تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۰۱
همزمان با زمزمه‌های احتمال ردصلاحیت رئیس‌جمهور درمحافل سیاسی و رسانه‌ای جریان اصولگرا اصلاح‌طلبان به شکل جدی‌تری به موضوع آلترناتیو برای ‌روحانی می‌نگرند

آماده‌باش اصلاح‌طلبان

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1395/10/15 - شماره 4797 - صفحه 3)

گروه سیاسی - اگر تا چند ماه پیشتر به یک طنز غیرقابل باور شبیه بود، اما امروز موضوع آنقدر جدی شده و دل اصلاح‌طلبان را لرزانده که آنها خودشان را برای هر چیز ناممکنی آماده کنند. هرچیزغیرممکنی حتی ردصلاحیت حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی ایران! تا یکی، دو سال پیش، از هر اصلاح‌طلبی که راجع به این موضوع یعنی احتمال ردصلاحیت روحانی در سال 96، می‌پرسیدید با کلی دلیل، چنین موضوعی را مضحک می‌دانست و می‌گفت چه طور ممکن است گروهی به هر قیمتی در آرزوی حذف حسن روحانی باشند. اما حرف‌های این چند روزه اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که خبرهایی به گوششان رسیده؛ آنچنانکه به حالت آماده‌باش درآمدند و دیگر حساب همه چیز را می‌کنند حتی ردصلاحیت حسن روحانی.

و از همین روی برای نخستین بار و به‌طور رسمی به جای تعارفات و بیان اینکه «ما اصلاح‌طلبان کسی را جز، حسن روحانی نداریم» صحبت از توافق برای معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب (آلترناتیو) در انتخابات می‌کنند. آلترناتیوی که نه برای رقابت با حسن روحانی، بلکه برای حمایت از او، در صورت ردصلاحیت روحانی معرفی می‌شود!

ذخیره بر نیمکت

اصلاح‌طلبان اکنون عزمشان را جزم کرده‌اند و یک یار ذخیره روی نیمکتشان دارند تا اگر روحانی را از زمین‌بازی سیاست اخراج کردند، به جای شوکه شدن، او را به جایش بنشانند.

درباره جدی شدن بحث عدم حضور روحانی، کافی است که حرف‌های الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید با تابناک را مرور کنیم: «ممکن است مشکلاتی در مسیر کاندیدا شدن روحانی ایجاد شود، مجموعه به این فکر افتاده که فرد دیگری را برای کاندیداشدن در کنار وی قرار دهد و اگر به هر دلیل، اتفاقی رخ داد، دست اصلاح‌طلبان خالی نباشد.»

وی ادامه داد: «شاید بار دیگر هم داستان هاشمی تکرار شود! حوادث سیاسی قابل پیش‌بینی نیستند و با اینکه احتمال ردصلاحیت رئیس‌جمهور مستقر در کشور بی‌سابقه است، این یک تدبیرعاقلانه بوده و بهتر است یک نفر با هماهنگی خود روحانی به عنوان آلترناتیو معرفی شود.» اما این نظر فقط نظر الیاس حضرتی نیست، بلکه عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید هم از توافق اصلاح‌طلبان بر معرفی یک آلترناتیو در صورت حذف حسن روحانی خبر می‌دهد: «اینکه فردی به عنوان یار ذخیره انتخاب شود، مورد توافق همه اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.» وی ادامه داد: «ممکن است به هر دلیل روحانی در انتخابات نباشد، اصلا شاید خود روحانی بخواهد شرکت نکند، یا به هر دلیل دیگری... به همین دلیل نیاز است که فرد دیگری در کنار وی معرفی شود تا دست اصلاحات خالی نماند.»

نگرانی معنادار

امروز در صحبت‌های اصلاح‌طلبان نگرانی خاصی مشهود است؛ نگرانی به خاطر یکی از بی‌سابقه‌ترین اتفاقات 37 ساله گذشته؛ نگرانی از تکرار اتفاق سال‌های اول انقلاب! اما به روشی مودبانه و زبانی خوش. نگرانی از 4 ساله شدن رئیس دولتی که تدبیرهایش نیمه‌کاره بماند و امیدهایش نقش برآب شود. روحانی در این سه سال و چند ماه؛ خوب یا بد؛ موفق یا ناکام؛ زیرک یا فریب خورده؛ غربی یا انقلابی؛ باب میل خیلی‌ها نبوده است. رئیس دولت یازدهم هرچند به‌زعم عده‌ای در کردار، نتوانسته مانند گفتارهایش نیک عمل کند! اما به واسطه همان حرف‌ها و سخنرانی‌های گاه گزنده خود نیز مورد شماتت آقایان خاص است و چه بسا دشمنانی بسیار نیز دارد.

ردصلاحیتی که رد نشد

از چندی پیش اتاق فکر اصولگرایان برای رقابت با حسن روحانی، در کنار اینکه باید چه کسی را در مقابل او علم کرد یا چگونه با تخریب وی (روحانی) رای او را کاهش داد به موارد دیگری هم می‌اندیشید. موردی مثل آرزوی حذف حسن روحانی! برای همین، آن وقت‌ها که محمود احمدی‌نژاد هنوز برای انتخابات سال 96، نهی نشده بود، بسیاری دلخوش به حضور او بودند، چراکه اگر او نیز همراه با حسن روحانی ردصلاحیت می‌شد؛ طبیعتا هزینه‌های این عدم احراز حسن روحانی نیز کاهش می‌یافت. خیلی‌ها می‌گفتند اصولگرایان احمدی‌نژاد را در سال 96 خواهند آورد که او هم رد شود و هم روحانی. درست مثل زمانی که هاشمی رفسنجانی در سال 92، ردصلاحیت شد، اما به خاطر ردصلاحیت همزمان اسفندیار رحیم مشایی در آن سال، تا اندازه‌ای جلو هزینه‌های ناشی از رد هاشمی در ریاست جمهوری 92 گرفته شد.

ولی وقتی خبر از نهی احمدی‌نژاد برای ورود به عرصه انتخابات 96 رسید، اصولگرایان ناامید شده و اساسا پروژه ردشدن حسن روحانی را به خاطر هزینه‌های بالایش منتفی دانستند. البته ردصلاحیت‌ها براساس روش قانونی شورای نگهبان است و احتمال رد صلاحیت در این نوشتار منظور آرزوی برخی افراد از جناح اصولگرایی است.

سوژه‌سازی علیه روحانی!

تا اینکه اتفاقات جدیدتر بار دیگر، احتمال عملی‌شدن این استراتژی (ردصلاحیت حسن روحانی) را بر سر زبان‌ها انداخت. در حالی که ماجرای حقوق‌های نجومی و برخی اتهامات وارده به برادر رئیس‌جمهور (حسین فریدون) و همین طور معاون اول او فشارهای موجود بر حسن روحانی را بیشتر و بیشتر می‌کرد، کمی بعدتر تنش‌های زبانی بین حسن روحانی با برخی افراد شدت گرفت، داستان لغو سخنرانی مطهری در مشهد و نامه وی در حمایت از مطهری و واکنش‌های منفی برخی نسبت به این رفتار روحانی، نشان می‌داد که خیلی‌ها دل خوشی از او ندارند. آنها به بهانه‌های مختلف علیه روحانی سخن گفته و اعمالش را خلاف قانون برمی‌شمردند، مقایسه رئیس‌جمهور از سوی برخی روحانیون مشهور و ویژه! به «عمروعاص»، «خائن» و «ساده لوح» نشان می‌داد که همه این افراد به نوعی به پرونده‌سازی علیه وی مشغول‌اند. حتی عده‌ای نیز پا را فراتر گذاشته و سعی در القای دشمن دانستن او کردند. همه اینها نشانی از تلاش عده‌ای برای غیرموجه دانستن شخصیت حسن روحانی برای حضور در انتخابات 96 بود.

بعد از تحریم‌های ایسا، خیلی راحت‌تر می‌شد روحانی را به عدم‌صلاحیت برای در اختیار داشتن عنان مملکت متهم کرد. به هر روی مطرح‌کردن مسائلی مثل خیانت روحانی! فساد اطرافیانش! درگیری‌های لفظی او با برخی نهادهای خاص و بعضی اظهارنظرهایش، از منظر اصولگرایان بهانه‌هایی خوب برای رد صلاحیت وی هستند.

در کنار همه اینها صحبت‌های صریح آیت‌الله محمد یزدی درباره منشور حقوق شهروندی حسن روحانی را هم بگذارید که این اقدام رئیس‌جمهور را خلاف قانون اساسی توصیف کرده است! و چه فرصتی بهتر از آنکه حسن روحانی به دلیل اقدام برخلاف قانون اساسی کشور، صلاحیتش احراز نشود! آیت‌الله محمد یزدی از آنجایی که دبیر جامعه مدرسین و از رهبران معنوی اصولگرایی است، با گفتن چنین سخنی بهانه خوبی به تمام اصولگرایانی داده است که در رویای ردصلاحیت روحانی بوده‌اند.

علاوه بر این برخی صحبت‌ها نشان دیگری برجدی شدن سوژه‌سازی علیه حسن روحانی برای عدم عبورش از فیلتر شورای نگهبان است، آن هم در کنار همه سوژه‌هایی که تا به امروز علیه او ساخته‌اند... مثل طرح عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها! که برخی از رسانه‌های اصولگرا با استناد تحریف شده به یک مصاحبه قدیمی از معاون رئیس‌جمهور آن را پیش کشیده‌اند و دولت را به عقایدی که هولوکاست گونه است! متهم کرده‌اند. اصولگرایان این روزها شب و روزشان شده، تلاش برای جریان‌سازی علیه رئیس‌جمهور مملکت، آنها که نیک می‌دانند نخواهند توانست با شرکت در انتخابات کاری از پیش ببرند و پیروز دموکراتیک عرصه سیاست و ریاست جمهوری شوند، آرزو دارند در خیال خام خود پا را در کفش شورای نگهبان کنند و خود به جای قاضی نشینند و رئیس‌جمهور را از کاندیداتوری بیندازند.

اگر بخواهند ردصلاحیت می‌شود

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه درباره جدی‌شدن مسئله ردصلاحیت حسن روحانی به آفتاب‌یزد گفت: «طبیعی است که اصولگرایان بخواهند حسن روحانی همچون آقای هاشمی ردصلاحیت شود. زمانی که هاشمی در سال 92 ردصلاحیت شد، «برخی ملاحظات» و «برخی مصلحت‌ها» را دلیل ردصلاحیت او عنوان کردند، در مورد روحانی نیز می‌شود استفاده کرد.»

باید بایستند

وی درباره توافق اصلاح‌طلبان بر یک آلترناتیو به جای روحانی در صورت ردصلاحیت او، گفت: «زمانی که در سال 92 برای هاشمی این اتفاق افتاد اصلاح‌طلبان بلافاصله به سراغ حسن روحانی رفتند و او را انتخاب کردند، اما اگر این داستان این بار هم تکرارشود باید گفت چون اصلاح‌طلبان این موضوع را پیش‌بینی می‌کردند! فوراً یک نامزد دیگر را معرفی کنند و بگویند: ای مردمی که قرار بود به حسن روحانی رای دهید، بیایید وبه نفر ذخیره ما اصلاح‌طلبان رای بدهید؟» زیباکلام گفت: «اینکه ردصلاحیت روحانی را طبیعی بدانیم و به آن تن دهیم، رویکرد درستی نیست و نباید صرفا به خاطر پیش‌بینی و احتمال این موضوع، آلترناتیو روحانی را مطرح کنیم، چون این عمل به معنای اختیار تام و مشروعیت بخشیدن به آرزوی برخی اصولگرایان است.»

زیباکلام تاکید کرد: «با توجه به تردیدی که این روزها در بحث صلاحیت حسن روحانی درسال 96 پیش آمده نباید عقب‌نشینی کرد و تسلیم تلاش‌های جدی برخی اصولگرایان دراین رابطه شد.» زیباکلام ادامه داد: «اصولگرایان درحال حاضر موضوع ردصلاحیت رابه صورت آزمون و خطا مطرح می‌کنند تا ببینند آیا می‌شود این استراتژی را عملی کرد؟ اما اصلاح‌طلبان باید قرص و محکم در برابر این موضوع بایستند و نباید نردبان آورده و به آنها برای بالارفتن از این خط کمک کنند.»

یادمان باشد

آنچه درباره ردصلاحیت حسن روحانی مطرح است؛ اقدامی کاملا جناحی از سوی اصولگرایان است، هر چند اقدامی کوته‌فکرانه، اما بسیاری از این جناح بدان امید و دل بسته‌اند. غافل از آنکه فراموش کرده‌اند شورای نگهبان به دور از چنین فضاسازی‌هایی نظر نهایی‌اش را اعلام خواهد کرد و هرگز اسباب بازی جناحی محافظه‌کاران و جناح های حاضر در جامعه نخواهد شد. از سویی دیگر اصلاح‌طلبان نیز در چنین شرایطی باید خوب حواسشان باشد تا در دام این جو‌سازی‌ها نیفتند و با اطمینان به نهاد نظارتی کشور از بودن حسن روحانی در سال 96 اطمینان پیدا کنند و بیخود در دل، هراس راه ندهند که اصولگرایان خاص می‌توانند به هدف محال خود که حذف نام حسن روحانی از لیست تایید صلاحیت‌هاست بیفتند. پس بهتراست بی‌جهت در برابر تلاش‌های اصولگرایان در رد روحانی با معرفی یک آلترناتیو سر خم نکنند. عباس عبدی در این راستا اخیراً به ایرنا گفته است: «اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد روحانی خودش نامزد نمی‌شود نه اینکه بیاید و ردصلاحیت شود.» رئیس‌جمهور در نشست تلویزیونی خود در برابر سوال خبرنگار صدا و سیما در خصوص کاندیداتوری‌اش سکوت کرده بود.»

ردصلاحیت روحانی حرف بی‌ربطی است

اما این موضوع در نشست خبری سخنگوی دولت نیز بازتاب داشته است. خبرنگاری از نوبخت پرسید برخی از اصولگرایان در محافل و رسانه‌هایشان بحث ردصلاحیت آقای روحانی را مطرح می‌کنند که ایشان نیز در گفتگوی تلفنی درباره احتمال کاندیداتوری سکوت کرده‌اند، ارزیابی شما در این‌باره چیست؟

نوبخت در پاسخ گفت: آقای روحانی سکوت نکرد بلکه به سوال درباره کاندیداتوری‌اش پاسخ داد و گفت که الان این موضوع از نظر زمانی وجهی ندارد که اعلام شود چرا که اگر می‌گفتند می‌خواهد در انتخابات کاندیدا شود آنگاه هر صحبتی را مطرح می‌کرد در قواره کاندیداتوری ریاست‌ جمهوری ارزیابی می‌شد. اکنون کار برای کشور زیاد است و زمان انتخابات نیز مشخص است و حتی می‌توان در آخرین روز ثبت‌نام،‌ ثبت‌نام را انجام داد. ان‌شاءالله منتقدان نیز حمایت می‌کنند.وی درباره موضوع ردصلاحیت روحانی، گفت: ردصلاحیت حرف پوچ و بی‌ربطی است و ضرورت ندارد ذهن جامعه را درگیر کرد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=60904

ش.د9503415

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات