است. چون ایشان هم عضو خبرگان و هم جزو آن گروه سه نفره بود و به آقای خامنه‌ای رأی دادند؛ الحمدلله انقلاب ادامه دارد و امیدواریم شیاطین داخلی و خارجی نتوانند این انقلاب را زخمی کنند؛ شما هم باید سرباز انقلاب و مواظب باشید.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6396/3/164967/0

ش.د9503363

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات